Gå til innhold

Den teite operaen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha, du sier: "Kjære lille deg, fotball har jo ingenting med staten og gjøre", Linn83 -som om ikke fotballklubbene får statlige tilskudd i hytt og pine??! All idrett og kultur får støtte av staten!

Skrevet

Huff, jeg fikk helt vondt i magen av å lese denne debatten. Så for meg LinnR83 hoppe opp å bite alle som sa henne i mot eller påpekte åpenbare mangler i leggen, haha....

Kommer til kort...hver gang! At hun ikke gir opp?

Skrevet

Sier du og det?

Det har jeg ærlig talt ikke hørt så veldig mange andre bruke....

"Hoppe opp og bite deg i leggen" altså...

Skrevet

hormonia? Det er oppfølgeren til Karius & Baktus ;"nååå løper jeg bort og biter'n"

Jeg skal trekke en kjapp parallell til Linn her, det hjelper ikke å stemme FrP lokalt, med mindre dere har flertall i kommunestyret.

Det er avsatt så og så mye kroner til kultur og idrett ihver eneste kommune i Norge, og det går til parker, blomster, snømåking, fotball, korps, museum, veinavn, kulturelle skolesekken, kulturelle spaserstokken (for de kommunene som har dette tilbudet til de eldre), teater, dans, drama, konserter og tilskudd til byfester og andre ting. Fleste parten av kronene disse kultur administrasjonene "deler ut" gjør de uten utvalgenes voteringer. Inntil feks 10000. Alt over dette, blir votert på utvalgsmøtene, og da følger man ofte partiprogrammene når man voterer. Så med de fleste rødgrønne kommunene vi har her i landet (Terra kommunene i beregnet:p), så vil det ofte være et høyere beløp avsatt til kultur, enn i H og FrP kommunene. Disse budsjettene ligger offentlig på alle kommuners hjemmesider.

Vil foreslå at du/ dere går inn og leser på din kommune. Det er ikke mye vi får gjort med dette her på BIM.

Annet enn å diskutere hvorvidt Linn og 25 % ikke har noe forhold til det eller er i mot, enn om vi andre 75 % skal "få viljen vår"!

Skrevet

Godt sagt, Japp.

Kjente at jeg ikke orket å gå den lange veien med den tankerekken som jeg hadde måttet forenkle til det tåpelige for å få Linn til å skjønne at hun er på bærtur med de fleste påstandene sine -som vanlig!

Godt du tok på deg jobben ;-)

Hormonia:

Må si det er en stund siden jeg har brukt den frasen der, ja, men syntes den passet fryktelig godt inn her :-p

Skrevet

Hi hi....ja dette var en morsom debatt ;) Skulle bare titte innom men klarte ikke gi meg før jeg hadde scrollet helt til siste slutt gitt ;)

"Nå løper jeg bort å biter`n" GODT SAGT!

Hurra for den fine operaen! Jeg bor ikke i Oslo men jammen skal jeg reise dit og se et stykke så snart jeg får anledning. Og det gleder jeg meg skikkelig til!

Syns vi skal være stolt jeg! Setter Norge på kulturkartet! :)

Skrevet

Jeg registrerer at du ønsker deg et lite stykke Norge. Kommer ikke til å bli fornæret om du tar med deg en Kvikk Lunsj.. LOVER!

Skrevet

Som jeg skreiv, JA ...junior fotball, men ikke de som bretter seg ut i se og hør, og får million lønn i de største klubbene, som blir sagt over her! Og de får ikke tilskudd i hytt og pine. De gjør noe for det. Som å stå å selge lodder osv! Klubbkontigenten går også til klubben, som de betaler hvert halvår. Jeg trener Ørn gutter 99` så jeg vet hva jeg prater om!

Skrevet

Hva er det med deg og FrP? Jeg er ikke inni politikk og ikke stemmer jeg heller, så hvorfor prater du alltid om FrP?

Det er satt opp et budsjett i året som de deler ut til forskjellige sektorer. Dette året ble det innvilget så og så mye penger til kultur som igjen ble stemt frem at skulle brukes til operahus.Så det med at de ikke kunne brukt de pengene til noe annet er reinspikka fantasi fra deres side! For i bunn og grunn er dette skattepenger som skal gå til folket! Uheldigvis for de som ikke liker opera, ble det så mye penger i år til det! Hva blir det neste år? 5 milliarder til Tusenfryd så folk kan kjøre karuseller? Drit i bestemor som sitter og råtner....gå på tivoli i steden!!! Weeee!

Skrevet

Du som snakker om at du faktisk har utdanning utover grunnskolen, Linn(tviler sterkt, men...), kanskje du skulle friske opp litt i samfunnslæren din?

Puuuh... I rest my case!

Skrevet

Har du tungt for det, eller? Kommunene får øremerkede midler til forskjellige sektorer. Kulturmidler skal brukes på kultur. Det er opp til hver enkelt kommune å avgjøre hvordan de vil bruke midlene, så lenge de altså brukes på kultur.

At noen velger å bruke alle midlene innen en sektor på én ting har faktisk lite å gjøre med andre sektorer. Det blir ikke mer penger til eldre som "råtner på sykehjem" (du må seriøst slutte å se Holmgang og Tabloid) bare ved at 4 milliarder blir fordelt på tjue kulturtiltak i stedet for ett.

Og til opplysning: Operaen er da "til folket", så slutt å syte over skattepengene dine.

For øvrig mister du retten til å syte og klage når du ikke stemmer. Hvis du vil ha forandring så får du i det minste forsøke å gjøre noe for det, eller så får du holde kjeft.

Skrevet

Nå er'a nok rett rundt hjørnet...."Grrr, Bærkorg, hopp, hopp, bit, bit"

Hihi :-p

Skjønner ikke at du gidder å prøve en gang. Denne jenta fatter ikke poenget og har låst seg fast i forsvarsposisjon for lenge siden, kan det virke som;-)

Skrevet

Nå har ikke jeg orket å lest alle innleggene her, men er enig med Linnr38!

Operahuset er noe forbanna tull! Norge kunne brukt de pengene til noe mye bedre enn det der!

Kultur er viktig ja, men ikke til over 400 m...! Flott og fint, og sikkert veldig så pent å vise frem for storfint besøk osv... Men opera er vel ikke akkurat folkemusikk i dette landet?

Gi meg heller gratis skolebøker på vgs, frukt på barneskoler, billigere barnehager, flere ansatte i hjemmesykepleien, mer tid til hver enkelt, og hyggelige bensinpriser!

Skrevet

Takk camalie!

I rest my case!

Gidder ikke mer, men ja Andre, jeg bytter ikke mening bare fordi du vil det. Syntes fortsatt at operaen er "teit" og en teit prioriterings sak! Diskuter så myyyye du vil om det. Og for å si en ting, er ikke dette en forsvars mekanikk kjære deg! Dette kalles en diskusjon! Og ytre meninger!

Skrevet

OOO...Det var jeg faktisk ikke klar over... =0) haha karius og Baktus...Jaja.... =0)

Skrevet

Billettene er nok ikkje så dyre nei... toppen 540 kr og dei billigaste koster kr 190....

Syns det var på tide at Norge fekk sin eigen skikkelege Opera... og ikkje minst ballett-scene.... Hmmmm....kor mange her inne har ikkje småjentene sine på ballett???

Skrevet

Trenger du opera hus til 4.356milliarder for å sende dattera di på ballett skole?

Skrevet

En opera.. Lokasjon: Oslo, landets hovedstad.

Fram museet: Oslo

Stortinget: Oslo

Gamle operaen: også Oslo..

Ullevål Stadion: Oslo..

Rikshospitalet Radiumhospitalet: Oslo

Botanisk Hage: Oslo

Det jeg syns er mest uinteressant at det skal brukes penger på, er vel ny fotballstadion?? Vålerenga og Lyn kan liksom ikke spille på samme bane. Når det er landskamper driter vel både Malta og Tyrkia hvem sin hjemmebane det er ? De hadde derimot kanskje blitt litt overrasket om arenaen hadde ligget i Alta med 18.300 innbyggere?

Skrevet

Kjære lille deg LinnR83!

Tror du virkelig at staten Norge satt med pengene i hånden og vurderte: "hmm, bruke penger på helsenorge eller opera? Vi tar operaen vi, så kan vi nedprioritere helse og skoler!" ??

Det blir for dumt.

De pengene vi har brukt på operaen går ikke på bekostning av helse og omsorg/utdanning.

Herregud jeg har da levd såpass lenge at jeg vet det!

Kanskje jeg er partisk i og med at jeg selv er danser, men det kan høres ut som om jeg har litt støtte rundt her!

Du kommer til kort uansett hva du sier. Undersøk litt mer, før du begynner å stjele påstander fra tabloid og aviser og skaff deg dine egne meninger!

Skrevet

Du er jo totalt ute og kjører!

" Med gull stressless-seter, storskjermer overalt, diamant dasser osv? Jeg syntes det finnes en mellomting."

Du må da ikke tro at det er gull og diamanter inne i operaen. Jeg så ikke en eneste en da jeg var der. Litt drøyt å skulle slenge ut det eller?

"Hva med og ha sendt halvparten til de sultene barna i sudan?"

Ehh, Norge er vel ett av de landene som gir mest til uhjelp kanskje?

Skrevet

Les dette innlegget EN GANG TIL og se om du skjønner hva jeg mener nå da. LES NØYE så jeg slipper å forklare det EN gang til!

Skrevet

I tillegg vil operaen motta flere hundre millioner kroner fra staten i driftsutgifter hvert år. Pengene skal gå til subsidiere operabillettene. Med andre ord tror man ikke folk er villige til å betale fullpris for å se forestillingene. Bare i år mottar operasjefen 346 millioner kroner i driftstilskudd. Det samlede budsjettet er på 470 millioner kroner. Med andre ord over 73 prosent av budsjetter er overføringer fra deg og meg som skattebetaler. Og ennå skal de sette opp skatten og KANSKJE øke renta?!?!?!Det er litt pussig å se hvor villig regjeringen er til å bruke penger på en opera, men i alle andre tilfeller advarer mod press i økonomien, når andre partier foreslår økte bevilgninger til andre formål. Slik sett er også operaen en politisk avsløring!!!! Når andres forslag om å slette sykehusgjelden med 1,7 milliarder kroner eller å øremerke midler til sykehjemsdrift, retter statsminister Jens Stoltenberg og finansminister Kristin Halvorsen en pekefinger og advarer mot inflasjon og økte renter. Men når det er snakk om opera er pekefingeren byttet ut med rak tommelfinger i været....... Det er jo helt på jordet!!!!!

I den nye operaen skal billettene koste fra 140 kr til 590 kr. Da har skattebetalerne subsidiert billetten med 8/4. Uten subsidier ville den dyreste billetten kostet 2235 kroner!!!! Hver billett subsidieres med over 1600 kr. For å sammenligne, betaler folk over 600 kroner for å se Bruce Springsteen i Oslo til sommeren!!! Helt uten subsidier!!!!

Hadde vi latt de operainteresserte selv betale fullpris for billettene, og dermed kuttet driftstilskuddet, ville vi frigjort 346 millioner kroner som hvert år kunne sikret driften av nesten 600 sykehjemsplasser!!!!!! Det ville vært noe å markere...... og noe folk flest ville satt mer pris på enn en opera!!!!!!!

Hvert år utfører barn og foreldre flere tusen dugnadstimer for å skaffe midler til sitt idrettslag eller bygdeteater.De selger kakelodd på kjøpesenteret, selger lopper eller vedlikeholder fotballbanen. Uten deres innsats ville idrettslaget eller bygdeteateret aldri hatt råd til å eksistere. Dette står i grov kontrast til hvordan en liten eksklusiv gruppe i Oslo kan nyte godt av årlige millionsubsidier fra staten!!!!

Men til mitt hovedpoeng: Jeg håper selvfølgelig at operaen blir en så stor suksess som mulig. Bygget i seg selv vil gjøre og har gjort mye for Bjørvika. Det er jeg glad for!!!!!! Men det skulle for så vidt bare mangle, når staten har brukt 4 milliarder kroner på bygget!!!!

LinnR83

Skrevet

Jeg skjønner utmerket godt hva du mener jeg! Men jeg er fortsatt ikke enig med deg!

Du skriver et innlegg på krangle om den teite operaen, da må du nesten regne med å få motgang!

Alle er vi ikke enige! Det er jo det som er poenget med denne siden!

Skrevet

For å spørre bedre da: Er det greit og rynke på nesa, når politikerene bestemmer at 4.356 milliarder kr går til et operahus uten å blunke. Men at det skal være et sant helvette å få igjennom på stortinget at vi skal betale tilbake de 1,7milliardene vi har i sykehusgjeld? Er det riktig? Spiller ingen rolle hvor pengene står på stortinget når det blir bestemt hvor de skal gå til, for de pengene er i bunn og grunn SKATTEPENGER!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...