Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #76 Skrevet 12. juni 2009 "Kvinner har overlevd siden tidenes morgen" sier du. Haha.. Vaginal fødsel har tatt mange mange liv oppigjennom. Man dør ikke av å føde i år 2009, men du verden som man dør litt inni seg av de ekle plagene man kan få. Selvom du har vært heldig, så er ikke alle det dessverre. Bare les artikkelen til gynekologen, han tør å si det de fleste prøver å skyve under teppet. Og grunnen til at faren for astma øker litt ved KS, er fordi barnet ikke får bakteriene fra skjeden på seg. I år 2009 burde man ha funnet opp en metode de kan få disse bakteriene i seg selvom de blir forløst ved KS.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #77 Skrevet 12. juni 2009 Bara för att vi har fött barn itusentals år, får man då inte när möjligheten finns välja att föda barn på ett annat sätt än vaginalt? Man får ju välja olika sorters bedövning vid vaginal födsel varför får man då inte välja kejsarsnitt? Ska man vara emot alla kvinnor som vill föda vaginalt att de INTE ska ta smärtstillande och föda som man gjorde för tusentals år sedan? För smärtstillande är ju inte heller sådär supernyttigt för barnet!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #78 Skrevet 12. juni 2009 de som trenger det av de grunnene du nevner( traumatiskt, sexuella övergrepp, våldtäkt) bør få det, men ikke alle som ikke vil/gidder/ eller de som er litt redd for at de ikke er like stram i underlivet etterpå. Enn så lenge er det bevist at det er best for barn ved vaginal fødsel. og for meg blir det for dumt og egoistisk og skulle velge å få barn for så å ikke ville gjøre det som er best for han/hun før det er født en gang. Den gangen de fikser det sånn eller beviser at KS er best da skal jeg stemme for KS. Frem til da tar jeg opp kampen for de som faktiske er viktigst i denne diskusjonen, nemlig barna!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #79 Skrevet 12. juni 2009 Man har født i tusenvis av år. Trenger kvinnen KS får hun det. Altså etter behov. Å være redd for å føde burde man tenkt på før man ble gravid vel? Så jeg syns ikke at man skal kunne velge
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 12. juni 2009 #80 Skrevet 12. juni 2009 Jeg hadde et keisersnitt for 10 dager siden, og kommer aldri i mitt liv til å ta keisersnitt frivillig, eller anbefale det til noen andre. Jeg har brukt mye lengre tid på å komme meg, kan ikke bære eldstejenta på mange uker, har vondt i arret osv. Etter den vaginale fødselen jeg hadde var jeg oppe på beina og sprek og fin dagen etter. Jeg måtte ha katastrofekeisersnitt og var i narkose så det er kanskje litt annerledes, men selve operasjonen er jo den samme. Det er ganske mye som tilsier at vaginal fødsel er best så lenge det ikke oppstår spesielle komplikasjoner, og jeg syns KS bør begrenses til tilfeller der det oppstår komplikasjoner under svangerskap eller fødsel, og for kvinner med fødselsangst. KS er en operasjon, og slett ikke uten risikoer. Og vaginale fødsler gir fordeler for både mor og barn sett ift KS.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #81 Skrevet 12. juni 2009 Jeg synes folk skal kunne få velge uten av de som er for skal irritere seg for mye. De som vil føde gjør det. De som av forskjellige grunner ønsker å ta keisersnitt burde få lov til det. Enkelt. Hvorfor irriterer de som ønsker å føde seg over dette? Det er ingen som fratar dem retten til å føde. Til 17.04 Ja, folk har født i tusenvis av år. Mange har dødd og blitt ødelagt i barselseng også i løpet av disse tusenvis av årene. Mennesker har alltid tatt i bruk de hjelpemidlene vi har hatt for hånden. Man ville jo aldri ha trukket tenner uten bedøvelse i dag, selv om det er blitt gjort i tusenvis av år. Ultralyd må du la være å ta.... Nymotens tull.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #82 Skrevet 12. juni 2009 Vaginal fødsel er det beste for barnet, med mindre det er komplikasjoner. Sånn er det bare. Så godta det, eller la være å få barn om dere skal være så forbanna egoistiske.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 12. juni 2009 #83 Skrevet 12. juni 2009 ...Men det handler ikke bare om mors ønsker, men om barnets beste. Leger, jordmødre og gynekologer ønsker å gjøre det som er til mors og barns beste under en fødsel, og hvis vaginal fødsel vil være best for begge bør jo dette velges. Hvis mor har gode argumenter for å få keisersnitt er det jo greit...
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #84 Skrevet 12. juni 2009 Si det til alle de som har fått hjerneskadete barn fordi jordmødrene er for treige til å hente hjelp!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #85 Skrevet 12. juni 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=news&newsid=248
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #86 Skrevet 12. juni 2009 Du har et poeng 17.18 Men hvis vi skal tenke sånn alltid er det uendelig mye vi ikke kan gjøre her i livet. Er det til barnas beste at vi kjører bil? Drar dem ut i sola? Reiser til syden? Gir dem for lite frukt? Har forovervendt bilstol? Legger dem for seint etc. Gir dem brus. Det er utrolig mye foreldre gjør som ikke alltid er til barnets beste. Og her er det marginale forskjeller på keisernitt og vaginal fødsel. Man setter ikke barnet i stor fare ved å ta keisernittt. Det er faktisk større risiko å kjøre hjem fra fødeavdelingen. Så alt i alt gjør det vel ikke noe om noen skulle velge å ta keisernitt av forskjellige grunner. Men for all del; dere som ønsker å føde vaginalt. Gjør det. Men at dere klarer å irritere dere over at noen ønsker keisersnitt forstår jeg ikke. Hilsen en som har vært gjennom en veldig hard vaginal fødsel! Og det der tullet med at da må man ikke bli gravid etc.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #87 Skrevet 12. juni 2009 men nu blir det ju lite motsägelsefullt, ni menar att vaginal födsel är bäst för både mamman och barnet, men mammorna som skrivit i denna tråden som är helt förstörda där nere och måste göra operationer efter födseln, hur kan det då vara bra för mamman? En mamma som alltid kommer att vara analinkoninent hela livet är väl inte egoistisk att tänka att man inte vill bli? Som sagt hela denna tråden har handlat om kvinnor som har fruktansvärd ångest och traumatiska upplevelser som vill ha kejsarsnitt. Så kvinnor som har blivit våldtagna som barn/ eller på äldre dagar bör då alltså inte få skaffa barn för att de inte vill föda vaginalt? Shit vad hårt alltså! En kvinna som inte har valt att bli våldtagen ska alltså straffas hela livet och vara utan barn bara för att vissa tycker att hon inte borde skaffa barn? Kvinnor som förtrycker andra kvinnor är otroligt tragiskt att se!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #88 Skrevet 12. juni 2009 Du som skrev ovan om att det värsta du har gjort är kejsarsnitt, men du skriver ju att det var under narkose och ett akutsnitt, ett planerat snitt och ett akut snitt är två helt olika saker!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #89 Skrevet 12. juni 2009 Dessutom det borde väl vara precis som kvinnor som vill föda vaginalt så borde väl också vara kvinnor som INTE vill föda vaginalt men ändå ha barn? Vad är det som är så konstigt med det? Det finns ju kvinnor som väljer frivilligt att föda vaginalt, har då aldrig mött på andra kvinnor som tyckt att de kvinnorna är dumma i huvudet och inte förtjänar att skaffa barn. Vissa lever ju verkligen i ett sjukt manssamhälle där kvinnoförtryck har blivit så vanligt att till och med kvinnor väljer att förtrycka andra kvinnor! Långt kvar till det jämställda samhället som vi kvinnor så gärna vill ha. Hur kan ett samhälelt bli jämställt när kvinnor förtrycker varandra och dessutom anser att vissa kvinnor inte förtjänar att föda barn! Att spricka ända upp till ändtarmen och ha en påse i magen för att tömma in avföring är ju inte så lockande. Så vaginal födsel är inte alltid bäst för både mamman och barnen precis som KS inte är bäst för alla. Allt är relativt här i världen!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #90 Skrevet 12. juni 2009 Det är ju precis som det finns puckon som tycker att kvinnor får skylla sig själv att de blivit våldtagna för att ta hade för utmanande kläder!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #91 Skrevet 12. juni 2009 Och hur bra mår ett barn i mammas mage när mamma går igenom en graviditet med stress, rädsla och oro, det tror ni inte att barnet mår dåligt av?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #92 Skrevet 12. juni 2009 Och varför visar statistiken att barnmorskor, läkare och psykologen föder med kejsarsnitt? De som är professionella och vet vad barnets och mammans bästa är?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #93 Skrevet 12. juni 2009 Etter første fødsel revnet jeg mye, ble klippet feil og dårlig sydd, flere sting gikk opp igjen. Jeg kunne ikke gå skikkelig før ca 1 mnd etter fødsel. Å tisse var TORTUR! Da jeg ble gravid andre gang ønsket jeg keisersnitt. Ble snakket fra det av utallige leger, gyn. og jordmødre. Jeg fødte til slutt vaginalt igjen. Nå sitter jeg her med rectocele (fremfall bak med endetarmen). Jeg aner faktisk ikke hva jeg skulle gjort anderledes for å få keisersnitt. Jeg gav VELDIG klar beskjed om at jeg ikke ville føde vaginalt, men de mente det var best for meg. Jeg var livredd under hele fødselen og det var flere komplikasjoner. Jenta mi pustet ikke da hun kom ut, heldigvis gikk det bra med henne. Vel, etter ferien må jeg operere mitt ødelagte underliv. Håper de har spart masse penger på meg... Mener ikke at alle skal få keisersnitt automatisk, men de som faktisk ønsker keisersnitt bør ha rett på det!!!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #94 Skrevet 12. juni 2009 Herregud for en behandling. Jeg gremmes! (kom gjerne på mammas-kropp forumet, og del dine tanker om kommende operasjon...)
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 12. juni 2009 #95 Skrevet 12. juni 2009 Selvfølgelig er det trist at mange kvinner sitter igjen med dårlige fødselsopplevelser, ødelagte underliv, funksjonshemming hos barn osv, men jeg tror den rette måten å løse dette på er å gjøre fødselsomsorgen bedre - ikke å ta flere keisersnitt. Fødselsangst er for meg en helt legitim grunn til å få innvilget keisersnitt, men jeg er skeptisk til at kvinner skal få keisersnitt over en lav sko, uten å nøye informeres om risikoene ved inngrepene, og plagene man senere kan få av dette. Jeg er ikke noen motstander av keisersnitt, men syns helsepersonell bør være med på å avgjøre hva som er best i hvert enkelt tilfelle. Man må veie opp risikoer og fordeler, og velge utfra det kvinne og helsepersonell kommer frem til sammen. Poenget mitt er altså at keisersnitt er helt ok i endel tilfeller, om det er psykiske eller fysiske grunner som taler for det, men at informasjonen om dette isåfall bør være veldig god. Og at fødselsomsorgen bør utbedres (selv om det kanskje er utopi...)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #96 Skrevet 12. juni 2009 Enig i det du skriver sauen, problemet er at en bare får informasjon om problemene ved keisersnitt. For min del var det aldri et valg jeg kunne ta. Jeg fikk enkelt og greit beskjed om at keisersnitt er farlig for mor og barn. Vaginal fødsel er best. Ingen nevner ødelagt underliv, feil klipping, sting som revner, hudfolder som stikker ut i hytt og pine, fremfall, sinnsyke smerter i ukesvis etter fødsel... Sykehuset her i byn er veldig opptatt av å ha ferrest mulig keisersnitt. Jeg forstår ikke hvorfor. I enkelte tilfeller er keisersnitt det beste, psykisk og fysisk- Hvorfor må en da sloss for å få det?? Hvorfor er det et mål ha færrest mulig??? Hva godt kommer ut av det? Desverre tror jeg det har litt for mye med økonomi å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #97 Skrevet 14. juni 2009 http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article440406.ab
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #98 Skrevet 14. juni 2009 någon som är intresserad av att skriva namninsamling och sända in till regering/kungen?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #100 Skrevet 14. juni 2009 Fler intresserade? Jag kan göra en mejlinglista kanske så kan man skriva ut listan och skicka in? Min man jobbar inom IT/ DATA han kan säkert ordna ihop något. Jag ska snacka med honom så återkommer jag imorgon! Om det finns fler intresserade skriv JA! Vill först veta hur många som faktiskt kan tänka sig det. .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå