Gå til innhold

DUMME, DUMME MENNESKER.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehehe...Takk. Skal gjøre alt i min makt for å få henne bort på fòr avtale, men det er ikke så lett når hun ikke er noe expert ennå på jakt. Hun får los, og steller seg i stand, ,men hun har ikke fått det til helt ennå, så det har ikke blitt så mye skyting på meg heller (kanskje like greit egentlig, selv om det er kjempe spennende, men lurer på hvordan jeg kommer til å reagere på første dot`en...kommer til å grine meg ihjel...hehehe)

Takk for tanken om å overta henne et år. Veldig fint å se at det er mennesker som ennå står åpne til å ta imot omplasserings hunder. Mange som er skeptiske til det. Men jeg må nok få henne til noen som kan ta henne ut å jakte litt. Hun blir nok kjempe flink etterhvert.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beagler er fantastisk morsomme hunder. De ser jo morsomme ut, med den lille halen rett til værs og den ulinga når de bjeffer er ustyrtelig morsom! :)

Som sagt har jeg hatt lyst på beagle lenge, men går man ikke på jakt, kan man ikke ha beagle. Jeg har i hvert fall ikke samvittighet til det. Hadde jeg derimot kommet i en situasjon lik de jeg bodde hos, om valget for hunden hadde vært å bo hos meg uten å gå på jakt eller å bli avlivet hadde jeg nok ikke klart å si nei. Men tatt den med i skog og mark hvor den i hvert fall kunne få løpe og jage litt, om ikke annet.

Lurer på hvordan det går når min søster, som eier ADHD-hunden vår, får barn.

Uff, nei, det er jammen ikke bare lett å ha hund.

Å være alenemor med en jakthund er vel ikke det enkleste. Spesielt dersom man har en hund som krever så mye som din gjør. Selv om rasebeskrivelse og min egen erfaring og oppfatning av beagelen er annerledes enn det din beagle er, vet man jo at det finnes ingen regel uten unntak.

Lykke til, i hvert fall. :)

Og dersom du finner ut at du vil ha jakthund på et senere tidspunkt, er engelsk settere utrolig enkle å dressere og fantastiske familiehunder.

Første jakta vår første setter var med på, trodde pappa at hunden var ødelagt som jakthund for alltid. Hun var nemlig ute i et vann og hentet en lys, levende fuglunge somhun stolt plasserte ved pappas føtter.

Har aldri helt forstått hvorfor det skulle ødelegge henne som jakthund, men alle "jaktfolk" som har hørt historien sier alltid "åh nei!!" med store øyne.

Hun var selvfølgelig løs og plutselig tok hun ut, hoppte uti vannet og svømte ut til midten av vannet, hentet noe og kom tilbake med en fuglunge i munnen. La den som sagt stolt ved pappas føtter.

Hun hadde nok sett at den falt ut av redet (som var i et tre som hang over vannet), og om hun skulle redde den fra en drukningsdød eller om hun så på fuglen som et bytte får vi aldri vite.

Pappa tok henne i bånd, plukket opp fuglungen (med hansker for å unngå at moren ikke ville ha den pga menneskelukt) og la den nær vannkanten. Men fuglemammaen kom og hentet den og fikk den tilbake i redet sitt.

Men ødelagt som jakthund var hun langt ifra. Den beste jakthunden pappa noensinne har hatt og hun trente opp den neste setteren.

Hun hentet forresten aldri fugl igjen, men markerte fugl og fulgte pappa til byttet. Var litt redd for at den neste setteren heller ikke skulle ta med seg fugl til pappa, men det gjorde hun. Så man får vel heller tro at vår første var for fin til å ta døde dyr i munnen. :) *ler*

Skrevet

Hahahaha..Dakar...hun skulle jo bare passe på fuglebebisen, må vi jo skjønne! Hehehe. Så søtt. Men ikke så kult for faren din nei. Hadde blitt litt skuffa jeg og. Nå er ikke jeg en inngrodd jeger da. Er som sagt ganske ny på dette jakt greinet, men halve greia er jo at hunden skal føre byttet til deg, så skal du skyte. Ikke at bikkja skal gjøre hele jobben liksom. Da er det jo ikke gøy med jakt.

Har alltid hatt en greie for settere jeg. Ville ha det som barn. Helst Irsk, men husker jeg syntes de var utrolig fine. Og de er jo så rolige (men vimsete) og flinke etter litt dressur. Kjempe hunder.

Jeg mener at man kan få seg en Beagle uten å jakte. Men da må man aldri begynne å jakte heller. Men heller trene masse sporing i skogen istedenfor jakten. De er jo fremavlet til jakt, men sålenge du ikke trigger jaktinstinktet, tror jeg man kan få en fin ikke-jakt familiehund. Min onkel har en fin liten Beagle hann som er sofasliter deluxe! Han hadde ikke giddi å jakta om du hadde lagt en hare forran snuta på han engang. Hehehe. Så det blir vel slik man gjør det til selv.

Setterene deres jakter bare fugl? Eller har din far lært de opp til mer?

Skrevet

Nei, tror heller ikke det var så festlig at hun ikke henta byttet, men valgte å følge pappa heller. Han var i hvert fall utrolig fornøyd da hun lærte opp den neste til å hente byttet til pappa.

Slik jeg har forstått dette med fuglejakt og hundens oppgave, skal den få fuglene til å lette slik at jegeren da kan få skutt dem, og deretter skal hunden visst nok hente byttet. Men det var vår frøken for fin til, så pappa trasket etter henne og henta fugl selv. *L*

Personlig tror jeg jaktinstinktet ligger så opp i dagen for jakthunder at jeg er litt i mot at folk som ikke driver jakt har slike hunder, men det er jo ikke opp til meg å bestemme. Selv hadde jeg ikke solgt jakthunder til folk som ikke driver jakt, og det gjør heller ikke den oppdretteren vi har kjøpt hund hos.

Våre hunder har aldri vært trent opp til mer enn fuglejakt.

Elgjakta tror jeg ikke de var med på, men kan ta feil. (pappa begynte ikke å gå på elgjakt før jeg var i tenårene og da hadde mamma og pappa vært skilt i mange år)

Har egentlig aldri hatt noe til overs for jakt, for å være helt ærlig. Pappa prøvde å vekke interessen min, men den var nok død og begravet lenge før han prøvde. Skutt litt på trær, men fikk så vondt i skulderen at jeg ga opp ganske fort. :P

Skrevet

Synes det er gøy å diskutere, jeg, og målet med en diskusjon er jo aldri å "overbevise" motparten, men å lære noe. :)

Tror det er heller sjelden at man overbeviser noen i en diskusjon, og for min del er det jo heller ikke meningen. Personlig syns jeg en god diskusjon er den som man lærer noe av og ikke prøver å få motparten til å skifte mening.

Går noen lys opp etter en god diskusjon og har hatt mange a-ha-opplevelser gjennom diskusjoner. :)

Man lærer så lenge man lever, og den dagen man tror man er ferdig utlært er man ikke utlært, men ferdig, pleide min bestemor alltid å si. :)

Nyt sommeren, jenter, satser på flott vær i helgen. :)

Skrevet

Dyr er best som pålegg!

Det er ingen tvil om at menneskeliv har en større verdi en et hundeliv. Jeg mener ikke en skal plage dyr eller noe slikt, har en først skaffet seg et dyr skal en ta vare på det, men føles det for krevende med både dyr og barn. Ja, så er vel valget nokså klart. En kan jo alltids skaffe seg et nytt dyr senere om en skulle ønske det.

Provoserte dette deg?

Det var meningen, men jeg står for alt jeg skrev:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...