Gå til innhold

Frøken Freken, Husmus og LilleElla!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå lager jeg en liten "skravletråd" for oss tre, hvor vi kan lufte frustrasjon over hverdagens strabaser m liten baby i hus, eller skryte villt og uhemmet av oss selv som mødre eller vårt fantastiske vidunderbarn=)=)

Er ikke det en god ide? Som et interaktivt lite kaffeslaberas her inne på dib liksom...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...hmm..og jeg fikk 6 i matte..? Vi er FIRE ja, ikke tre;)

Skrevet

Jeg brukte tre år på å stå i 1MA, men det er kanskje ikke sånt man innrømmer?

Forresten så sovnet vidunderet for første gang av seg selv på sofaen i dag. Vi var stolte foreldre da.

Skrevet

Litt mer utdypende forklaring til FF og LE:

Var inne på 3.tri (BIM) her om dagen, og ble litt inspirert av disse "overtidstrådene"...Tenker liksom at vi kan skrive litt på denne tråden i ny og ne, når vi føler at vi har noe på hjertet, uten å måtte lage en helt ny tråd hver gang (føler at det kan bli litt voldsomt å lage en tråd på alle mulige små ting jeg har på hjertet iløpet av en dag, for eksempel; "jenta mi lo for første gang idag" el "jeg har vondt i hodet og snupps bare gråter" osv...if you see..?)

Og husmus; vet du, Frøya har blitt såå flink til å sovne av seg selv i dt siste hun også!! Det er helt fantastisk, kan bare legge henne ned på skinnfellen, pakke teppet stramt rundt henne, stappe i smokken og VOILA; hun moser ansiktet inn i sofaryggen, kosegrynter litt og sovner på 1-2-3- såå digg!! Hvis hun er i dårlig humør, må jeg kanskje ligge ved siden av henne i fem min og puste henne litt i nakken liksom, til hun roer seg...DET er forbedring det, i forh til før, hvor det var byssing og hysjing i en halvtime time!

Skrevet

Skal til legen med Frøya for første gang imorgen- grue gru.. Hun har litt forstørrede lymfekjertler bak i bakhodet, to ganske store klumper liksom, uten noen åpenbar grunn...Så det er litt spooky...Er sikkert ingenting, men greit å få det sjekka ut- for jeg tenker jo kreft og det som verre er med en gang...

Skrevet

Sover hun på sofaen? Eller litt forskjellig sted fra gang til gang? Eller eller?

Prompen har sovet i sengen sin til nå, i dag har det gått overraskende bra. Vel, hvis du kan regne det å sovne med flasken så er han jo relativt enkel, det er bare når han skal sovne uten hjelp fra den at helvete setter inn. Som sagt, sluknet av seg selv på sofaen, kanskje det er veien og gå da lissom lissom?

Skrevet

Neida det er ingenting vet du!!

Jeg skal til legen med prompen jeg og, men det er jeg som skal, han er bare med. Men han har sånn utslett på brystet at jeg må nok dytte han opp i ansiktet til legen og be henne sjekke han og.

Skrevet

Ja, hun har sin faste dagsoveplass på skinnfellen sin på sofaen- virker som om hun trives mye bedre der enn i den "kalde", store senga si (ingen skinnfell i senga hennes, for jeg har litt krybbedød-panikk..). Men by the way, du nevnte en gang tidligere at dyne og sengekant var "forbudt" i Canada pga krybbedødfare, hvordan henger det sammen..?

Skrevet

ja det gjelder å få mest mulig valuta for pengene når man først er hos legen, hehe.. Forøvrig havna sove-svaret mitt litt lenger opp på siden

Skrevet

Lurte jeg på en ting, Frøken Freken; du hadde nettopp begynt m grøt nå du også sant..? Går det bra? Her i heimen er grøt en stor suksess, tror hun syns det er spennende m noen nye smaker hehe.. Men, det jeg lurte på var, hvordan gjør du det med drikke? Er det anbefalt å gi dem vann vedsiden av, eller hva? Og i såfall, hvordan? På flaska? (du er jo dib's lille leksikon Frøken, så dette vet du vel aaalt om;)

Skrevet

# Avoid the use of soft pillows, comforters, stuffed toys, and bumper pads in the baby's crib as they can pose a suffocation hazard.

# After placing the baby in the crib, ensure the sides are up and locked securely in position.

# Do not harness or tie a baby in a crib and do not leave a baby in a crib with a necklace, elastic band, scarf, or a pacifier on a long cord. These items could cause strangulation.

Dette er fra Health Canada. De har samme retningslinjer i USA meg bekjent i hvert fall.

http://www.hc-sc.gc.ca/cps-spc/pubs/cons/child-enfant/content-contenu-eng.php#Cribs

Vi gjør vel stort sett det meste galt her i Norge, men saueskinnet mitt får du ikke. Det har sneket seg flere kosedyr opp i sengen hans men noen koseklut over ansiktet det får han ikke. Den blir jo bare liggende han har ikke vet til å flytte den. Jeg tror det er verre enn saueskinn, men det er bare min teori...

Skrevet

Herregud - føler meg enormt beæret over å få være med på egen tråd. (I kid you not - jeg er kanskje litt patetisk, men likevel.) Men ser ikke dere andre på tv i blant - de beste trådene er jo utdebbatert før jeg rekker å slenge meg på!

Snuppelure ELSKER grøt og da elsker jeg grøt! Slipper å være så bekymret for om hun får i seg nok, så jævlig teit - jeg vet jo hun får i seg nok for hun vokser jo. Det siste på bekymringslista mi nå er atopisk eksem, noe jeg egentlig ikke tror hun har.

Men ja - drikke til grøt - jeg gir vann, og jeg gir i vanlig kopp for hun suger ikke av nebbkoppene og da kommer jo ingenting ut. (Evt - mor er for dum til å fjerne noe som sperrer for drikkeåpningen) Når du spør meg om hva som er anbefalt må du huske at halvparten av anbefalingene jeg vet om kommer fra seriøse kilder og resten kommer fra kategori a-mødre på dib - så ta det med en neve salt. Hvis hun godtar vann på flaske er det bare å kjøre på - kan være lurt å bruke flaskesmokk med mindre åpning - feks nr 1 el 2 smokk (avent). (Dette har jeg funnet på helt selv)

Jeg har gått fra smaksprøve til full porsjon Nestle maisgrøt på 5 dager. Er det alt for fort tror du? Hun har ikke reagert noe, så jeg håper det er greit. Blir tullete av alt som må vurderes og reflekteres rundt. VIl gjerne ha en "Slik gjør du med Snuppelure det første leveåret-fasit".

Jeg er ekstremt svak for smiger - skryt litt av meg og du kan få meg til å gjøre hva som helst. Nå må jeg legge meg.

Skrevet

Multitasking vettu frøken, multitasking er stikkordet (TV'n på i bakgrunnen, PC'en på stuebordet, et halvt øye her og et halvt øye der).

Og selvfølgelig skulle du også være m på denne tråden, FF, du er jo en av "gjengen", hehe..Selv om du er fysisk langt unna, er du nært i sinn vettu;) En smule poesi sånn på nattestid der ja:)

Ang grøten, tror jeg nok det går helt fint! (men jeg har NULL fagkompetanse på grøt-omr, det skal være sagt! Her stoler jeg på a-mødrene på dib og mitt eget skjønn og kloke sinn;) Hørt om flere her inne som trapper opp til full porsjon iløpet av noen dager- 1 uke. Jeg tenker som så at så lenge de ikke reagerer iløpet av de første par-tre dagene, går det fint å gi dem så mye de orker og vil ha selv.

Foreløpig er vi nok bare på en halv porsjon her i heimen (Nestle maisgrøt), men det skyldes delvis at jeg har gitt henne grøten litt seint på kvelden så hun har vært litt trøtt og utålmodig..Men hun digger det, for sitter og gaper som en liten fugleunge og "angriper" skjea, smatter fornøyd og lager koselyder:) Så jeg har også lagt min elsk på grøten- godt å vite at hun får i seg litt ekstra kalorier, og blir ikke såå stress m den flaska!

Men husmus; hva betyr "harness" og tie (man skal ikke binde ungen....?) eller? Jeg fikk IKKE 6 i engelsk for å si det sånn;)

Skrevet

Bruker du fruktmos i grøten? Jeg gjør det, selv om hun lot til å like den uten også. Syns egentlig ikke hun sover noe bedre enn før, men så har hun jo sovet hele natta ganske lenge nå. Hvor stor har Frøya blitt nå? Snuppelure - som egentlig heter Filippa - (nå blir jeg skikkelig paranoid, siden jeg har blåst dekknavnet vårt - men ettersom jeg er blant venner så går det vel greit. Leste forresten et sted at Selv om du er paranoid betyr det ikke at du IKKE blir forfulgt,) Ja altså Filippa veier antakeligvis 7 kilo nå, og er 5,5 mnd. Det går så fort!!! JEg kom ved et uhell til å kjøpe en FisherPrice-leke som spiller OldMacDonald had a farm om igjen og om igjen med norsk tekst, og jeg tror jeg begynner å bli GAL.

Skrevet

Husmus kan forresten ta dere med på jentetur til Egersund til våren/ sommeren - da kan vi drikke vin og leve loppan, og Husmus skal få bade i badekaret mitt.

Skrevet

Hehe. Jeg har alltid irritert meg over sånne skravletråder med navnene til folk i overskriften, og tenkt at de kan finne seg et annet sted å sladre:) Men da har jeg jo ikke vært inkludert.

Har rett og slett ikke fått tid til å lese gjennom noen av innleggene her gitt. Har besøk av søs, og da kan man jo ikke drive å henge på dib i all verdens tid:) Men jeg kommer sterkere tilbake! Ville bare si at jeg lever.

Skrevet

hmmmm....så det er egersund du faktisk skal flytte til? Vet ikke om du har fått det med deg, men jeg er altså født og oppvokst der:) Og mamma og pappa bor der fortsatt. Festlig. Hestnes eller? Vet det bygges mye uti der.

Skrevet

Lille Ella, hva heter det det der ute hvor ridesenteret er? Vi hadde ikke råd til å ri hver dag så vi brukte hoppeballer som hester...

Det var vel litt unødvendig informasjon når jeg tenker meg om.

FF, tuller du? TV slave? Du skulle bare visst...Her sitter jeg og koser meg med siste sesongen av Desperate og Greys OG Lost. Bare så det er sagt.

Jeg prøvde å gi han vann i går fordi jeg fikk det for meg at de tørre røde flekkene kanskje ikke var atopisk ekstrem dehydrering. Men nå skal vi til legen snart så...

Skrevet

Harness og ti betyr å binde. Altså sånne poser som mange her ynder å putte barna sine i. Snakk om senskader fra Ferber metoden, men hva med å binde fast barnet ditt? Snøft.

Skrevet

Tengs! Så vidt jeg vet bare ett ridesenter der. Med Tengselva, rett og slett. Hvis ikke du vet noe jeg ikke vet.

Hoppeballer ja....jeg og venninna mi lekte med hoppeballer. Hun var prinsen, og jeg var prinsessa, og hun jakta på meg. Høh.

TV ja..her står talkshows på på dagen (ellen er egentlig det eneste jeg gidder å følge med på, mens oprah og dr.phil er moro sånn av og til. Men jeg er jo blitt reneste hobbypsykologen, ikke si at man ikke kan lære noe av fjernsynet!). På kvelden prøver jeg å få med meg nyhetene ved enhver anledning, men blir som regel distrahert. Som byråkrat kan det kanskje være nyttig å følge med på hva som skjer i verden, sånn at man ikke er heeelt lost når man begynner i jobb igjen...

Syns forøvrig mange av tv-seriene har tapt seg etter de første sesongene. Men jeg greier ikke la være å se på americas next top model....etter ti, elleve sesonger. Patetisk, i know.

Skrevet

Koselig spasertur i parken idag, husmus! Også så morsomt sammentreff, må fortelle det til dere andre; helt tilfeldig hadde jeg&Frøya time hos legen på samme legesenter og nesten samtidig med husmus! (artig artig..for det finnes MANGE legesentre her i storbyen, hehe). Men jeg glemte å spørre deg ang eksemet, housemouse (husmus på husjakt= housemouse); hva vil det si å ha atopisk eksem? Må det behandles, el er det sånn som kommer og går?

Kan også fortelle at jeg svever på en lykkesky nå, og at mamma-selvtilliten min fikk seg en aldri så liten boost idag; først på veiing på HS, og så hos legen pga de forstørrede lymfekjertlene hennes i bakhodet...På HS; opp 200g på en knapp uke- hurra!! (det trengte jeg sårt, for har vært myyye strev med den flaska i det siste...), og hos legen; alt vel og ingen kreft, hehe;) Puuuuhhh...

Fikk også masse skryt av frøkna, legen syntes hun var sååå flott og sosial (ikke rart kanskje, der hun lå og flørta med ham m de blafrende øyevippene sine og smilte det lure smilet sitt); legeskrekk har hun ihvertfall ikke enda! Hun bare smilte seg gjennom hele undersøkelsen, og begynte bare å gråte under blodprøven (men det var fordi sykepleieren måtte holde foten hennes fast, og det haaater hun, ikke selve stikket..). Blodprøver og undersøkelsen viste at alt var i sin skjønneste orden, så nå puster jeg lettet ut! Fikk sånn angst igår for at det kunne være kreft, hadde litt dette m gutten til Lacey i bakhodet tror jeg...

Men FF; du bruker fruktmos i grøten? Jeg tenkte å drøye litt med det jeg, og evt begynne med det hvis hun begynner å gå lei grøtsmaken..

Fint navn forresten; Filippa (Frøya og Filippa: F&F;). Frøya veier nå 5,6 og er 4 mnd og en uke- så hun er bittebitteliten; men som legen så fint sa det idag; hun er slank som sin mor (komplimenter som det varmer godt når du føler at kroppen har gått i dvale og magen henger der som en slapp bolledeig etter fødselen). Men hvordan gjør du det med grøten frøken; har du det som et eget måltid, eller tilbyr du flasken før/ etter? Litt usikker på hvilken taktikk jeg skal gå for, hehe!

Skrevet

Du vet, de beste legene er på Frogner, så det var vel derfor tenker jeg!

Nå var jeg mest opptatt å få vite om det var atopisk eksem og ikke glup nok til å spørre hva det egentlig innebærer. Søren og. Så nå må jeg spørre her inne! Må jo ha noe å skrive om....

Skrevet

Må si at jeg trives egentlig veldig godt på vestkanten (blant tobeinte minkpelser m høyt hår, perlekjeder og Dior-tung parfyme) Og med min oppvekst på øen er jeg vel kanskje litt for godt vant; det er nok muligens derfor jeg føler at blokkleiligheta vår midt i asfaltjungelen ikke lenger holder mål..Får litt klaus liksom!

Skrevet

SÅ bra at hun vokser så mye!!!! Jeg er sikker på at Frøya er en aldeles deilig unge! Eneste jeg og Filippa har til felles utseendemessig er tynt hår, hun har vært veldig heldig med utseendet. Men jeg tror at vi har ganske lik personlighet - godt humør, glade i kos, glad i musikk, en hang til sarkasme (litt tidlig å se det på en 5mnd gammal unge, kanskje) og ikke så opptatt av fysisk aktivitet.

JA det der med om du skal gi flaske før/ etter har jeg og lurt på! Har lest et sted at man bør gi grøt kanskje en time før leggetid - altså før en steller, og at man kan gi melk rett før ungen skal i bingen. Men Filippa er fremdeles mett en time etter grøten, selv om jeg sikkert kunne gitt henne enda mer enn det hun spiser - virker som hun kan spise enorme mengder grøt men ikke liker melka så godt. (Og det forstår jeg jo godt, for grøt ER namm og mme er jævlig.) Jeg har jo lyst til at Filippa skal bli en tjukkas, så siden grøt gir mer guff enn mme gir jeg grøt først - dessuten er jo grøten mer tungtfordøyelig.

Det jeg lurer på er følgende - om en ukes tid tenker jeg å begynne med enda ett grøtmåltid - men går det på bekostning av flaskemåltid? Altså - vil det bety at følgene rytme kan være aktuell:

0700 frokost mme

1100 grøt og vann

14.30 mme

17.30 grøt og vann

1900 mme

Og hva når hun skal få middag seinere? Hvordan skal jeg få presset det inn i skjemaet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...