Gå til innhold

Dritdårlig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI

Jeg har ikke fått med meg hele diskusjonen, men jeg er i samme båt som deg. Tjener litt mer enn deg men vi sliter med å få endene til å møtes etter massiv oppussing her hjemme.

Jeg har et større forbruk enn mange her inne, men det hjelper ikke meg

Lykke til og god natt. Du har min fulle støtte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er nok av tulleinnlegg her inne, og dette virket ikke så veldig sansynlig. Det kan være derfor du har fått så kjipe tilbakemeldinger.

Skrevet

Det hjelper deg hvis du kutter ned på forbruket, 23:57:-D

Skrevet

Skamme deg selv!!! Håper du skjønner at det er DU som såret og provoserte damer som FAKTISK sliter her!!

Dette har ingenting med morsrollen å gjøre, dette er ditt problem og det er du som trenger en liten oppvekker her!

Meld deg på Luksusfellen.

Skrevet

Kjære HI!

Jeg skjønner deg veldig godt jeg! Ikke ta til deg alle de frekke kommentarene. Det er bare misunnelse for at dere tjener bedre enn dem, og da pirker du borti noe sårt når du sier at du har problemer med å få krona til å strekke til.

Jeg har klart å skjerpe meg litt nå de siste månedene, men har vært i samme situasjon som deg veldig mange andre måneder. Det ER vanskelig! Uansett hvor mye man tjener. Da jeg var student levde jeg på minimalt, men det gikk. Nå har husstanden to gode inntkekter, et normalt huslån, og omtrent det samme som dere til "annet" hver måned, men det er ikke stort igjen på slutten av måneden likevel. Min erfaring er at man bruker det man har, uansett. Hvis man ikke bevist skjerper seg, da.

Og jeg er helt enig med deg. Selvfølgelig må man unne seg litt innimellom. Som du sier; en ny lebestift eller mascara, en manikyr, en leke til barnet, et kafé-besøk. Det er helt vanlig! (Anonym 21:56: Går ikke de fleste på kafé 2-3 ganger i MÅNEDEN!!?? Seriøst, det er vel ikke mye!?)

Noen få slike utskeielser i måneden utgjør ikke akkurat mesteparten av det du føler blir borte. Men blir det mange er det selvfølgelig noen annet... For meg var det MYE mer en periode, noe som førte til et heftig minus på Mastercardet. Gå gjennom konton, så mistenker jeg at det kanskje er endel flere slike utskeielser enn du tror. Fort gjort å glemme ;) Sett for eksempel som et mål for deg selv at du bare skal ha én slik utskeielse i uka, og vær streng på det, så tror jeg neste måned ser myyye lysere ut!

Herregud, folkens! Hun påstår ikke at hun er fattig! Forferdelig urettferdig å sjekke henne opp mot "fattigdomslista", og hvis hun ikke er der har hun ikke lov til å be om råd?! Skjerp dere og kvitt dere med den kvalme misunnelsen. De fortjener helt sikkert pengene de tjener!

Skrevet

Les mitt innlegg 00:05 før du legger deg da! Jeg støtter deg! Men det lagres jo så fort her inne at det forsvant litt. Klem!

Skrevet

Hun påstår at hun har dritdårlig økonomi.

Skrevet

Kjære HI:-)

Det virker som om du betaler regningene dine og er et ordentlig menneske. Du har fått mye pepper her inne, men jeg tror ikke det er pga misunnelse. Hovedgrunnen er nok at du påstår at du har dritdårlig økonomi, når det du sitter igjen med til moro er like mye som mange har til å betale alle regninger, mat, klær og moro med.

Alle vet at folk har forskjellig inntekt, men det stikker hos mange at du gjør "luksusting" og lurer på hvorfor du har så dårlig råd. Det blir som da Stein Erik Hagen sa at alle måtte kutte ned på forbruket under finanskrisen. Han, feks hadde sluttet med å sende skjortene til rens til London. Han mener det godt, men det blir oppfattet som veldig ovenfra og ned.

Med litt innstramming går nok dette kjempefint. Ta ut et fast beløp hver uke til dilldall og når det er tomt venter du til neste uke med å ta ut mer. Det gir bedre oversikt:-)

Skrevet

Helt ærlig, du bør virkelig se bedre etter på hva du bruker penger på.....

Vi er to voksne, og to bleie barn, hvorav ett også er flaskebarn.

Vi har bygget oss nytt hus, har ny bil, og sitter med over to mill. i lån, men inntekten vår er samlet ca 30.000. det er 18.000 mindre enn dere har inn pr mnd, men vi klarer oss.

Selvfølgelig er det hardt, og ikke stort kan kjøpes på impuls, men vi klarer oss...

lån og forsikringer kommer på 15.000 pr mnd, så vi har 15.000 igjen og betale resten av rekningene, pluss mat og annet dill dall på....

mitt råd for og holde styr på utgiftene er rett og slett og TA UT PENGER I KONTANTER, OG IKKE BRUK KORTET!!!!!!!

da har du mye mer kontroll....

Skrevet

Hei!

Har lest en del av innleggene, men gadd ikke hele veien ned.

Folk her inne er rare. Det skinner igjennom at mange er misunnelige på økonomien din. Prøv ¨se bort fra dem, de kan ikke bedre, stakkar. De er en gjeng med bitre kjerringer (godt beskrevet på en annen tråd i kveld), de klarer ikke å se at noen har en tier mer enn dem. Du har fått et par gode svar, da. Så noen har enda en smule empati i sjela si.

Kjenner meg godt igjen, vi tjener kjempegodt, men lever over evne. Vi har omtrent som dere, 13-14 000 på konto til mat og forbruk, og bruker opp alt hver mnd. Fatter ikke hva det går til, ingen av oss røyker, vi drikker sjelden, og er aldri ute. Vi koser oss hjemme med god mat, som jo koster en del. Kjøper aldri klær (har besteforeldre som kjøper alt til ungene - og som elsker å shoppe).

Skulle ønske noen kunne gå meg etter i sømmene og fortelle meg hva jeg gjør feil, for jeg skulle så gjerne ha forstått hvor pengene tar veien.

Jeg er ikke blåst i hodet, jeg har en lang utdannelse, og tjener 650 000 i året.

Skrevet

Folk er ikke misunnelig på HIs økonimi, men fornærmet over at hun påstår at hun har "dritdårlig økonomi". Du 00:44 er ihvertfall klar over at du bruker mye og tar ansvar for det.

Skrevet

Nei, kutt ut, da. Det var da jammen hi og!

00:44

Skrevet

hahahha dårlig råd??? eg har 16.000 utbetalt pr mnd. og da må jeg betale:

husleie på 5500kr

telefon på 200-300kr

bilforsikring på rundt 1700kr er ink livsforsikring på babyen og meg.

og denne månden har jeg i tillegg

bombrike jeg må betale på 2200kr

og tv lisensen på 1200kr

jeg klager ikke og klarer fint å spare masse penger uten om, babyen har til og med 3000 på sparekontoen sin og hun er 2 månder.

vi bruker ikke penger på unøvdeninge ting.

så korfor skulle ikke dere klare dere?? kutt ut:

*ny kupevarmer

*morsdagsbukett

*valentine gave

*Bursdagsgave til ei i barnehagen

*ett par cafebesøk

*en genser og bukse til jenta, på salg, total 150,-

*manikyr (ja da, jeg vet......men.....)

er masse penger spart på å kun kutte ut noen av tingene på lista di.

Skrevet

Jeg har litt vanskelig or å se hvordan dere har greid å bruke 13.000,- på det du har listet opp her. Sett dere ned med kontoutskriften og finn ut hvor hver eneste krone har gått.

Det burde ikke være noe problem å klare seg på 11.000,- pr mnd på disse ekstratingene.

Skrevet

Hei HI, blir helt matt over en del av svarene du får. Du ber om råd, ikke hetsing og det er klart man ikke har lyst til å lese hetsen når man ber om råd til å fordele pengene på en bedre måte. Da er det de postivive svarene man går etter, leser og kanskje besvarer.

Skjerp dere folkens!

Men til deg igjen HI, anbefaler deg å spare på ALLE kvitteringer en mnd og når enden av mnd nærmer seg, går du gjennom alle kvitteringene og ser hva du har brukt penger på. Da får du litt mer innblikk i forbruket ditt og hva ting faktisk koster:)

Du er kanskje vant til å ikke tenke på hvordan du bruker penger, og da er det kanskje ikke rart at 11000 kr plutselig blir "lite", men du, det går seg til. Du venner deg til det, og for mange av oss her inne, så har du mye penger til rådighet. Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Hvis jeg hadde måttet snu på hver krone for å få råd til manikyr, så hadde jeg sett på meg selv som rik

Skrevet

Mange unødvendig harde innlegg her. Og jeg er en av de som har mye mindre penger enn HI, jeg skjønner henne godt allikevel jeg. For jeg merker det på meg selv når økonomien svinger oppover. For et par år siden måtte jeg leve noen år på ekstremt dårlig økonomi. Da snakker vi av den typen økonomi som får sosialstønader til å virke lukrativt, hvor kafé, tannlege, klær og lignende er utelukket. Å skeie ut var å kjøpe brød i stedet for knekkebrød, og vintersko var sommersko med tykke ullsokker i. Det gikk. "Alt" går.

I dag har jeg bedre økonomi, flere tusen kroner ekstra i måneden. Det som før var uoppnåelig (kaffe på 7 eleven en gang i blant, flere pålegg, godteri fra bensinstasjoner, kafé etc.) er nå ting jeg kan gjøre hver måned uten å nå bunnen økonomisk sett. Det som før var et "luksusliv" er nå mitt liv. Det er jo ikke sånn at jeg føler jeg lever på en strøm av penger allikevel? Selv om jeg for et par år siden ville ansett at jeg gjorde det? Nei, nå ønsker jeg meg bil, går oftere til frisør, skulle ønske jeg kunne kjøpe litt oftere klær, eller kanskje reise på ferie. Og jeg vet - at om et par år når jeg kan det - da vil standarden min øke. Til slutt kan jeg sitte som mange andre og synes det er fryktelig at jeg ikke har råd til to biler, kun ferie en gang i året etc. Det er ikke ondskap vet dere, Dib-damer, det er menneskelig natur. Som dere også har, selv om den økonomiske standarden er lavere enn HIs.

Av økonomiske råd er det å lage budsjett, sette av et visst antall lommepenger, og det er dette du har til rådighet av moro, enten kontant eller på kortkonto. Si nei til deg selv hver gang du gjør typisk dyre ting (kjøpe lunsj ute f.eks) at dette er for dyrt. Man venner seg til det.

Skrevet

Hei.

Vi er en familie på 5 som har ca 30000 i inntekt hver mnd. Av og til litt mindre. Vi har huslån på 8000, diverse regninger på ca 8000 i mnd, og matpenger på 6000 i mnd. Det er ca 22000 i mnd til faste avgifter, dvs at vi 5 har 8000 i mnd til å bruke på andre ting. Det går helt fint. Her har du et stort problem å ta tak i, det er kjempeviktig å kunne styre økonomien sin på en fornuftig måte for å unngå kredittkortgjeld.

Rett og slett et luksusproblem HI, som du "hoffer" og stønner over, håper mannen din har baller til å kutte pengestrømmen din.

Skrevet

Hovedinnlegger her.

Jeg må si jeg blir litt forundret over at så mange av tilbakemeldingene er så "stygge".

Hvorfor må så mange være så ufine selv om dere er uenig?

Hvordan er det å diskutere med dere face to face?

Feks til deg som kalte meg "sytekjærring"..........Dersom du siter på feks foreldremøte i bhg, og mener en annen mamma er sytete når dere dikuterer, og du er sååå uenig med ho. Hadde du kommet til å langet ut mot henne og kalt henne "sytekjærring"?

Og til deg som mener jeg bør reise til U-land og se hva jeg faktisk KAN leve uten; asså, det blir en så utrolig dom komentar, blir som å si at noen MÅ spise opp all midagen sin, for tenk på de sultene barna i afrika..........hallo, de er da like sulten om det ligger igjen 4 fiskebiter på talerken til datra mi vel.

-Ja den var barnslig og usaklig, men jeg ble så fristet til å være like barnslig og usaklig som dere.

Tydelig at janteloven er veldig fremme her.

-Du er en dritt som har mer enn meg, bare ikke tro du er noe.

Djiiiises.

Det må da gå an å forklare en situasjon, legg frem realitetene, og få konstruktiv kritikk tilbake?

Uten å så så sinnsykt mange sure komenterer....

Ja, mulig det at mange har det værre enn meg, men er det da ensbetydende med at jeg ikke skal noen sinne nevne med ett ord at jeg føler vi har dårlig økonomi?

Skal ikke jeg gå til legen når jeg er forkjøla, forde legen er der for dem som er virkelig sjuke, jeg er jo "bare" forkjøla. Tenke på dem som er alvorlig sjuk....

Det blir så dumt.

Tusen takk til alle dere som har gode råd å komme med. Jeg har lest igjennom alle innleggene flere ganger nå, og det er masse gode tips å ta med seg.

Takk skal dere ha.

Og til dere som tydelig vis lar dere provosere så innst inni hesteræva over ordlyden i overskriften......"drittdårlig økonomi"...........

skal det virkelig så lite til som en overskrift inne på dette forumet for å få dere til å reagere slik.....jøss......

Mon tro hvordan dere er irl............

Klem fra HI, som ønsker alle en fortreffelig og sparsommelig dag!!!!

Skrevet

Hei HI!

Synes folk er litt vel harde mot deg her. Vi har ganske god økonomi og det gjør at man ikke tenker så mye over hvor pengene går. Jeg for eksempel tenker ikke noe særlig over kjøp under 500,-.

Dette vil imidlertid endre seg når vi skal kjøpe hus. Da må disse gode vanene endres og økonomistyring må til.

Mitt beste råd er å kun benytte kontanter, da vil du i større grad få en følelse av hvor mye penger du bruker.

Til slutt vil jeg si at du ikke skal bry deg om alle de kjipe svarene her inne. Det er helt vanlig å bli litt "virkelighetsfjern" når man har vant til å ha god økonomi.

Skrevet

Samme hva du skriver HI, jeg er fremdeles like provosert og sjokkert over overskriften din, og syns du minner mer og mer om et brødhue. Virkelighetsfjern, ja....

Janteloven har jeg ikke noe til overs for, mange venner som har uhyre bedre økonomi enn meg, det unner jeg dem virkelig. Jeg bryr meg mindre om at du har god økonomi, men jeg skjønner bare ikke at du kan bli så blind..syte over at du har god råd..det blir for dumt.

Skrevet

Heisan HI!

Dere er skikkelig ute å kjøre med innstilling til økonomi og livet generellt. Det er nemlig ikke sånn at man kan forvente å ha samme forbruk som man hadde tidligere når man stofter familie og ikke minst stifter gjeld. På en annen side - dere nyter godt av å ha et eget hus, og kan skape et hjem sammen.

Vi har litt mer i inntekt enn deg, men bruker pålangt nær de samme summene som deg på mat og "dill". Tenk på alt du kjøper, hvor havner det til slutt? Har du plass til mer dill?

Hva med ukeblad, røyk, en ny mascara, en liten leke til ungene, sånne ting som koster skjorta! Hva skal til for at du kan legge dette vekk, og heller spare til noe skikkelig gøy? En fin ferie for eks?

Budsjett for dere kan for eks bli pr mnd:

Gaver: 300,-

Klær: 1000,-

Kafe/kos: 500,-

Bensin: 1400

Kos med ungene: 300

Diverse, som buss/kino/digg/ o.l. 1000,-

Feriefond/sparing til hytte - eller hva man nå vil: 3000,-

Hobby/trening o.l: 1500

Da går du godt i overskudd...!

Sett dere ned, lek med tallene, og la det gå sport i det!

Jeg har sluttet å kjøpe "ting", som er kjekke å ha - og som havner på fretex neste dag. Forøvrig er Fretex et fantastisk sted å ta med ungene! La dem fråtse i bøker, leker og "nye" klær eller klær å kle seg ut i!

Dere må snu forbruket, la luksus være luksus en gang i året, ikke hver mnd. Da blir det deiligere, mer stas og artigere. Dere er priviligerte, husk det! Det handler ikke om misunnelse, men det er ikke uvanlig å klare seg på 11000,- i mnd. Altså, 11000,- netto utbetalt!

Lykke til!

Skrevet

11000,- til klær, bensin, ting og tang pr mnd.

hva pokker skaldere med så mye klær, og hvor i all verden er det dere kjøper de?

Og bensin...? Hvor mye kjører dere egentlig?

Er ikke mer penger dere trenger frøken, det er seriøs psyk. hjelp for å rette opp i de latterlige holdnigene dere tydeligvis har til penger....

Skrevet

Feks til deg som kalte meg "sytekjærring"..........Dersom du siter på feks foreldremøte i bhg, og mener en annen mamma er sytete når dere dikuterer, og du er sååå uenig med ho. Hadde du kommet til å langet ut mot henne og kalt henne "sytekjærring"?

Ja hei! Hadde jeg møtt en som var så dum og helt bak mål som deg, hadde jeg kanskje kalt henne sytekjerring, ja. Jeg har aldri møtt en som klager over å ha god råd, så litt vanskelig å svare på.

Skrevet

Ikke lett dette med økonomi. Men med tanke på at dere sitter igjen med 16000 etter faste utgifter, så vil jeg si dere har et luksusproblem:) Dog på den andre siden, ikke alle har like god økonomisk sans. Kanskje dere kan prøve å sette opp en oversikt på hvor mye dere bruker på hva? Vær realistisk. Dere klarer helt fint å spare mer penger, eller betale ned mer på lånet. Anbefaler å betale ned mer på lånet, finnes ikke mer gunstig sparing enn det:) Det er så mye man kan gjøre for å få mer oversikt over økonomien sin. Kanskje dere også kan få et møte med en rådgiver i banken? De kan gi dere gode råd og tips.

Et tips jeg gjerne vil gi til matinnkjøpet er å ikke handle mer enn èn gang i uka! Det er så fantastisk herlig å slippe å tenke mer på det resten av uka, og når man ikke skal ha noe på butikken egentlig, så kjøper man heller ikke all unødvendig dritt som man egentlig klarer seg fint uten:-)

Planlegg middag osv for en hel uke, du kommer til å bli overrasket over hvor mye penger du kommer til å spare på det.......:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...