Gå til innhold

Bhg har anmelt oss til BV pga....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes det er rart at barnehagen har meldt fra till bv om sønnen din bare driver med normal utvikling-doktorleken. Dette er helt normalt.

Ha en åpen dialog med bv om dette.

Fælt å si det men det skjer jo "overalt" at barn blir misbrukt. Hos familie, venner, i barnehagen osv.

Men det er bra at de melder i fra om det er noe som de tror er galt, er bedre med en gang for mye enn for lite.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at dette er et sjokk, men de bhg-ansatte må tenke først og fremst på gutten din og ikke på dine følelser. Det er ikke sikkert de tror at dere har gjort noe, men hva om noen andre i guttens omgangskrets har gjort noe? Det er bare bra at bhg kontakter barnevernet når de er bekymret. Men som sagt, jeg forstår at du har fått sjokk...

Skrevet

Hvis jeg hadde fått vite at barnehagen var redd for at min sønn hadde vært utsatt for overgrep så vet jeg at folkuset mitt helt og fullt hadde vært på : hva kan ha skjedd? Hva kan vi gjøre for å finne ut av dette?

Jeg tror ikke det hadde falt meg inn engang å begynne å tenke : Barnehagen er "slemme"! Hva tror de om meg/ oss. Dette er feil!

Det at fokuset ditt utelukkende er på ditt eget omdømme istedenfor på din sønns ve og vel skurrer veldig i mine ører.

Overgrep kan skje på minutter, med morfar på tur, med onkel på badet, med fetter'n sin mens de ser på flåklypa i kjellerstua, osv. Barn trenger ikke å vise tegn på at de er traumatisert eller endre adferd, eller endringene kan ta helt underlige former som å ikke ville se en spesiell film mer, ikke ville spise saftis osv, alt ettersom hva barnet knytter til de handlingene som har skjedd.

Du burde spa frem litt mer omtanke på sønnens vegne enn kun bekymring for eget ry før du møter bv.

Skrevet

hei.

det er aldri artig for foreldre å bli meldt til barnevernet.ofte kommer man veldig i forsvarsposisjon uansett om man har gjort noe galt eller ei.

jeg jobber selv i barnevernet og vi synes barnehager ,skoler ol melder i fra alt for sjelden/sent.men du kan være trygg på at barnvernet vil det beste for barnet og samarbeid med foreldre er super viktig.har dere ikke gjort noe galt mot barnet vil det komme fram.bare vær åpen og svar oppriktig på spørsmål.om barnet har sett dere hatt sex engang vil han ikke ta skade av.(men bør jo ikke forekomme hele tiden)

men du kan ikke være 100%sikker på om noen andre kan ha forgrepet seg på barnet. det kan være den du minst aner.men skal det komme fram vil barnvernet fortsatt bare hjelpe deg og din familie og sørge for at overgriperen får sin straff. barnet vil kanskje trenge behandling for det han har opplevd.

en psykolog vil muligens ha noen samtaler med barnet for å se om barnet har en veldig seksualisert atferd. har han ikke det vil jo saken bli avsluttet.mange barn er jo veldig opptatt av våre edle kroppsdeler. en psykolog vil fort se om barnet har en normal atferd eller ei.

dette her er ei fortvila mor som vil lette sitt hjerte. er ikke mye hjelp å få av stygge tilbakemeldinger fra andre mødre. ikke vær bitter på barnehagen. de bare gjør det de er pålagt.lykke til.husk at du selv kan ta kontakt med helsesøster eller barnevernet for å ha noen å snakke med.barnevernet er ikke ute etter å "ta"barn.bare hjelpe til der det er behov.

Skrevet

Jeg tror ikke dette kan være et reelt innlegg. Hvilken mor tenker på seg selv når barnehagen er bekymret for om sønnen hennes er utsatt for seksuelle overgrep? Ditt barn kan bære på en stor byrde.

Barnehagen kan ikke si til foreldre at de mistenker seksuelle overgrep og så sende barnet hjem med foreldrene, er du helt tullete?

Å leke doktor er helt normalt, det må nok mer til før personalet reagerer. Barn kan oppleve mye utenom barnehagetid som de ikke snakker om eller viser i barnehagen. Barn lever i øyeblikket og har evnen til å leke og ha det gøy med vennene sine, selv om de har opplevd noe traumatisk et annet sted. Jeg har hørt om mange barn som blir misbrukt av nære omsorgspersoner i årevis uten at mor/far eller noen andre har visst noe. Pedofile kan være ganske så utspekulerte, og vet akkurat hva de skal se og gjøre for å lokke og true og påføre barnet skyld.

Skrevet

HI, ikke la deg provosere. Husk på hvor forskjellige folk er på dette forumet.

Jeg synes det høres rart ut at barnehagen har ringt BV pga normalt prat om kropp fra barnet ditt. Det er veldig vanlig blant barn å snakke om kropp og har de hørt noe fra større barn, ungdom eller voksne angående sex er det populært å snakke om dette med andre barn. Etter å ha lest det du skriver høres det ut som om barnet ditt har overhørt broren din mens han har snakket om sex. En 17 år gammel gutt er ofte interessert i analsex, så kanskje broren din har snakket med en kompis om dette mens sønnen din hørte det.

Hvor gammel er forresten sønnen din? Mulig du har skrevet det, men har ikke fått det med meg:/

Skjønner at du har et anstrengt forhold til barnehagen, hadde det vært meg som opplevde det, hadde jeg nok tatt den letteste utveien og tatt barnet ut av barnehagen og funnet ny barnehage..

Skrevet

Nei han er ikke sånn hjemme i det hele tatt kun i bhg.

Barnehagen sier det er flere barn som er optatt av dette også men han er litt mere enn de andre og det er vist han som alltid starter det hele (uten å vite det) debare antar det det har de sagt til og med.

Jeg tenker ikke på meg selv. hvis du kjente meg så ville du ikke sagt dette!

Jeg er en person som tenker sist på meg selv alltid!

HI

Skrevet

det er helt klart barnehagen kan sende barnet hjem til foreldre selv om de mistenker misbruk.det er opp til barnevernet å gripe inn i de ulike tilfellene.

det er også helt vanlig å komme i forsvarsposisjon. tror helt sikkert denne moren tenker på sønnen også,men er veldig skuffet og såret over hva barnehagen har gjort.

men det er helt klart riktig av barnehagen å melde det de mistenker.

Skrevet

Måten du formulerer deg på og alle skrivefeilene i innleggene dine ligner veldig på tidligere tulleinnlegg som er laget for å provosere.

Du kan gi deg nå, avslørt!! HAHA

Skrevet

Det er helt normalt, som noen nevner over her, å gå i forsvarsposisjon når man blir anmeldt til BV. For det første har jo alle hørt om mennesker som har havnet i en lang saksgang som kan oppleves som et mareritt, og man vet jo også om pedofili-dommer som etter lang tid har vist seg å ikke være reelle. Tenk på Bjugn for eksempel.

Jeg forstår deg godt jeg, HI. Bare forsøk å se det slik at du vil få klarhet i dette, og at BV er der for å hjelpe dere, ikke for å nagle dere fast. Masse lykke til!

Skrevet

Personalet sier ikke til foreldre at de mistenker misbruk i hjemmet og sender barnet hjem til det samme hjemmet. Bhg observerer og dokumenterer, og tar kontakt med barnevernet som følger opp saken videre.

Les ordentlig før du svarer!

Skrevet

anonym 20.54

takk for ditt innlegg.

Jeg skal på møte med dem på onsdag og håper at det går greit.

selvføølgelig vil jeg det beste for han

noen som spurte han blir 6 iår.

kan hende jeg tok llitt av inoen innlegg ikke meningen men bekymrer meg jo også og sitter med tårer i øynene for som sagt vil det beste for han

skal prøve være sterk for hans skyld:)

takk for alle tilbakemeldinger

Skrevet

Bruk oss for å avreagere slik at du klarer å være sterk når det gjelder. Lykke til HI, håper inderlig at dette er røyk uten ild.

Skrevet

til deg anonym trur du dette er tulleinnlegg??

trur du virkelig at jeg hadde orket skrivi så mye bare for tull? husker ikke hvem anonym det var men det er noen innlegg bak.

Skjerp deg.

Det er faktisk allvorlige ting jeg nevner og folk trur det er bare tull.

Takk dere som støtter .setter pris på det .fint med støtte nå da det tynger litt.

Er jo en følelseladd person så kan ta i vel hardt i noen ganger men trur de fleste skjønner at man blir redd og bekymret:)

HI

Skrevet

Jobber i barnehage og kan opplyse om at vi ikke bare kan anmelde en unge (eller familien hans/hennes).

Dersom noen i bhg har den MINSTE mistanke om at noe ikke er som det skal, så blir dette informert om på personalmøte.

Deretter blir alle bedt om å observere barnet. Og man loggfører FAKTA (altså ting man faktisk ser eller hører, IKKE ting man TROR!!)

Dette blir igjen sett på av ped.ledere og styrer, og SÅ event. meldt til barnevernet.

Andre ganger kan barnevernet be oss observere et barn, pga f.eks. bekymringsmeldinger fra andre (familiemedlemmer/naboer o.l.), eller rett og slett fordi barnets eldre søsken har vært innom barnevernet.

Du skal egentlig være takknemlig for at folk er våkne nok til å gripe inn. Tenk om sønnen din faktisk HAR vært utsatt for noe..??.. Og du blir sinna for at gutten får hjelp... Skjønner at du synes det er skummelt og urettferdig, men du må sette DINE følelser til siden, og tenke på sønnen din !!

Det er veldig normalt at 3-5-åringer er interesserte i rompe, bæsj, promp og tiss... Absolutt !!

MEN det er ikke helt normalt å snakke om "tiss i rompa" o.l.

Lykke til !! Håper bv tar feil !!!!

Skrevet

Det er jo en positiv ting at de faktisk tar tak i sånne bekymringer og går videre til riktig instans med det. Og det er vel aldeles ikke sikkert de tror DERE har gjort ham noe- men at de vil sjekke om det er grunn til å tro at noen har misbrukt ham eller misbruker ham. Og har de rett i sine mistanker så er det jo definitivt i deres beste interesse også å finne ut av det! De har jo plikt til å melde fra om sånt, nettopp fordi det faktisk ER en del barn som misbrukt. Vi har ikke råd til å overse noen, selv om det fører til noen sårede foreldre...

Skrevet

Takk for svar.

Jeg håper virkelig ikke at han har blitt utsatt for noe.

Da legger jeg mine følelser til side og skal være sterk for hans skyld:)

hi

Skrevet

Så flott:-) at du har barn i en barnehage hvor de tar ansvar:-) Det er faktisk ikke alle barnehager som gjør det.

Og det må jo være godt å vite at du ikke har noe å bekymre deg over? Når barnevernet først er inne i bildet mener jeg.

Lykke til

Skrevet

kanskje det er broren din hii.

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Jeg er sikker på at barnehagen ikke har gjort dette "for gøy" og for å lage helvete, men fordi de er oppriktig bekymret. Og da syns jeg det er rett å melde ifra.

Vet du at det er dere de mistenker? Det kan jo være de mistenker at en eller annen - ikke nødvendigvis dere - har gjort noe med gutten.

Jeg syns nå det er bedre med en melding for mye enn for lite, og når du ikke har noe å skjule har du heller ikke noe å bekymre deg for.

Skrevet

Broren min???

HÆÆÆÆÆÆ eru gal eller.nei vet du hva jeg kjenner han for godt til at han skal gjøre sånne ting mot junior.

Jer er glad at det blir gjort noe men det somjeg ble lei meg over og uttfafor for var at hvordan kunne de gjøre dette? jeg trudde aldrig vi skulle bli innblandet i BV.

Huff:(

Skrevet

kjære hi..

Hvis det stemmer at du ikke har forgrepet deg på ditt eget barn, så har du ingenting å frykte.

barnehager melder innimellom bekymring på feil grunnlag. Jeg selv har vært meldt. 29 punkt hadde bhg klart å skrive ned. takk og lov at barna gikk i hver sin bhg, og 29 punkt ble tilbake vist etter 6 mnd grundige undersøkelser av meg, mine barn, og våre liv. (først 3 mnd, men saken ble utvidet da anklagene var så grove og kom fra en offentlig instans, og at de ikke fant noenting som var i samsvar med meldingen gjorde at de valgte å utvide saken for å sette seg dypere i mitt og mine barns liv.) Barnevernet kunne ikke finne noe sannhet i noen av påstandene. helsestasjon, fastlegen og min familie, venner, barnehagen til mitt andre barn, familien til barnas far (som jeg ikke lever sammen med) alle ble forhørt. Jeg hadde barnevernet på hjemmebesøk flere ganger både med og uten forvarsel. Da barnevernet ikke kunne finne noe, ble barnet sendt til leger og psykologer, for når en barnehage meldte om så grov mishandling og omsorgsvikt burde de finne noe som underbygget dette. Heller ikke de kunne finne noe som var avikende fra normalen. Naboer ble forhørt, men ingen av de kunne si noe annet en at jeg var en kjærlig mor som brukte all min tid på mine barn og at vi virket som en svært sammensveiset familie.

jeg vil ikke gå nærmere inn på alle detaljer, men saken ble henlagt og barnehagen ble undersøkt da de til og med sendte falsk forklaring på det meste som heldigvis var så tydelig at det ble motbevist.

hva deres motivasjon var den gang aner jeg ikke. jeg har kommet meg videre.

Barnevernet gjorde en kjempejobb, all ære til de. De var grundige og satte barnet i fokus, jeg følte meg trygg på at de gjorde jobben sin ordentlig. Nå visste jeg at det ikke var noe i noen av anklagene, og at jeg var uskyldig. Så da måtte jeg bare la barnevernet gjøre jobben sin.

når saken ble henlagt tok jeg datteren min ut av barnehagen og informerte alle andre foreldre om hendelsen. De var i sjokk og mange gjorde som jeg, tok ut barnet sitt.

Det jeg vil med innlegget er å oppmuntre deg til å tro at barnevernet kan jobben sin! Du vet hva som har skjedd og ikke og barnevernet kommer til bunns i det. Om barnehagen har gjort en grov feil, vel da bør de beklage og du kan søke om annen barnehage.

LYKKE TIL HILSEN EN SOM VET HVA DU SKAL GJENNOM!!! men som kom seg gjennom saken med hevet hode.

det var ganske grove påstander også.

Skrevet

Synes du har litt feil fokus. Barnehagen bekymrer seg for om din sønn blir misbrukt, og det du tenker mest på er at du selv kan bli mistenkeliggjort. Vel, kanskje det er naturlig i en sånn situasjon, men tror kanskje jeg ville være mer opptatt av å finne ut om det kunne være noe i de bekymringene. Tviler på at man kan vite med 100% sikkerhet at det ikke har skjedd med ens eget barn, pga man kjenner sine barn. Da er det tydeligvis rimelig mange som ikke kjenner barnet sitt.

Uansett, lykke til, håper det ikke er noe i det.

Skrevet

Takk igjen for svar.

Ja jeg er sikker på at han ikke har blitt utsatt for noe.så da velger jeg å la de undersøke ting å tang og da vil vi vise bhg at de har tatt feil.

Og da skal de få lov til å komme å beklage og som du skal jeg ta han ut fra bhg om jeg så mister penger for å gå hjemme med han. det er verdt det

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...