Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Tja, jeg har da vitterlig født 2 barn; et med KS og et med vaginal forløsning. Begge ble forløst, og begge har sin fødselsdag.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 jeg tenker at når noen har fått utført KS, så har de absolutt ikke født et barn.. de har fått forløst et barn.
Tigerpote Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Nei, det mener jeg ikke. Ks er da fødsel også.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Tror ikke dere vet hvor sårende det er å høre at man ikke har født når man har tatt ks. HI
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 KS er en operasjon. Vaginal fødsel er en bragd utført av den fødende kvinne.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Da kan en jo heller ikke si at barnet har fødselsdag eller bursdag(gebursdag`= Geburtstag = Geboren(tysk)) Så da må en spørre alle en vil vite fødselsdag av; "Når ble du forløst?". For hvem som kom til verden med KS eller ved vaginal fødsel, står ikke skrevet i pannen på mennesker;) Fødsel er beskrivelse av at et barn er kommet til verden. En forløser også ved vaginale fødsler, nemlig;)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 En fødsel er det jo, barnet kommer jo ut. Det er litt nødløsning syns jeg, men det kommer selvsagt an på hvorfor man har ks også. Jeg mener det er feigt å ha ks bare fordi man ikke tør å føde normalt, eller ikke vil pga "skjønnhetsmessige" årsaker. Jeg har hatt min dose fødselsangst selv, men det var før jeg ble gravid. Var faktisk betenkt med tanke på å bli gravid fordi tanken på å føde var grusom. Men ble nå gravid, og innså at det var ingen vei tilbake. Jobbet med meg selv, og ble kvitt fødselsangsten på egen hånd. KS var hvertfall aldri noe alternativ, og hvertfall ikke fordi jeg var redd for å føde. Hadde en kjempefin fødsel, dramatisk og noe tøff slutt, ble klippet og sydd masse og hadde noen tøffe uker etter fødsel, men er langt i fra redd for å føde igjen.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Så du mener at ks ikke er en bragd????
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Ta deg ikke nær av dette, HI;) Jeg har prøvd begge deler, og kan med hånden på hjertet si at KS'et var tøffest å komme gjennom, spesielt i ettertid;) Så pysene som bare føder vaginalt, er ikke så tøffe, de;)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Det at man blir såret er pga den mangelen man føler av å ha "mistet" opplevelsen av en fødsel. Det tapet må man desverre bare leve med, når alt komme til alt er det jo viktigest at mor og barn er friskt. Ks blir nok desverre ikke noe mer en fødsel av at du HI blir lei deg...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Det viktigste er at babyen kommer ut og at det går bra med mor og barn. Hva man kaller det er vel ikke så viktig. Om man har født når man har tatt keisersnitt har jeg i grunnen ikke tenkt over, det må vel komme an på hvordan ordet er definert? Sjekket ordbok.no, og "føde" betyr blant annet "å sette barn til verden". Det har man vel gjort selv om man tar keisersnitt? Dersom kravet er at man gjør alt selv har vel ikke vi som har fått hjelp på andre måter (tang, vakum, jordmor som legger seg oppå magen) heller født da?
Emil & Røra Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Men hvorfor skulle det være sårende, man har jo opplevd at barnet kommer til verden. Det er jo selvfølgelig ikke en fødsel, men en operasjon men fantastisk er det !!!!!!!
Mia_73 Skrevet 9. september 2009 #15 Skrevet 9. september 2009 Bryr meg ikke. Har tatt ks og det er meg likegyldig om noen mener jeg ikke har født. Hvem interesserer for det når barnet er 3 år? Absolut ingen. Eneste viktige er da fødselsdag og mange presanger.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #16 Skrevet 9. september 2009 Takk 23:22 Syntes det er trist at mennesker skal ha slike meninger. HI
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #17 Skrevet 9. september 2009 For meg er det å bli født å komme ut av livmoren, hvordan det skjer er en annen sak. Så ks er også en fødsel. Jeg måtte ta hasteks, jeg er stolt over hva jeg gikk gjennom for å føde mitt barn, det er en påkjenning med ks også, selv om jeg ikke brukte rå kraft. Men må innrømme at jeg gjerne skulle ha opplevd en vaginal fødsel, men sånn er ikke livet og det viktigeste for meg er at både jeg og babyen overlevde! Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er ks en fødsel!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #18 Skrevet 9. september 2009 kan ikke påstå at jeg har særlig medfølelse når det kommer til følelsene til kvinner som har fått utført ks istedenfor vaginal fødsel. når dere har tatt og forløst ved ks så må dere egentlig forvente at ikke alle mener dere har utført noen bragd av en fødsel, for det har dere ikke. men det gjorde derimot legene som forløste babyen deres. jeg har derimot gjort en enestående bragd og født to barn til livet kun ved hjelp av mine egne krefter. dere som har fått utført ks har blitt kjørt inn på operasjonsalen liggende i en seng, blitt kuttet opp og fått babyen i armene etterpå når dere våknet opp. mange av dere, har sikkert hatt vondt etterpå i forbindelse med leging av såret, det sier jeg ikke noe på. sånn sett er nok ks verre (hvis man ser bort fra varige men etter en virkelig vaginal fødsel), for man er oppegående som oftest kort tid etter en vaginal eller vanlig fødsel. fødselsdag er å feire når barnet kom til verden - uansett metode!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #19 Skrevet 9. september 2009 Syntes det er sårende fordi jeg hadde KS og ville føde vaginalt. Har mistet muligheten til å føde vaginalt, og av en eller annen grunn syntes jeg at fødsel er en stor kvinneting, og vil være endel av den tingen. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det.....Blir sånn : Du har ikke føda, du har bare tatt en operasjon!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #20 Skrevet 9. september 2009 da har du et forvrengt syn på KS. ks er en like stor bragd som å føde vaginalt, pluss at man sliter en gooood stund etter ks`et også.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #21 Skrevet 9. september 2009 er jo legene som har utført en bragd av en fødsel ved ks, absolutt ikke lvinnen.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #22 Skrevet 9. september 2009 Jeg lå faktisk i over 1 døgn i fødsel, før jeg ble trillet til operasjonsbordet. Da er det en bragd? Eller ikke? JEG syns det var en større bragd enn min vaginale fødsel. Ikke alle kommer så langt som til å få forsøke selv av ulike grunner. En bragd er det likevel. Kroppen har laget et barn og båret det i 9 måneder, for så å klare å holde liv i både seg selv og barnet gjennom et KS. Farer er det der også, skal du vite. Det er fåtallet som tar KS i redsel for å "ødelegge musa". De ALLER fleste har medisinske grunner for KS.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #23 Skrevet 9. september 2009 Kommer helt ann på definisjonen av fødsel. Betyr fødsel å presse ut babyen så er jo ikke KS helt det da. Men er vle ingen som sier at det er "enkelt" med KS, det er jo et meget alvorlig inngrep med mye ondter i ettertid. Derimot så har man definitivt ikke pressa ut babyen med ren kvinnemakt. Man får ved KS veldig god hjelp av kirurgen.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #24 Skrevet 9. september 2009 Noe sier meg 23:32 at du ikke har hatt ks!
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 9. september 2009 #25 Skrevet 9. september 2009 Når barnet blir forløst, kaller jeg det en fødsel uansett. Men jeg mener ikke at jeg har født. Jeg blir ikke såret hvis andre mener det ikke er en fødsel, kommer vel bare an på hvordan man tolker ordet. Jeg er jo litt lei meg fordi jeg gikk glipp av de siste mnd av svangerskapet og opplevelsen av å føde, men det kan komme senere muligheter:-) Ut har vi fått ungene uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå