Gå til innhold

Gi kvinner rett til KS!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man det anonym 14.21?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan man göra, gå via din fastlege och berätta om din rädsla över att du så gärna vill ha barn men inte vågar och att du har ångest ja berätta hur du känner och mår osv... inför en vaginal födsel, Och begär en remiss till födselavdelning på det sjukhus som du tillhör, har läst att ullevål är enklare att ha och göra med om du bor i Oslo? Men du måste verkligen stå på dig och inte ge med dig. De kanske vill att du ska gå på flera samtal, men vägra ge med dig. Läs på allt som du kan läsa på om kejsarsnitt och var väl förberedd till ert möte på sjukhuset. Likaså med mötet hos läkaren. Att fälla tårar brukar också hjälp. Du ska alltså övertyga dem med din rädsla och dina känslor. Skadar heller inte att skaffa attester från exempelvis en psykolog.

Men du måste vara mycket övertygande, stå på dig och ta gärna med din man på dessa möten! Och ha bra argument!

Känner till många som fått det beviljat innan graviditet, både här i Norge och Sverige!

Skrevet

och om ni fått ett ja, se till att ha det skriftligt! Och kom ihåg att de kommer att försöka övertala er på alla sätt som går!

har mejlat med en tjej vars mamma jobbar som barnmorska och beslutsfattare och hon har sagt att det handlar helt enkelt om hur den som ansökt om kejsarsnitt är övertygande och hur rädd patienten visar att hon är! Men också hur påläst hon är om vad kejsarsnitt är. För kejsarsnitt är ju inte någon dans på rosor heller... Bra argument och vara övertygande är A och O!

Skrevet

Helst ska man se till att få prata med en läkare eller kirurg på sjukhuset! Om du får ett nej har du rätt till att 1, kräva att prata med en läkare, 2 prova i ett annat sjukhus!

Gjest Tale30
Skrevet

Ullevål er veldig greie å ha med å gjøre tror jeg.

Når jeg hadde baby i seteleie kunne jeg bare velge selv, til og med uten å måle bekken. Legen var helt med på at jeg ønsket KS ved seteleie fordi setefødsler ofte er svært tøffe, og 50% av setefødsler ender i KS.

Hadde jeg bodd i Bergen hadde ikke seteleie vært god nok grunn for KS. Det er helt sykt at forskjellene er så store. Særlig når grunnen er at Haukeland ønsker å smykke seg med å være det sykehuset i Norge med lavest KS-prosent.

Skrevet

Vid sätesbjudning i Sverige har man rätt till KS!

Skrevet

Tusen takk for svar anonym 14.30!

Og takk for rådene... kansje jeg også kan glede meg over en graviditet da.

Skrevet

Haukeland er helt ute å kjøre! Hva faen er det å skryte av at de har lavest KS-prosent, når det betyr at de har høyest forekomst av kvinner med store skader i underlivet eller skade på barn pga vagina fødsel?

Men åjaaa, sant det... det snakker vi jo ikke høyt om... så det er ikke så farlig.

Skrevet

Inget att tacka för anonym 14:36!

Skrevet

nej kvinnoproblem pratar man ju inte, för kvinnor är så griniga och vi har ju fött barn i tusentals år. Haukland har inget att vara stolta över, det säger ju bara hur noll de bryr sig om kvinnor och hur duktiga de är på att övertala kvinnor som inte vill föda vaginalt, föda vaginalt!

Skrevet

och vad kostar inte operation för kvinnor som ska rätta till sina sargade underliv och får leva med urin och anal inkontinens hela sina liv? Vad kostar sådana operationer staten, kvinnor som ska sjukskriva sig, kvinnor som ska omopereras för att rätta till sina underliv... osv... Nej det tystas ju snabbt ner med fina artiklar om hur fint och fantastiskt det är att föda vaginalt!

Skrevet

Jeg er glad jeg kom i snakk med deg anonym 14.37!:)

Jeg utsetter og utsetter en graviditet kun fordi jeg er redd. Og trodde ikke at man kunne ta opp slike ting med fastlegen før man er gravid, men det skal jeg faktisk gjøre!

Jeg ringer på mandag:)

Skrevet

NU menar jag inte att föda vaginalt är FEL men man ska som kvinna själv ha rätten till att bestämma över hur de ska föda sina barn, vi kvinnor får först och främst jäkligt mycket sämre löner än män (trots att vi sliter arslena av oss precis som männen gör) och vi betalar skatt lika mycket som männen gör!

Skrevet

Anonym 14:41 Om din fastlege inte ger dig remiss, eller tar dig på allvar, byt fastlege! ;O)

Gjest Tale30
Skrevet

Ja, ikke sant? Du svenske anonym?

Samfunnet må jo betale for å rette inkontinens osv hos kvinner, og da er det enda mer meningsløst å snakke om det økonomiske aspektet ved KS.

Det er jo bare de siste årene at operasjon ved inkontinens har kommet skikkelig på bane. Jeg kjenner en kvinne som har levd med inkontinens siden hun fødte for 16 år siden. Har hun tatt bussen langt, og hostet på vei ut av bussen har hun tisset på seg fordi det er for lenge siden hun kom seg på toalettet. Sport har hun måttet gi opp. Og dette er bare en av veldig mange kvinner som ikke snakker om problemene sine. Hun har de siste årene kommet inn i en vurderingsrunde med lege for å få operasjon for sin inkontinens. Hun har tidligere bare fått henvisning til fysioterapeut for bekkentrening. Det er rett og slett en skandale.

Skrevet

Jenta mi lå i seteleie ved termin, og det ble foreslått at de skulle prøve å snu henne utenpå...

men vet dere, jeg nektet jeg!! ikke faen om de fikk lov å rive å slite i magen min for å kansje skape en fare for jenta mi! Sa at jeg skulle ha keisersnitt, og nektet å føde i sete! Dere skulle sett hvor sur de ble!!!! helt utrolig... Jeg måtte krangle meg til skriftlig bekreftelse!

Skrevet

14:46 det är många som har berättat liknande saker. Det är däför de menar på att man ska få hjälp med sin rädsla, sedan drar en hel ramsa om hur mycket bättre det är för barnet att föda vaginalt, de utnyttjar detta för att de vet att föräldrarna vill ju barnets bästa!

Ni vet väl om att de flesta sjukhus i USA rekommenderar kejsarsnitt till sina patienter på grund av att det finns minst risker/ komplikationer eftersom i USA kan ju mamman STÄMMA ARSLET av sjukhuset.

Skrevet

Uenig. Vi får heller gjøre noe med den slarkete bekkenmuskulaturen og grunnen til at det fødes så store barn, altså ÅRSAKENE til at mange kvinner ikke kan føde vaginalt. Litt trening og greit kosthold altså.

Skrevet

alltså vid komplikationer såsom att kvinnorna spricker efter vaginal födsel och får men såsom anal och urininkontenens!

Skrevet

Blir kvalm av det norske helsevesen.Gjør faen meg alt for å unngå KS. Og hvem er det som topper KS-statistikken? Jo det er leger, gynekologer og jordmødre themselfs!!!!

Skrevet

Anonym 14:51 har du inte funderat på varför läkare och barnmorskor själva väljer kejsarsnitt, för att de vet att där finns det minst komplikationer!

Skrevet

Ja er fullt klar over det. Spesielt gynekologer har sett uendelig mange herpa underliv etter fødsler. De vet sannheten, som de ikke deler med befolkningen.

Skrevet

Etter at jeg måtte legge ut tarmen min etter revning, så forstår jeg faktisk at folk drar utenlands på privatklinikker å foretar seg keisersnitt!! At de faktisk synes det er verd å betale for!

og anonym 14.50: jeg fødte ikke et stort barn! 2900g, 3 uker før termin! så den kan du holde for deg selv.

Skrevet

Anonym 14:50 menar du att alla mammor äter onyttigt och är feta så att de föder alldeles för stora barn så de spricker?

Skrevet

Anonym du har så fel så fel! Som du ser så finns det kvinnor som föder normalstora och till och med mindre barn och ändå spricker och blir helt förstörda där nere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...