lure Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hun har hvert helt ufordragelig i flere dager nå. AAAAArrrrrrrrrrrrggggggggggg. Våknet kl 0500 i dag også og har holdt det gående (fridag fra bhg.). Kl 1700 tenkte jeg at et bad var sikkert ok og vi fikk tiden til og gå frem til barne-tv. Hehe nope, 5 min etterpå var hele bade gulvet fult av vann ( satt og øste vann ut av karet) Gjett hvem som eksploderte da.... Så sente jentungen på rommet i pysj og sa natta. Gikk inn nå får og tilby kveldsmat ( ville ikke ha middag) men da lå hun der og sov..... jaja, blir tidlig i morgen og da.
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Det var jo skikkelig pedagogisk riktig av deg......stakkars jente.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Jaja,,enkelte dager bare BLIR sånn... Men et tips til sånne sure-dager; ta henne med ut på ettermiddagen! Her blir ihvertfall ungene så sløøøve av å bade, at det gjør vi bare rett før leggetid:0)
Honningmelon Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Ja, ære være til de som alltid er pedagogisk riktig. Tror ærlig talt det ikke er så fryktelig synd på jenta.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Ja, jøss, all ære.... Kunne vært kjekt; å handle pedagogisk all the time.. ;0) Er utdannet pedagog, og skriver Master i Spes.ped, men ikke %&¤" om jeg klarer å være pedagogisk heeele tiden?! Skjønner ikke'no
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Synes ikke videre synd på jenta jeg heller. Det er selvfølgelig ikke hyggelig for noen parter når det blir sånn men noenganger gjør det bare det.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Tror heller ikke det er så synd på jenta.. Hva skal man gjøre da om de ikke oppfører seg og hører etter og bare trasser? La dem få fortsette og kjøre sitt eget løp? Synes det du gjorde var riktig jeg da og du gikk jo inn for og se om henne ville ha kveldsmat men da sov hun jo. Er nok av de som sender ungene til sengs uten at de får mat i det hele tatt. Har faktisk sendt (snart)3-åringen vår på rommet jeg også når hun oppfører seg som en sjitunge..
lure Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2009 Jepp skikkelig pedagogisk...... Når du har hatt flere dager med nei, vill ikke, gå vekk, ser deg i øynene og gjør det hun vet ikke er akseptert osv. Og avslutter med vann utover hele gulvet....... vel jeg er ikke akurat kjent for og eksplodere, men et sted går jo grensa uansett. Det er foresten første gang hun har blitt sendt på rommet på den måten. Vi teller til 3 og på 3 må hun sitte på stolen. Har sittet mye der noen dager nå. Er vel no som skal ut da. Å ja vi pleier og gå ut hver dag, men begge settene med regntøy henger i bhg og det er bare sørpe ute.
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Hun er 4 år! 4-åringer ER sånn innimellom. Det er din jobb som foreldre å takle det på en grei måte :-) Mine unger oppfører som helvete noen ganger de også, men å eksplodere og kaste 4-åringen på rommet syns jeg er drøyt. Siden rommet også er soveplassen hennes bør det ikke brukes til straff. Hva tror du grunnen er til at hun er så "umulig" da? Tenk litt over det og finn ut hva dere kan gjøre annerledes for å endre tilværelsen deres littegranne. Kjeft og straff avler ikke akkurat harmoni.....
Honningmelon Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Alle vet jo at 4 åringer ER slik innimellom, og alle VIL jo takle det på engrei måte. Men, desverre så er ikke hverken jeg eller de fleste andre mødre feilfri, og det hender man gjør en "feil" eller håndterer det på en måte man vet man kanskje burde gjort annerledes. Vi er bare mennesker vi foreldre også.
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 Jaja, shit happens! Kan jo hende hu tenker seg om neste gang, evnt ikke. Men det var sikkert deilig for deg å få det ut, selvom du antageligvis fikk dårlig samvittighet etterpå. Her er dagen fyllt opp med diskutering opp i mente, og begynner å bli smålei... en advarsel funker ikke når den aldri blir satt til live...
lure Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. januar 2009 Bruker aldrig soverommet men en STOL til vanlig. Og ja 4 åringer ER sånn. Årsaken er at hun ikke kunne reise til pappan sin denne helgen ( en veldig god grunn for det ). Kombinert med at det er så vått ute at vi ikke kunne gå ut, fordi regntøyet ( 2 set) henger i bhg. ( regn og 40 cm snø som nå er nesten borte) Samvittigheten er ikke best akurat nå, men føler ikke at jentungen lider av at dette har skjedd. Vi fører belønnings system som gjelder hele familien, regler hun har foreslått ( like de dem her i bhg hennes) Som og sitte ordentlig og spise, lytte til hverandre osv. Men noen dager er bare fult kaos ....
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #13 Skrevet 20. januar 2009 Åherregud, skal man ikke lære barn hva som er rett og feil oppførsel nå da? Ikke rart det flyr mye ufordragelige, bortskjemte unger rundtom hvis det er "pedagogisk feil" å reagere når de oppfører seg dårlig. Til mammaen i første innlegg; Jeg synes det var bra du reagerte jeg. Det må være regler, selv for unger.....ikke bare for voksne som skal manøvrere seg rundt at alt de gjør er pedagogisk feil og selv når de gjør det etter boka er det en annen bok som viser hvor mye du ødelegger ungen din ved å følge de andre bøkene;P
*TINCO* Skrevet 20. januar 2009 #14 Skrevet 20. januar 2009 Herlighet, nå måtte jeg bare kommentere. Selvfølgelig tar ikke jenten din skade av det, hun har gjerne glemt det i morgen hun. Er det meningen at man ska være pedagogiske roboter, eller normale kjærlige mennesker som faktisk har skiftende humør og tolmodighet?
Odine! Skrevet 20. januar 2009 #15 Skrevet 20. januar 2009 Jeg melder meg som en tidvis ufrivillig upedagogisk forelder.
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #16 Skrevet 20. januar 2009 Til Freak me; Nicket ditt passer godt, for det er akkurat det du gjør... Jeg gruer meg virkelig og inderlig til dine bomullsbarn skal ut i verden. Vi klager jo på curlinggenerasjonen, men fy søren så ille de som er barn av denne generasjonen kommer til å bli! *grøsse*
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 20. januar 2009 #18 Skrevet 20. januar 2009 Skjønner veldig godt hva du mener jeg HI. I dag har jeg stridd med snart-3-åringen som plutselig lider av meget selektiv hørsel....kan bli sprø..jeg sier ting 1000 ganger, men det GÅR BARE IKKE INN!!! Hun har en oppførsel om dagen som ikke likner noenting... Eller ser på meg, når hun vet jeg har sagt at sånn eller slik ikke er lov/sånt gjør vi ikke og bare gniiiir inn at "nå gjør jeg det". Hun får advarsler så det holder, og til slutt blir det en tur i gangen (vil ikke bruke rommet hennes som "straffested") om hun ikke tenker seg om og oppfører seg sånn som hun vet hun skal og bør. I tillegg dælja hun til lillesøster (dog med en bamse, men allikevel!) og DA ble det månelyst her... Men hun er verdens blideste mellom slaga da..og virker ikke akkurat vonbroten...så synd på henne syns jeg absolutt ikke, hun må lære seg hva som er greit og ikke - for hun får selvfølgelig vite hva som ER greit, ikke bare beskjeder om "nei, ikke sånn". Men når alle svarene jeg får er "jada.." og så fortsetter hun som om samtalen vår aldri fant sted, "neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiii", eller "ikke duuu"....da blir mor litt sliten.. Håper på en bedre dag i morgen..
tre små... Skrevet 20. januar 2009 #19 Skrevet 20. januar 2009 det er trist når det blir sånn.. og ikke noe vi foreldre ønsker.. noen ganger blir alt feil selv om man prøver sitt beste.. jenta mi er i en skikkelig vanskelig periode nå.. blir 4 år.. har vært så lett å ha med å gjøre.. nå slår ho seg helt vrang.. ser ut som det begynner å roe seg litt nå.. sikkert noe frustrerende for jenta di kanskje siden ho har vært sånn.. men skjønner deg likevel da... jeg hadde sikkert kunne reagert lignende.. ingen foreldre er perfekte og alle gjør "feil" men selvfølgelig tåler jenta di dette..
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #20 Skrevet 20. januar 2009 Heisann hissigpropper :-) Jeg syns hun reagerte feil, thats it!! Det var endel faktorer inne i bildet her da... * Jenta var sliten fordi hun hadde våknet kl 5 * De hadde vært inne hele dagen pga våt snø.....(går det ikke an å kle på henne en dress og leke litt ute allikevel?) * Hun hadde ikke fått reist til pappa som hun sikkert hadde gledet seg til osv osv.... Når 4-åringen da slår seg vrang....tror dere det hjelper å ekspldere? Det er så ris til egen bak (og til barnet) at det halve kunne vært nok. Bomullsbarn? Jeg tar ikke lett på ting med mine egne unger, tvert imot - men jeg kjefter og smeller ikke og hiver ikke barn på rommet uten kveldmat. Vi ordner opp før vi sier natta!! Jeg tror faktisk barn blir preget av foreldre som straffer på denne måten.
Ulme Skrevet 20. januar 2009 #21 Skrevet 20. januar 2009 Klart man skal lære de rett og galt, men ikke på den måten!!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 20. januar 2009 #22 Skrevet 20. januar 2009 Nei, det HJELPER ikke å ekslodere, alle vet da det?! Man reagerer ikke "feil" med vilje! Men når alle knapper som kan trykkes på er blitt trykket på, og man har talt til 10 både en og to og hundre ganger, så sprekker selv den beste en gang iblant.
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #23 Skrevet 20. januar 2009 Hehehe, og ordne opp, det gjør du nok ved å kalle henne en hissigpropp;P
Gjest Skrevet 20. januar 2009 #24 Skrevet 20. januar 2009 Det er selvfølgelig greit å synes hun reagerte feil, men jeg synes ikke en tur på rommet på ettermiddagen er feil! Det å måtte "gå på rommet" er da en straff vi alle er kjent med fra våre yngre dager? (uten at det rettferdiggjør andre straffemetoder vi kjenner fra vi var yngre osv) Og jeg synes faktisk ikke det er greit at barn er umulige selv om de er slitne eller har vært inne. Den reise til pappabiten har jeg tydeligvis blingset over for det la jeg ikke merke til før nå. Det er selvfølgelig en annen sak. Jeg skjønner likevel at mor kan eksplodere litt jeg,når barnet har vært vanskelig over tid. Dette var jo faktisk ikke bare akkurat der og da men noe som har pågått over tid. Godt du er en av de som faktisk oppdrar barna, for jeg ser og treffer stadig mange som ikke gjør det. Og jeg ser jo hvordan den såkalte curlinggenerasjonen er. Den skremmer vannet av meg og enda verre blir det nok da når bomullsbarna (barna til curlinggenerasjonen) vokser opp... Sukk...
tre små... Skrevet 20. januar 2009 #25 Skrevet 20. januar 2009 er enig hvis dette hadde skjedd ofte.. men så lenge det er en gang så tar nok ikke jenta skade av det.. og tror de fleste foreldre har reagert feil og hatt dårlig samvittighet etterpå? har du aldri hatt det? syns også det er best å ordne opp før de sovner.. ellers får jeg ikke sove... hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå