Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #51 Skrevet 10. juni 2009 Man kan da ikke sammenligne et telt og en vogn! En vogn har jo UV-filter, blir ikke like varmt oppi en vogn som inni et tynt telt.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #52 Skrevet 10. juni 2009 denne gangen er det dere som får gjennomgå .. neste uke er det noen andre.. se på det som bølger.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #53 Skrevet 10. juni 2009 Det er ekstremt dårlig sirkulasjon nedi vogna fra før, selv uten noe foran åpningen.. Nå har de gudskjelov begynt å fraråde helsetepper o.l foran på barselavdelingene. Jeg testa en gang i vinter, la ungen min ute i 17 kuldegrader (vant til å sove ute) og nedi vogna blei det aldri mindre enn 9 varmegrader! Selv uten noe foran. Det sier vel sitt? Jeg hadde nok ikke utsatt ungen min for slikt, får vondt langt inni meg når jeg ser det. Skape et vanvittig unødvendig behov! Man får kjøpt parasoll til vogna til skarve 200 kroner. Ville du ligget nedi den vogna med helseteppe foran? Prøv? Sett deg ved siden av en sofa e.l og legg teppe foran. Ikke rett foran ansiktet, men sånn at du er midt inni. Tar ikke veldig lang tid før det blir helt ulidelig varmt og vanskelig å puste der inne. Stakkars små.. For meg er det helt natta å gjøre sånt mot ungen min. Ungen ligger jo i vogna for å få luft, ikke for å ligge i badstu! Og dere som tror at helseteppe puster? Vel, det er en grunn til at det brukes såpass mye på barselavdelingene. Pga hullene isolerer det ekstremt mye. Fakta, ring gjerne en hvilken som helst barselavdeling å hør med de om akkurat det.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #54 Skrevet 10. juni 2009 Jm min anbefaler helseteppe over vogna. Det tar vekk verste vinden og sola. Som over her, det kan dingle over og leke med vinden. Slapp av nå mor. Lei av å lese samme argumenter om og om igjen. DØD TRÅD!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #55 Skrevet 10. juni 2009 En parasoll over vogna tar ikke bort all sola, såfremt den ikke er intelligent. og når det blåser er det ikke digg å sove ute og få vindkast i øyer og munn. Helseteppe kan fint brukes. Lenge leve helsetepper over vognene, så de stakkars små blir skjermet for verste vind og sol. De er da såpass oppegående etterhvert oppi der de og at de hyler om det er noe galt!
mednr5imagen Skrevet 10. juni 2009 #56 Skrevet 10. juni 2009 Hva er verst, legge ungen ute i 17 kuldegrader, eller henge et helseteppe over vognen? Jeg kunne aldri tenkt meg å legge ungen ute når det er så kaldt, dere andre kunne aldri tenke dere å henge et helseteppe over vognen.. Vi er forskjellige, og alle er like "smarte"
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #57 Skrevet 10. juni 2009 For å si det sånn, det er ikke anbefalt å legge baby ute når det er under 10 i minus.. Så det at hun ene brukte barnet som forsøkskanin og fant ut at det ble 9c nedi der er horribelt. 9c er heller ikke akkurat noe å rope hurra for for en baby å oppholde seg i.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #58 Skrevet 10. juni 2009 Det var min unge som lå ute i så kaldt vær. Barnet mitt er ingen baby, halvannet år da vi gjorde dette i vinter. 9 grader er jo en herlig temperatur!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #60 Skrevet 10. juni 2009 Sol stikkende i øynene? Hva med å snu vogna? HI
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #62 Skrevet 10. juni 2009 Kan ikke du bare ikke skrive inn på sånne innlegg da? HI
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #63 Skrevet 10. juni 2009 18:58 var til anonym lengre oppe som syns dette var så kjedelig innlegg
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #64 Skrevet 10. juni 2009 Hva tenker jeg med? Jeg henger et heklet teppe med små hull i over åpningen sånn at ungen ikke får sol i ansiktet..Lager selvfølgelig et luftehull til henne og sørger for at hun får en fin tempratur nede i vogna, uavhengig hvor mange grader det er. Herregud, å alt folk skal bry seg med.. Men her er dte ikke 15 grader i skyggen da. Men du lar kanskje ungen din sove med masse sol i trynet du da? Den ungen synes jeg synd på.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #65 Skrevet 10. juni 2009 Haha, ja, for det er kjempesynd for et barn å få sol på seg! Noen tips: 1. solbriller 2. solkrem 3. parasoll Oi, og hva om vi tar fram noen linker? http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/18FC30619773AE3DC125719B00491691?OpenDocument Jeg synes det er tankeløst å tro at overoppheting/dårlig luftkvalitet er bedre enn litt sol og vind. Jeg har aldri hatt noe foran vogna og jeg bor i Norges mest vindfulle by! De som har hatt et lite snev av fysikk på vgs eller høyere VET at et helseteppe ikke vil tilføre særlig mye luft. Da må det blåse kuling mot teppet for at det skal gå igjennom de bittesmå hullene. Som en annen her påpeker, det er en grunn til at helsetepper blir brukt på sykehus, og det er fordi de holder veldig bra på varmen!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #67 Skrevet 10. juni 2009 PS. Noen som har prøvd å legge en o2-måler i vogna og henge et helseteppe over? Ikke det? Nei, den begynner å pipe den, fordi nivået av o2 blir for dårlig.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #68 Skrevet 10. juni 2009 Det er pokker ikke bare å knø solbriller på små babyer, er det vel? Er ikke alle som bruker helsetepper heller, men hjemmelagde strikketepper med større hull som er beregnet for å dekke åpningen. Tror ALLE her som bruker tepper over åpningen ofte sjekker til barna sine for å se til at de har det fint nedi vogna. Synes hver og en får gjøre det de synes er best for barna sine, så får andre folk la vær å legge seg oppi hva andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #69 Skrevet 10. juni 2009 Det er jo små babyer som er enklest å sette solbriller på, verre når de blir to-tre år gamle...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #70 Skrevet 10. juni 2009 Tildekking av barnevogn: Å dekke helt til barnevogna med (helse)tepper vil føre til at det kan bli for varmt og tett i vogna, og faren for overoppheting er da til stede. Dersom man velger å ha et teppe eller lignende foran kalesjen mens barnet sover i vogna, anbefaler vi at man lar det være gode/store åpninger slik at det kommer til frisk luft. Det er sunt og helt ufarlig for barnet å få både frisk luft og dagslys mens de sover. Vi har ikke forskning som direkte har sett på dette med tildekking av vogner og krybbedød. På bakgrunn av det vi vet idag om overoppheting og sovemiljøets betydning for forebygging av krybbedød, kan det å dekke vogna helt til med tepper mens barnet sover tepper øke faren for overoppheting og dermed sannsynligvis øke risikoen for krybbedød. Hentet herfra: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/2ADC72B93E4A725541256BE4004561C9?OpenDocument
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #71 Skrevet 10. juni 2009 Ganske utrolig at mødre nå i 2008 ikke er mere oppdaterte enn dette!? Det er direkte farlig for babyer å bli overopphetet, de dør... Vi mennesker blir ikke bare syke av overoppheting, vi blir syke av for dårlig luft.... Hvis vi voksne våkner av hoste og vond hals når vi har sovet i lengre tid i et rom el, som ikke har ordentlig ventilasjon, hvordan tror dere nyfødte og eller små barn`s immunforsvar reagerer? Jeg håper så indrelig at noen flere slutter med det tullet og hvis det i tillegg var for å beskytte mot sol, så nytter det vel ikke å ha store hull i teppet, som forøvrig ikke hjelper på luftingen... Det er kjempe bra at helsepersonaler begynner å si fra, på tide... Mamma....
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #72 Skrevet 10. juni 2009 Nei, jeg burde nok ikke hatt barn ;o) Og hvertafall ikke jobbet i småbernsavdeling i barnehage! Stakars barn!! c",)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #73 Skrevet 10. juni 2009 Ganske utrolig at du som mor ikke vet at vi faktisk er i 2009! Bare sånn for å oppdatere deg.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #74 Skrevet 10. juni 2009 Jeg er motstander .. men hva bruker dere som gjør det for noen grunner? Jeg spurte ei dame jeg møtte på sentret om hvorfor hun gjorde det, vi kom i snakk så jeg spurte som nybakt småbarnsmor. hun sa hun gjorde det for at det skulle bli mørkt og at barnet ikke skulle forstyrres av lysene inne på sentrene. min grunn til å ikke bruke er at jeg mister kontaken med barnet.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #75 Skrevet 10. juni 2009 Trur noen her har misforstått helseteppets virkemåte. Det er huller i slik at temperaturen blir "fanget" i de, dvs at de er effektive på barselavdelingen og rundt nyfødte fordi når de blir tullet rundt barnet hjelper luften i hullet til å varme barnet opp. Dvs at i hullene dannes det rundt 37 c. Når du så henger dette teppet opp i lett blafrende posisjon over vognen, byttes luften i hullene stadig ut. Effekten nå blir at teppet får samme temperatur som det er i skyggen, evt kaldere, (det kommer an på vindens styrke og retningsutgangspunkt). Dette er en effektiv måte å holde direkte sol og vind ute uten at det blir for innestengt og mørkt, uten at det er skadelig for barnet. Det som kan kan være skadelig for barnet er om helseteppet brettes dobbelt og settes fast tett rundt vognåpningen. Da kan det bli varmt og ubehagelig nede i vognen. Det er viktig å sjekke barnet ofte og se til at det har det bra. Et barn vil forøvrig som regel si fra om det blir for kaldt eller er for varmt, men det betyr ikke at man ikke bør sjekke omstendighetene for barnet nå og da. Vi som foreldre har mange ting å velge mellom som skjerm over vogn, og verken helseteppe (brukt på riktig måte, som forklart), solskjerm eller vognparaply kan man si er feil, om det blir brukt på forsvarlig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå