Gå til innhold

Så er ikke amming så sunt likevel da...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brystmelk hindrer ikke astma eller allergi likevel, viser undersøkelse.

I tidligere undersøkelser har man funnet en sammenheng mellom brystmelk og lange ammeperioder og redusert risiko for astma og allergier hos barn.

Nå viser en ny stor undersøkelse fra Hviterussland at dette ikke er tilfelle likevel.

Unger som utelukkende får næring fra morsmelk og som har lengre ammeperioder er ikke mer beskyttet mot astma eller allergier. Tvert i mot øker risikoen for allergier noe sammenlignet med andre barn, ifølge undersøkelsen.

Allergisymptomer og diagnoser ble fastsatt ved hjelp av ISAAC-skjemaet (International Study of Asthma and Allergy in Childhood).

Hudtester ble også tatt for å avdekke allergier mot:

- støvmidd

- katt

- bjørkepollen

- gresspollen

- muggsopp

Unger som kun fikk brystmelk og diet lengre hadde noe hyppigere forekomster av alle fem allergiene.

Tidligere undersøkelser har også funnet at brystmelk kan redusere risikoen for allergi hos barn dersom familien har en historie med atopi, men forskerne i denne undersøkelsen fant ikke det samme.

Antallet personer med astma og allergi har økt de siste tiårene, til tross for at flere velger å amme. Forskerne tror det tyder på at morsmelk ikke har den gunstige effekten mot atopi som tidligere antatt og mener resultatene understøtter dette.

Over 17 000 par mødre og barn deltok i undersøkelsen rekruttert fra 31 hviterussiske sykehus. Alle ble født i perioden 1996-1997. Barna ble fulgt opp til de var 6,5 år.

Kilde: British Medical Journal 2007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men alikevel kommer den hylende dømmende dib gjengen til å brøle ut sine personlige synspunkter på saken slik at de stakkars kvinnene som ikke vil eller får til amming skal få kjempe dårlig samvittighet. Vi vet jo at forskning har vist mye forskjellig opp igjennom tidene. F.eks. det at barn nå skal ligge på ryggen, men før skulle ligge på magen. Min mor insisterte på at jeg skulle ligge på ryggen, til tross for de skrikende måkene. Dette fordi hun brukte sitt eget hode.

Skrevet

Hehe! Ja, jeg er helt enig med både Hi, og den over meg.. Men jeg vet at ammehysteriet er så ekstremt her i Norge at du kommer til å bli slått ned som ei flue....

Skrevet

Har lenge blitt kvalm av argumentasjon som at bryst er best- det er noe ALLE vet. Alle er forskjellige. Noe som er best for noen er ikke best for andre. Hvis staten, eller jordmor, eller helsesøster skulle ta avgjørelsen for alle har vi et stort demokratisk problem.

Skrevet

Selvsagt er bryst best uansett...

Blir kvalm av mødre som er så egoistiske at de ikke vil amme ungene sine :-(

Skrevet

Det der er bare tull, HI.

Morsmelk blir brukt til å drepe kreftceller nå, og forskningen så langt tilsier at mm aldri kan lages kunstig, og kan aldri bli så bra som mm.

Skrevet

JIIPPIII- da kan jeg med god samvittighet slutte å amme når lille-babyen er 6 mnd!!!1

Min eldste datter ble ammet til ca 7 mnd og har praktisk talt ikke vært syk(hu er nå 13 mnd), og spesielt sammenliknet med noen skikkelige amme-unger!

tror ennå mer på arv og miljø rundt, enn morsmelk separat. Men det er klart at morsmelk er bra- ikke noe tvil- og veldig praktisk de første 4 mnd når de spiser i hytt å pine, men sannsynligvis noe overdrevent i Norge, ja!!!

Skrevet

Bryst er Best ingen Protest.

Når heftene man får utdelt på helsestasjonen ser ut som dårlig propaganda myntet på ungdomskole elever syntes jeg det er en smule rart det ikke settes (av den enkelte gravide kvinne) ordentlige krav til dokumentasjon. Vi vet jo at forskning på området ikke har vært konklusiv. Alle fakta må på bordet slik at alle damer kan gjøre et fritt og godt valg for seg og sin situasjon.

Til deg som blir kvalm av at kvinner bestemmer over seg selv og sine barn: Har du ikke nok med deg selv?

Skrevet

Ha ha, det overrasket vel ikke fra deg...

Gråt da du ikke ventet jente, sutret deg til KS (risiko) og gidder ikke amme.

Kanskje du bare burde droppet å bli gravid? Er vel litt for gammel uansett?

Skrevet

Selv om det kanskje ikke nødvendigvis blir mindre sykdom av amming, så er det jo bra da.. MME er jo grisedyrt!! Har ikke sett på maken, jeg... La alle bestemme selv hva de vil gjøre...

Skrevet

Jeg har til din informasjon ingen ting i mot amming. Hvis du mener 28 år er for gammelt til å få barn, så får du jo bare mene det. Kroppen er sikkert mere ferdig til barn sånn fysisk sett når man er 20, men tror nok god utdannelse og økonomi samt et godt kosthold kan veie opp for det. Jeg sier simpelten at amming bør være et reelt valg og ikke noe man skal dyttes til på grunn av propaganda. Nå ble jeg litt skuffet da jeg fikk greie på at det var gutt. Men det ble glemt etter et par dager. Litt rart det, hvordan psyken forandrer seg når man knytter båndt til den lille krabaten i magen.

Skrevet

Alltid er det en anonym dust som må komme med personangrep. Har du hørt om å ta ballen og ikke mannen anonym med ekkel hersketeknikk?

Det er ikke bra at man gir ensidig propaganda, i stede for å gi nyansert informasjon på forskjellige områder. Skjønner ikke hvorfor samfunnet tar gravidekvinner for å være litt små dumme og og derfor trenger rettledning i stede for veiledning. Bryst er langt fra alltid best. Men billigere er det og enklere er det også for de aller fleste kvinner.

Skrevet

Nyttig informasjon. Er det flere her som har linker til undersøkelser som er gjort der det er funnet negative virkninger med morsmelk i forhold til morsmelkerstattning?

Skrevet

Undersøkelsen forundrer meg ikke. For selv om mm er unikt betyr det ikke at det er utelukkende positivt. Men amming er for meg det enkleste valg, og vil nok gjøre det selv om det viser seg at det øker sjansen for astma og allergi.

Skrevet

Blir så utrolig provosert av kvinner som ikke kan eller vil amme som på død og liv skal ha det til at det ikke er sunt eller ikke er viktig.

Mange undersøkelser viser jo at morsmelk er bra, innse det da for svarte, uten å trekke fram en undersøkelse fra Hviterussland du ikke har link til engang ! Greit at dere ikke kan amme/vil, men slutt å være så jævla tåpelige. Ærlig talt!

Det er vel også mange andre fordeler av å amme enn bare næringsstoffer i morsmelk, som feks kontakt mellom mor og barn og trygghet.

Synes jeg bare hører bitterhet og umodenhet i dette hovedinnlegget

Skrevet

Hviterusslands forskere skal vi heie på.

Skrevet

At ikke dere kalkunfitter kan forstå at Kilde: British Medical Journal 2007 er en bedre kilde en eller annen internett link forteller meg at dere må ha informasjon som er så enkelt som at : Bryst er best.

Skrevet

Russland har hatt mange store forskere opp igjennom. Men det vet vel ikke du. For du vil kun ha ensidig informasjon som er lett å forstå. Kanskje du bør åpne noen tidsskrifter fra tid til annen i stede for å kritisere ny forskning?

Skrevet

Synes ikke kalkunen får respekt nok her på nettet,jeg.

Brysmelk er og blir best, uansett hva dere måtte finne av undersøkelser på nettet (laget under kamuflasje av MORSMELKERSTATNINGSPRODUSENTENE!)

Skrevet

her mangla det noen bokstaver og ett og annet komma

Skrevet

Det er da litt merkelig at vi har så mange astma og allergi barn i norge når 98 prosent ammer.... Gleder meg til å se mere forskning på området. Skrikende husmødre som ikke engang har hørt om BMJ burde skamme seg. Kom med motargumenter, ikke bare det at dere har ei jordmor som har sagt at.... bla bla

Skrevet

Barna bør ammes til skolealder. Det har vi da lest og lært på dib. Ærligtalt HI, dette er bare tull og tøys. Jeg vet best for jordmoren min har sagt at amming er bra.

Skrevet

Til anonym over her:

Så alle de store forskerene fra Russland (Sovjet) bosatte seg i Hviterussland? Kan du noen flere enn Pavlov uten å google det liksom?

Skal man ikke kritisere forskning? Skal man svelge det uten å engang se publikasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...