Gå til innhold

Tromsømammaer 2 oktober.


minhj

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, skjønner at det kan bli vanskelig å bli med på tur hvis man har flere unger, men fint hvis noen blir med da.

Vi hadde det veldig fint på hyttetur, Minda og meg, så det anbefales i all fall.

Tenkte på deg Minda, at det kanskje ble litt mye med babysang og vaksiner etterpå. Håper det har gått seg til? Var en artig og spesiell erfaring for meg med babysang. Nå er det bare å lære seg sangene.

Fint med sosial samvær etterpå og deilig rundstykker og kake.

Har tipset en vennine som vil være med neste gang. Hun har en jente som er 6 uker eldre en vårres.

Når skal det være hjemmetreff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst å gå tur i Tromsdalen i dag, på Solstrandveien eller i dalen, uansett? Send meg en melding på telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlbaby: May Helen skal visst ha treff førstkommende onsdag. Vet ikke om det er noe før den tid.

 

I dag skal jeg bare være hjemme og gjøre INGENTING! Bare slappe av. :) Hadde bursdagsselskap for Alva i går med om lag 20 gjester. Og det var kun familie og faddere... Både jeg og JP har familien vår i Tromsø, så da blir det jo noen stykker. Alva fikk masse fint, både trehjulsykkel og dukkevogn, og det er jo lykken for ei 2 år gammel jente. :) Hun fikk dessuten en flott bluse og et skjørt fra Polarn O Pyret - kjempefint - så dit skal i alle fall jeg dra å handle.

 

I går var vi også hos manuell terapeut med Adam. Det viser seg at han har en låsning på venstre side av nakken, noe som gjør at han helst vil ligge med hodet vridd til høyre. Det er nok en fødselsskade, ettersom selve utdrivingsfasen tok litt lang tid. Det går heldigvis an å gjøre noe med låsninga, men jeg måtte snu meg vekk da hun terapeuten "knekte" i nakken hans. Synes det er sinnsykt ekkelt og skummelt med den knekkinga, dessuten skrek han som besatt. En forferdelig påkjenning for et morshjerte... Men han ble i alle fall rolig igjen og sov i over fire timer etterpå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at han sover bedre nå. Rart at den lille knekkinga kan gjøre store underverk. De er så flinke på Storgatbakke manuell terapi, har gått der i noen uker nå og ja, kan anbefale dem.

Du får kose seg og slappe av, gull nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlbaby: Ja, de er flinke. Skal tilbake om tre uker for å vurdere om han er blitt bedre.

 

Tenkte faktisk på å ta frem strikketøyet i dag dersom Adam er i fin form. Har begynt å strikke en ulldress til han, men det går tregt å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går hadde vi skrikebaby deluxe her hjemme...Sovna ikke for 1.30 i natt..Hadde holdt på hele ettermidagen å kvelden da. Utrolig overtrøtt å litt ondt i magen er ikke en god kombinasjon...

Sliter så med å få henne til å sove andre plasser enn i vogna.

Hun sovner lett i vogna i denne tiden å kan gjerne sove i 4 timer. Så er hun våken en time ca å så trøtt igjen. Da sovner hun i vogna igjen,men tar litt lengre tid å sover kansje 1 time da. Våkner å er gretten å trøtt...

Å så er resten av dagen uviss..Av å til sovner hun når jeg pupper i senga å andre ganger ikke. Å sovner hun ikke så har vi det gående hele kvelden som oftest..Da ender det med at jeg eller samboern tar henne på brystet i senga å vugger i søvn..Sover lett så ender med at en av oss sitter nede på rommet en time eller to før vi kan flytte på henne...Flytter man henne for tidlig så har vi det gående bare enda verre..Vet ikke hva jeg skal gjøre...Finnes det bøker å lese om barn å søvn?Trenger litt tips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surgodis

Sjekk på biblioteket, der har de noen bøker om dette! Ellers så kan det jo funke å prøve på den metoden som Annette anbefalte til Tove nylig. Høres jo fryktelig slitsomt ut da..

Men Siri her sover og sånne korte lurer på kvelden, og er våken bare velig kort før hun blir trøtt igjen. Kanskje du skulle prøve å la henne sove litt flere ganger om kvelden, så hun ikke blir overtrøtt?? Til tross for flere smålurer så sovner Siri for kvelden i 7-halv 8 tiden.

 

Ang hyttetur, så er helgene hellig-familie tid for oss også. Og det passer vel dårlig for ei på 2 det der? Det samme er foresten ettermiddagene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har forkjølelsen satt seg i huset..... begynte med storebror som var hjemme fra barnehagen på onsdag. Og i går og idag er Magnus søkk-forkjølt. Igjen. Trodde amming skulle beskytte babyer mot å bli så lett smitta av sånt! Gir ikke mye for den puppe-melka her..... eller så kan jeg jo vri på det og lure på hvor mye syk han skulle vært om jeg ikke hadde amma.... Slitsomt når han er så tett, og syns så synd på han. Hjelper ikke med verken morsmelk eller saltvann i nesen. Men han får til å spise heldigvis. Smokken er det værre med.... Og ikke kan vi legge han ut i vogna heller. Så han sover bare korte lurer på dagen inne. (maks en time, helt uvant for han!) og er sliten og vil bare være på fanget når han er våken. Håper det går fort over! Ingen av oss voksne er syke enda heldigvis. Men regner med at det kommer. Men greit å ikke være syk samtidig, ja!!

 

Elke: Jeg er litt for pingle, den turen du har foreslått er nok for tung for meg. Men sikker flott for dere som er så spreke!

 

Elin: fins nok mange bøker om temaet uten at jeg har noen å anbefale egentlig. Tror det er veldig veldig vanlig å trøbles med legging de første mnd. Og så går det seg til. Men jeg liker jo rutiner jeg da, som jeg har skrevet før. Det å prøve å gjøre ting litt likt hver kveld, og gjøre babyen trygg i senga si. Da Magnus var 5-6 uker, kunne vi bruke 3 timer på legginga enkelte kvelder, men ved hjelp av tålmodighet, smokk, og det at vi satt inne på rommet til han sovna i senga, strøk han litt over hodet og sånt hvis han ble urolig, (før han begynte å gråte) løste det seg veldig for han i alle fall, nå bare legger vi han våken og går ut av rommet, og han sovner kjapt. Med Henrik for 3 år siden, var det all slags dill og dall de 3 første mnd, de fleste gangene endte det med at jeg puppa han i søvn i vår seng, og da flytta vi han ikke!!!! Men så brått når han ble 3 mnd, så tok han smokk, og da var det bare å legge han uten noe styr mer! Puppe han i søvn var jo egentlig greit det og, hadde sikkert gjort det lengre med Magnus og hvis det ikke var for at jeg har hatt så sabla vondt i puppene. Og så er det jo mer lettvindt å bare kunne legge han da :-)

Det viktigste tror jeg nesten er å ikke stresse, for det går seg til om litt, selv om det er lettere sagt enn gjort når babyen gråter og ikke vil sove og man selv er sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med dere siv! Jeg trodde heller ikke babyer ble så ofte syke, men O har nå sin tredje forkjølelse siden han ble født. Spurte barnelegen da vi var på kontroll med J og han sa at det var helt vanlig hos de som har søsken i bhg. Man har bare antistoffer mot viruset om man selv er smittet og jeg blir ikke så ofte forkjøla. Trøsta for være at de slipper lettere unna første året i bhg, mye er allerede unnagjort da :-) God bedring til dere alle :-)

 

 

Gratulerer med toåringen :-) Så fint at Adam får behandling, håper han blir bra snart!

 

Jeg prøver også å få strikket litt, men det er ikke lett. Hele tiden noe som skal gjøres.. Blir vel bedre etterhvert.

 

Gleder meg til helg selv om jeg blir mye alene med mine to. A skal jobbe.

 

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siv: God Bedring til Magnus.. Ikje no særlig me forkjølelse på de små :(

 

Fint at Adam får behandling, Elias har faktisk og ei favoritt side..

 

Ang legging, e vell sånn at det ska bli bedre etter at de e blitt 3 mnd eller tar æ feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, er lille Magnus blitt syk igjen? Dere får ha god bedring i huset Siv- håper dere blir friske snart! Aurora var faktisk snørrete i natt, men da vi sto opp i morrest var det borte igjen. Håper hun ikke brygger på noe... Men her i huset har vi jo ikke barnehagebarn, så vi får vel snørr og andre sykdommer til neste år?!

 

Jeg har også begynt å strikke og syns faktisk det er morsomt! Har aldri vært særlig glad i det før, men har gjort en ny oppdagelse nå:-) Hehe... Har kjøpt Nøstebarn-boka og der er det MYE fint. Har bladd litt i den og det er mye jeg vil strikke fra den. Det er bare det at jeg har begynt på et litt vel stort prosjekt til meg selv (kjole/tunika), men er STOR fare for at mamma må fullføre det. Det går litt raskere når hun strikker:-) Strikkeplagg til små barn er jo litt mer overkommelig for nybegynnere som meg. Om noen vil se i boka/ kopiere fra den er det bare å si ifra.

 

I dag hadde jeg en morsom opplevelse. Vi var på baby-SATS og jeg satt Aurora i bilstolen slik at hun fikk se litt. Hun syntes tydeligvis at det var mosomt å se på alle damene som spratt opp og ned og fram og tilbake, for hun lo høyt lenge! Er så morsomt å se det tannløse smilet, spesielt når hun ler høyt i tillegg!! :-D

 

Ønsker dere en fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull nr 2: ååååh.. kjenner jeg får vondt i hjertet bare tanken på det med knekking på de små. Flott at det hjelper da! er jo heldigvis slik at de vet hva de driver med de der " knekkerne". Men, er nok neppe noe trøst der og da=) håper det går bedre med Adam etter behandling og på etterkontroll.

 

 

Surgodis: Håper dere finner ut av det med leggingen.

 

Siv og Kari Anne : Så synd at deres små er plaga med forkjølelse. Er nok en sammenheng med at de har søsken som går i barnehagen, ja. Får håpe dere slipper billigere unna når M og O begynner i barnehagen da=)

 

Janne: Så morsomt at du er kommet igang med strikkingen. Vi snakka jo om det på babysvømmingen for et par uker siden=) Tror jeg skal få lånt meg den Nøstebarn-boka etterhvert. Akkurat nå strikker jeg ei bie til Aline.. hehe.. Fikk litt dilla på å strikke kosedyr jeg, da=)

Søøøte Aurora som ler når mammaen trener. Smeltet nok mange hjerter der, ja=) hehe=)

 

Vi koser oss på besøk i Bodø vi. Aline sover i vogna, siden vi ikke gidda å drasse med reiseseng. Går veldig fint det=) Hun fikk dusjet og vasket seg ordentlig nå før legging. Gikk veldig bra, ingen gråting men heller masse smil. Herlig å kunne dusje og vaske henne ordentlig. Ja,for søsteren min har ikke akkurat stellebord. Leggerutinene til Aline fungerer heldigvis også når vi er på besøk=) Herlig det=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir rape gal snart av dette styret!!!Ho har nok helt feil døgnrytme denne tøtta ja!! Sove tia e no fra 1-2 tia på natta å til i 17 tia på ettermidagen. Våken kansje 2-3 tima til sammens på den tia...Å e veldig trøtt da (gretten). Etter kl 17 så er hun mer våken,sover bare små små lura å det e kjempevannskelig å få ho til å sove de luran. Bruke hele kvelden på å få ho til å sove...Hold enda på no...

Gjør det samme hver kveld å har gjort det sia ho kom til verden.

Kveldstellet taes i den tia ho e mest kvikk å klar (18 tia),at ho takle/e våken nok til kos,bading å litt baby massasje. Så når ho e trøtt så går vi i senga å puppe. Sovne ho da (skjer kansje en gang i uka) så sover ho hele kvelden. Hvis ho ikke sovne da så har vi en artig kveld i vente..

No har samboern fått ho til å sove på brystet sitt. Der må ho helst ligge en 30-45 min før vi flytte på ho..Hvis ikke så er det påan igjen....

Legg ho da i senga si som e oppvarma av varmeflaske. Vil tru ho sover i ett til i 8-9 tia..Men e ikke sikkert...Kan hende ho e våken igjen om en time eller tre...

I morra skal vi ut å kjøpe sutt igjen. Må prøve nuk sine igjen.Kan jo hende ho tar den no...Likte ikke de med så silikon..Så prøve den andre varianten...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Tromsø :) Huff, kor trasig det hørtes ut Elin med lillejenta... håpe det går sæ til!

 

God bedring Siv te Magnus og te Oskar Kari-Anne om han fortsatt e forkjølt...

 

Æ har også blitt forkjølt no, æsj... men ingenting kan stoppe mæ fra shopping i Trondheim med mamma, hehe... =) Skal kjøre dit med nybilen, skal en tur med Kent-Rune når han kommer te uka også. Skal prøve å ikke kjøpe så masse, men artig å se!

 

Randi, så bra at Adam kanskje blir kvitt problemet sitt med nakken og kolikken! =)=)=)

 

Lykke te på babysvømming på mandag Ann-Silje, Janne og Maria, gleder oss masse te neste gang! Vi bade her heime mens vi vente, hehe...

 

Var forresten og henta gratis babypakke på Rimi, takk for tipset Elise! Det e den beste babypakken æ har fått :) Tåteflaske fra Avent, melkepulverdispenser, en hel pakke nattbind og våtservietter, en pakke stelleunderlag, to kjempefine smokker fra Avent med ring og topp/lokk som var superpraktisk, babyolje, babysjampo og endel informasjon. En fin bok om svangerskap og fødsel. Ordentlige greier altså! Synd vi ikke har Rimi i Tromsø eller i nærheten, men anbefales absolutt om dåkk skal på Rimi en anna plass, må bestill først så dåkk får lapp i posten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surgodis: Skjønner godt at dere er fortvilte. Har du prøvd å legge hun i "sovepose"? Aline sover i slik. Anbefalte det til en kompis av samboeren, der de slet med å få ungen til å sove. Det fungerte med sånn pose, og kompisen va overlykkelig=)

 

Tone: Kjipt at du er blitt forkjølt:// får håpe den ikke sitter i så veldig lenge da. Har Rimi her i Bodø, men ikke bestilt noe lapp. Får ikke gjort det før vi drar heller da:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja e ikje no særlig å være forkjøla :/

 

Tove: Takk før at du sa at de hadde sånne sylindervasa på Åhlens :-)

 

Vi fikk sånn rimi pakke i sommer da vi va i Harstad, va flere som henta te oss, så fikk 3 sånner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Surgodis!

 

I fare for å blande meg inn i en debatt som er intern, så tar jeg sjansen på å komme med noen lese-bok-tips siden du etterlyste det, og våre erfaringer. Jeg føler bare så med deg med tanke på hva du sliter med!! Det er så viktig for mammaer (og pappaer) å få de timene med ro på kvelden for å lade batteriene til natta og enste dag.

 

Jenta vår hadde kolikk de første 3 mnd så vi fikk testa oss litt på søvn og kvelder.

 

Jeg har hatt glede av å lese:

"Søvn&helse" Håndbok om barn fra Bokklubben.

"Sove hele natten" av Nina Misvær og Birte Svatun

 

Ellers så er Karin Naphaug en norsk søvnekspert, som driver med veiledning på søvn. Har ei venninne som ringte henne for hjelp med godt resultat.

Karin Naphaug Søvnterapi For Barn

Telefonnummer: 92 03 55 32

Om du googler navnet så kommer det opp en del artikler som hun har skrevet også- kanskje du finner noe der?

 

Ellers så har vi hatt god erfaring med følgende tiltak:

- mørkt og kaldt på soverommet og vi oppholdt oss KUN der etter kl 19 da vi hadde tenkt framtidig leggetid

- bæring og byssing og trøst for magevondt skjedde bare der inne- er dype spor i parketten på de 2 meter'ne fram og tilbake....

- smokk etter ca 2 el 3 mnd(tok litt tid før hun ville ha den)

- vi lagde senga ganske smal ved å ha dyner/puter/pledd i hodeenden og på sidene, slik at du hadde "noe" tett rundt seg

- koseklut som nesevarme ble brukt litt etterhvert. fikk mer og mer glede av den fra hun var ca 3- 4 mnd

- vi "reivet" henne med pledd/teppe slik at hun var nesten en mumie både da vi bysset henne og la henne ned i senga- hu ble roligere av det. Helt til hun ble stor og sterke nok til å komme seg ut av den....

- vi lot henne aldri sove lenger enn 3 timer i strekk(på dagtid). Vi vekket henne heller da, og gav henne mat og stelte henne el. For å unngå å snu på døgnet. Mellom 3 og 4 mnd så snudde hun på døgnet med spising- spiste plutselig hver 1.5 t på natta og kunne gå 4-5 timer mellom måltid på dagen.....Da måtte jeg fore henne masse på dagen og ettermiddagen for å snu henne igjen- kanskje det har skjedd litt med søvnen deres?

 

Mange ganger så kommer jo ting med alderen også, men å bygge gode rutiner er uansett ikke bortkasta :)

Masse lykke lykke til videre!!!!!!

 

Klem Linda

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det planlagt noen treff i morra??

Fikk melding fra Annette som har vært uten nett ei stund.. og hun var selskapsyk =) Så vi avtalte å møtes på polar, eller ev. bære en tur i lysløypa dersom været tillater det! Noen andre som er selskapsyk i morra kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus er fortsatt forkjølt, selv om han heldigvis er mye bedre, så det blir nok innedag på oss i morgen og. Eller jeg skal en tur til fysioterapaut selv da, Andreas er hjemme fram til onsdag.

 

I morra kveld er det visning av krokofanten ullklær hjemme hos meg, i Hamnaveien 12, kl 20. Jeg har ikke lagt det ut på treffsidene, siden jeg har jo invitert venner av meg med større barn, men det er veldig hyggelig om noen av dere også kan komme. Vi er knallfornøyd så langt med det vi kjøpte da det var ulltreff hos Kari Anne, bodyen til magnus og hettelua til Henrik. Hettelua har til og med gått en runde ilag med vanlig 40-vask med et uhell.....skal egentlig ikke klage over at jeg har en mann som er ivrigere enn meg med klesvasken, men jeg måtte etter den hendelsen ha visning av klær han må være litt nøye med å se etter at de ikke havner i feil vask.... I alle fall, hettelua klarte seg bare godt!

 

I går var jeg vekk fra Magnus i 7 timer i strekk, jeg var med og holdt et nybegynnerkurs i agility. 7 timer gikk fort, men samtidig var det litt lenge...særlig når han var syk. Men det hadde gått veldig fint hjemme. Så jeg er altså slett ikke uunnværlig ;-) .Sikkert litt godt for pappaen med alenetid med ungene og, tenker jeg. Og som melkeku fungerer jeg jo glimrende, var helt overraska over at jeg på fredag og lørdag morgen pumpa ut tilsammen nesten en halv liter. Det var mer enn nok til Magnus for 7 timer!! Det er på morgenen jeg har mest overskudd av melk, særlig etter dager der Magnus har puppa litt ofte. Og takk og lov for den elektriske pumpa sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebenholts: god bedring til magnus. Så flott at du har så mye melk. Imponerende=) Kan tenke meg det var litt greit å få holde det kurset. Gjøre litt andre ting, selv om en selvfølgelig savner de små da;)

 

Her har vi kommet tilbake til Tromsø. Skal innrømme at jeg grua mæ som bare det til flyturen, men det gikk over all forventning. Ei kvinnelig ansatt i Bodø hjalp til med å prekivere vognen etter at jeg hadde pakket den inn. Og, på flyet sov Aline halve turen. Så våknet hun og da hun så den koselige mannen som satt ved siden av oss, ble ho redd og gråt litt. Han hadde masse skjegg og var skikkelig sånn god-julenisse-bestefar. Veldig hyggelig i mine øyne, men litt skummel pga høy latter i Aline sine.. hehe.. Snudde hun med ansiktet vendt framover, så da satt hun der og var i strålende humør resten av turen. Herlig!!!!=) Fryktet turen, innrømmer det=) heeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AS: Så bra at flyturen gikk bra, og snilt av den kvinnelige ansatte i Bodø at ho hjælpte dæ! Kjipt når de bare står dær, og ikje orker å hjelpe!

 

Hær har vi vært å trilla tur idag, Elias stor kosa sæ i lammeulls posen.. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhoi, nån som har mer melk enn andre høre æ! :) Hehe... æ klare jo bare såvidt å få ut 100ml melk av puppan og det med den elektriske pumpa. Men ser ut som Noa-Nikolai klare sæ fint egentlig, fortsatt fornøyd og sover om natta. Ser når han nettopp har spist at magen blir kjempestor og helt full, hehe...

 

No e vi på Verdal`n. Leietakeren te pappa sitt tippelag vant 8 milliona i lotto igår... de e bra heldig, 1,6 milliona på hver, tenk det!

 

No skal æ se Jakten på kjærligheten på webtv tenkte æ! Var på spillekveld i Trondheim på tirsdag når det gikk på tv, da e det kjekt å ha gratisabonnement på TV2Sumo! :)

 

Har forresten lagt merke til at Annette har vært uten nett ja, hehe... kos dere på treff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mzme: hyggeli å kunne hjelpe:)

 

i natt har æ såve lite.. æ å andrea la åss kl 23, da hadde stian lagt sæ før en time sia. kl 12 våkna æ av at han hoste å hoste å andrea skvett t før kver gang. så da va d å komme sæ inn på gjesteromme utenat ho sku våkne, å d lå så klart litt tinga på senga som man sku fjerne me ho i arman.. når vi kom åss t sengs, da lå ho å kava me arma å bein i over en time... så fikk æ såve kansje en hall time så va d samme greia på nytt å sånn hålt d på t kl ble 6 idag før ho våkna.... så øyan går i kryss i dag... så ingen treff på åss idag... no e ho snart klar t å ta mårrans luren å da ska æ såve åsså!:) har foresten vært kjempe masse vinn i natt!

 

kjenne til d der at ho må såve en spesiell lengde før ho kan legges ne... legg man ho ne nån få min så e ho våken lenge før ho såvne igjen.. håpe dåkker får til nåkka som funke før dåkker snart..

 

ka d va de de manull teraputan sku hjelpe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...