Monajenten Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #76 Skrevet 20. mars 2009 OsloMor: Har svart deg på pm:-) Jeg mener uansett at det ikke er greit å forsyne seg av noenting uten å spørre om lov. Det handler om respekt. Dere som lar ungene leke fritt i kjøleskapet - good for you! Dere trenger virkelig ikke angripe meg personlig av den grunn!
Gjest Skrevet 20. mars 2009 #77 Skrevet 20. mars 2009 hehehehe ja nå så jeg den. Pr definisjon er det jo tyveri når man tar noe som tilhører andre uten lov. Men det finnes da en tyv i oss alle:)
Joikaboll@ Skrevet 20. mars 2009 #78 Skrevet 20. mars 2009 Helt klart forskjellige regler, og godt er det. Jeg ville blitt sprø om alle unga her skulle spørre om å få mat, drikke, godis.... hehe... sånn er det med 5 barn :-) og ofte noen ekstra barn.
cherry coke Skrevet 20. mars 2009 #79 Skrevet 20. mars 2009 Jeg synes iallefall hun kan få en advarsel først. Si at dette ikke er lov og at neste gang vil det få konsekvenser....skjønner ikke helt oppstyret her i grunn.
Joikaboll@ Skrevet 20. mars 2009 #80 Skrevet 20. mars 2009 Respekt for hvem? For deg? når du handler handler du vel til dere, spør du din datter om å forsyne deg, i respekt for henne?
OsloMor Skrevet 20. mars 2009 #81 Skrevet 20. mars 2009 Joilabollen, du som skriver at du forer ungen din med babymat på glass i en annen tråd, burde kanskje feie litt for din egen ernæringsdør? Det er da opplagt at det er voksne som skal bestemme, barn skal slippe ansvar for mors kosthold og moral, men mor slipper ikke ansvar for hverken barnets moral eller kosthold.
Monajenten Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #82 Skrevet 20. mars 2009 Hvis mannen din har kjøpt seg noe til seg selv, bare tar du det da, hvis du har lyst på det? Eller spør du om lov? Datteren min er ihvertfall fullstendig klar over at den sjokoladen ikke var hennes, fordi hun har eget lørdagsgodt. I mine øyne er det da respektløst å forsyne seg av noe som ikke er ens eget. Men jeg gir meg her. Helt sykt at dette skulle ta sånn av.
~sjiraff~ Skrevet 20. mars 2009 #83 Skrevet 20. mars 2009 Er enig i at man ikke bare skal forsyne seg av det som er. Men må si at jeg hadde blitt særs forundret om mannen min hadde kjøpt seg noe godt til seg selv.....
* 5 om dagen * Skrevet 20. mars 2009 #84 Skrevet 20. mars 2009 hadde egentlig ikke tenkt å svare,men,klarer ikke å la være. Jeg synes du skal sette deg ned og spørre henne om hun har tatt sjokoladen.si at du egentlig vet at det er ho,men vil at hun skal tilstå. Om hun skal straffes,er det bare du som kan bestemme,men om hun ikke får straff nå, så si iallefall at det kommer til å skje neste gang. (om det er den straffen du kommer til å gi senere) Synes det er viktig å begynne med å lære de forskjellen på ditt og mitt jeg,allerede i en alder der de egentlig ikke skjønner det,men det er sånn de lærer det... Også til dere andre som sier at hun ikke er en tyv,hadde vært moro å høre hva dere sa om den saken,og det å ta ting hjemme,når barna deres blir sånn 10-12-14-16 år...er det ikke tyveri om det forsvinner en 50-lapp eller noe?? skal ikke det straffes på noen måte??
~sjiraff~ Skrevet 20. mars 2009 #85 Skrevet 20. mars 2009 Oslomot, det er kanskje påtide å lære å skille saker. Ernæringsmessig er det ikke ille at et barn spise babyglass. Det er vel faktisk sunnere enn hva 85% av oss spiser til middag hver dag...
OsloMor Skrevet 20. mars 2009 #86 Skrevet 20. mars 2009 Snakk for dine egne middager isåfall, jeg kans forsikre deg om at maten jeg serverer mine barn på snart 3 og 4 år, er langt sunnere enn middagsglassene. I tillegg stimulerer det barnet til å utvikle gode matvaner dersom det får være med på matlaging (les: ikke varme middagsglass i mikroen), bli presentert for forskjellige smaker og ikke minst sitte sammen med resten av familien med den samme middagen på tallerken.
Joikaboll@ Skrevet 20. mars 2009 #87 Skrevet 20. mars 2009 Jeg forer 4,5 åringen med nestle baby grøt, middagsglass, lapskaus og alacapri. Vi snakker om et barn med barneautisme som er psykiskutviklingshemmet, har spisevegring og motorisk utviklet ligger på 9-12 mnd alder. Dette er det enest av mat vi får i han. Han bruker ikke hendene sine til noe, så han må mates. Han kan heller ikke tygge. Greit.
~sjiraff~ Skrevet 20. mars 2009 #88 Skrevet 20. mars 2009 Jeg tviler ikke ett sekund på at du serverer fantastisk sunn mat. Men det er vel ikke akkurat noen stathemmelighet at flesteparten av oss ikke gjør det. Dessverre.
pandabjørn Skrevet 20. mars 2009 #89 Skrevet 20. mars 2009 hvis du kaller datten din for tyv så er jeg også en tyv for jeg pleier også så stjele sjokolade som er i skapet til mine foreldre på kjøkkene hehe... synes det kanskje er litt drøyt å kalle henne for en tyv bare pga hun tar å spiser av sjokoladen som ligger fritt i kjøleskapet ikke så rart at hun vil ta litt sjokolade når den er SÅ lett tillgjenlig det har kanskje du også gjort når du var lita?? *5 om dagen* du kan ikke sammenligne å stjele en sjokolade og ta en 50lapp det er to vitt forkjellige ting synes jeg da.. jeg ville heller kalt henne for en tyv om hun hatt tatt penger...men ikke sjokolade
* 5 om dagen * Skrevet 20. mars 2009 #90 Skrevet 20. mars 2009 selvfølgelig er det to vidt forskjellige ting,når hun er så liten,men lærer hun ikke forskjellen på mitt og ditt i ung alder,så er ikke utviklingen så lang,før en sitter der med en unge som stjeler penger hjemme... Her i huset har alle spurt før de har fått noe,unntatt mat,det kan jeg jo ikke nekte de, men alle kan ikke gå å ta i skapene,da vet en jo aldri hva en har, men jeg har også lært meg at det er ikke lurt å ha mye liggene sånn til vanlig,trenger ikke legge opp til bråk for å si det sånn....
Joikaboll@ Skrevet 20. mars 2009 #91 Skrevet 20. mars 2009 Om han kjøper noe til seg selv, som han ikke akter å dele, så spiser han det i bilen på vei hjem fra butikken, akkurat som meg :-) Det vi handler og tar i hus er vårt.
lille je Skrevet 20. mars 2009 #92 Skrevet 20. mars 2009 You go Mona! Jeg er helt enig med deg, unger må lære å spørre om lov. Og selv unger må lære å motstå fristelser. Her i huset spør man også før man forsyner seg!
partyoffive Skrevet 20. mars 2009 #93 Skrevet 20. mars 2009 Her i huset må også barna sporre om og ta alt av mat, snacks, godteri. Epler som skjokolade. Helt grei regel synes jeg. Barna er ok med det. betyr ikke at de ikke prover seg. Synes ikke det er riktig at dette blir fremstillt som 'slemt' at HI soker råd ang. grense setting og konsekvenser. Det betyr jo rett og slett at hun velger og håndtere dette ordentlig og ikke hverken 'la det gå' eller kjefte og hyle. Synes ikke voksne og barn skal sidestilles heller jeg mtp. 'ville du ha gjort det for deg selv..' type kommentarer. Det er da virkelig en forskjell mellom voksne og barn. Vi lærer de da også at man skal f.eks sporre for man tar et sosken el annet barns leke? barn liker leker og barn liker godteri. hva er forskjellen. I begge tilfeller tilhorer det ikke barnet, og hvis de vil ha det må de sporre. Er ikke enig i kommentaren over om at alt som er kjopt inn i huset 'horer til alle'. Selvsagt skal alle nyte godt av det, men det er da riktig at de voksne tar ansvar for og utdele og posjonere. Ellers ville garantert barna mine hatt skjokolade til frokost og seigmenn til middag og iskrem til kvelds. De er da barn!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. mars 2009 #94 Skrevet 20. mars 2009 jeg ville nok ikke gått så langt som å kalle det tyveri, men det er ikke greit og bør straffes, på en eller annen måte. Si gjerne at hun ikke får lørdags snopen i morgen og forklar hvorfor. Hun er stor nok til å skjønne at dette ikke er greit. Det er ikke sjokoladen det er snakk om eller at hun har blitt fristet. Men det er det at hun ikke respekterer mamma og det mamma har sagt flere ganger og at hun ikke er høflig nok til å kunne spørre. Kanskje hun kan lære seg at om hun hadde spurt, så kanskje hun hadde fått litt... Så slipper det bare å bli mye negativt. Ble vel litt rørete dette her, men poenget er at jeg i bunn og grunn er enig med Monajenten her i at dette fint kan "straffes". Ikke fordi det er tyveri, men fordi det er mangel på respekt!!!
Monajenten Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #96 Skrevet 20. mars 2009 Javel? Da har du virkelig ikke opplevd mange gale mennesker.
Vilja<3 Skrevet 20. mars 2009 #97 Skrevet 20. mars 2009 hehe litt enig med sug lut. Big deal, sjokoladen er borte
Den heldige eier av ett barn Skrevet 20. mars 2009 #98 Skrevet 20. mars 2009 Om jeg hadde bodd med en mor som er på kronisk slanking, så hadde jeg nok følt at jeg måtte snike til meg snop.
~Roskva~ Skrevet 20. mars 2009 #99 Skrevet 20. mars 2009 jeg skal innrømme at jeg ikke har orket å lese alle svarene på denne tråden, så det er mulig at dette aspektet ved saken har blitt belyst før: Jeg synes det er riktig å reagere overfor datteren din. Det er ikke lov å ta sjokolade uten å spørre, spesielt hvis dere har en regel om at godterier soises bare på lørdagen. Men jeg er skeptisk til å slå til med en streng straff denne gangen, hvis du ikke tidligere har advart henne om at det blir konsekvensen av å ta sjokolade, spise nugatti etc uten å ha spurt om lov. Hvis du veller å inndra lørdagsgodtet, så må du ha en god prat med henne om det, og forklare tankegangen din nøye. Jeg husker godt selv hvor fryktelig urettferdig det var å bli straffet hvis ikke advarslene hadde vært klare og tydelige i forkant. Lykke til, det er vanskelig å være Mamma når man må være så streng :-)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. mars 2009 #100 Skrevet 20. mars 2009 herrefred "den heldige eier av ett barn"!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå