Gå til innhold

Er dette for streng straff?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har en liten "godtegris" i huset så har man rett og slett ikke slikt liggende til å friste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo nettopp det du gjør, kaller henne en tyv. Og det er ikke tyveri å gå i kjøleskapet og forsyne seg med noe som ligger der. Hun er 5 år. Vil du ikke at hun skal spise sjokoladen legger du den et annet sted.

 

Men jeg er enig i at å ta lørdagsgodteriet i grunn er greit, men ikke uten en advarsel først.

 

Synes det blir dumt å sammenligne med deg (om snoking i skap) som noen under her gjør. At man selv har noen dårlige vaner betyr ikke at man skal lærebarna de samme dårlige vanene. Det er hvertfall ikke god oppdragelse av barn :o)

Skrevet

er dette et seriøst innlegg? hvorfor legger du masse sjokolade og usunt pålegg ut for å friste henne?

Skrevet

Som vanlig tar folk helt av her inne...synes inndragelse av lørdagsgodtet var en passende straff. Lykke til:-)

Skrevet

Hmmm tror du nå skriver et innlegg om meg da jeg var liten;) Jeg var en skikkelig liten snok som snokte i kjøkkenskap og kjøleskap etter litt snop da jeg var liten! Men noe annet har jeg aldri "stjålet".... så jeg endte ikke opp som noen tyv;) Ganske så uskyldig og ikke så rart at barn er på hugget etter godteri. Gjem heller godteriet litt bedre:)

Skrevet

Vet ikke hvem som tar helt av, jeg...;/

Skrevet

Man kan vel ikke stjele fra eget hjem? Å kalle datteren for tyv er vel å dra den litt langt, å gi straff er jeg heller ikke enig i.

Skrevet

Selvfølgelig sniker jeg ikke i skapet etter godteri. Gjør dere sånt foran ungene, så er det jo ganske naturlig at de vil gjøre det samme.

Skrevet

Hei! Jeg synes straffen er for streng. Selv om hun tok noe som hun visste at hun ikke hadde lov og ta så glemmer også voksne mennesker seg innimellom! I tillegg lå jo sjokoladen der som en ren fristelse etter min mening.

Jeg synes også du bør ta henne på "fersk" gjerning fremfor og straffe henne etter flere dager, for det kan jo faktisk hende hun har glemt at hun tok av den når hun kommer hjem i morgen.

 

Og når du har godsaker i kjøkkenskapene så bør du jo være klar over at slikt kan skje, jeg kjøper f.eks kun snop, nugatti og polarbrød i helgene til mine barn for da vet de og sette mer pris på godsakene når det er helg, ellers i ukedagene er det ikke noe snop, brus eller nugatti og det vet de veldig godt.

Ta heller en prat med henne fremfor noe avstraffelse der du tar fra henne lørdagsnopet i morgen!

Skrevet

Seriøst Høstløv, dette blir for dumt. Tror du virkelig jeg "legger ut masse sjokolade og usunt pålegg" for å friste henne? LOL

 

Boksen med nugatti har stått der i mange måneder, GJEMT BAK en eggekoker sånn for å informere deg om det.

Sjokoladen var der fordi jeg hadde besøk.

 

At det er mulig, sier jeg bare..

Skrevet

Jeg synes ikke du skal gjøre noe med den som allerede er spist, men jeg synes du bør gi henne beskjed om at du vet hun har tatt den og fortelle henne hva som evt. blir konsekvensen neste gang!

 

 

 

 

Skrevet

Mente at jeg ikke er enig i straffen fordi mor her ikke får gitt barnet straffen før i morgen, og gjerningens skjedde i dag.

Eller er det vel, om nødvendig, en ok straff.

Skrevet

Selvsagt kan man stjele fra sitt eget hjem? Hadde du syns det var greit om ungene tok penger også, fordi de lå på benken f.eks.?

 

Hvis du leser lengre oppe, så ser du også at jeg IKKE har sagt til henne at hun er en tyv. Det var en betegnelse jeg bruke her for å få fram poenget.

Skrevet

Er det ikke barns privilegie å "stjele" godterier da? Spise kakeboksene tomme før jul, stjele i skuffer og skap? Jeg synes det! Har gjort det selv. Og det er greit å bli irriter, men noen tyv er hun ikke! Hun vil nok ikke gjøre det samme i butikken eller hos andre bare fordi hun tar seg noen friheter hjemme

Skrevet

I mine øyne blir det nesten som og straffe f.eks en hund som har gjort noe galt lenge etter episoden skjedde, hunden vil da ikke huske hva han hadde gjort fordi han ikke ble straffet i det øyeblikket han gjorde noe galt, ergo det samme skjer jo med din datter for det er jo ikke sikkert hun husker når hun stjal sjokoladen.

 

Kanskje du bør kjøpe kjøleskapslås/ alarm og det samme med alle kjøkkenskapene? da vil det jo pipe når hun åpner dørene!

Skrevet

SÅ du at hun tok den eller?

 

hadde nok tatt en prat med henne,og er hun 5år så burde hun forstå litt også da,og fortlat konsekvenser av hva som skjer om hun "stjeler",vil igrunn ikke kalle dette stjeleing,er noe mange barn gjør,tar seg den friheten.

 

men hvorfor ha ting liggende slik at hun eller andre kan ta det om du ikke vil at det skal bli tatt...?

her har vi alt av godteri og sjokoladepålegg langt utenfor rekkevidde,pga slike erfaringer som dette,men sier ikke at de stjeler da.

Skrevet

Man stjeler ikke "mat" fra eget hjem, hadde jeg lagt penger i kjøleskapet og en av unga hadde spist dem opp ville jeg ikke kalt det å stjele.

Slenger jeg fra meg penger på benken oppfordrer jeg 5 åringen her i huset til å legge dem på sparebøssa, så jeg ser ikke på det som å stjele heller.

Men om 15 åringen hadde gått i lommeboka mi og tatt penger, da ville jeg sett på henne som en liten tjuvradd.

 

 

Skrevet

Jeg er enig med det monajenten. Det er ikke ok at barn forsyner seg når de har fått beskjed om at en skal spørre. Det er veldig vanskelig å ta stillinge til "straffen", men å si at hun ikke får lørdagsgodt siden han har tatt sjokolade uten lov høres rimelig.

Skrevet

Hadde tenkt å ta opp den sammenligningen med å ta penger, men du kom meg i forkjøpet:-)

 

Jeg er oppdratt med det at man må spørre før man tar noe, og det var ikke akseptert å bare forsyne seg. Derfor er det i mine ører rart å høre at det er barns privilegium å snoke. Hvis de må snoke, så vet de vel innerst inne at det ikke er lov?

 

Her har jeg hatt kustus på at en må spørre før en tar, jeg vil ha lov til å ha ting i skuffer og skap uten at det forsvinner.

Og en femåring er fullt i stand til å skjønne det, det er nå min erfaring!

 

Men syns du skal ta en prat med henne, og forklar konsekvensene om hun gjør det igjen, ikke straff henne med å ta bort godteriet i morra.

 

I`m on your side:-)

Skrevet

HA HA HA......!

Herre gud da kvinnemenneske!!!! ... er nå dette noe å ase seg opp av!?

Ta deg en sjokoladerute og chill.

Tyv?! For å spise litt sjokolade, i sitt eget hjem. Ja straff i vei, hjelper sikkert.. *ler*

Du er nok bare sint for at hun har spist sjokoladen din, men du er jo på slanker'n så don't worry, be happy! Snakk om hysteri.... jaisæss.

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men du HI virker særdeles lite oppegående...

Og det gjelder forresten ikke bare dette innlegget..

Skrevet

Hehe sier det samme selv, er jo ikke enkelt og skulle sultefore seg med ulike dietter og ikke kan tenke på en deilig sjokolade som forsvinner ned gjennom halsen og videre lenger ned!!

 

Sier det er bedre og være glad og lykkelig enn vrak og ulykkelig!

Skrevet

Jeg er også enig med deg Monajenten.. Jeg har tre barn hjemme som vet godt hvor godteskapet er uten at de går og forsyner seg uten lov.. Klart de går og snoker men spør meg ALLTID dersom de har lyst på noe.. Syns d er rart at mange her inne syns d er OK at ungene snoker og forsyner seg uten lov..

Skrevet

Helt kurrant straff for en femåring, spør du meg. Hun har allerede spist opp lørdagsgodtet sitt, og trenger ikke mer. Sånn er det :)

 

Er selv oppvokst i et hjem der man ikke rørte "godsaker" i skapet uansett hvor fristende - det eneste som var "fritt vilt" var det som ikke var ryddet inn fra stua fra kvelden før- og eget lørdagsgodt hvis man hadde igjen noe på søndag. Og jeg merker fortsatt det at jeg har ikke lyst til å ta cola fra kjøleskapet dersom vi har igjen litt og gubben og ungene er ute - vil heller spare det så jeg og han kan dele på etter sengetid. Det byr meg i mot å mumse opp noe vi har kjøpt for å kose oss med sammen. Og spør du meg så er det sånn det skal være :)

 

Kjenner også en familie der eldstejenta var/er en sånn støvsuger. Hun stjal som en ravn, var helt håpløst! Altså, det startet med at man ikke kunne ha godteri eller søtsaker av noe slag i kjøkkenskapet. Hun tok ALT, også lørdagsgodter til henne og søsknene. Etterhvert utvidet hun til å stjele fra vesker og sekker og skap hos eldre søsken/slekt og nære venner av familien som var på besøk, ei jul vet jeg hun reinstjal sjokoladekalendrene til alle søsknene og la skylda på lillebroren, og etter en stund begynte hun også å stjele penger fra foreldrene (og andre) for å kjøpe seg godteri... For å være ærlig - selv om jeg vet hun har mange gode sider - jeg finner henne den dag i dag fullstendig ufordragelig. Å lyve og stjele bare for å klare å slå kloa i søtsaker er IKKE ålreit, og langt i fra sjarmerende. Hun skulle nok vært fratatt lørdagsgodtet sitt en gang eller femti som femåring, så hadde hun kanskje aldri nådd så langt :)

Skrevet

Da jeg var liten og ikke fant godteri noe sted, tok vi en kopp med oboypulver og en skje:) æsj

 

Jenta mi på 9 snoker fremdeles og spiser litt av det hun finner, men jeg prøver å gjemme det nye steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...