Gå til innhold

Er dette for streng straff?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det første jeg tenkte var at det var dårlig gjort å legge sjokolade lett tilgjengelig. Og så å bli så sint fordi hun tok!

Hvilket barn ville ikke ha prøvd seg?

 

Gjem sjokoladen bedre neste gang. Og forklar henne at hvis hun tar godis igjen så får hun ikke lørdagsgodt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SYntes ikke det er så veldig strengt å gi henne den konsekvensen jeg, så lenge du forklarer hvorfor og ikke kjefter. Ikke vær sur på henne ellers heller.

 

Syntes faktisk at unger kan lære at selv om det ligger noe i skuffer eller skap trenger man ikke å hive det i seg.

Har ikke vont av å tåle å se at noe er der uten at man skal spise det. (god lærdom for når man er eldre.)

 

Å ta noe i skapet hjemme var strengt forbudt når jeg vokste opp, vi var 4 søsken og hadde foreldre med dårlig råd, som gjorde storhandel 1 gang i måneden. Og om vi ikke hadde klart å holde oss unna hadde det ikke blitt noe kos resten av mnd.

Det er noe med det at man skal lære at man må dele , og tenke på andre.

 

Jeg ville nok karnsje forklare det til jenta med at sjokoladen var lørdagsgodteriet til (hvem nå som eier den.) og nå har ikke den personen godteri for lørdagen fordi hun spiste det.

Eventuellt da må hun gi eller dele sitt med denne personen.

 

Men vær sikker på at det er hun som har gjort det.

Er fryktelig å få skylda (og straff) for ting man ikke har gjort.

Skrevet

Må passe seg for dib-politiet vet du ;) Klem og lykke til!

Skrevet

Herregud hva er problemet? Dette har da ingenting med MEG å gjøre, og hvis dere hadde giddet å lese så hadde dere sett at det ikke var MIN sjokolade. At det er mulig å bli så usaklig å gjøre dette til noe som handler om meg? Og dere som liksom har så peiling, burde jo da vite at jeg definitivt ikke sultefôrer meg? Er dere tolv år eller?

 

Mina78: Takk skal du ha!

 

 

Jeg gidder ikke drive å krangle om dette her. Sykt mange reaksjoner her.

Jeg syns bare det er ekstremt merkelig at flere her faktisk syns det er HELT GREIT å ta ting man ikke har lov til å ta! Lærer dere ikke opp ungene deres til å spørre om lov?

 

Det er heller ingen som har svart på det ang. penger. Syns dere det hadde vært like greit om ungene tok penger av dere? For det er jo i huset og man kan jo ikke stjele fra sitt eget hus?!

Skrevet

Tusen takk til dere som faktisk svarer saklig.

Skrevet

Ville snakket med henne, slik at du er sikker på at det er hun som har tatt den.

Så sagt at neste gang får hun kanskje ikke lørdagsgodt.

Så ville jeg gjemt sjokolade, snop og andre fristelser godt vekk fra henne så hun slipper å bli fristet :))

 

Jeg var DEN supersniken når jeg var liten :P

Men jeg tok aldri noe hos andre!

 

Mine gutter sniker dem også. Har aldri straffet dem på noen måte, bare sagt at dem må spørre.

Noe de endelig har lært :))

Skrevet

Har ikke lest alle innlegene, men jeg synes og ikke gi lordagsgodt i morgen ikke er urimelig. Hun tok godt uten lov, det skal ha en konsekvens. Synes ikke dette er slemt hvis det blir håndert og forklart på en rolig og konsekvent måte, at handlingen har en konsekvens. Det lærer hun av, og det er mindre sjanse for at det skjer igjen. Det kan jo anses som slemt hvis man kjefter og bærer seg over dette og virkelig tar det utover jenta. Det er jo unodvendig.

 

At en 5 åring snoker etter godt er vel ikke et ukjent fenomen. Barn er barn. Men synes barn skal lære og ikke ta ting uten og sporre om lov. Har en 5 og en 4 åring i huset selv, og de tester grenser daglig. Viktig og være konsekvent synes jeg.

 

Kankjse gi noe annet i morgen kveld. Litt frukt e.l. som er godt men IKKE det vanlige lordagsgodtet !?! Det burde utebli.

Skrevet

Nevnte penger jeg:-)

 

Litt lenger opp..

Skrevet

Om du leser så vil du se lenger opp her at jeg har svart på dette ang penger 20.47

 

Skrevet

Monajenten, jeg synes ikke du var for streng og har sendt deg en PM også!

 

Skrevet

Dere som vrir dette til å handle om mona sin diett kan da ikke være riktige i hodet?! Hun har jo også presisert at sjokoladen ikke var hennes. Hva om de ventet besøk i kveld og sjokoladen skulle være til da og når hun fant frem til gjestene var den borte vekk? helt ok det synes dere? eller om man har bakt kake og halve kaken er borte når gjestene kommer?

 

 

 

 

Skrevet

For meg er det helt naturlig at ungene spør før de tar. 2 åringen er ikke der helt enda, men 4 åringen spør selvfølgelig før hun forsyner seg av mat og drikke. Om man definerer det som tyveri eller ikke er jo revnende likegyldig. Straffen er ikke for streng, men jeg ville heller tatt en samtale til med henne. Fortell at du er skuffet. At hun har tatt en sjokolade som tilhørte en annen person.

Skrevet

solita 06

 

Gjemmer dere alt barn liker og 'få hendene' på hjemme hos dere? Så slitsomt! Skal man måtte gjemme unna alt som barn liker og spise av godteri og snacks for og forhindre at de tar det uten lov, eller skal man lære de til at man ikke forsyner seg uten og sporre forst?

 

Skrevet

Min mening og erfaring er slik at man kan ikke få helt perfekte barn! De vil ha feil og mangler som "alle andre". Man må velge sine kamper med omhu! Jeg synes ikke det hadde vært i orden om de tok penger av meg eller sølvtøyet for den saks skyld, men det blir nok dessverre ikke samme sak! Jeg tror til og med 5 åringer forstår forskjellen på det! Men godteri har alltid vært og vil nok fremdeles være en fristelse for små barn. De vet det ikke koster masse. De vet de kan ta et eple kanskje uten lov. Hvis de ofte får nei på godteri tenker de kanskje at det er bedre å ta ubehaget bare de får godteriet de ser forran øynene sine NÅ.

 

Jeg vet ikke svaret, men i min familie vet jeg at dette har vært et "problem" i alle genrasjoner, men ingen av oss har gjort noe annet galt! Vi har ikke engang fartsbøter osv og vil nok ansens som meget lovlydige hele gjengen. Til tross for at vi alle stjal litt av godteri og kaker da vi var mindre.

 

Forresten så stjeler jeg fremdeles jeg! Er jeg innom min mormor går jeg fremdeles i skapet henne å knabber litt sjokolade :)

 

Jeg forventer at min barn ikke tar noe borte! Jeg forventer at de spør om lov før de tar godterier som står på bordet. Og jeg forventer å finne tomme kakebokser før jul. Barn er barn.... :)

Skrevet

Det er viktig at man lærer barna moral... det er jeg helt enig med deg i! Men jeg synes at akkurat når det kommer til godteri - så er det lett å bli fristet når det ligger rett foran deg... det er vanskelig når man er voksen - og det er ikke enklere når man er liten. Derfor synes jeg det er greit å ikke ha slike ting i huset bortsett fra i helgene, og dersom vi har det - så er det godt gjemt bort. Man velger jo sine kamper - og tror ikke jeg hadde valgt akkurat den kampen der... Det er viktig å lære barn å spørre om lov, men da ville jeg nok øvet på det i litt andre settinger, som når man er på besøk o.l. Synes ikke at det er "feil" av deg å forklare henne at man ikke bare kan ta - men må spørre først. Men synes du overreagerer litt ved at du blir bekymret for hvordan dette skal ende(hvis ikke jeg nå har misforstått innlegget ditt). For å snoke etter sjokolade er noe de aller aller fleste barn gjør ... uten at de får en framtid som tyver...

Skrevet

Synes ikke unger skal måtte spørre før de forsyner seg av brød og pålegg liksom, men det er ok å lære de at de spør om det kun er igjen litt av ett pålegg som er favoritten i huset osv.

 

Jeg er også av typen som spør før jeg tar noe og har alltid vært det, broren min er motsatt. (i det stille synes jeg han alltid var egoistisk når jeg var barn..)

Skrevet

hadde hun gått å forsynt seg av epler uten å spøre,hadde du da startet denne tråden?

 

 

Skrevet

Nå forsynte hun seg ikke av epler, men av sjokolade, så det er jo kanskje det mest meningsløse innlegget jeg har sett i denne debatten.

Skrevet

eh lene, det er jo en helt annen debatt. de fleste vet at unger ikke "sniker" og "stjeler" epler... poenget her er jo litt også at ungen ikke har godt av å spise så mye godis heller...

 

 

Skrevet

jeg synes barn kan spørre om å forsyne seg selv med mat generelt. De har jo ikke alltid helt formening om klokken så spise epler eller annen frukt rett før middag er liksom uaktuelt.

Skrevet

Om jeg kjøper sjokolade eller har ei kake til kommende besøk, sier jeg alltid fra til unga at dette er til vi får gjester i kveld, eller i morgen. Da holder dem seg unna hele gjengen.

 

Om jeg hadde glemt å si fra og halv kaken var borte til gjestene kom ville jeg satt frem den halve kaken og sagt at jeg har da barn i hus. Da ville jeg sett på det som min slyld, for jeg glemte jo å si fra.

Skrevet

jaja,mente det ikke sånn,mente liksom om hun hadde skrevet ordet tyv da også,synes bare det var litt drøyt å bruke det ordet. Mener at barn skal spørre om lov uansett hva di tar,det må mi jente på 5 her i huset hvertfall,uansett om det er epler eller sjoko...

satt det liksom bare litt på spissen hehe,men så nå at det gjerne var litt feil hehe...

Skrevet

ok joikabolle, men du må forstå at forskjellige hjem har forskjellige regler. Lille spør alltid før hun tar noe og det er jeg glad for.

 

 

Skrevet

Har lest en del av svara du fikk, og må nok konkludere med at jeg tar kaka...her må de nemlig spørre om å få yoghurt til og med. Ikke lov å bare gå å forsyne seg =P Trur nok en 5-åring vil huske at hun tok en diger sjokoladeplate uten å spørre om lov dager etterpå, ja...største på 4,5 år her har i alle fall veldig god hukommelse...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...