Gå til innhold

Mener dere virkelig


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns DU er blåst! Jeg har to venninner som ikke merket NOE av graviditeten, fødsel gikk etter boka og de syns det er vondere å brekke en negl enn å føde.

 

DE syns SELV ikke det var noen bragd.

Vi har en felles venninne som fikk gutten altfor tidlig, hun fikk HELLP og lå i koma flere dager etter FØDSELEN.

 

Hu tok mange vanskelige valg under graviditeten når hu visste at hu stilte med livet som innsats. her bruker jeg ordet ordet BRAGD

Videoannonse
Annonse
Skrevet

der og da i det øyeblikket før og under barnet kommer til verden - så mener jeg at dere som har tatt ks har hatt det skremmende lett.

 

akkurat som om det ikke r skremmende under en fødsel? dere trenger jo absolutt ikke gjøre noe, dere bare ligger der. følelsesmessig er vel alle et vrak selv om man skal føde eller få utført keisersnitt - men dere gjør ikke noe selv for å få ungen ut, derfor mener jeg at dere absolutt ikke har født barnet selv og dere har absolutt ikke utført en bragd - men all heder og ære til legene som utførte operasjonen og forløsningen for dere.

 

når det er sagt, mener jeg at det som kommer etterpå for dere som har fått ks, er langt verre en tiden vi har etterpå. operasjonssår, kateter, hjelp til å dusje, kan ikke stelle og ta vare på barnet sitt slik man helsy vil osv.. det er jeg sjeleglad for at vi slipper. men det er prisen man må betale for et ks.

Skrevet

HAHAHAHA! Dummeste!

 

Det er jo en bragd uansett om du får vondt eller ikke! Selv hadde jeg mye problemer under fødsel, mens venninnen min ikke hadde problemer, men vi begge har jo utført en bragd!

 

Kjære vene. Gå å få dere litt søvn. Dette blir for dumt!

Skrevet

bragd er det uansett ks eller vaginalt....

 

bragd betyr -fremragende prestasjon-, og å gå 9mnd gravid, slite med kroppen og legge seg tappert ned på et operasjonsrom, er en bragd. like så er vaginal fødsel.

Skrevet

Prisen man må betale?? Høres jo ut som du tror alle VELGER ks selv.

 

Jeg har født vaginalt og hatt keisersnitt, jeg syns keisersnittet var langt skumlere enn den vaginale fødselen! Da fikk jeg ikke se barnet før 6 timer etterpå heller, og jeg var våken.

Skrevet

bragd er det uansett ks eller vaginalt....

 

bragd betyr -fremragende prestasjon-, og å gå 9mnd gravid, slite med kroppen og legge seg tappert ned på et operasjonsrom, er en bragd. like så er vaginal fødsel.

Skrevet

Da er jeg uenig med deg. Gå å legg deg selv, dummeste!

Skrevet

En lett fødsel ikke er en bragd, men en hard fødsel er det?

 

Så når jeg er smart som faen og fullfører medisinstudiet uten vanskligheter så har jeg ikke utført en bragd?

 

Det har jeg bare gjort dersom jeg sleit meg gjennom studiet?

 

Det er ikke en bragd dersom man er flink? Rar logikk

Skrevet

Det er klart et studie er en større bragd for de som har tungt for det.

Skrevet

Selvfølgelig er KS en fødsel. Et barn ble født - det var en fødsel.

Det "å føde" i ordets strengeste betydning, som et aktivt verb, så kan man kanskje si at å få KS ikke er å føde.

 

Men jeg vil ha meg frabedt at andre synes de er så mye bedre enn meg fordi ungen faktisk klarte å komme ut.

 

Noen av oss ville dødd hvis ikke keisersnitt var tilgjengelig. Etter 22 timer med åpningsrier og to timer med pressrier, med satt ungen dønn fast, for langt oppe til a bli nådd med tang eller vakuum.

Først ved KS ble det oppdaget hvor stor hun var, hvor stort hode hun hadde, og at hun var stjernekikker.

 

 

 

 

Gjest Månefuglen +2imagen
Skrevet

I papirene mine fra Ahus står det at jeg har født en jente ved ks, det samme står det på helsekortet mitt nå, "Født jente 240507 ahus ved keisersnitt" - så hva dere mener er vel likegyldig så lenge legene mener at keisersnitt er en fødsel.. :)

Skrevet

ironisk at de som har blitt forløst ved keisersnitt må lete i ordbøker for liksom å finne noe holdepunkt om de har født eller ikke.

 

tror nok ikke de fleste leger mener at dere har født selv om det ble skrevet i helseboka deres. kalles bare dårlig formulering.

skjønner ikke hva som får dere til å tro at dere har født i det hele tatt, for det har dere jo ikke. barnet ble operert ut, dere gjorde jo som sagt ingen verdens ting selv for å få barnet ut.

 

 

Skrevet

Hvis du ser etter, så er det ikke de som har hatt KS som tråler ordbøkene.

Og hva du mener er for meg knekkende likegyldig.

Sønnen min er født. Han kom til slutt, etter mange, mange timer med rier ut, via et hull i magen.

 

Skrevet

Uff, det er så mange dumme kvinnfolk her inne. Blir helt flau jeg. Dere som mener dere har gjort en bragd siden dere har født selv, vet dere ingenting om ks? Jeg bare spør!

 

Og ikke tro dere er så spesielle, å føde får ikke vært mer naturlig! Virker ikke som dere har skjønt det!

Skrevet

Jeg har født 4 barn jeg. 3 av de vaginalt og 1 med akutt ks. Hvis vi skal gå etter den definisjon som noen av dere bruker om at det ikke er en selv som født barnet ved ks, men legene som skal ha æren, så kan jeg igrunn bare si at jeg født 2 selv da. For den ene vaginale fødselen endte med at jm festet en sugkopp på barnets hode og drog ham ut. Mao en vaginal fødsel som jeg da ikke fødte selv etter den definisjon?.Men etter min definisjon s bla han da født fordi.

 

Ved ks hadde jeg hele fødselsforløpet frem til at det rett og slett ikke gikk lenger, fordi hun satt fast. Hela åpningsfasen,alle rier som da var dobbelt så vonde som normalt fordi hun allerede lå skjeivt og stanget mot bekkenet hele tiden, ingen pause fra smertene da rien var over fordi bekkenet brant av smerten og påskjenningen, som igjen strålte ut i hele kroppen. Og endte med å stenge igjen åpningen fordi kroppen hovnet av smertene og riene. Og til tross for det en krop som fortsetter forløpet med full åpning og presserier mot et bekken og en åpning som ikke lenger eksiterer.

 

Så skal jeg gi jordmødrene og legene æren ??? Ikke Faen det var da de som holdt på å ta livet av oss i utgangsunktet fordi de ikke klarte å reagere?? Så når det da plutselig blir for kritisk, kaller på bakvakten. Er det noen som skal muligvis skal ha en liten del av æren er det kanskje hun, som fikk orden på hønseflokken og sendte meg dit jeg skulle ha vært flere timer tidligere.

 

Og ikke nok med det, De lot den forb, turnuslegen som ikke fattet at noe var galt til å begynne med lov til skjære i meg ,og snittet den velsa jenta mi i kinnet. Skal jeg TAKKE , og mene de utførde noen bragd? I helvete heller.!!!

 

Ingen av fødslene mine har vært noen bragd, de har vært fødsler alle som en, for ut kom de. Bragden er at alle uten 1 kom ut med livet i behold. Min bragd er at jeg rett og slett klart å bære frem 3 unike, underbare barn. En fødsel er en fødsel samme hvordan den foregår, om den er lett, normal eller traumatisk.Kjapp eller lang, elelr vaginal eller ks. At vi som kvinner er laget slik at vi kan føde barn er det som er æresfullt. For ut kommer de samma pokker hvordan. Og hvis de ikke, kommet ut, kar ingen av oss kunnat sitte her å kverrulere, om hvem som har mest rett å mene de har født, da vil alt ha sluttet med tragikk, og ikke noe man kan kalle en bragd.

 

Til sist. Det er vel kanskje en sånn ca 5% av alle kvinner som klarer å syte til seg et planlagt ks gjennom å skylde på en ureell fødselsangst eller pga å late som man har psykiske/ fysiske problemer mot egen kropp. Da er det gjort fordi legene er dumme nek som ikke gjennomskuer det, eller fordi de ikke lenger orker å overtale de til noe annet.

 

Er det en reell fødselsangst eller andre psykiske/fysiske problemer som ligger i bunn, er det heller ansvarsløst av en lege å nekte ks. De havner da bland de resterende 95% av alle kvinner som må utføre et ks av enten medisinske eller akutte grunner.

 

 

 

Skrevet

Oii, her var det mange delte meninger ja:-)

Jeg har aldri født ved ks og håper jeg slipper det. Men jeg mener at en fødsel er en fødsel uansett. Det er den samme begivenheten at et barn kommer til verden.

 

Jeg kjenner mange som har måttet ta ks og jeg vet at det var ikke det de ville i det hele tatt. De fleste vil faktisk føde vaginalt men det er ikke alle som får lov av forskjellige grunner. Dette tærer på de jeg kjenner i allefall psykisk. For de har veldig lyst til å føde vaginalt men det er komplikasjoner og andr ting som gjør at de ikke får lov, og kanskje heller aldri får oppleve hvordan det er å føde et barn vaginalt.

 

Jeg fødte selv vaginalt og er veldig stolt av at jeg greide det uten smertestillende av noe slag. Men det gjør meg ikke til noen bedre enn noen andre som har født, på hvilken som helst slags måte.

 

Jeg vil si at alle som har født et barn på samme hvilken måte har utført en bragd.

 

Jeg selv hadde en veldig rask og lett førstegangsfødsel som var overstått på 3 timer. Så jeg klager ikke. Men jeg hadde et smertefullt og håløst svangerskap og er glad jeg fikk en så grei fødsel. Men jeg mener det står respekt til alle kvinner som har født, samme om du føder vaginalt eller ved keisersnitt. Du har uansett båret frem et barn, et levende liv.

Skrevet

uff, mistet du en cat.68? så trist :( hva skjedde?

Skrevet

Syntes det der er litt vanskelig i grunn..Altså ks er jo en fødsel, men der blir jo jobben gjort for deg og da får du ikke selve fødselsopplevelsen ved å presse ut barnet ditt selv.

 

Og syntes det er fælt for de som ønsker vaginalfødsel men må gjennomføre ks.

Og jeg ser ikke ned på de som har tatt ks eller mener de har tatt snarvei.

Men må si at mange som tar ks er skyld i det selv at folk mener det er så enkelt og greit.

Flere jeg har snakket med som har gjennomført ks har svart på hvordan fødselen var at "jeg ble bare snittet opp, de hentet ut babyen og ferdig..gikk så greit atte"

 

Jeg personlig vil unngå ks for alt det er verdt. Vil ikke bli frastjålet den fantastiske opplevelsen. Har hatt 1 vaginal fødsel som jeg trodde jeg ikke skulle overleve med tanken på smerten..Men aldri om jeg velger ks for det.

Og det argumentet at de som har født vaginalt kan opp å gå og er friske og raske med en gang mens de med ks har vondt lenge etterpå er jo litt teit.

Jeg hadde kjempe vondt nedentil og kunne så vidt gå de nærmeste dagen..Smertene vedvarte en god stund.

 

Skrevet

Syntes det der er litt vanskelig i grunn..Altså ks er jo en fødsel, men der blir jo jobben gjort for deg og da får du ikke selve fødselsopplevelsen ved å presse ut barnet ditt selv.

 

Og syntes det er fælt for de som ønsker vaginalfødsel men må gjennomføre ks.

Og jeg ser ikke ned på de som har tatt ks eller mener de har tatt snarvei.

Men må si at mange som tar ks er skyld i det selv at folk mener det er så enkelt og greit.

Flere jeg har snakket med som har gjennomført ks har svart på hvordan fødselen var at "jeg ble bare snittet opp, de hentet ut babyen og ferdig..gikk så greit atte"

 

Jeg personlig vil unngå ks for alt det er verdt. Vil ikke bli frastjålet den fantastiske opplevelsen. Har hatt 1 vaginal fødsel som jeg trodde jeg ikke skulle overleve med tanken på smerten..Men aldri om jeg velger ks for det.

Og det argumentet at de som har født vaginalt kan opp å gå og er friske og raske med en gang mens de med ks har vondt lenge etterpå er jo litt teit.

Jeg hadde kjempe vondt nedentil og kunne så vidt gå de nærmeste dagen..Smertene vedvarte en god stund.

 

Skrevet

Jeg var våken på begge mine første mann skulle egentli komme vaginalt, men det skjedde ikke siden det ble et haste ks andre var planlagtks, men jeg var oppe å gikk dagen etter fødslen

 

det er en på kjenning for kroppen å få barnet ved ks å.....

Skrevet

www.swedishflower.piczo.com

 

Orker ikke skrive om det inngående her for det blir av en eller annen merkelig grunn bare pes utav det.

Skrevet

jeg lå med rier i 14 timer, maserier i 3 døgn og merte uten like før det endte med hastesnitt som jeg nesten døde av. Men jeg har aldri født, for i mine ører så er fødsel det som skjer når barnet kommer ut "riktig" vei. Men det gjør ikke KS til en mindre bragd fordet. Et KS er en forløsnig, en vaginal fødsel er en fødsel. Man sier jo ikke kasiersnittfødsel, man sier keisersnittforløsing.

 

Leit at du blir sår HI, jeg er også sår, men ikke fordi folk her inne mener Ks er pingleopplegg, emn fordi jeg ble frarøvet så mye når min sønn kom til verden, og fordi jeg ikke klarte å ta hånd om han alene i 3-4 uker etter forløsningen... Alt ble bare rot og tull og ikke noe gikk riktig. Hadde jeg kunnet føde vaginalt den gangen, tror jeg mye ville vært anderledes for meg og sønnen min.

Skrevet

Problemet med reell fødselsangst er at den er så lammende at kroppen kan klusse det til under fødselen. Spenningene i kroppen motarbeider fødselsforløpt, og fødselen kan stppe opp. Dette kan ende med alvorlige komplikasjoner.

 

Bare sånn til info for dem som mener at fødselsangst ikke er god nok grunn for KS. Legene vet i de fleste tilfeller hva som er best for hver enkelt. Blander dere dere inn i alle typer operasjoner og legenes vurderinger i forhold til disse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...