Gå til innhold

Skravletråden for oss som venter 2.


prins06+2til

Anbefalte innlegg

Velkommen til oss, Nuppeliten. Her er det mange hyggelige januartvillingmammaer, kan du tro :) Har ikke helt oversikten, men vi er vel hvertfall fem nå. Eller er den enda fler?

Fint vi er flere som er sykemeldte med beskjed om å holde seg i ro. Kan se for meg at det blir noen timer foran pc denne høsten :)

Så lenge til neste ul for deg. Men har du vært en gang allerede? Vet du hva du får? Jeg har en gutt på 1 år og 8 mnd fra før, så her i huset blir det livat med tre gutter. He he.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann Hoppsann!

 

Nettopp kommet hjem fra UL.. De har det bra begge mine to gutter(!!!) hehe:) Samboeren var så stolt og glad når jordmora sa det var to gutter=)

Terminen ble flyttet fra 26.jan til 1.feb...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo jenter! Gud for en lang tråd dere har skravla dere til! ;)

Gratulerer med babyene!

Jeg skal også ha tvillinger i januar (forhåpentligvis)!

Det ser ut som dere har vendt dere til tanken og kanskje er litt mer forberedt enn meg, derfor;

Hva skal jeg kjøpe for klær til de?

Hvor mange av hver?

Jeg satt her en dag og tenke på hva jeg skulle kle på de, jeg har egentlig ikke peiling!

ull er jo bra? ingen bomull?

Er det noe annet utenom klær dere syns det er viktig at jeg vet?

Hva skal dere ha for noe? Eneggede? To? Jenter? Gutter?

Jeg skal ha eneggede jenter!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TheaTvillingene og velkommen i klubben :)

Gratulerer med jentene! Tenkte jeg skulle prøve å komme med noen svar på spørsmålene dine. Jeg har en gutt fra før som er født i desember 2006, så når det gjelder valg av klær baserer jeg mye på den forrige erfaringen min med baby om vinteren. Jeg liker best å bruke myke klær som er praktiske, spesielt er dette viktig for meg når de er relativt nyfødte. Jeg fikk masse klær i gave som jeg aldri brukte, og dette var typisk stive klær (ola-stoff o.l.) med store, harde knapper, seler etc. Selv om det ser kult ut, så gadd i hvertfall ikke jeg kle opp gutten min med sånne klær i starten. Man bytter jo uansett klær på dem hele tiden (pga gulping og sånn). Dessuten var gensre veldig upraktisk så lenge han var så liten at han bare måtte løftes, altså før han kunne sitte selv. Genseren glir hele tiden opp når man holder babyen og den blir liggende i en kløll under ryggen. Så jeg sverger til bodyer med trykk-knapper. Myke strømpebukser og joggebukser ble flittig brukt, både i ull og bomull. Jeg vet det er noen "ull-fanatikere" som bare vil bruke ull, men jeg synes det er greit med bomull også.

Når det gjelder hvor mange du skal ha av hver, så er hvertfall min erfaring at bodyer, strømpebukser og myke bukser får man aldri nok av. Ytterklær (hele dresser og sånn) trenger man ikke mange av. Jeg slet med å få brukt alle jeg hadde før de plutselig var for små. Jeg ser også for meg at jeg ikke kommer til å være så voldsomt sosial de første mnd. Jeg syntes det var stress å ta med lillegutt ut på besøk når det var vinter og kaldt, så jeg kan bare tenke meg hvor stress det vil bli å ha med seg to små rundt omkring! Nei, jeg kommer til å ha klær som er praktiske hjemme og på trilleturer (dem ble det mange, mange av for meg. Flere timer hver dag, stort sett).

 

Ellers kommer jeg til å bruke lekegrind mer enn sist, det tror jeg er veldig greit når man har to. Jeg har en sånn som man kan heve fra gulvet, og det er fint for de små (så blir det ikke så kaldt).

 

Vippestoler er også greit å ha, for meg var det hvertfall lettere å lage middag eller ta seg en dusj hvis han kunne sitte i vippestolen en liten stund.

 

Og ellers har jeg 1000 tips til, og det har sikkert alle de andre "erfarne" mødrene her og. Husk at alt jeg og alle andre sier er basert på hva man liker sel.v, og det er ikke sikkert at du kommer til å være enig i alt. Man må uansett prøve og feile. Og jeg har ikke hatt to på en gang før, så jeg lurer også på en milliard ting når det gjelder det. Så vi får bare gi hverandre råd og tips underveis.

 

Lykke til videre!

 

P. S. Jeg skal ha to gutter som sannsynligvis er toeggede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei moniken! Så koselig med svar! Det var faktisk veldig lærerikt!

Gratulerer så mye til deg også! Gutter!! Så gøy! 3 gutter pluss en mann!:D Det høres ut som dere får noen livlige år!!

Jeg har også lurt veldig på det der med ull og bomull, for å kjøpe et drøss med ull bodyer blir jo KJEMPE dyrt! Men kanskje det er best å ha et par? Sånn til de ekstra kalde dagene man skal ut? Skal jeg ha på strømpebukse under buksen? bomull?

Har du brukt gulpesmekker? Kanskje det er lurt? Så blir ikke klærene så skittene med en gang?

Jeg ser heller ikke for meg at jeg skal rave rundt fra hjem til hjem i begynnelsen, men vil jo gjerne ikke bli sittende hjemme hver eneste dag heller! :D

Er det sånn med lekegrind at jeg må kjøpe en ekstra stor en, finnes det? hva bruker du?

 

Gratulerer så mye til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ja, det er lurt å ha noe ull, både bodyer og strømpebukser. Noen ganger har de salg på Barnas Hus, og da er det bare å slå til, for det er vanligvis ikke særlig billig. Strømpebukse under buksen er lurt om vinteren i tillegg til varme utedresser. Og husk at nyfødte ikke skal ut hvis det er kaldere enn 10 minusgrader. Men alt dette kommer du til å lære om på sykehuset, og så har vi jo masse tid til å skravle om det i månedene som kommer :)

 

Ikke vær bekymret for at du ikke vet noe. Det er det ingen som gjør første gangen. Men alt løser seg, man finner ut av alt.

 

Når det gjelder lekegrind så husker jeg ikke målene på den, men den er kvadratisk og på hjul (veldig kjekt) og som jeg sa, med heve/senke-bunn. Jeg kjøpte den på Babyshop og jeg tipper den kostet ca 1000,-. Den er ikke ekstra stor, men jeg satser på at den blir mer enn stor nok likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei!

Okei, jeg skal roe meg litt:) Hehe... Håper det er noen som er litt stessa som meg, vet man ikke skal være det og sånn men jeg klarer nesten ikke la være! Gleder meg så utrolig masse!:D

 

Hmm... det høres bra ut med lekegrind altså! Kanskje noe en burde ta seg råd til:)

 

Takk for hjelpen! Vi snakkes snart igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen!

Her er det jo kommet flere til siden sist jeg var inne. Koselig med flere tvillingmammaer her. Har også vært på ultralyd siden sist. Mine to små gull er antakligvis en gutt og ei jente. Gutten ligger øverst og jenta nederst. Er det flere her som vet hvordan deres tvillinger ligger i forhold til hverandre?

 

Er sykemeldt nå og bare hjemme og koser meg. Har lagt på meg 10 kg allerede og lurer på hvor dette vil ende:) Antakligvis 30 + i januar:) Nei, helt ærlig så bryr jeg meg ikke om vekta, men det hadde vært moro å høre med dere andre tvillingmammaer hvor mye dere har lagt på dere til nå.... I mine tidligere svangerskap har jeg kanskje totalt lagt på meg 14-16 kg...

 

 

Min erfaring med ull vs bomull er at ull er helt unikt! Jeg har alltid brukt mye ull til mine barn, både når de var småe og nå når de er blitt litt eldre. Men vi bor jo Finnmark og trenger varme klær:) Ett tips fra meg er Tom og Trine ull, de har i allefall solgt det i fra sparkjøp katalogen. Det er rimelig og av god kvalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Har vært på UL og fått vite at det er to gutter jeg venter, og det er supert! Jeg har en jente fra før på 2 år, så det kunne ikke vært mere perfekt! Jeg har alltid sagt til mannen min at jeg ønsker ihvertfall en av hver og at jeg ikke ville stoppe før jeg hadde dette. Nå vet jeg at mannen min kan puste ut og slappe av, siden dette er siste graviditetet min. Litt vemodig, men man skal jo følge opp ungene også. De krever sitt!

 

De kunne ikke si om det var toeggede eller eneggede, så det får vi ikke vite før de er født, siden de ligger i hver sin pose med hver sin morkake. Egget kan ha delt seg 5-6 dager etter befruktning og da er det eneggede.. De hadde masse å si på sykehuset. Jeg fikk termin 11 januar, og jeg spurte hva muligheten var for at jeg fødte i Januar. De sa det var minimalt. Jeg hadde styrtfødsel med jenta mi (45 min), og de kan ikke risikere at jeg føder hjemme med to. Jeg blir nok lagt inn før jul og de setter nok i gang før jul. Åh vi som hadde planlagt barn i januar...

 

Men men de kommer når de kommer.

 

Når det gjelder ul, så bruker jeg ul på jenta mi fra høst til vår, og det er supert. Er kjempe fornøyd med det. Hun er ihvertfall sjelden syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 8 vordende tvillingmødre her i skravletråden!! Tenk noe så fantastisk, 16 tvillingbarn som skal komme til i desember/januar...Så flott så flott :-) :-)

Jeg er også sikker påa t vi har 8 helt forskjellige svangerskap :-) Kan dere ikke fortelle litt om hvordan dere har det, hvordan dere ser på tiden forran dere. Kan ikke tenke meg det blir så enkel julefeiring i år i allefall :-)

Jeg har det bare fint (bekkenplager har jeg, men det er jo så kjedelig å snakke om...hehe), har 6 vakter igjen før jeg går ut i permisjon. Jobber som sykepleier på sykehus og det er ingen ideell arbeidsplass slik i en slik situasjon i grunn.. Men koser meg med de siste vaktene!

 

Skal til svangerskapskontroll i morgen, og gleder meg villt til å høre hjertelyden til gutten og jenta mi!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tvillingdamer

Det er så morsomt at vi er 8 januartvillingmammaer :)

Jeg kan fortelle litt om svangerskapet mitt. Jeg var mer kvalm enn forrige gang, og det varte lenger enn sist også. Nå er kvalmen borte, og det er deilig. Ellers vokste magen i rakettfart, nå ser jeg ut som om jeg er hvertfall 30 uker på vei, og sånn føles det og. Ganske tungt, ja. Hadde masse kynnere sist, og det har jeg begynt å få nå og. Så jeg er 100 % sykemeldt fra min lærerjobb (som heller ikke er noen ideell gravidejobb, akkurat) og har rolige dager. Jeg grudde meg til å være hjemme, men nå, etter 1 1/2 uke må jeg bare innrømme at jeg koser meg med livet som hjemmeværende husmor (uten barn i huset, sønnen min går i barnehage). Så dagene går med til lange lunsjer med venninner som er hjemme, noen er gravide og sykemeldte som meg, og andre er hjemme med barn, dvd eller bok i sofaen, matlaging (jeg har satt meg som mål å være flink husmor som lager middager som tar lang tid å lage. he he) og litt husvask i ny og ne. Ellers har jeg tenkt til å begynne å svønne nå som jeg ikke kan trene på elixia. Noe må jeg finne på for å unngå at ryggen slår seg helt vrang. Den er nemlig på god vei allerede.

 

Jeg kjenner guttene mine sparke så godt som hele dagen, og det er koselig. Blir også nøye fulgt opp av Bærum sykehus, går på kontroll der annenhver uke nå.

 

Det var det, ble visst litt langt. Blir morsomt å høre om de andre tvillingmammaene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at du kjenner ungene hele dagen! Her er de rolige i lengre perioder, så snur de litt på seg så er de rolige en stund igjen. Gutten er mer aktiv enn jenta kjennes det ut som, men det kan hende er fordi jeg bærer jenta mer inni meg også.

Det som var litt morsomt hos jordmora i går var at når hun hørte på hjerteslagene demmes, så hørte jeg tydelig forskjell på de to lydene. Guttens hjertefrekvens var på 142, mens jentas frekvens lå på 156 :-) Så jordmora sa at det kunne godt bety at det var en av hver (hun visste ikke at jeg vet kjønnet) Så jeg måtte jo fortelle at det var en av hvert.

Jeg er enig med deg, Moniken, jeg koser meg også vanvittig med å være hjemme, var jo sykmeldt frem til forrige uke, nå har jeg bare 6 vakter til på sykehuset før jeg går ut i permisjon i uke 22, om to uker :-) Det er så deilig å kose seg med god lunsj, strikke litt (ikke så flink jeg altså) og høre lydbok samtidig. Må vel nyte denne freden og stillheten nå mens den varer. Sønnen min går i småskolen, gleder meg så mye til han kommer hjem om dagene. Har så mye energi til han når jeg ikke jobber.

 

En ting jeg lurer på, har dere begynnt å se dere om etter vogn? Jeg ser på tillingforumet at det er mange som anbefaler TFK twinner twist. Har vært og sett på denne, virker veldig stødig, samtidig som den blir ganske liten når man skal legge den sammen. Er nok sikkert lurt med hardbagger når det kommer januarbarn? Mye å tenke på gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så artig at det var forskjellig frekvens på hjerteslagene. Det er jo sånt som man nesten tror er bare overtro, eller hva jeg skal si. Husker det fra sist, jeg trodde liksom ikke helt på jordmor da hun sa at hun syntes det hørtes ut som en gutt.

Når det gjelder vogn så skal jeg kjøpe en Teutonia tvillingvogn av en venninne. Jeg har Teutonia nå og har vært utrolig fornøyd med det. Jeg har softbag til den (må kjøpe en til, hun jeg kjøper av har ikke bager til vognen). Jeg likte godt å ha softbag. Fikk desemberbarn sist, og det var ikke noe problem med softbag selv om det var vinter. I forhold til hardbag så er den jo mye lettere å ta med seg rundt, men det er jo smak og behag hva man foretrekker. Jeg kommer hvertfall til å kjøpe en softbag til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Så søte innlegg dere har her i skravletråden våres! Har dere lest noen av de andre innleggene i noen av snakkene? Det er helt vilt hvordan man kan se hormonene glefser til hverandre også her på nettet! Hjelp!

Vel, jeg må bare spørre om en ting, hva er dette med forskjellig hjertefrekvens? Jeg har eneggede jenter og de har forskjellig hjerte takt fler av gangene jeg har hørt de? Behøver det å bety noe? Ingen av legene som har sakt noe noen av gangene... Det høres normalt ut sier de bare!:D

Jeg har forøvrig tenkt å velge oth tvilling vogn med hard bager, mye fordi den er så fin og fordi den går igjennom dører! Jeg lurer litt på hva jeg skal bruke oppi baggene? Noen som har noen erfaringer? Er det voksi som er best? eller kan man kjøpe en litt billigere variant? Eller kanskje det til og med holder med dyne? skal man ha madrass oppi baggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thea

Det med hjertefrekvens er bare at hvis man ikke vet kjønnet, så mener mange jordmødre at de kan høre på frekvensen om det er gutt eller jente fordi jenter visstnok har en lavere frekvens enn gutter. Men at dine jenter har litt forskjellig frekvens betyr helt sikkert ingenting. Dessuten tror jeg nok det er sånn at det ikke alltid stemmer med kjønn heller. Så derfor var det litt morsomt at jordmoren til Ønsker Lykke kunne høre hvilke kjønn det var når man etterpå kunne bekrefte at det var rett :)

 

Ang. vognpose så brukte jeg faktisk en sånn 70-talls cordfløyelspose sist, og den skal jeg bruke nå og. Det er nemlig den posen jeg brukte da jeg var liten, og det synes jeg er stas :) Voksi er sikkert egentlig bedre (har en voksipose som jeg bruker i ski- og sykkelvogna til Ask nå), men det er jo moro med litt nostalgi og. Men jeg trenger jo en pose til, i og med at det er to småinger, så jeg leter på Finn etter en lignende. Funker ikke det får jeg tråle loppiser og bruktsjapper. Så får vi se. For øvrig er jeg veldig fornøyd med den Voksiposen jeg har, altså. Men de er jo veldig dyre.. Jeg ville heller brukt pose enn dyne, posen er jo litt mer isolerende. Lammeskinn i bunnen av bagen isolerer også fint. På skikkelig kalde dager går det også an å klippe til et liggeunderlag å ha underst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei moniken!

takk for det!! Det er så flott med hjelpen fra dere!!

Og din fløyels pose hoser utolig søt ut!

Så madrass er bare for å isolere? Lammeskin er på vei fra familien (takk og lov for de også!) Så da tror jeg at jeg har forstått det hele:)

Takk takk!:) og lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann dere:-)

(Jeg har skrevet her før - hadde da "ulvemor75" som nick..glemte passordet mitt og måtte lage en ny profil..he he)

Utrolig morsomt å høre hvordan dere andre har det. Jeg jobber fortsatt 100%, men føler at det begynner å bli ganske tungt nå. Jeg har ei lita jente fra før og de 2 som som jeg har i magen nå er faktisk større enn hun var på samme tid (ifølge ul)..så de virker ikke å være noe mindre selv om det er tvillinger. Trodde egentlig det jeg. Det er litt usikkerhet ang. kjønn hos meg, en sikker gutt og en som de ikke klarer å se skikkelig. Blir jo spennende å se.

Er dere stort sett sykmeldt nå? Legen min sa at de fleste gikk ut i sykmelding mellom uke 22--25. Ikke lurt å jobbe lenger pga faren for tidlig fødsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo byåsen! :D

Jøss så heldig du er som kan jobbe! Er det ikke litt deilig å være "driftig" enda?? Hvilken uke er du i?

Jeg er helt sykemeldt for øyeblikket, det måtte jeg i og for seg grine meg til, har så vondt i bekkenet!! Legen min sier at man blir sykemeldt uten grunn i uke 28, men har lest mange steder at det er mye tidligere! Legen min vet ikke helt hva han holder på med tror jeg...:( Men men!

Hvor store er barna? Kan jo hende de er større fordi de er gutter? :)

Mine er 22+4 uker og veier 480g og 527g, dette er eneggede jenter:)

Så mine veier over det som står at de skal veie på uke til uke kalenderen! Men siden ingen leger sier noe er det sikkert bare bra:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har magemålet mitt passert 100cm... hihi, tror jeg kommer til å bli bra stor ja :-) Jeg ønsker meg en stor mage også jeg da :-)

Hvordan planlegger dere julen i år? INnkjøp av julegaver, baking, vasking osv? Har kjøpt de to første gavene jeg da, og er kanskje lurt å gjøre seg ferdig me alt til jul før uke 30 også?

Fin tid å gå gravid på egentlig, for førjulstida går jo så fort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois dere

Da har jeg akkurat kommet hjem fra en helg på spa. Vi hadde barnevakt og hundevakt og fikk oss en helg for oss selv. Utrolig deilig. Jeg hadde egen barn i magen-behandling, 80 minutter med velvære :)Det kan absolutt anbefales.

Ser over her at Byåsen lurer på det med sykemelding. Det er sikkert forskjellig praksis, men der hvor jeg går (Bærum sykehus) sykemelder de alle i uke 20, og det har jeg hørt at Rikshospitalet gjør og.

Når det gjelder juleforberedelser, så har jeg litt erfaring fra å være høygravid rett før jul (sønnen min er født 13. desember, men jeg hadde termin 31. desember). Uansett, jeg rakk å bake før han kom, baking er jo mest kos og ikke så veldig slitsomt. Julegavene ble bestilt på nett. Veldig kjekt. Det er mange som får bøker av meg ;) For øvrig kan man jo bestille omtrent alt på nett nå om dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 22 nå, så det kan vel hende jeg må ut i sykmelding snart..Har det egentlig roligere på jobben enn hjemme, så skulle heller vært sykmeldt fra "hjemmet" isteden he he. Har hund vi også. Gleder meg til å bare kunne ta med hunden og trille lille jenta på barnehagen om dagene.

 

Når det gjelder JUL så blir vi hjemme da..får familie på besøk så da håper jeg de ordner en del. Jeg har termin i midten av januar, så egentlig kan jeg vel vente dem når som helst fra desember og utover..

Tror egentlig det er lurt å begynne å planlegge litt gaver ganske snart ja, for det blir nok ikke noe mye jeg orker i desember når jeg ser hvor stor magen er nå!!hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer til å gå foortfort frem mot jul nå, med de utgiftene det medfører og alt vi skal handle til de to små...så tiden kommer til å gå ekstra fort av denn grunn også :-) Netthandel er en fin ting ja, der har jeg kjøpt de to gavene jeg hittil kan stryke fra listen også.

En annen ting, jeg føler meg sååå førstegangsfødende, er 9 år siden sist jeg gikk gravid, var 19 år dengang, og bekymringer visste jeg ikke at fantes.. Men nå, tenker masse på hva jeg trenger, ikke trenger. Januarbarn...ekstra mye i ull? Triller man tur med januarbarn? Sist fikk jeg i mars, da var det jo fine "varme" dager å trille tur på, og koste meg masse med det. Så kanskje er det litt for kaldt i januar til å være så mye ute, så trenger kanskje ikke så mye ull alikevel? Men ett eller to sett til hver er sikkert bra nok? sukk... masse å tenke på, men guri meg hvor priviligert jeg føler meg som får ha disse deilige "bekymringene"...og i skrivende stund kjenner jeg de to små bevege seg i magen min. Så heldig vi er!

 

Byåsen2: er du fra trondheim? Jeg er fra steinkjer, ikke langt i mellom da i såfall. er jo titt og ofte i trondheim og shopper litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, jeg er fra Trondheim..så da kan det hende vi kan møtes en gang:-)Det er vel stadig noen BIM treff her i byen også, men jeg har ikke vært på noen enda. Var på det sist da jeg var gravid, men nå har jeg liksom ikke hatt tid..

 

Kjenner masse liv jeg også..utrolig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om det blir noe treff i trheim da, ellers kan jo vi to møtes på en cafe utover høsten en gang også :-) Jeg går ut i prmisjon om 9 dager, blir deilig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...