Gå til innhold

Er dette for streng straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 5 år har blitt en liten tyv, og det er helt grusomt.

Det høres jo kanskje uskyldig ut dette her, men det syns ikke jeg.

I går kveld lå det en stratos i kjøleskapet, 200 grams. Det var tatt to rader av den.

I ettermiddag da jeg skulle finne noe å drikke i kjøleskapet, så jeg at det kun var én rad igjen. Det er altså rimelig mye sjokolade som er borte....det er heller ingen andre som kunne ha tatt den.

Hun har gjort det før, og jeg har tatt henne på fersken. Tatt sjokolade fra kjøleskapet, klatret opp på kjøkkenbenken (!) og spist nugatti (som står i øverste hylle helt oppe mot taket:-s)

Hun lister seg ut fra rommet om morgenen...da har hun fått klare beskjeder og advarsler, men enda ikke noe straff.

Jeg syns dette er fælt! Jeg nekter å få en tyv til datter (i en alder av FEM år!!) Jeg har lyst å gi henne store konsekvenser nå, for å få henne til å forstå hvor alvorlig dette er. Hun er på overnatting i dag, og jeg ringer selvsagt ikke for å kjefte på henne. Men i morgen når hun kommer hjem, har jeg planer om å få henne til å innrømme det. Vil heller ikke kjefte da, men konsekvenser skal hun få.

Er det for strengt å ta fra henne morgendagens lørdagsgodt, eller er det kanskje for liten straff?

Jeg vet ikke om jeg høres helt gal ut, men jeg syns virkelig dette er tøft. Det kan jo fort utvikle seg til å bli veldig gale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tyv er vel å overdrive. jeg og mine søsken snoket alltid rundt i skuffer og skap å leta etter godteri, hehe! ganske uskyldig spør du meg.

Skrevet

Jeg synes kanskje det er litt drøyt å kalle henne en tyv? Er ikke det minste overrasket over at barn sniker til seg tilgjengelig godteri. Det er det mange voksne som gjør også.

Konsekvensmessig synes jeg det er hetl fair at hun mister lørdagsgodteriet sitt om det gjentar seg. Men du må jo gi henne da en sjangse til forbedring, fortelle henne hva som blir konsekvensen om hun gjør det igjen.

Og jeg synes du overreagerer noe aldelse forferdelig hvis du tror at dette kan utvikle seg til å bli veldig gale...

Skrevet

Jeg synes ikke det er å stjele når man tar godteri fra kjøleskapet hjemme hos mor, altså! Det er ikke riktig, og du kan godt nekte henne lørdagsgodt i morgen fordi hun spiste godteri i dag. Men tyveri er å overdrive.

Å stjele er når hun tar sjokolade i skapet hos venner, stikker av med leker fra venner / barnehage / skole, nasker i butikker o.l. IKKE når man forsyner seg av noe i eget hus, selv om det ikke er lov.

Skrevet

I mine øyne er det tyveri å ta noe man ikke har lov til å ta, og som man har fått flere beskjeder om at IKKE er lov. Hun vet at hun skal spørre.

Og det å spise over 100 gr er rimelig mye..

Skrevet

Guri, nå overdriver du HI! Gjem sjokoladen din litt bedre neste gang. Skjønner godt at det frister når det ligger en stratos i kjøleskapet=)

Skrevet

dersom du velger å ta vekk lørdagsgodtet, bør du være heeeeelt sikker på at det var henne som tok sjokoladen!!

men du har vell et barn til? dersom h*n får lørdagsgodt, ville jeg nok ikke latt vær å gi til jenta. det kommer til å bli et spetakkel på lørdagen! heller inndra andre "goder" favorittleke etc.

kanskje prate med henne om konsekvenser og straff, slik at hun vet hva hun risikerer når hun gjør noe galt. feks juge/stjele - mister favorittleka i to dager eller lign..? tror forresten timeout er smart, også!

Skrevet

Og jeg går utfra at du aldri selv sniker deg til en bit av gotteriet du har. Jeg mener. Sånn kjapt...mens kjøleskapdøren likevel er åpen. Kremt;) Det gjør jeg nemlig.

Skrevet

Jeg har ikke kalt henne en tyv altså, bare så det er sagt. Men jeg har fortalt henne at når man tar ting man ikke har lov til å ta, så stjeler man.

Jeg har gitt henne flere sjanser tidligere, så hun har fått sjansen til å forbedre seg. Men jeg har ikke sagt at neste gang mister hun lørdagsgodtet da..

Kanskje jeg overreagerer, men ikke "noe aldeles forferdelig" for jeg syns IKKE det er greit å ta ting man ikke har lov til å ta.

tosøtesmå...:

"Å stjele er når hun tar sjokolade i skapet hos venner, stikker av med leker fra venner / barnehage / skole, nasker i butikker o.l. IKKE når man forsyner seg av noe i eget hus, selv om det ikke er lov."

Jeg er forsåvidt enig med deg, men når hun ser at det ikke får konsekvenser annet enn en streng beskjed her hjemme, så er jo terskelen lavere for å prøve seg andre steder også.

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

Jøss, syns du tar litt vel på vei.. Hun er fem. Hun liker godteri. Legg det et sted hun ikke ser det. *Barn gjør sånt. Gjorde ikke du som liten?

Skrevet

Man kan ikke akkurat kalle ungen sin for tyv fordi h*n sniker til seg litt godt i sitt eget hjem. Og å nekte lørdagsgodteri pga det er ikke greit heller.

Må i det minste gi barnet en sjanse til å forbedre seg.

Men ærlig talt, hvilken unge er det som ikke sniker til seg litt nam nam ..

Skrevet

Ehhh... Er ikke dette en ganske vanlig ting blant barn å gjøre? Husker godt at jeg og søstrene mine spiste opp kokesjokoladen som var i kjøkkenskuffen for ikke å snakke om å snike i sjokadeboksen. Men kan aldri huske at jeg tenkte på meg selv som tyv for det? Var tvert i mot et snilt barn (også ifølge min mor!) som sjelden gjorde noe galt. Jeg tenkte vel som så at det ikke var så galt å ta godteri som var i "mitt" hus, men ville aldri ha gjort det samme hjemme hos noen andre!

Skrevet

hehehehe..unnskyld at jeg ler, men at barn snoker og mumser litt i skap hjemme er helt normalt og ikke tyveri. De skiller på det og andre steder. Fristelsen blir jo ENORM for de små når de finner sånt.

Gjem det unna så hun ikke finner eller når tak i det...legg fat i kjøleskapet med oppskåret frukt hun kan gumle av heller, det gjør jeg..og ungene elsker det :-)

Ikke blås det opp til noe stort, og ikke straff ungen, det er jo slemt, hun er bare 5år tross alt og lita jente stakkars som ikke klarte å stå imot.

La det passere og ikke ødelegg helgen på en slik filleting. Slutt heller å ha sånt liggende som fristelser, ordne heller en fruktboks/fat dekket med plast og vis henne, dette kan du ta å kose deg med hvis du har lyst på noe godt.

Vi voksne har tendens til å være litt slemme med ungene synes jeg, vi bestemmer selv når vi skal kose oss, og mange av oss er ikke fremmed for å smugspise bak ungenes rygg heller av og til...så at de rapper sjokkisen vår er vel nesten litt fortjent til tider ;-)

Skrevet

Det var forøvrig ikke min sjokolade, og jeg pleier heller ikke å ha det i hus.

Jo, jeg har et barn til, men han er to år og klarer ikke å klatre opp der sjokoladen lå. (Har sett han prøve nemlig, hehe.)

Syns det er rart at så mange syns det er greit å gjøre ting man ikke har lov til, men det er tydeligvis jeg som er unormal da.

Skrevet

Hei Monajenten!

Jeg synes at å nekte lørdagsgodt i morgen er en flott avstraffelse. Den er direkte relatert til synden. Og hun kan relatere til konsekvensen. Husk at de driver og eksperimenterer med hva som er lov i denne kategorien (lyve og stjele) i denne alderen... Min er heldigvis veldig dårlig til å lyve men hun "øver" masse...stønn...

Skrevet

"Jeg syns dette er fælt! Jeg nekter å få en tyv til datter (i en alder av FEM år!!) Jeg har lyst å gi henne store konsekvenser nå, for å få henne til å forstå hvor alvorlig dette er. "

Ærlig talt, dette går ikke inn i kategorien alvorlig. Gi henne rett og slett beskjed om at dette ikke er lov og fjern så slike fristelser fra steder hun ser dem til hun blir eldre og ikke så lett gir etter for fristelser.

Skrevet

Det er jo ikke tyveri, men snoking. Jeg og broren min gjorde alltid det, hvis vi fikk være litt alene hjemme. Det er jo bare kos. Trodde det var noe alle gjorde.

Skrevet

Fortalte du henne at denne sjokoladen var din da du la den i kjøleskapet? Eller stod det navnet ditt på den? Jeg tenker litt at en 5 åring blir fristet av det hun måtte finne, og så lenge du ikke har gitt beskjed om hva som er ditt, eller navnet dine ting i kjøleskapet at hun anser dette som deres.

Vær glad hun sparte igjen en rad til deg, det hadde IKKE noen av mine gjort :-)

Og en liten ting til, jeg syntes det blir feil å straffe henne i morgen, for noe hun har gjort i dag. Ville bare oversett dette og sagt fra neste gang jeg la en sjokolade i skapet, at denne sjokoladen er MIN.

Og du, 100 eller 200 grams sjokolade er ikke så fryktelig mye, ikke engang for en 5 åring ;o) Hun var sikkert sulten :-)

Syntes hele historien minner om en oppegående, kvikk, sjarmerende og ikke minst sulten jente ;-)

Dette er da ikke å stjele, å stjele er jo når vi rapper noe fra andre.

Hun, sikkert i gpd tro, tok en sjokolade som lå i kjøleskapet som er deres, altså like mye hennes som ditt :-)

Skrevet

Så nå at hun har fått beskjed flere ganger om ikke å ta, men fristelsen blei vel stor nok da :-)

Har du aldri blitt fristet til å kjøpe noe du strengt tatt ikke burde??

Selvfølgelig satt på kanten, men.... er jo en noget uskyldig 5 åring her :)

God helg.

Skrevet

Takk Expat...

Jeg får helt vondt her, for det virker som om dere tror at jeg er en forferdelig streng mor nå. Men jeg syns ikke dette er greit, jeg.

Og som sagt så har jeg ikke gitt henne noe straff enda, eller snakket med henne. Men hun har gjort det flere ganger tidligere.

Men ok, da får jeg kveldens dårlig-mor-pris for å ikke syns det er greit å ta ting man har fått beskjed om å ikke ta. Hun er en godtegris og trenger virkelig ikke over 100 g sjokkis til frokost.

Skrevet

Får inntrykk av at dere tror dette handler om selve sjokoladen. Det gjør det selvfølgelig ikke. Den var for det første ikke min, og om den hadde vært det, hadde det ikke hatt noe å si.

Men jeg ser nå at det tydeligvis er sjarmerende å gjøre sånt. Jaja.

Skrevet

jeg vil ikke kalle henne tyv. når du skrev hun var en tyv trodde jeg hun hadde stjålet når dere var på butikken....

men jeg syns ikke straffen er streng nei. at hun ikke får lørdagsgodt. hun har jo allerede spist sin del liksom

Skrevet

Jammen så svar da? Sniker du i skapene etter gotteri selv, er det ikke så rart at jentungen gjør det samme:p

Skrevet

En ting at det ikke er greit, men hvis du vet at FEMÅRINGEN er en godtegris, ja...da bør du også sørge for at sånt ikke er tilgjengelig. De har dårlig impulstyring i den alderen mange, og sjokolade er jo forferdelig fristene, kansje litt sulten også på topp. Fort gjort da.

Snakk med henne, men synes ikke du skal straffe jentungen...

Skrevet

Min tulle på 2.5 så sjokolade faren la i skuffen neders i kjøleskapet ett par uker siden. Øynene strålte men jeg tok henne bort derfra. Hun har fra den dagen gått hver dag i den skuffen. Hadde det vært noe der hadde hun tatt. 5 år også da tar man det man har lyst på. Samme hadde nok jeg gjort er gla i sjokolade selv. Men tyveri er det ikke. Kan du ikke bare legge det ett sted ungen ikke vet hvor er. Jeg vet det ligger en sjokolade øverst i vårt skap nå den er borte i morgen =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...