Ulme Skrevet 20. januar 2009 #76 Skrevet 20. januar 2009 Du må forklare det du sier om at det er feil å gjøre avtaler med barnet. Når barnet slår seg vrang, er det da feil å ta det bort fra situasjonen og gi det konsekvenser? For eksempel å ta fra de goder?
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #77 Skrevet 20. januar 2009 Sikkert fordi alt her i livet ikke skal dreie seg om belønning eller konsekvenser. Avtaler med konsekvenser kaller jeg trusler. Avtaler med belønning kan være positivt, men det skal ikke bli en selvfølge. Hvor mange barn i dag sier ikke; "Hva får jeg for det da?". Noen dager er nok nok og man reagerer pedagogisk uriktig. Menneskelig kaller jeg det da.....
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #78 Skrevet 20. januar 2009 Vet du hva TINCO? Jeg tror heller mine barn vokser opp og lærer at man kan løse konflinkter uten å skrike og eksplodere på hverandre. Klart jeg blir sinna på de, men jeg behandler de med respekt allikevel! Syns du er barnslig med antagelsene dine her nå :-)
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #79 Skrevet 20. januar 2009 du lure:) Vi er på rommet sammen med henne, for å roe henne ned så det går å snakke med henne. Ganske stor forskjell i forhold til hva du gjorde. Vekke henne? Nei selvfølgelig skulle du ikke vekket henne, du skulle ikke latt henne være der inne alene så lenge i den tro at hun var våken. Hårreisende!!
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #80 Skrevet 20. januar 2009 Vel, jeg syns nå det er bedre å gjøre en avtale om hvordan man skal oppføre seg uten noen form for belønning, som vi gjør. Hvis avtalen rett etterpå ikke blir overholdt blir det konsekvens. Jeg fatter ikke at det er verre enn å slenge ungen på rommet i drittsinne og si natta uten kveldsmat.
du og jeg og vi to Skrevet 20. januar 2009 #81 Skrevet 20. januar 2009 Jeg tenker litt som Freak me og Lane jeg da, men skjønner selvfølgelig at det går an å eksplodere, og kunne sikkert gjort det selv. Det jeg tenkte på da jeg leste hovedinnlegget var at det ikke virket som om du hadde dårlig samvittighet, noe som selvfølgelig ikke betyr at du ikke har det;) Men jeg hadde nok dødd av dårlig samvittighet i etterkant om jeg hadde sendt barnet mitt på rommet sitt klokka fem og sagt natta - uten tilbud om kveldsmat, spesielt når hun ikke hadde spist middag heller. Jeg synes personlig det var litt lenge å vente en halvtime med å gå inn til henne, men du kjenner henne selvfølgelig så godt at du vet hva som er riktig. Og et tilbud om kveldsmat når du allerede har sovnet er liksom ikke noe tilbud. Men nå skjønner jeg at hun nå har våknet, og var fornøyd - så alt ordner seg og jeg tror absolutt ikke hun tar skade av noe sånt. Selvfølgelig ikke. Men jeg hadde ikke hatt det særlig bra som mamma, etter en sånn situasjon. Og jeg tror nok ikke vi lager bomullsbarn ut av barn som møter andre reaksjonsformer enn å bli sendt på rommet sitt på denne måten - pedagogisk eller upedagogisk...
Pirkeanonym Skrevet 20. januar 2009 #82 Skrevet 20. januar 2009 Signerer LeaderOfThePack! Freak- me: Jeg synes ikke at det er rett at hver gang et barn gjør noe galt, så skal en fjerne det fra situasjonen for å fortelle hva som var galt, og deretter aktivisere de med noe annet. De er barn og de kan selv aktivisere seg med noe! Dessuten har barn godt av å kjede seg litt. Belønningssystemet er noe jeg bruker hver dag på jobb, men det store målet er jo faktisk at klientene til slutt skal gjøre "oppgavene" på egenhånd, uten å få en belønning for det. Det er slik en pedagog arbeider. Jeg lærer min datter at hun feks. skal rydde opp etter seg. Belønningen får hun i form av at rommet er ryddig, at hun lærer å rydde og at jeg sier at hun er flink. Her i huset blir det ikke kinobesøk hver 5. gang hun rydder rommet sitt!
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #83 Skrevet 20. januar 2009 Bra skrevet! Godt det er fler som tør å ytre meninger litt utenfor hønsegjengen sine her inne..
Pirkeanonym Skrevet 20. januar 2009 #84 Skrevet 20. januar 2009 Det er da mange meninger ute å går her??!
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #85 Skrevet 20. januar 2009 Har jeg skrevet at jeg aktiviserer mine barn etter å ha snakket med de? De får heller ikke belønning for å skjerpe seg. Hvor har du dette fra?
Dailis Skrevet 20. januar 2009 #87 Skrevet 20. januar 2009 Hvis det er det verste du har gjort med datteren din har hun nok ikke en traumatisk barndom nei Alle kan bli sinte, alle kan gjøre noe upedagogisk. Noe ikke så snilt. Jeg tror man kommer langt med å kunne snakke sammen og si unskyld. Hvis folk virkelig er ærlige med seg selv tror jeg de nok har gjort feil selv. Dib- skinnhellige mennesker At en forelder ALDRI gjør en feil..... Mulig jeg er rar, men synes det er litt bekymringsfullt og jeg..... Men det er kanskje meg det. Feilfrie mennesker gjør meg skeptisk.
trippeltopp Skrevet 20. januar 2009 #88 Skrevet 20. januar 2009 Jeg skulle gjerne hatt Freak-me på besøk i barnehagen én dag - og så skulle vi kjørt din "pedagogikk" en hel dag og sett hvordan det gikk.. Jeg velger å kalle HIs måte å reagere på som menneskelig, og det MÅ det være lov til å være, også som forelder! Å tro at HIs barn vil få varige mén av denne handlingen er for dumt. Mine foreldre gjorde nok lignende en gang i blandt de og, når jeg var jævelunge (for det kunne jeg da virkelig være!) og jeg har det helt fint, jeg! Tror neppe noen psykolog ville påstått at jeg tok noen skade av dette.. Bomullsbarna vil få en tøff smekk når hverdagen tidsnok når dem..
Anne-B. Skrevet 20. januar 2009 #89 Skrevet 20. januar 2009 Min erfaring er i alle fall at de gangene jeg har blitt sint og brukt kjeft og urimelige konsekvenser, så blir det bare verre. Man kan ha dårlige dager, både barn og voksne, og her er begge mine ekstra rampete om de er trøtte og slappe. På samme vis blir min lunte kortere de dagene jeg er sliten. Man må lære seg å omgås hverandre og håndtere både eget og andres sinnelag.
Pirkeanonym Skrevet 20. januar 2009 #90 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har da ikke sagt at DU gjør det. Jeg sier hva JEG mener om avtaler og aktivisering. Hvorfor må en gjøre en avtale om hvordan man skal oppføre seg (med eller uten form for belønning)? Herregud man kan da kunne fortelle sitt barn hvordan det skal og ikke skal oppføre seg uten å lage en avtale? Det er jo du som er moren! Du er voksen og du bestemmer!
Pirkeanonym Skrevet 20. januar 2009 #91 Skrevet 20. januar 2009 Hehe.. Da er det vertfall to meninger om det:-))
du og jeg og vi to Skrevet 20. januar 2009 #92 Skrevet 20. januar 2009 Ja, bomullsbarna vil nok det. Men jeg tror ikke barn som ikke blir sendt på rommet på denne måten blir bomullsbarn? Det høres liksom ut som om man må være menneskelig og virkelig eksplodere en gang i mellom for at barna ikke skal bli sarte sjeler med puter under armene. Og nå sikter jeg til mange innlegg, ikke bare ditt PønemorOgPøbelfant. Det er mange måter å gjøre dette på - men det er vel ikke slik at foreldrene må reagere på måter som psykologer ville påstått de ikke tok skade av, for å unngå å få bomullsbarn? Synes bare det blir så svart hvitt.
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #93 Skrevet 20. januar 2009 Ingen her har vel sagt de er feilfrie??? Syns bare altfor mange syns dette var helt greit. Dessuten, når jeg leser hovedinnlegget virker det ikke som om dette er første gangen denne mammaen har eksplodert.Og ja, mulig hun hadde sine grunner til det, men barnet er 4 år!! Jeg tror ærlig talt man sitter igjen med null gevinst av en slik episode. Jeg tror ikke moren oppnår noe med sin reaksjon, det hun oppnår er kanskje en nevøs unge som tror det er ok å behandle andre slik hun selv ble behandlet.
hinkelpinkelstinkel Skrevet 20. januar 2009 #94 Skrevet 20. januar 2009 Jeg er også enig med Freak me og Lane.. Syntes de har mange gode tanker her:)
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #95 Skrevet 20. januar 2009 Til Pønemor Vi snakker ikke om i en bhg her, det var mor med ett barn hjemme. Eksploderer dere på barna i barnehagen altså? Interessant,..
Dailis Skrevet 20. januar 2009 #97 Skrevet 20. januar 2009 Jeg tror ikke man har en gevinst nei. Når man har blitt sint har man tapt. Uten tvil. Men jeg tror ikke at det ikke skjer de fleste en eller annen gang. Jeg mener at å kjefte ikke har noe annet utbytte enn å få ut aggresjon hos voksne. Men jeg tror ikke det skader at det skjer når man er voksen nok til å si unnskyld. Og det selvsagt ikke skjer ofte. Det var bare så ekstremt pedagogisk i sted. De færreste innrømmet at de kunne få nok innimellom og reagerer skikkelig upedagogisk.
trippeltopp Skrevet 20. januar 2009 #98 Skrevet 20. januar 2009 Det var ikke det jeg mente.. Jeg mener at dersom en skulle fulgt freak-me sin oppdragelse til punkt og prikke (eller ihvertfall fulgt alle de gode rådene hun lister opp nedover) så får man fort bomullsbarn... Var hennes innlegg jeg viste til.. Når det er sagt; alle barn er ulike - og barn trenger ulike rammer og ulike måter og bli behandlet på. Noe som er rett for ett barn er ikke nødvendigvis rett for et annet.. så uansett hvor mye man legge ut om hva som er rett og hva som er feil - så er det forgjeves.. Det finnes ingen fasit på dette, fordi barn ganske enkelt har ulike behov.
trippeltopp Skrevet 20. januar 2009 #99 Skrevet 20. januar 2009 Skjønner du har hengt deg veldig opp i det ordet "eksplodere"... Kall det hva du vil. Vi sender barn fra bordet - ja. Vi sender barn hjem fra turer om nødvendig. Og jeg kunne forsvart det opp og i mente, men jeg lar det være.
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #100 Skrevet 20. januar 2009 Får jeg bomullsbarn av å ikke eksplodere? Hvorfor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå