Liagora med 2 jenter Skrevet 15. juli 2008 #51 Skrevet 15. juli 2008 Ja, det er holdningen til folk i dag jeg også tenker på! Det passer ikke med hun akkurat nå, så vi setter den bort å kjøper en ny om ett par år for da passer det liksom så mye bedre. Det er SYKT at folk har denne innstillingen bare fordi det er snakk om ett dyr. Dere burde aldri få lov å kjøpe dere en hund igjen, for det kommer til å skje det samme med den, "omplasseringshund"! Og det at hun faktisk ikke gidder å prøve engang synes jeg sier ganske mye, hun vet ikke hvordan det er å ha barn og hun vet ikke hvordan det er å ha hund og barn! Man klarer det meste om man vil:o)
starfire Skrevet 15. juli 2008 #52 Skrevet 15. juli 2008 Vet du, Centia, hadde du ant hvor mange ganger i løpet av de 2,5 årene vi har hatt denne ADHD-hunden jeg har grått mine modige tårer bak en låst badedør fordi hunden sliter meg ut både fysisk og mentalt... *sukk* ... men å omplassere henne fordi vi ikke alltid har krefter igjen? Er du gal, hun er jo et familiemedlem. Heldigvis for vår lille ADHD-hund ble hun kjøpt av noen som er oppdradd til å ta ansvar. Har man gått til anskaffelse av en hund, mener jeg det meste bør være prøvd før man gir opp. Synes det er skremmende at folk ikke engang prøver før de vil omplassere. Henviser til en bruk-og-kast mentalitet, spør du meg.
niania Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #53 Skrevet 15. juli 2008 Jeg syns det er rart at mange av dere regner med samboer når dere skaffer dere hund. Jeg hadde jo aldri i verden satt min lit til at forholdet skulle bestå i 15 år, men forpliktelsen overfor hunden er jo fortsatt gjeldende. Jeg sier heller ikke at omplassering alltid er uaktuelt - men poenget mitt med dette innlegget var at enkelte ser det som en svært god akutt løsning med en gang det er familieforøkelse på gang. Referansen min dumme, dumme mennesker var rettet mot de som faktisk direkte spør selvfølgelig om når hundene eller kattene skal fordufte. Kunne ikke vært mer glad for at flere reagerer på dette og hadde valgt harmonien i å ha familie og dyr sammen fremfor og bare se begrensningene det medfølger.
LinnisR83 Skrevet 15. juli 2008 #54 Skrevet 15. juli 2008 "Da må du jo heller ikke få valper på henne, kjære deg. Skal du plassere henne hos noen andre de 8 ukene fra fødsel til du kan selge valpene?" Jeg legger nå merke til at du tolker det jeg skriver som du vil jeg. For du vrir om på alle ting jeg sier. I denne situasjonen omtaler du meg som dum, nesten, og du uttrykker deg som om jeg ikke har peil på noe som har med hund og gjøre. Selvfølgelig skal jeg ikke ha valper NÅ. Skreiv i stad at om jeg får henne bort på fòr, skal jeg sette valper på henne når jeg får henne hjem igjen for å få roet henne ned. Det du skriver mtp at hun knurrer, og det er mangel på viten om hvem som er lederen, henger ikke på greip. Hunden kan knurre på andre uavhengig av om den vet om du er sjefen eller ikke. Min siste hund (en Dalmatiner) hadde samme problem. Hun beit ALDRI, men hun knurret. Dette er noe man ikke skal kjefte på eller understreke at er feil, da det er helt fint at hunden sier i fra! Så denne Dalmatineren levde alle sine år med å knurre uten å vise mindre respekt for meg.
AO3 Skrevet 15. juli 2008 #55 Skrevet 15. juli 2008 Jeg ser du har fått masse svar, jeg orker ikke lese alle. Jeg er så 100% enig med deg!!! Slike hjerteløse kommentarer kommer utelukkende fra folk som ikke har nære forhold til dyr selv, og som ikke aner hvor positivt det er å ha dyr i huset - både for barn og voksne. Selvsagt må hunden/katten omplasseres hvis barnet skulle utvikle allergi, men faktisk har barn som vokser opp i hus med dyr MINDRE sjanse for å bli allergiske enn de som ikke gjør det. Det med toxoplasmose, som jeg dessverre tror mange får høre, er basert på en total uvitenhet om hvordan toxo egentlig smitter. Herregud. Kattene mine er en selvfølgelig del av familien, og jeg er overbevist om at de kommer til å berike barnets liv veldig i årene framover.
AO3 Skrevet 15. juli 2008 #56 Skrevet 15. juli 2008 LinnR83: Du må da for guds skyld ikke få et kull på tispa di bare fordi du vil "roe henne ned"! Særlig når du selv sier du ikke har peiling på avl! Det kommer til å ende i forferdelse. Det er MASSE arbeid med å ha et kull, og du har et stort ansvar ovenfor både valpene og deres fremtidige eiere. Ikke alle hunder skal avles på - faktisk skal de fleste ikke få kull! Kun de beste, både i utseende, til jakt og ikke minst i gemyttet, skal avles på. Enhver seriøs beagle-oppdretter vil krympe seg i skrekk når de hører slike kommentarer som du har kommet med ang dette. Hvis du ikke føler at du takler hunden din, bør du heller omplassere henne til noen som gjør det - det er mye bedre enn å få et kull på hunden din på lykke og fromme. Det er like fåfengt som den inngrodde feiloppfattelsen at hunnkatter "må" få et kull før de steriliseres.
LinnisR83 Skrevet 15. juli 2008 #57 Skrevet 15. juli 2008 Nå kan jeg fint se at du ikke har lest det jeg har skrevet ja. Har skrevet at om jeg får gitt hunden min bort i 1 år eller 2, så kan jeg sette kull på henne når jeg har fått henne tilbake, og skal da gi henne og valpene til ei dame som bor i Holmestrand som jobber med avl av jakthunder. Skal etter det hente min egen hund hjem igjen når hun får solgt alle valpene. Blir litt forbauset over dere som ikke klarer å lese! Og det du sier er helt rett, og det er det poenget jeg har prøvd å få frem her inne, at om JEG ikke strekker til som alenemor til førstefødte, og oppdra en litt for vill hund som har for mange behov, MÅ jeg tenke på hunden og ikke meg selv! Kan la henne ligge her inne hele dagen uten tur i det heletatt,eller ingen trening eller oppmerksomhet, men det er ikke riktig! Bare for at jeg har tatt på meg dette ansvaret, fordi jeg ikke forutså at jeg skulle bli alenemamma for 2 år siden, skal ikke hunden lide av den grunn! Har hun det ikke bra, MÅ hun til et hjem som kan gi henne det hun trenger til at hun skal ha det bra. Du får heller lese det jeg har skrevet lenger oppi her, så skal du se at vi er ganske enige!
LinnisR83 Skrevet 15. juli 2008 #58 Skrevet 15. juli 2008 "For det første, Linn, så kan du ikke gå på jakt hver helg av den enkle grunn at det ikke er jaktsesong hele året." -sier du Nei...men hvorfor drar du inn dette? Er utrolig klar over det. Jaktsesongen varer fra september til utti februar tror jeg det er. Som sagt jakter jeg selv, så du kan droppe de belæringsgreiene du driver med. Om du har hatt en fuglehund i 10000år spiller da ingen rolle. Jeg vet selv hva jeg orker og har krefter til når det kommer til MIN hund, som du aldri har møtt før engang og som du ikke kan analysere da du drar frem skriv fra NKK. Så at du eller andre kommer å forteller meg at det ikke er riktig slik jeg griper fatt i situasjonen, syntes jeg er utrolig trangsynt. Du skriver og at faren din ikke kunne gå på jakt med hunden ett år og har ikke tatt skade av det. Fint...flott! Men jeg ser fremover og ser rettogslett ikke noe fritid i å dra å jakte på mange år! Jeg selv, dro nesten hver helg og jaktet i sesongen og tok meg noen uker fri for å dra til fjells for å jakte, jeg og hunden, men dette ser jeg at kommer ikke til å skje nå med en baby som jeg er aleneforsørger til! Du skriver OGSÅ at jeg har gått glipp av et viktig poeng her ang ansvaret man pådrar seg når man kjøper en hund. Da sier jeg IGJEN...Du tolker det jeg skriver som DU vil du??! Har skrivd utallige ganger at JA, jeg vet at man tar på seg et ansvar og JA det er ikke bare å blåse i hunden og dens behov. Jeg har skrevet det uttallige ganger og kan ikke skjønne at du har oversett dette!!! Det jeg har og skrevet før, og nå begynner jeg å bli litt lei av å gjenta megselv, er at uventede ting KAN skje! Og at dere da sitter oppå deres høye hest og slenger med leppa, er det kvalmeste jeg har sett! Ikke alle situasjoner er like lett, og jeg skjønner at det er vanskelig å sette seg inn i andres situasjoner når man har hatt det så lett selv i samme situasjon, men prøv og tenk hvorfor det er slik, isteden for å dømme nedenomoghjem! Nå som jeg er "ferdig" med dette svangerskapet, skal jeg sterilisere meg, så en graviditet til er ikke aktuelt. Skreiv over her at jeg egentlig ikke skulle ha barn i det hele tatt, men hadde jeg visst at jeg skulle ha barn seinere, hadde jeg heller skaffet meg en familiehund! Ikke en kravstor jakthund!
LinnisR83 Skrevet 15. juli 2008 #59 Skrevet 15. juli 2008 Bare for å svare på spm ditt, så pleier samboerpar å være enig om å få seg hund, dermed er man to om det. Slik man skaffer seg barn. Og forpliktelsene blir fordelt. I mitt tilfelle regnet jeg kun med megselv som ansvarlig for hunden min. Men jeg traff han jeg bor/bodde sammen med for 1,5 år siden. Han hadde ikke noe ansvar for hunden min, men lovet meg å hjelpe til med hund og baby når jeg var ferdig med svangerskapet, og på slutten av svangerskapet om jeg ble skrøpelig. Og det har han gjort. Han er flink og snill med hunden min.
moby Skrevet 15. juli 2008 #60 Skrevet 15. juli 2008 Utrolig! (Les den som gidder) Alle diskusjoner ang. dyrs ve og vel, og spes. hunder, så blir det lange debatter.... Egentlig holder jeg meg for god til å la meg provosere av "besservissere", og skriver aldri innlegg i slike diskusjoner ellers, men siden de fleste av oss er i samme situasjon, skal ha barn, må jeg bare....(Kan det være hormonene?) Jeg støtter LinnR83, ang. sitt valg. Som noen tidligere har sagt, så tenker hun på hundens beste, og er ikke egosistisk og beholder hunden når hun føler hun ikke strekker til. (Gid flere hadde tenkt slik!) Uansett, det er selvsagt mange som ikke skulle hatt hund, men da er det vel jammen bedre å innse det, og la hunden få et skikkelig "hundeliv", enn på død å liv beholde hunden. En hund som hatt det bra i livet sitt, fått lov å bli brukt til det den er ment for, og som ikke lenger får fullt utbytte av sine medfødte egenskaper, ville vel garantert trivdes mye bedre hos noen som gir den dette? Det er menneskliggjøring av hunden det IGJEN dreier seg om.. Så typisk hunde-norge i dag... Vi tenker med hjerte, og ikke hodet! Så bare noen fakta ang. hunder; Det finnes ikke mer tilpasningdyktige dyr enn hunden, og det er derfor vi også kan ha dem i hus, og at de trives sammen med mennesker. (Tilpasningsdyktig, altså den kan også skifte eier, og tilpasse seg ganske raskt). Hunden er flokkdyr, det vet vi. En beagle er ikke en rase med stor flokktilhørlighet, den jager bytte over store områder, og er meget selvstendig. (Ellers kunne den ikke hatt denne oppgaven). (Derfor er det f.eks. aldri en beagle som har blitt verdensmester i lydighet, og vi kommer aldri til å se det heller, den har enkelt og greit ikke egneskapene som må til). Det trenes både jakt og andre brukshunder, med formål, å selges videre til det den skal brukes til. Hva med politihunden, eller hunder i militæret som bytter fører hvert år osv.? Er det synd på dem også? De bryr seg døyten om hvem som har med dem å gjøre, bare de får utløp for sine predisponerte egenskaper, og en bestemt flokkleder som gir trygghet der og da. Alle hunderaser har et opprinnelig formål, og hele 50 % av disse egenskapene ligger fortsatt i rasen. Det er derfor vi velger rase i forhold til det vi skal bruke den til. Begrepet "flokkleder" er dessverre noen som avskyr, da de missforstått tror at dette dreier seg om straff. Har vi gitt hunden et godt grunnlag, og trygghet i form godt lederkapap, så har den ingen problemer med å bytte eier. Og beagleen er ikke akkurat kjent for å være særlig nervøs av seg i utgangspunktet. Men når det er sagt, så handler det egentlig ikke om rase, men om individets beste! Hvorfor blir det ikke like lange debatter når det er barnevernssaker som tas opp? Nei, LinnR83; gjør det som er best for alle parter, men finn en som kan beholde hunden din permanent, og bli like glad i den som det du er ;-) Det å ta hunden tilbake igjen etter en tid, er heller ikke det beste alternativet for hunden, hvis den allikevel skal til noen andre igjen etter å ha vært hos deg en stund? (Eller missforstår jeg?). Stadig og ofte bytte av flokk er jo heller ikke bra, til tross for dens tilpasningsevne, da dette kan skape tillitsbrudd, og tilpasningen kan ta lenger tid, til tross for rasen. Uansett, Lykke til med svangerskapet, og valg av ny eier til hunden din! Hilsen meg, på 35, som konkurrerer med mine to hunder, som skal få like mye trening når barnet kommer..."Sneipen" får bare henge med på treninger og konkurranser, den ;-) ..og bli godt sosialisert... (Men så er det da heller ikke jakt jeg bedriver, så vogna kan være med ;-)).
LinnisR83 Skrevet 15. juli 2008 #61 Skrevet 15. juli 2008 Takk for et forklarende innlegg. Kunne ikke klart å skrive bedre om jeg hadde prøvd engang. Du traff spikeren på hodet!! Nei, hadde jeg satt henne vekk, ville jeg hentet henne og latt henne være her resten av livet. Har stor tro på at jeg kommer til å slite hardt fremover de første årene, og vil da prøve å sette henne bort i 1 år eller 2. Får ta en dag om gangen nå, og se hva utfallet blir....
starfire Skrevet 16. juli 2008 #62 Skrevet 16. juli 2008 Nå var det du selv som bragte på bane det å gå på jakt hver helg, og da må du jo regne med å få svar på det. Så enkel var den forklaringen. Kanskje du burde lese gjennom innleggene dine selv, så ser du kanskje hvorfor enkelte tolker deg dithen at du ikke er så ansvarsbevisst som det du forhåpentligvis i virkeligheten er. I det ene øyeblikket vil du omplassere hunden din, men i neste øyeblikk vil du ha et kull på henne for så å gi fra deg valpene fordi du ikke har peiling på avl. Beklager, men for meg så gir det inntrykk av mangel på ansvar. Om du har tenkt over saken eller ei, aner jeg jo ikke, for jeg leser jo kun det som du har skrevet, kjære deg. For alt jeg vet kan det være en tanke som akkurat datt inn i hodet på deg i det du satt og skrev. Eller det kan være noe du faktisk har tenkt over og kommet til den konklusjon at et kull vil kunne roe henne, "men jeg vil ikke ta ansvaret for de valpene, derfor gir jeg dem bare til Holmestranddama så kan hun ta over". Du vimser hit og dit, omplassering eller ha hunden på for et år, for så å si at nei, jeg har rett og slett ikke energi til å ha hunden etter at barnet er født. For deretter å legge til at vi skal gi faen i om du skaffer deg en ny hund senere. Det er en grunn til at det finnes rasebeskrivelser, som innkluderer en generell beskrivelse av gemytt som er beskrivende for rasen. Grunnen til at jeg nevnte dette, er fordi jeg rett og slett ikke kjenner igjen beagelen i din beskrivelse av rasen. Snakket senest i går med to naboer som også har beagle, og spurte dem om de kjente igjen rasen i din beskrivelse, noe de ikke gjorde. Alle raser har sine sider, som du sikkert vet, og de fleste som har den spesifikke rasen kjenner ofte til triks som fungerer for å få bukt med eventuelle negative trekk i gemyttet, spesielt dersom de har hatt flere hunder av samme rase. De to naboene mine med beagle har sin 3 og 5 beagle, så de er godt kjent med rasen. Grunnen til at jeg spurte dem var for å sjekke om de visste om noen triks du eventuelt kunne prøve deg på dersom du bestemmer deg for å ha henne på for et år. Vet ikke om det er din første beagle eller om du har hatt flere, men tanken var å gi deg et hint dersom du ikke alt hadde prøvd det. Men så gikk jo ikke det, da ingen av de to kjente igjen rasen i din beskrivelse.
LinnisR83 Skrevet 16. juli 2008 #63 Skrevet 16. juli 2008 "Vurderer du skaffe en beagle må du først være sikker på at du og evt. resten av familien kan håndtere en jakthund. Det er en krevende rase når det kommer til aktivitetsnivå, den er utholdene og den må få brukt sine egenskaper, ellers trives den ikke. Vi fraråder alle å kjøpe en beagle for dens utseende, størrelse og sitt rykte som en god familiehund. Man må huske på at det krever mye aktivitet før den er tilfredsstilt. Har man ikke lagt ned en masse trening på innkalling og kontakt, kan man bare glemme slippe sin beagle løs i skogen når det ikke er båndtvang. Det finnes nok alltid en hare, en rev, et rådyr eller noe annet den kan jage på og borte i flere timer blir den... Har du planer om en beagle og ingen planer om jakt, anbefaler vi at du ser deg om etter en annen rase. Det finnes mange fine hunderaser der ute og de krever alle ulike mengder aktiviteter for at de skal trives." Rart dine naboer ikke vet dette etter så mange Beagle raser? Hmmm Dette er klipp og lim fra Raseinfo for Beagle.
LinnisR83 Skrevet 16. juli 2008 #64 Skrevet 16. juli 2008 Og for å svare på dine andre innvendinger til min "vinglete" måte å si ting på. Jeg tror heller du har litt vansker med å sette sammen ord jeg, for nå er det 4. gangen jeg forklarer at jeg ikke skal ha valper på hunden min. Kun hvis den er like hyper og jeg får henne tilbake om 1 år eller 2. Og da syntes jeg det er bedre å gi bort valpene til noen som kan dette, enn å sette meg i samme situasjonen igjen! "Nå var det du selv som bragte på bane det å gå på jakt hver helg, og da må du jo regne med å få svar på det. Så enkel var den forklaringen." Nå håper jeg for din del at du SKJØNTE at jeg mente I SESONGEN! "Du vimser hit og dit, omplassering eller ha hunden på for et år, for så å si at nei, jeg har rett og slett ikke energi til å ha hunden etter at barnet er født. For deretter å legge til at vi skal gi faen i om du skaffer deg en ny hund senere." -skriver du.... Jeg må le litt egentlig, for hva er vimsete med dette? Ja, jeg prøver å sette henne bort på fòr i et år, men går ikke det, må jeg omplassere henne. Kaller du det vinglete? Skulle jeg omplassert henne med engang mener du? Og du sier at du ikke ser meg som ansvarsfull ift dette. Hadde jeg IKKE vært ansvarsfull, hadde jeg gitt faen og gitt henne bort for lenge siden, eller latt henne være her fordi jeg ikke KLARER å gi henne fra meg, men at hunselv ikke trives. Og JA, dere SKAL gi faen i om jeg skaffer meg en hund senere. Det er absolutt opp til meg og ikke deg! "Eller det kan være noe du faktisk har tenkt over og kommet til den konklusjon at et kull vil kunne roe henne, "men jeg vil ikke ta ansvaret for de valpene, derfor gir jeg dem bare til Holmestranddama så kan hun ta over". " Dette var noe Oslo Hundeskole fortalte meg. Og Holmestrand-dama holder på med avl, så jeg vet at hun sier "ja,takk" til 70-80.000kr! Så det er ikke slik at jeg slenger valpene over til henne. Hun og jeg har en avtale. Nå som dette er sagt, kan jeg igjen si til deg, at du burde lese igjennom hva jeg skriver og tolke det jeg skriver rett. Virker som om du vrir og vender på alt jeg sier.
starfire Skrevet 16. juli 2008 #65 Skrevet 16. juli 2008 Det er da virkelig ikke å vri det du sier, du sa jo selv at du kanskje ville ha et kull på henne, men at du da ville gi valpene til hun der Holmestranddama. Det var et spørsmål... du sa selv at du ville gi fra deg valpene fordi du ikke har peiling på avl. Mitt spørsmål var når du har tenkt å gi dem fra deg, for valpene trenger jo tiden hos tispa de første 8 ukene, og tispa selv trenger jo tiden med valpene. Dersom jeg har misforstått det, må du heller forklare deg på en bedre måte. Har aldri omtalt deg som dum, det er din egen oppfatning. For et menneske som ikke videre setter pris på at noen legger ord i munnen på deg, er du sannelig snar til å gjøre det selv. Hvor har jeg skrevet at du er dum? Eller at du ikke har peiling på hund, for den saks skyld? Hvis du virkelig mener at det er OK for en hund å knurre til lederen, er det virkelig ikke rart at hundene dine knurrer til deg. Har for min del aldri sett en lederhund som tolererer at hundene under han i rang noensinne har tillatt å bli knurret til. Eller at en tispemor tolererer det samme fra valpene sine. I begge tilfeller blir den knurrende hunden irettesatt, ikke ignorert. Men for all del. Vi har tydeligvis vidt forskjellig syn på hundedressur og rang i flokken. Jeg for min del er enig med Cesar Millan i hans metoder, det er de metodene jeg er vokst opp med og har fungert for oss. Våre hunder har aldri knurret til meg, med unntak av den vi har nå, og det ser jeg er min egen feil fordi jeg ikke har gitt henne klare beskjeder fra hun var valp. Selv er hun bare hund, og dersom jeg ikke er leder nok for henne, da vil hun selvfølgelig prøve å ta over min plass på rangstigen. Det er helt naturlig for henne for det er slik naturen har skapt henne. Enkelt og greit har jeg laget ris til egen bak. Min feil, ikke hennes.
starfire Skrevet 16. juli 2008 #66 Skrevet 16. juli 2008 Ok, det de ikke kjente igjen i din beskrivelse av rasen, var at det er en vanskelig rase å få til som familiehund, at de ikke er barnevennlige, og at de ikke kan dresseres 100% før fylte 3 år. Mine to naboer med beagle er begge familier hvor faren går på jakt med hunden. Selv i den beskrivelsen du kopierer står det jo at hunden har rykte på seg for å være en god familiehund. Men du mener kanskje det bare er et rykte, slik som at schæferen har rykte på seg for å være en utmerket vakthund?
LinnisR83 Skrevet 16. juli 2008 #67 Skrevet 16. juli 2008 Som jeg sier...du LEGGER ord i munnen på meg. Har ALDRI sagt at hun knurrer til MEG! Det har hun aldri gjort. Hun knurrer til de barna jeg leker/koser med! Det skreiv jeg også! Og det har jeg fått streng beskjed på at ikke skal kjeftes eller gi beskjed om, da dette er en måte hunden sier ifra til andre at hun er i en ubekvem situasjon. Og kjefter man på knurring, slutter hun med dette, men går heller til angrep uten å si i fra med knurring. Har ingenting å si om hvor jeg står iforhold til henne, for det vet henne. Jeg er sjefen og matmor her, og det er respektert! Har heller ALDRI sagt at jeg skal ha kull på henne NÅ. Sa at jeg fikk se når jeg får henne tilbake (om jeg får satt henne på fòr i 1 år eller 2) om hun er like aktiv og hyper. Altså i år 2010 om jeg får henne tilbake da. Skjønner du nå? Og ja, da vil jeg gi bort valpene til hun dama i H.str. for hun kan mer om avl enn meg, og som sagt VI HAR EN AVTALE! Skjønner du nå da?
lulu81 <3 på overtid<3 Skrevet 16. juli 2008 #68 Skrevet 16. juli 2008 hei, vi har to jakthunder:) Supre gutter:) Vi skal ha baby, men det er bare fint at barnet får tidlig kontakt med dyr. I tillegg har jeg lest at barn som er i kontekt med dyr har mindre sjanse for å utvikle allergi:) Vi ser lyst på dette, det handler litt om at vi har veldig greie hunder, de trenger ikke 3 lange turer om dagen. Dessuten skal man klare å trimme en jakthund, så må den løpe, enten sykle eller løpe løs. Her vi bor er det ca 2 mil til et område vi kan slippe dem løs, område unntatt båndtvangs loven hele året. Man må ta konsekvensene av å anskaffe seg hund. Det gjør ihverfall vi:)
starfire Skrevet 16. juli 2008 #69 Skrevet 16. juli 2008 For det første bør du ikke kaste stein når du sitter i glasshus, Linn, det er som de fleste vet ganske så tåpelig. Har ikke problemer med å sette sammen ord, men store problemer med å skjønne dine innlegg for jeg synes du forklarer dårlig hva du egentlig mener og kommer med opplysninger litt etter hvert. På samme måte som det offentlig gjør, når jeg tenker meg om... litt sånn "du får litt informasjon etter hvert, så kan du sette sammen puselspillet når du har alle bitene". Det jeg mente var vimsete, er at først opplyser du at du er en av de "dumme, dumme menneskene" som skal omplassere hunden pga graviditet. Etter en liten runde, hvor jeg foreslo det å ha hunden på for, kommer det plutselig frem at nei, det der har du tenkt over og har lagt ut en annonse hvor du vil betale for at noen skal ha hunden 1-2 år for deg. Så skal du plutselg omplassere igjen, for deretter å snakke om å få kull på hunden i et forsøk på å roe den ned. Med det har du ikke peiling på, så da skal du gi fra deg valpene. Så... I stand corrected... jeg oppfatter deg vinglete pga måten du skriver. Det med å gi fra seg valpene, og dermed 70-80.000 må jeg ærlig talt innrømme går rett over hodet på meg. Hvorfor i all verden vil du ikke ha de 70-80.000 selv? (og den setningen er skrevet totalt uten nedlatenhet, forakt eller hva enn du måtte legge i setningen) For å tenke litt høyt, og prøve å frklare for deg uten at du mener jeg snakker nedlatende til deg... for det er faktisk ikke meningen, tro det eller ei. La oss si at du finner en familie som du stoler på og vil ha hunden på for en periode. Tiden går og du får henne tilbake, like vilter som før. Du bestemmer deg for at du skal prøve å få et kull på henne fordi man vet jo at detkan roe en tispe ned, både mtp hormoner og energi. Skal du ha henne hjemme hos deg frem til fødsel, og da la noen som kan dette med avl bedre ta seg av det fordi du føler du ikke kan gi henne det hun trenger i tiden etter fødselen? Eller skal du ha de hjemmefrem til de er 8 uker, for så å g dem fra deg? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ikke skjønner hva du mener. Jeg befinner meg ikke inne i hodet ditt, vet ikke hva de har sagt til deg ved Oslo hundeskole eller hva damen from Holmestrand har sagt, så jeg har spurt etpar ganger uten å få svar. Det er ikke på noen som helst måte ment på en frekk eller nedlatende måte, jeg skjønner bare ikke hvorfor du vil gi valpene fra deg. Alt kan jo læres,kjære deg. Dette med at tispa får valper er ikke så ufattelig vanskelig. Tro meg, mange andre med mye mindre kunnskap om hund har klart å ta seg av valpene og gitt dem bort, så du klarer det nok du også, skal du se. Hvis du vil, selvfølgelig.
starfire Skrevet 16. juli 2008 #70 Skrevet 16. juli 2008 Vet du, Linn, nå begynner du å bli ganske så ufordragelig. Hvis du skal snakke med meg, så snakk til meg som et voksent menneske, ikke som til en fem åring. Det med at hunden din ikke knurrer til deg har jeg faktisk misforstått. Men det har kanskje med at jeg misforsto setningen med at dalmantineren knurret til deg uten å ha mindre respekt for deg. Hvem er det som har fortalt deg at du ikke skal irettesette når hunden knurrer til barn du leker og koser med?
LinnisR83 Skrevet 16. juli 2008 #71 Skrevet 16. juli 2008 Det med at jeg prøver å sette henne på fòr, skreiv jeg før du idet heletatt kom inn i diskusjonen, så jeg trodde vel du hadde fått med deg det jeg. Det er ikke snakk om plutselig ditt og plutselig datt. Syntes jeg har sagt det samme 100 ganger jeg. Og det er ikke så vanskelig og forstå uten at jeg trenger å forklare at får jeg ikke satt henne på fòr, må jeg omplassere henne. Og OM det blir valper, skal både mor og valper til Holmestrand dama. Forstår du nå?
LinnisR83 Skrevet 16. juli 2008 #72 Skrevet 16. juli 2008 Herregud...Du spør om en forklaring, og jeg gir deg en forklaring, så kaller du meg ufordragelig? I alle år som hundemenneske har jeg lært av dyrleger, hundebøker, tv.show osv at man ikke skal kjefte på en hund som sier ifra....ergo, knurrer
LinnisR83 Skrevet 16. juli 2008 #73 Skrevet 16. juli 2008 "Vi fraråder alle å kjøpe en beagle for dens utseende, størrelse og sitt rykte som en god familiehund." Hvorfor tror du de fraråder dette??????
LinnisR83 Skrevet 16. juli 2008 #74 Skrevet 16. juli 2008 "og at de ikke kan dresseres 100% før fylte 3 år." Dette har jeg heller ikke sagt....Skjønner du nå at du legger ord i munnen på meg? Sa at det er 1 mnd til termin jeg, og de fleste sier at det er nærmest umulig og ferdigdressere en Beagle på 2 år!
Liagora med 2 jenter Skrevet 16. juli 2008 #75 Skrevet 16. juli 2008 Jeg skjønner bare ikke hva du skal med hund, for innstillingen din er allerde satt dit hen at dette klarer du ikke. Det er ikke bare din hunderase som er "spesielt krevende". Jeg adopterer ikke dattra mi bort fordi hun er spesielt krevende og at jeg venter ett nytt barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå