Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #101 Skrevet 10. juni 2009 Jada. Folk må gjøre det de synes selv er forsvarlig, men akkurat det teppet tror jeg ikke så mange tenker gjennom. Tror mange vil beskytte babyen mot luftforurensning jeg, spesielt i bytrafikken.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #102 Skrevet 10. juni 2009 H-U-L-L-E-N-E I H-E-L-S-E-T-E-P-P-E-T E-R T-I-L F-O-R O-G I-S-O-L-E-R-E! Ikke for å slippe igjennom luft. Får ikke blitt så mye klarere desverre. Huller eller ei, det kunne like gjerne vært heldekkende.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #103 Skrevet 10. juni 2009 Myggnetting da? Er dette også farlig? Jeg har selv sovet under myggnetting mange netter, og det blir himla varmt!!!! Må nok kutte dette også............... Bare synd gutten min er alergisk mot veps, men jeg kan jo ikke risikere å drepe han pga overoppheting... stakkars gutt, han har nok ikke store sjanser til å overleve uansett han. må nok holde han inne til han slutter å sove i vogna! Utrolig at de 3 andre barna mine har overlevd egentlig, når jeg tenker meg om!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #104 Skrevet 11. juni 2009 Så usaklige sånne diskusjoner blir, jeg så en mor i dag med et tovet ullteppe hengende godt over åpningen...!! fysj og fysj
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #105 Skrevet 11. juni 2009 Ok, nå er det noen som driver å later som om de er HI ovenfor her. Utrolig teit av dere. Bare gå med teppe foran og gjør hva dere vil men jeg syns utrolig synd på barna deres. Man er ikke bedreviter når det faktisk er bevist at det ikke er bra å sove med teppe foran åpningen. HI
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #106 Skrevet 11. juni 2009 Kjær Hi! Lurer faktisk særiøs på dette; Myggnetting da? Er dette også farlig? Jeg har selv sovet under myggnetting mange netter, og det blir himla varmt!!!!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #107 Skrevet 11. juni 2009 Går helt fint med helseteppe men ja det er helt sykt å henge et tett og varmt teppe foran åpningen i vogna!Jeg reagererogså på dem som har varme klær på ungene når det er høy tempratur ute.Jeg har hatt mine nakne i kun bleie i vogna og hatt en kald klut tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #108 Skrevet 11. juni 2009 Myggnetting er også farlig.Det blir glohett i vogna...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #109 Skrevet 11. juni 2009 Men hva gjør jeg min alergi gutt da? Han er veldig alergisk mot veps... Holdt på å stryke med når han var 8 mnd, for vi skjønte ikke med en gang hva som var galt.... Han kommer nok til til å slite i sommer ja... han er jo 1 1/2 år, men sover tross alt tre timer i vogna... Med myggnetting over! Hmmm, stakkars gullet mitt..............
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #111 Skrevet 11. juni 2009 Så hele familien skal vær hjemme fra kl 11 til 14 hver dag hele sommer, fordi det er farlig å bruke myggnetting???????????????????? DET ER IKKE FARLIG Å BRUKE MYGGNETTING HVIS MAN SETTER VOGNA I SKYGGEN; OG KLER UNGEN MINIMALT PÅ DE VARMESTE DAGENE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #112 Skrevet 11. juni 2009 Helseteppe er ikkje bra, myggnetting derimot gjer ingenting... Og det er vel anbefalt at om ein MÅ (ikkje forstår eg kvifor ein må, men det er no min sak) ha noko over åpninga til vogna så skal den berre dekke 1/3del. Det er som fleire seier her oppe, hola er faktisk til for å isolere! Det er jo berre å prøve sjøl. Sett dykk under eit bord og heng tepper med hol i rundt, det tar ikkje altfor lang tid før dykk vil ut derfra. Og ein varm unge skriker ikkje, dei blir for trøytte av det. Derfor det er for skummelt, det er betre med ein for kald unge enn ein for varm (sjøl om det beste hadde vert om den var akkurat heilt perfekt temperatur;))
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #113 Skrevet 11. juni 2009 Åhh slitsomt når ikke folk som svarer leser gjennom alle svarene.. Virkningen på et hullete teppe (f.eks helseteppe) som isolasjon er når det f.eks ligger inntill en kropp. Da varmes luften i hullene opp med samme varme som kroppen den er rundt, og på denne måten isolerer/ varmer teppet kroppen. Men et hull er et hull som en spade er en spade. Og mange hull er tilogmed mange hull. Og hull i bevegelse, ja da byttes også luften ut inni hullet konstant og isolasjonseffekten er i sådan setting _ikkeeksisterende_. Hullene hjelper da til med å ventilere. Så et helseteppe er varmere enn et vanlig ikkehullete teppe på en kropp.. Men selvsagt kaldere og mer ventilerende enn et helt tettvevd teppe når det blafrer! Og det gjør helseteppet mitt foran vogna. Det blafrer lett i vinden. Det er forøvrig ganske kjølig ute idag og, med ganske sterk vind. Så veldig kjekt med et hullete (blafrende;) helseteppe over vogna. Nå skal jeg gå tur med datter og blafreteppe. Ha en god sommer.
Cat.68 Skrevet 11. juni 2009 #114 Skrevet 11. juni 2009 Før noen år siden raste debatten her inne om myggnetting var farlig og at landsforeningen uventet barnedød hadde frarådet folk å brke det. I den forbindelse sendte jeg en mail til de og spurte om deres standpunkt. Her er den mailen. Den tar OGSÅ før seg deres syn på HELSETEPPE. legg spesielt merke til at hun skriver; "Jeg tenker at helseteppe uansett årstid ikke bør brukes for å unngå at det blirfor varmt, tett og klamt for barnet. Med sunn fornuft kommer vi langt! " Gjør som dere vil og har samvittighet til. MIN åsikt er at det KAN utgjøre en risiko og da lar jeg det være, det er tross alt jeg som skal leve med skyldspørsmålet OM det ville skje at barnet mitt dog i krybbedød og jeg da gjort noe som går imot deres anbefalninger. MAO det trenger ikke å være farlig men man VET at det KAN være det. Da kan man la vær mener jeg. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Hei! Jeg har via min kollega fått høre om myggnetting debatten som har pågått på dinbaby.com.. Jeg var selv inne på siden i dag, og så debatten.Det er trist at det blir satt ut påstander som ikke stemmer, og som også henviser til kilder som aldri har sagt og uttalt det som hevdes. Vi har ikke noen undersøkelser eller studier som sier noe om dette, og det er også ulogisk at det skal ha en slik sammenheng. Vi er av den oppfatning at det er barnets totale sovemiljø som er viktig for å minske risikoen for plustelig spedbarnsdød. Det må være luftig og ikke for varmt/klamt der hvor barnet skal sove, og ryggleie er fortsatt veldig viktig forebyggende faktor. Et myggnetting utgjør ikke en slik fare - vi har ingen indikasjoner på dette dersom vi følger med barnet ift temperatur, slik vi bør med små barn. Et helseteppe foran vognas åpning gir større risiko for at det blir varmt og tett og bør brukes med varsomhet innendørs, eller ute på varme dager. Jeg tenker at helseteppe uansett årstid ikke bør brukes for å unngå at det blirfor varmt, tett og klamt for barnet. Med sunn fornuft kommer vi langt! Håper dette var en bekreftelse for hva vårt standpunkt er! Vennlig hilsenTrine Giving Kalstad Fagsjef Landsforeningen uventet barnedød(tidl. Landsforeningen til støtte ved krybbedød)Arbinsgt. 7, 0253 Oslotlf. 22 54 52 00, fax 22 54 52 [email protected]
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #115 Skrevet 11. juni 2009 Er det forresten noen barn som har dødd som følge av å ha teppe forran vogna???? Har aldri lest om noen som har funnet barnet sitt død. Det er de foreldrene som er så kørka at de har på barnet str.bukse og fleese, for deretter å legge det i en voksipose el.l oppå saueskinn og med TEPPE oppå også.. Vi kan jo ta en debatt på hvor vidt det er verre eller bedre enn helseteppe forran vogna.......
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #116 Skrevet 11. juni 2009 Hva med regntrekk, er det farlig og da? det blir jo bare et lite hull ved kalesjen der og? Eller kler dere babyen i sydvest og gummistøvler mens regner pisker det i ansiktet og tenker at det er godt med frisk luft? jeg er faktisk seriøs, jeg lurer litt på hva dere tenker om regntrekk..
Cat.68 Skrevet 11. juni 2009 #117 Skrevet 11. juni 2009 Det er veldig mange barn som har dødd i barnvognen sin. Krybbedød er vel det aller vanligste årsaken til det. Nå er det jo slik at man ikke vet hvorfor noen barn dør i krybbedød men man VET at barnets totale sovemiljø er en veldig viktig faktor. Man vet også at ved et tett og altfor varmt sovemiljø øker risikoen. Man VET også at alle typer tepper (ogsp helsetepper)ol ØKER den risikoen for et alt for tett og varmt miljø ; ergo risikoen for krybbedød øker. Dette er noe man VET og kan ta forhåndsregler mot. SÅ er det sikkert 1000 vis av andre årsaker til krybbedød som sagt man vet ikke. Så kommer man inn på dette med sunn fornuft da, De aller fleste utviser nok det, men man VET jo at det finnes foreldre som ikke har all den fornuften. For dem er KUNNSKAP en veldig fin ting.
prekæs Skrevet 11. juni 2009 #118 Skrevet 11. juni 2009 Helt ærlig og for å forsvare en dum gjerning med en annen. Det er nok av unger som ikke er ute i det hele tatt. Tipper barna i vogn med (gud forby) teppe foran, har langt mer tilgjengelighet på frisk luft enn barn som kun er inne. Og dem er det langt flere av siden man sjelden ser barnevogner på tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå