Gå til innhold

TROMSØJENTENE 01.08.08


AS og lillemor=)

Anbefalte innlegg

Gull nr 2: Gratulerer med gutten. Fint navn, ja=) Flott at det fungerte med de " hjemmetriksene" for å forebygge brystbetennelse. Noe herk det der..

 

Her var jeg helt utslått fra fredags natt til i morges. Fikk medisin, og den hjalp heldigvis. Sambo tok seg av Aline i hele går, og jeg.. ja, jeg lå her på sofa og sov, følte meg så unyttig. Ikke noe særlig det, nei! Sov på et annet soverom enn sambo og A i natt. Sov fra kl 23 - 07, kan ikke huske sist jeg hadde så mange timer sammenhengene søvn. Våknet bare en gang, og da var det " hvor er ungen" hehe.. ja, før jeg innså hvor jeg var og hvor de var.. hehe=) Søvnen og medisinen har gjort underverker, for i dag har formen vært betydelig bedre. Jeg og A dro til ei venninne på morgenkvisten, og var der hele dagen. Var så morsomt, for sønnen hennes som snart er 2 år kunne ikke ta hendene fra Aline. Skulle klemme, kose, holde og mate..hehe.. Og SÅÅÅÅ sjalu i det mammaen hans holdt babyen..hehe.. Søøøøt var han=)

 

Ellers, så hadde jeg rett i mine mistanker. Aline har nemlig hatt perioder der ho plutselig har skreket masse, for så å roe seg ned. Ingen tegn til magesmerter eller lignende. Joda, det viser seg at A har to tenner på tur. Sjokkerende nok, siden hun er bare 4,5 uker. Sambo og mamma ville ikke tro meg da jeg for noen dager siden sa at det kan hende det er tenner på tur. Fikk sjekket ordentlig idag, og det ser da ut som om to tenner er på tur i underkjeven..

 

Elise: Tenkte på det da jeg var så dårlig, hvordan det hadde vært om vi hadde hatt en 2-3 åring. Da hadde det blitt tøft for sambo, ja.. og for min samvittighet.. Rosa vogn? Stilig..

 

Nættemor: Regnet med S hadde mye spennende å fortelle, ja=) Så flott at S ble fornøyd med rommet, da=) koselig at han vil bort til lillesyss når hun ligger i vognen og sånn, men skjønner at det ikke alltid er like heldig. Går seg sikkert til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AS: Fint å høre at d går bedre me dæ, kan ikje være no særlig å ha d.. Åjj såpass, ja e vell ikje no særlig før de små å få fram tennern sine.

 

Faktisk så sa barnelegen på unn på 3 dagen at Elias hadde vist tegn til at d kom en tann nede i munnen, framme.. Men har sett oppe i munnen hannes på gomman at d ser ut som 2 fortenner som e på tur.. Innbiling kanskje, men ska følge me og se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Her våkna jeg selv med en grusom vondt pupp! Og feberen kom snikende utover formiddagen. Så her har det vært håndmelking, dusjing og amming til den store gullmedaljen. Ser ut til at jeg klarer meg uten medisin heldigvis. Lillemann er flink til å ordne opp :) Snart skal han få seg et bad for han har gulpet noe vanvittig i dag!

 

Bra at du føler deg bedre AS, hørtes herlig ut med en hel natt søvn! Vi skal forresten også ha dåp i Trondenes kirke. Ser ut til at det blir i Oktober. Veldig greit å ha det hjemme hos mamma og pappa, så slipper vi å ordne til her. Tok dåpsbilder på To Foto da Johanne ble døpt og ble veldig fornøyd med dem.

 

God bedring til dere Elise, høres ikke noe særlig ut. Jeg blir så bekymret når de små er syk, spesielt babyer da.

 

I mårra kommer mormor på besøk. Det blir trivelig.Hun sier hun skal være husmorvikar, noe som passer meg veldig bra :-) Ser litt bomba ut her nå ja.. Kjenner jeg er litt lei av at A og J har ferie uten at vi reiser noen plass. Skal bli godt når hverdagen er tilbake! En uke igjen av ferie nå.

 

Så flott det høres ut med ryddig rom Anette. Lurt å gjemme vekk litt leker, det skal jeg også gjøre når jeg får tid :) Kan tenke meg det var godt å få han hjem etter en uke borte :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gerne invitere til træff, hvis der er nogen som har lyst til det. Men jeg bor ikke så genialt som minda :) Det var jo perfekt for træff m barnevogner og ligende...

 

Nå men jeg bor ovenpå en barnehage og hvis ungerne ikke er der kan vi bruge legepladsen som udeområde. Tænkte på tirsdag fra kl 12. det melder vist bra vejr... jeg bor tæt på præstvannet så dem som har lyst kan ta en tur m vognen der, inden eller imellem eller efter kaffen :-)

 

Min adresse er Karisvingen 19 og mit tlf er 99396877

 

Susanne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhhh ta gerne med noget spiseligt som sidst :-)..., men hvis jeg ikke hører noget på forumet om folk som kan aflyser jeg og drar på tur... så meld endelig fra om der er stemning for træff på et lidt upraktisk sted

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med treff. Lenge siden jeg har gått tur rundt Prestvannet, så det kunne jeg virkelig tenke meg. :) Nå skal Alva ha tilvenning i ny barnehage de tre kommende dagene, så jeg er litt usikker på om jeg kan komme.

 

Elise: Enig med deg, det var mye mer arbeid å få nummer én. Nå føler jeg at vi har vært igjennom ganske mye, så jeg har litt erfaring å flyte på. Alva er forresten veldig opptatt av lillebror og benytter alle sjanser hun har til å susse og stryke på han. Og ikke minst til å gi ham sutten sin. :) Jeg ser at hun leker på akkurat samme måte med dukkene sine... :) Det kan jo bli litt mye av det gode - særlig når Adam skal sove.

 

AS: Vår kontroll er cirka seks uker etter fødselen. Det er den siste kontrollen i forbindelse med svangerskapet vi slipper å betale selv, så det kan jo "lønne" seg å benytte muligheten til å ta opp ting med legen sin da. Feks prevensjon og lignende. Men man må bestille timen selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig Susanne, jeg vil gjerne komme på treff hos deg.

 

Her har akkurat lillemann sovna i si egen seng med smokken, for andre kveld på rad :-) Det er så deilig! I natt sov han der helt fra halv ellve til kl 5! Men så var han derimot våken da fra fem til halv åtte, det var ikke fullt så høvelig..... Så håper han sovner etter pupping igjen i natt!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh d va trist å høre kari anne! e så trasi når sånne ting skjer!

 

å go bedring t alle dåkker som e syk eller har fått betennelse!

 

i mårra ska æ prøve å bynne ¨å amme ijæn.. værtfall på eine sia!

glede mæ t æ kommer mæ på treff ijæn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Kanskje jeg kommer på treff på Tirsdag, det hørtes i allefall veldig koselig ut å kunne ta seg en runde rundt prestvannet. Lenge siden jeg også har gjort det. I tillegg er det jo meldt fint vær og da kan vi sitte ute! Men jeg har en avtale kl 12, må nesten se hvor lang tid det tar og om jeg får tid etterpå å komme.

 

Lurer på en ting. De første seks ukene var ofte puppene mine harde, spesielt dersom det var lenge siden jeg hadde ammet. De var full av melk og det dryppet veldig når jeg ammet. Nå har de imidlertid blitt veldig myke. Kjenner fortsatt at det presser litt i andre puppen når utdrivingsrefleksen setter i gang, men ikke like ille som før. Går ut fra at dette betyr at produksjonen har stabilisert seg? Har dere andre (som fikk barn for en stund siden) også opplevd mindre press på brystene? Jeg tror tror Aurora får nok mat da, hun er jo stort sett fornøyd...:-) Hun hadde økedag for noen dager siden og har blitt veldig effektiv med puppen! Men i kveld måtte hun spise fra begge brystene før hun ble fornøyd. Håper i allefall ikke produksjonen er på tur å gå ned for nå koser jeg meg med ammingen...

 

Siv: Her har også A begynt å sove i egen seng. I dag er det 4. kvelden på rad hun har sovnet i egen seng. Sovner i 12-tiden og våkner ikke før klokken 0430 for mat. Deeilig å ha sengen litt for oss selv i noen timer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Ja, Elke og Tobias har kjøpt nabohuset vårt! Det e kjempestas! Vi gir tran med sprøyte også, men han like det ikke så spørs om det bli D-vitamindråpa her i gården også etterhvert. Først tok vi bare tran på lillefingeren og lot han suge på den.

 

Hm, no har Noa-Nikolai begynt å puppe på begge sidene hver gang, stort behov for mat. Så da bli det dårlig med pumpings. Får kjøpe morsmelkerstatning om æ ikke får pumpa nåkka te fredag. Ordne seg nok det også.

 

Har bare skrevet litt med Pia på Facebook, hun sier at ho har hatt mye besøk av familie, men at hun er i bedre form og snart klar for treff! =)

 

Så koselig at du har lagt ut hjemmetreff Susanne, skulle gjerne kommet, men har mye å styre med for tida te bryllupet så det går ikke. Mamma, mannen hennes, tante og et søskenbarn av meg kommer på besøk på tirsdag og de lander kl. 13.

 

Kommer dere forresten i kirka og ser på når vi gifter oss? Det hadde vært kjempestas! :) Vielsen er kl. 16 i Elverhøy kirke på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull nr 2: Takk for svar. Skal få bestilt meg time, ja=) Merker at jeg egentlig føler det har vært nok undersøkelser ol der nede i og med fødselen og tiden etterpå på barsel, men er vel siste på en stund..hehe=)

Koselig at A er opptatt av babyen. Men, ser for meg at det kan bli for mye av det gode, ja=)

 

Petrine: Håper det går bedre med deg=)

 

Ebenholst: Sov han fra 2230-05?? Ikke værst=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone : Skulle gjerne ha kommet i kirka. Må dessverre bare håpe på å få sett bilder, siden vi ikke er kommet hjem til da..

 

I natt har vi hatt en super natt.

Aline fikk mat kl 01, så la vi oss alle tre. Hun sovnet tvert i sengen sin, herlig det=) Jeg våknet for første gang siden graviditeten av at jeg måtte på do kl 0515, ( har vel vært for trøtt til å våkne tidligere) og laget da flasken klar. Tok den med på soverommet og sovnet tvert. 0545 ville A ha mat og da ga jeg henne flasken mens hun lå i sengen. Har hørt at det kan være lurt om en ønsker at de skal sove videre. Joda, ganske så riktig. Etter at flasken var tømt sovnet lillemor og jeg la meg å sove igjen jeg også. Trodde jeg skulle våkne etter noen få minutter, men våknet ikke før kl 0815 av at A var klar for mere mat. Herlig=) hun sovnet og sov da 2,5 timer =)

Husker ikke sist jeg opplevde å våkne først kl 0815=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg kommer på treff, Susanne! Er en fin liten tur å gå bort til dere.

 

Takk for svar ift bæring/vogn! Da tar jeg det rolig med vogna og fortsetter å kose meg med sjalet. I går gikk jeg hjemmefra til Slettelva med bare bæresjalet. Det gikk helt supert. Gutten sov hele veien og veldig praktisk å ha armene fri og slippe å drasse på vogna. Dessuten er det godt å gå å kjenne den varme lille kroppen og vite at han har det godt. Et av livets enkle store gleder;)

 

God bedring til dere som er syke! Brystbetennelse høres ikke godt ut.

 

Når det gjelder melkeproduksjon,Janne, virker det som om gutten og kroppen min samkjører fint. Fikk anbefalt "Boken om amming" av Elisabeth Helsing.Gode råd og viten om morsmelk og amming og ammehistorie. Synes den var bra,så hvis det er noen som vil lese litt om amming, anbefaler jeg den.

 

Hyggelig at du vil at vi skal komme i kirken og se vielsen,Tone. Vi får se om vi kommer, men hadde jo vært gøy å se.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk, i natt sov Magnus fra han sovna i egen seng før kl 23 og til kl 5.30, og så sov han videre til kl 10! Riktignok varte amminga i 50 minutter da rundt kl seks i morrest, men likevel, det va ei super natt! Prøvde å lure ut puppen etter en halv time, men da protesterte han, og for ikke å gjenta natta før der han va våken i to og en halv time etter amminga, stappa æ puppen inn ei god stund til, og det va det verdt :-) Men da æ sjøl våkna halv ti i morrest, va den puppen som ikkje blei tømt i natt aldeles sprengt, så va nødt til å stå opp og pumpe ut av den, 110 ml i full fart. Fra et par økedøgn for noen daga sia, og til sånn soving som det her, det merkes på puppan....

 

Tone: har du elektrisk pumpe? det har æ no, og det e enormt forskjell fra da henrik va liten og æ bare hadde manuell, da va det skikkelig tungt å pumpe! Så elektrisk pumpe anbefales virkelig.

 

Janne: Trur det e veldig normalt at brystene blir mykere når babyen blir eldre, selv om de er fulle av melk. Mine er og mye mykere nå enn i starten (bortsett fra i morrest da...) Og husker at da jeg amma Henrik var det og sånn, hadde masse melk og amma til han var 14 mnd og kunne sikkert ha hold på mye lengre om jeg hadde villet, men jeg hadde ingen lekasjer etter hvert, slutta med ammeinnlegg lenge før jeg slutta å amme, husker ikke akkurat når det var. Og brystene var myke bortsett fra hvis det var veldig lenge siden de var tømt. Og etter hvert som ungen blir større, er det nok vanlig at de vil spise fra begge brystene til hvert måltid.

 

Idag skal vi ta en liten familieutflukt til rundvannet i det fine været, mann og storebror har ferie begge to, og da er det greit å ta små utflukter. Vurderte en "fem på topp" - tur noen plass, men bekkenet knirker litt igjen om dagen, så da er det best å ikke utfordre for mye, har jeg lært av erfaring. Bekkenet er på langt nær sånn som da jeg var gravid altså, bare litt mer småknirk enkelte dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, så flott at du inviterer til treff. Kommer gjerne. Bor jo ikke så langt unna, så det bir en fin liten tur.

 

Ble jo så fint vær, så nå må jeg ta med meg lillesnupp ut å trille en lang tur. Utrolig hvor godt det er å gå tur her i tromsø. Var jo "hjemme" på Andøya for litt over en uke siden, og jeg savnet bakkene i tromsø på trilleturen, ble liksom litt kjedelig med det flate terrenget. Trodde ikke det skulle skje. Men når vinteren kommer, setter jeg nok ikke pris på bakkene lengre...

 

Skal prøve å komme bort i kirka på fredag Tone, hadde vært kjempeflott å få se deg i brudekjolen. Har du fått ordnet den slik at du kan amme med den?

 

Ang. puppene så er mine slik Siv og Janne beskriver. Mye mykere nå og utdrivningrefleksen er ikke så merkbar lengre. Husker de ble sånn sist også. Veldig behagelig at det "roer" seg på den fronten også.

 

Å, gleder meg til å treffes i morgen, lenge siden sist nå for min del:)

 

Klem til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia :) Ja, har tenkt å gå til anskaffelse av elektrisk pumpe idag! Tror det er mye lettere ja. Selv om æ ikke skal pumpe så mye... får bare ut 50ml no på begge puppene og da holder jeg på en stund.

 

Kor artig om nån av dåkk kjæm i kirka, da bli æ glad vettu! Nei, gikk ikke å lage ammeåpning så må nok av med hele stasen når æ skal amme. Men har som mål å pumpe meg så jeg har til to måltid på flaske da. Men men, tar det som det kommer! Alle som kommer i bryllupet er klar over situasjonen og at æ må amme så! Får bare sitte med puppen ute litt ved middagsbordet om så. Er jo heldigvis bare familie og venner til stede.

 

Noa-Nikolai har no begynt å snu seg fra magen te ryggen sjøl! E ikke det litt tidlig? Men han har gjort det fira ganga no når vi legg han på gulvet oppå lekematta si. Artig! =) Også har han begynt å smile masse og lage lyda anna enn skriking. Har lyst å kjøpe meg en bok om barns utvikling, e jo veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone: Kor artig :-) Elias har flere ganga holdt på å snu sæ rundt, men har ikje klart å komme heilt i "mål" :-)

 

E artig å se på utviklinga dæmmes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner ifm huskjøp. Det er så godt å komme seg bort fra støyet i helgen når alle disse fylling- flokkene passerer huset vårt nå.

Så i natt blir det debut der borte i huset ved siden av Tone.

Er veldig spent!

 

 

Ikke noe særlig å høre at det er brystbetennelse ute å flyr rundt på alle kanter. Anbefaler det digerste ammeinnlegg i xL som finnes av myk ren ull, veldig varm og god. Har litt misttanker om at trang BH og slik også kan påvirke negativt, så min anbefaling er: diger ammeinnlegg og tettsittende singlet og en jakke eller noe lign som kan åpnes lett til amming. Har plagdes med amme BH selv. Eiger nå ingen lenger - det går så kjempefint uten....

 

Når det gjelder smerter i mage/kollikk så har jeg erfart at da er det ekstra godt å bli båret i sjal/ergo`n. Varmen og den lette dunkingen når en går gjør susen.

Når jeg har Charlotte i vogna og hun er mett og våken, ligger hun ganske "åpen" slik at hun kan se meg, så da småprater vi litt. Er svært fornøyd med utviklingen og at hun både liker vogn og det å bli båret rundt. Helt enig med Kari Anne... nyt bæretiden!

 

Kommer gjerne på treff til Susanne i morgen, men må se det litt an (det er jo en del å gjøre hjemme). Men vi tregner jo å gå tur, så kanskje dere er der rundt omkring Prestvannet et sted.

 

Kan informere dere også at jeg kommer til å starte opp et nybegynner kurs i pilates fra slutten av august.

Ser fram til det selv, da det kjennes nok utrolig svakt "der nede", mage og rygg....

Hvis det er noen som er interessert, kan dere går på Studio Pilates sine nettsider og kikke på timeplanen.

Kurset går over 8 uker slik jeg har forstått det og er i demmes regi.

 

Ha en fin uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh masse nytt sia sist æ va å leste!!

 

Uff da Kari Anne, betennelse e fint å unngå...

 

Susanne; har veldig lyst å komme på treff, men mulig æ kommer litt senere, å hvis æ e riktig uheldig kommer æ mæ ikke i det hele tatt.. Men skal å hjelpe ei venninne.. Men kan æ sende dæ nr mitt så kan du si fra hvis det e sånn at alle e på vei hjem??

 

Dæggern altså kor de her ungan dokkers sov!!! Bli jo passe misunneli her :) Heheh! Ingrid har vært utroli kjekk i natt da, men ho spis ofte! Trur kanskje ho sovna så ho ikke spis sæ mett.. Men æ klar overhodet ikke hold mæ våken så får jo ikke helt med mæ ka som skjer.. Å klar ihvertfall ikke vær så våken at æ legg ho i egen seng etter spisinga.. Men må vel bare ta mæ sammen etterhvert.. Men søvnen æ får e så viktig, pluss at det e no godt å ha ho der, så æ orka ikke stress..

Sigurd la æ i egen seng etter nattmating ganske tidlig, så skjønne ikke helt korfør æ e så mye mer trøtt no. Alder kanskje?? =)

 

Ja flott navn på Adam! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gratulerer Elke! Det e utrolig godt å ha eget hus!! I et stille strøk.. Det har vi her ute, å det e deilig!!! =)

 

Hmm skulle ringe å snakke om dåp her i Tromsø no.. Må visst bare få svansen igang der gitt for det va fullt leeenge forover!! Nån flere som ska ha dåp her i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Leste litt mer i trådan her no!

 

Ang amming.. Jo mine puppa e heller ikke så sprengt som før, melka e å mer næringsrik no, den endre sæ etter som babyen voks. Å vi regulere oss jo etter babyen. Veldig kjekt syns æ, det renn kun hvis ho spis på ene sia eller det har vært veldig lenge sia ho spiste (nåkka som e sjeldent..) Så no hold det stort sett med ammeinnlegg i ull te mæ! Det e godt..

Bruke BH æ Elke, for æ har funne nån vannvittige gode nån.. De kosta 300 kr, men va verdt det.. På cubus.. De e myk å god å stramme ingen plassa. Men bh med spile kan visst være litt skummelt fordi spilan kan gjøre at nån melkeganga bli tett, så det kan jo være et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har ho virkeli vært nåkka å styre me:) ho har bare sove toppen 6 tima sia kl 8... å va første dagen t pappan på jobb.. så va en tong første dag aleina.. måtte bære å styre fra 8 t 4.. va en times pause når vi va å jikk tur.. prøvd å legge ho ne når ho sov de gangan, men da våkna ho me en gang... så gleeeede mæ t å såve i dag...:D håpe på en bedre dag i mårra:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusi: Skjønne dæ godt! Huska første dagen når æ va aleina hær me Elias, va litt rart.. Og ja han sku styre den dagen ja...

 

Hmm kanskje dumt spm, men kæm e d vanlig å be i dåpen når man ska ha? Ber man venna også eller?

 

Nån som kan hjælpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mzme: Kommer nok litt ann på tradisjonen i familien når det kommer til hvem som bes i barndåp og slikt. Hos oss er det ikke vanlig å be tanter, onkler og søskenbarna våre, altså filletanter osv til barnet. Vi ber Aline sine tanter, onkler,besteforeldre,oldeforeldre og faddere til middagen. Til kaffen kommer i tillegg noen av de nærmeste av mine og samboerne sine venner. Blir fort mange om vi ber alle de vennene vi omgås, så ber bare noen..

 

Lykke til med forberedelsene=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja trur de ungan merke at faren ikke e heime.. her våkna ho me en gang faren jikk ut av ytterdøra nesten...

 

vi blir å be tanten å onklan hennes, besteforeldra, oldeforeldra, å fadderan så klart... ska bare ha en liten en.. e nok normalt å be venna åsså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...