Gjest Skrevet 6. august 2008 #51 Skrevet 6. august 2008 Jeg benekter ikke at jeg har fordommer mot rasister som HI på samme måte som jeg ahr fordommer mot nazister og andre som representerer holdninger jeg ikke kan godta med min beste vilje. Skal man gå rundt og være likegyldig til alt da?
piano♫ Skrevet 6. august 2008 #52 Skrevet 6. august 2008 Vel...at nordmenn i utlandet generelt sett tar til seg de skikker og vaner som er der, er såvidt meg bekjent en grooov overdrivelse. Forøvrig synes jeg HI er den som er fordomsfull.
solstråle69 Skrevet 6. august 2008 #54 Skrevet 6. august 2008 Hvis man utifra dette innlegget konkluderer med at HI er rasist, så tør jeg påstå at man er fordomsfull. Gå rundt å være likegyldig til alt? Selvfølgelig ikke. HI hadde vel vært likegyldig hvis hun ikke reagerte. Og det MÅ være lov til å reagere på folks oppførsel - selv om de i utgangspunktet kommer fra et annet land. Synes det går over stokk og stein med "fredningen" av våre nye landsmenn - virker som at for mange kan de gjøre hva de vil uten at det er lov å stille spørsmålstegn.
trippeltopp Skrevet 6. august 2008 #55 Skrevet 6. august 2008 Jeg lurer meg på om dette innlegget hadde over hodet vært skrevet dersom det hadde kommet 15 stk møkkete småbarn og plumpet uti med klærne på, mens du var på stranden. ....eller ville det kanskje bare vært søtt da? På innlegget ditt virker det som det er det at de er somaliere som i bunn og grunn plager deg - ikke det at de badet med tøyet på. ....og om jeg tar feil, og det faktisk er skiten du bekymrer deg for, så kan jeg bare kort referere til en artikkel som sto på vg.no her om dagen, om gutter som bader med boksershorts under badeshortsen - og på den måten etterlater avføring i vannet. DER har du en ny kamp å kjempe, dersom det er rent badevann du ønsker! Om du skulle innse at det er en håpløs kamp du kjemper, er det gode tilbud på basseng rundtom i butikkene, nå som sommeren går mot slutten (innvandringsproblematikken dreier seg forøvrig om langt mer alvorlige ting enn badende somaliere...)
Gjest Skrevet 6. august 2008 #56 Skrevet 6. august 2008 Leste du ikke svarene hennes lenger nede om at "de" kom til å ta over og annet svada? Du kan få mene hva du vil - det kan jeg også. At du mener noe om meg tillegger jeg ærlig talt ikke så mye vekt.
trippeltopp Skrevet 6. august 2008 #57 Skrevet 6. august 2008 ..må bare legge til; man skal få lov å reagere på folks oppførsel... MEN det er vel da strengt talt helt fullstendig uvesentlig om badegjestene er somaliere eller norske; man trenger ikke å nevne nasjonalitet. I det HI gjør det, knytter hun automatisk handlingen opp mot deres nasjonalitet - som om det skulle være en norm for somaliere å være skitne og bade med klær på.
Dronningen! Skrevet 6. august 2008 #58 Skrevet 6. august 2008 Jeg har ikke skrevet eller konkludert med at HI er rasist, jeg bare reagerer på måten hun legger det frem på. "De kommer til å ta over landet snart" "De var møkkete" "Bader med klær" "Tar seg til rette" osv, osv.... Om man prøver å ha et litt mer åpent sinn så vil mange bli forundret over alle de gode egenskapene andre mennesker kan ha - på tvers av hudfarge, språk og væremåte. Det er ikke snakk om "fredning" av våre nye landsmenn ,kanskje de ikke vet hvordan vi lever her i Norge fordi det er så mange som banner og sverter over at de ikke gjør sånn som "oss"( og hvem er det som bestemmer at det vi gjør er riktig?) og heller lar frustrasjonen rase enn å ta seg tid til å bli kjent med de.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #59 Skrevet 6. august 2008 Tolker jeg deg riktig hvis jeg tror du er enig med henne da, solstråle69? Eller er du bare nøytral i alle sprsmål...? Er lov å mene noe også.
solstråle69 Skrevet 6. august 2008 #60 Skrevet 6. august 2008 For meg blir det helt feil å ikke kunne "snakke om det" pga at personene har utenlandsk opprinnelse. Å stemple noen som rasist på bakgrunn av dette innlegget blir langt over streken - for meg. Hva jeg mener om denne saken? Jeg var ikke tilstede, så jeg velger å ikke ha noen mening. Men jeg har forståelse for at HI ikke likte situasjonen, og det respekterer jeg.
solstråle69 Skrevet 6. august 2008 #61 Skrevet 6. august 2008 Er det noe jeg IKKE er, er det vel å være nøytral i alle spørsmål - du beskylder meg vel som regel for å ha FEIL meninger. :-)
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 6. august 2008 #63 Skrevet 6. august 2008 Jeg må nesten bare le litt, altså. Det er helt greit at du syntes disse somalerne luktet vondt, at det var forferdelig å bade med klær og at de var skitne (hvordan vet du forresten førstnevnte og sistnevnte?). Jeg blir bare så oppgitt av måten du ordlegger deg, og faktafeilene du fremstiller. At "de" kommer til å ta over landet kan jeg garantere deg ikke kommer til å skje. Vi er et demokratisk land, der norsk og kristen kultur er byggestenen, og jeg er ganske så sikker på at politikerne tar hensyn til at det skal være flest nordmenn her når de bestemmer hvor mange som får innvandre i året. Jeg regner også med at du er klar over at det per dags dato er et veldig større antall nordmenn enn somaliere i Norge. (Hvis ikke bør du åpne øya og se litt mer rundt deg) Når det kommer til at "de" tar seg til rette, vil jeg gjerne spørre deg hvem du mener med "de". Muslimer? Afrikanere? franskmenn? Somalere? de 15 somalerne du møtte på stranda? dersom du mener de 15 somalerne du møtte på stranda, kan jeg med tvil si at det er greit at du sier det, og at dette kan være fakta, fordi du var oppe i situasjonen og følte at de her tok seg til rette. Hvis du mener alle somalere/innvandrere what so ever, må jeg nok korrigere deg og si at dette høyst sansynlig er feil. Du har rett til å ha dine meninger, og du har rett til å si at du mener alle somalere er skitne/illeluktende/ute etter å ta over landet, men det betyr ikke at det du fremlegger som fakta, stemmer. Det er sikkert ekle, skitne og illeluktende somalere som vil ta over landet, som det også er ekle, skitne, illeluktende nordmenn som vil ta over Norge (eller Spania). det vil ikke si at alle er sånn. Håper du i fremtiden lærer å ordlegge deg på en litt mer konstruktiv måte, slik at debatten kan bli litt mer seriøs. Så kanskje noen til og med hører på deg.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #64 Skrevet 6. august 2008 Jeg har et spm til HI. Hvis denne episoden hadde skjedd med nordmenn istedet for somaliere, hadde du blitt forbanna da og? Hvis noen kjører dumt i trafikken og jeg tuter, kjefter og banner og sier kanskje noen veldig stygge fraser for meg selv (middelaldrene menn i suv hater jeg, gamle folk skulle fått lappen inndratt osv), om personen jeg da skulle spredd galle mot tilfeldigvis var av utenlands opprinnelse, så er jeg jo ikke rasist fordet. Jeg er forbanna på et menneske som ikke (etter min målestokk kan kjøre bil... Jeg skjønte ikke helt HI, men jeg skjønner litt problem stillingen. Denne stranda har vært stille og fredelig, og plutselig kommer det en haug med fremmende folk som "overtar" den. Om de er fra somalia, svalbard, oslo eller polen spiller vel ikke så stor rolle. Det trygge vante er borte uansett. Noen mennseker har lettere for å omstille seg enn andre. Jeg synes det er sånn enten eller hvordan vi ser på innvandringen i dette landet. Enten hater vi innvandring og lirer av oss en masse stygge ord om dem, som gjør at det bare blir usakelig, eller er vi så opptatt av forsvare dem at da skal vi liksom godta alt, og ikke være kritiske i det hele tatt.
trippeltopp Skrevet 6. august 2008 #65 Skrevet 6. august 2008 Ikke likte situasjonen, eller ikke likte hudfargen? Det er ikke snakk om at man ikke skal prate om det pga. personen har utenlandsk opprinnelse, men har opprinnelse og handling alltid en sammenheng? jeg ville ihvertfall synes det var leit dersom folk skulle trekke paraleller mellom det at jeg er norsk, og hver bidige handling jeg foretok. Mine handlinger står jeg for - det har ingen ting å gjøre med landet jeg kommer fra. Mitt poeng er at det er tøysete å nevne at de er somaliere. Tenk deg femten stk. nordmenn på chartertur som hopper i bassenget med klærne på. Leit om det skulle gjøre alle nordmenn til et dårlig folkeslag.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 6. august 2008 #66 Skrevet 6. august 2008 Jeg sa heller ikke mye på at hun kritiserte akkurat disse somalerne. Hun må få lov til å mene at de var skitne og illeluktende (selv om det strengt tatt er dårlig folkeskikk å si sånt om folk). det jeg reagerte på var kommentarene om at de tok seg til rette og prøvde å overta landet. Det blir for meg svada å komme med sånt, og det er så utrolig oppbrukt. Det er ikke til å stikke under en stein at mange innvandrere ikke oppfører seg slik vi ønsker. Det betyr ikke at alle er sånn. Innvandrere skal ikke fredes, og vi skal ikke akseptere dårlig oppførsel fordi noen er innvandrere. Men da må det også gå andre veien - vi skal ikke tro at en innvandrer oppfører seg dårlig fordi han er innvandrere. det handler om å ikke se skogen for bare trær, og om å bli kjent med individet før du dømmer h*n.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #67 Skrevet 6. august 2008 Må jo gjerne klage på tåpelig opførsel, men trenger jo ikke å dra inn nasjonalitet og hudfarge, det er jo uvesentlig om vedkommende kommer fra Somalia eller Kløfta.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #68 Skrevet 6. august 2008 Jeg er enig med Sauen og dingsen i at å skjære alle under en kam er helt usakelig. Men jeg synes det faktisk er dårligere folkeskikk å være skitten og lukte vondt enn å si at noen gjør det.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 6. august 2008 #69 Skrevet 6. august 2008 Hehe, men hvis de badet tre dager på rad kan de da umulig være sååå skitne? Mange innvandrere lukter også anderledes pga maten de spiser, og vi syns denne lukta er vond. Har hørt mange utlendinger mene at nordmenn lukter rart, det lukter visst kumelk av oss...=P
Meg og bøllegutta!! Skrevet 6. august 2008 #70 Skrevet 6. august 2008 Der kan ikke akkurat gjøre så mye at de bader med klær og at de er møkkete blir for dumt å si. Det finnes nok av ekle, illeluktende urenslige og udelikate etsniske nordmenn jeg heller ikke ville badet med hehe..............; ) Men det at de okkuperer området helt nede i vannkanten kan jeg skjønne er litt ririterende. jeg hadde irritert meg om f.eks en nors ungdomsgjeng hadde gjort det samme...... Det må kunen gå ann å si noe negativt om andre nasjonaliteter uten at det kommer et hylekor ilende til som hyler rasist og beskylder folk for å være tjukke i pappen bare fordi de mener noe annet enn dem selv!!! Det er mange problemer rundt innvandring til Norge. det er ikke til å komme utenom. Og det er større, flere og alvorligere problemer med f.eks somaliere enn dansker. Det er jo fordi de kommer fra en annen kultur og religion enn oss og har et annet sett av verdier og normer. Innavndring fører med seg positive ting også, men det er ikke bare en dans på roser og en berikelse for det norske samfunn som mange her inne omtrent hevder........
Ønskedrøm&Prinsessa Skrevet 6. august 2008 #71 Skrevet 6. august 2008 heeeeeeeelt enig med HI. få dem ut. kall meg gjerne rasist. ikke rart man blir det heller sånn som en del av dem oppfører seg.
Dronningen! Skrevet 6. august 2008 #72 Skrevet 6. august 2008 Ønskedrøm... Få dem ut?? Pga hva da? Om grunnen er at de kuppa badeplassen, badet med klærne på og var møkkete så er det utrolig snever tankegang. Og hva skal de dra til? Krig, drap, lemlestelse og psykisk terror! Ville du dratt tilbake til det? Vet du hvorfor mange av innvandrerene i Norge havner på skråplanet og gjør ting som vi aldri ville ha drømt om? Lite informasjon om hvordan vi lever i landet vårt kan være en grunn, en annen kan være at de blir sett på som spedalske av enkelte etnisk norske- uglesett fordi de har en annen hudfarge, spiser annen mat, lever livet anderledes enn vi gjør. Men er vi de som skal avgjøre hva som er mest riktig? Eller er det bedre at det går seg til med informasjon begge veier. Rasisme bunner ofte i uvitenhet og frykt for noe nytt. Carpe diem er et godt ordtak men et som er ennå bedre er "vær mot andre som du vil at de skal være mot deg!"
anne* Skrevet 6. august 2008 #73 Skrevet 6. august 2008 Bare en liten kommentar til det du sier om at de blir sett på som spedalske av oss "andre". Her jeg bor, midt i Oslo øst med masse somaliere, slipper de ikke ungene sine ut for å leke før de norske barna har gått hjem for å legge seg. Vi ikke at de skal menge seg med dem. (ei somalisk jente på barselgruppa mi som forklare meg dette) Jeg tror rasismen går like mye den andre veien. Det trodde jeg ikke før jeg flytta hit jeg bor nå, men nå ser jeg det hver dag.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #74 Skrevet 6. august 2008 Det hersker det vel heller ingen tvil om, dessverre. Men vi kan jo gå frem med et godt eksempel.
solstråle69 Skrevet 6. august 2008 #75 Skrevet 6. august 2008 En liten kommentar; åssen går det egentlig an å sammenligne innvandrere til Norge og nordmenn på ferie i utlandet? Det er jo helt meningsløst, og finnes jo ikke i nærheten av å være sammenlignbart?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå