Gå til innhold

Dere som henger tepper foran vognåpningen;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm.. da jeg fikk mine barn (4 og 6,5 år) så hadde "alle" helseteppe el.l for å få det mørkt i vogna. Jeg har ikke tenkt tanken på at det kan være dumt før jeg ser folk stiller spm ved det nå.... Helseteppe er jo ikke tett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ser hva du skriver.. men jeg går ut i fra at det du skriver gjelder helsetepper med hull.. ikke disse vi kjøper i dag ?

Skrevet

Dette sier jo alt, hvis alle leser det ordentlig:

Sier at man skal la det være gode/store åpninger slik at det kommer til frisk luft. Det gjør da de fleste? Her snakker de om at man ikke skal dekke til vognen HELT med teppe. HELdekkende.

Og det er da de fleste her enige i? Man dekker kanskje delvis til og forsikrer seg om at det er gode lufteåpninger.

Gjør man noe annet, og henger ulltepper o.l heldekkende foran åpningen, ja da må jeg si meg enig i at det er "feil".

Tildekking av barnevogn:

Å dekke helt til barnevogna med (helse)tepper vil føre til at det kan bli for varmt og tett i vogna, og faren for overoppheting er da til stede. Dersom man velger å ha et teppe eller lignende foran kalesjen mens barnet sover i vogna, anbefaler vi at man lar det være gode/store åpninger slik at det kommer til frisk luft. Det er sunt og helt ufarlig for barnet å få både frisk luft og dagslys mens de sover.

Vi har ikke forskning som direkte har sett på dette med tildekking av vogner og krybbedød. På bakgrunn av det vi vet idag om overoppheting og sovemiljøets betydning for forebygging av krybbedød, kan det å dekke vogna helt til med tepper mens barnet sover tepper øke faren for overoppheting og dermed sannsynligvis øke risikoen for krybbedød.

Hentet herfra: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/2ADC72B93E4A725541256BE4004561C9?OpenDocument

Skrevet

Nei, hun står faktisk i skyggen og får aldri sol i øynene når jeg går tur heller for jeg snur vogna nemlig. OG jeg bruker netting. Bare fordi man ikke bruker et jævla teppe foran åpningen så betyr det ikke at ungen har sol på seg. Det må vel du klare å tenke deg frem til også!

HI

Skrevet

Det er ikke farlig å ha teppe foran akkurat i det ungen skal sovne, og så åpne opp rett etterpå. Ganske vanskelig å sovne med sterkt lys rett i fleisen.

Skrevet

Greit nok at man ikke skal dekke vognåpningen med et tykt teppe, men vær så snill å ikke sammenligne det med å henge et helseteppe halvt over åpningen for å skygge for sol i noen minutter, før man snur så sola står annerledes på vogna.

Gutten min er 1 måned og skal ikke ha sol i ansiktet. Jeg gidder ikke å kjøpe en parasoll (upraktisk) eller solskjerm, når jeg enkelt og greit kan bruke teppet. Det dekker jo ikke åpningen engang, betyr dette virkelig at dere som er 100% anti-teppe ser ned på meg som en dårlig mor når dere ser meg gå med vogna med et helseteppe halvt over åpningen? Prøver å ikke bry meg for mye om hva andre synes, men det er en ubehagelig tanke likevel.

Skrevet

MEN HVORFOR SNUR DERE IKKE VOGNA SÅNN AT DET IKKE BLIR SOL NEDI DER?

Skrevet

gråter ikke babier hvis de er så varme at de dehydreres?

barn i andre land har det jo mye varmere og det går bra med de. det er jo nesten ingen ordentlig varme dager i norge

Skrevet

Ta å les igjennom alle svarene, Kramsfugl. Kanskje noe kan få deg til å forandre mening? Du risikerer overoppheting og muligens krybbedød på barnet ditt..

Skrevet

Men ærlig talt. Teppet henger jo bare såvidt over. Det er jo tilsvarende til å ha på stormtrekket f.eks, bare at helseteppet faktisk har hull i.

Å lese gjennom alle svarende er jo akkurat det jeg har gjort, det er jo derfor jeg blir så provosert av at et heldekkende ullteppe foran åpningen blir likestilt med et helseteppe som bare henger delvis over.

Dette med å snu vogna skjønner jeg ikke helt, skal man slepe vogna etter seg, da? Er rart jeg aldri ser noen som gjør dette, selv om jeg stadig vekk ser folk med både hel- og halvdekkende tepper foran åpningen.

Og bare så det er sagt, jeg er enig i at det er galskap å lå et tykt teppe dekke for åpningen. Jeg gjør ikke noe mot barnet mitt, som jeg ikke kunne gjort mot meg selv.

Skrevet

ja nå har du skjønt det. Man skal faktisk dra vognen etter seg. Eller gå ved siden av. Den er vel ikke så jævla tung?

Jeg ser ikke noe problem i å snu vogna. Jenta mi får masse frisk luft, sover godt, har ikke noe i mot at det er lyst og hun får IKKE noe sol på seg.

HI

Skrevet

Det er vel ingen grunn til å være frekk selv om vi har ulikt syn på ting, men det er vel fristende når man alikevel ikke står fram med nick.

Jeg VET at gutten min ikke lider noen nød når jeg gjør som jeg gjør, så nå skal jeg gjøre mitt beste for å bite tennene sammen og ikke la meg provosere ytterligere... ettersom det tydeligvis er målet.

Skrevet

Hi, ro deg ned nå, Francois..!

Trenger ikke banne og være frekk, du virker så lite seriøs!

Nå minner du om ei ungjente på 16 som har fått for seg ett eller annet hun skal prøve å få gjennom koste hva det koste vil, uansett for- og motargumenter. Du bør være mer åpen for diskusjon, ikke misforstå alle som er uenig i hva du sier her med vilje. Dette er ikke en svart hvitt problemstilling, det går faktisk an at ale her er enig. Det virker som det bare er du som ikke vil forstå at å bruke helseteppe riktig ikke kan være direkte farlig. ALLE er enig i at et heldekkende tykt teppe er farlig, det vet man jo.

Men et hullete teppe halvveis over en åpning stjeler ikke mer frisk luft enn det en plastskjerm litt bortenfor gjør.

Lite ydmyk og ekstremt dårlig oppførsel du har når du skriver.. Store bokstaver er som å skrike, og banning er som å innrømme at du egentlig vet du er på tynn is med argumentene som følger.

Det argumentet med å snu vogna er bare tull.

Noen ganger er og solen slik at den kommer inn fra siden og uansett hvordan vei du triller vil det komme sol nedi vogna.

Dessuten er det opp-og nedoverbakker det er direkte farlig å gå feil vei med vogna!

Også er det noen vogner med hjul foran som ikke egner seg å trille med andre veien.

Også er det noen barn som ikke faller til ro om de ikke får se mor/far.

Argumentene er mange, så ro ned skrivefingern og innfinn deg i det at helseteppe er et godt alternativ om det brukes forsvarlig!

Skjønner ikke at denne tråden fortsatt lever, vi er da for pokker alle enige, bortsett fra en overopphetet hormonell Hi..

Skrevet

Jeg skreiv faen lengre opp pga ei som kalte meg røy. Forsvare meg må jeg få lov til.

Nå tror jeg det er du som er på tynn is. Det kommer alltid til å komme sol nedi vogna når solen er fra siden. Men når ungen ligger med dyne så er ikke det akkurat farlig. Poenget er jo at det ikke blir varmt og ungen ikke får sola i trynet eller blir solbrent på resten av kroppen. Bare gjør som du vil men jeg syns synd på alle unger som har foreldre som ikke tar hensyn.Jeg har ikke noe i mot å snu vogna. Og jeg kommer aldri til å syns at det er forsvarlig med helsteppe foran åpningen.

Du har tydeligvis ikke lest gjennom alle svarene hvis du tror alle er enig med deg. Følg med!

Skrevet

Så bra da. Håper gutten din ikke får heteslag :)

Skrevet

Ja men så fint du har teken på å dra vogna da, i alle forskjellige terreng. men trur ikke det er noen løsning for flesteparten..

Hadde jeg vært den på tynn is hadde jeg latt være å skrive det hele tatt. Du har en tråd du må "forsvare" var riktig å sette igang, jeg har ingenting jeg må bevise jeg.

Greit, bare døm de med helseteppe halvt foran vogninngangen, men ikke begynn å lure om du blir dømt selv, om det er sånn hønemor og medborger du er i virkeligheten som det kommer frem her.

Jeg utfordrer folk som følger Hi ennå, om å signere med nick, (så hun ikke kan jukse med å være enig selv som anonym). Så får vi se hvor mange som er så beinharde på det der som deg, som ikke forstår at et hullete teppe _halvveis_ over vogna ikke er farlig.

Skrevet

JAMEN JEG VIL JO BARE HA RETT FERDIG MED DET FOR FAEN

Skrevet

hun har jo aldri sagt noe om å henge et teppe halvt foran, hun skriver foran. det er to helt forskjellige ting kjære deg.

Skrevet

denne var ment til 22.47

Skrevet

Jo, alle er enig i at et helseteppe halvt foran er forsvarlig, men hun synes fortsatt at helseteppe er uforsvarlig. Les selv kjære deg.

Skrevet

helseteppe halvt foran er forsvarlig, helseteppe helt foran er uforsvarlig. det lufter ikke gost nok.PUNKTOM FINALE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

er enig! :) jeg bruker også helseteppe, men tar den vekk der det ikke er sol, slik at jeg ser henne... og helsetepper er luftige med HULL i. "nesten" det samme som et myggnett..

Skrevet

Skjønner heller ikke poenget med det teppet, men ser jo flesteparten av alle vogner med de, så da jeg fikk første trodde jeg nesten det var noe man var nødt til å ha... Skaffet meg et tynt heklateppe med store hull, men på varme sommerdager ble selv det for mye. Skal man absolutt ha et teppe, bør det være et hvitt over kalesjen på mørke vogner og ingenting som dekker åpningen. Ser mange som virkelig tepper til alle alle åpninger sånn at de skal være sikker på at der ikke kommer luft til.

Helsestasjonen advarte oss, og jeg har fullstendig sluttet med det. Nå bruker jeg myggnetting og en solskjerm. Thats it.

Skrevet

Akkurat nå lurer jeg på om jeg skal ta opp graviditet og smaking på alkohol jeg... Ja, jeg er gravid, og ja, jeg smaker på alkohol en gang i blant. Og om jeg går med helseteppe foran vogna når barnet kommer ut, skal jeg sparke til enhver besserwisser som en gang ser stygt på meg når jeg går forbi. Så er dere advart, kjerringer.

Skrevet

Dere vet at helseteppe isolerer varmen? Derfor de små hullene. Dessverre må jeg si at det nok ikke kommer nok luft igjennom disse hullene til å skape god ventilasjon og utluftning inne i vogna, -med mindre det blåser stiv kuling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...