Gå til innhold

Den teite operaen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja...ganske enig, men syntes det fremdeles er en utrolig stor sum til et slikt tiltak, når vi har så mye annet vi kunne brukt pengene på. Var ikke meningen i begynnelsen at det skulle bli så dyrt. De kunne disponert litt av de pengene over i Helsedirektoratet isteden. Så jeg slipper å se bestemor sitte å råtne der hjemme, og så de sykehusene som legges ned, at de kan bestå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av erfaring til dine stadige innlegg, og med innholdet i tekstene dine tror jeg at det var riktig av meg å orientere deg om det..

Og når jeg leser hva du svarer folk, og hvordan du gjør det så må du tåle at det kommer noen tilbakemeldinger på det. Du aner jo ikke hva vi andre driver med eller hvem vi er ,heller- så det er kanskje ikke så dumt å ikke være så himla påståelig hver gang?? Det er virkelig ikke bare i innlegg som omhandler innvandring og integrering du kommer til kort i med din stadige uvitenhet...

Skrevet

Jeg tåler tilbakemeldinger jeg, men dine tilbakemeldinger er så uttpå jordet at jeg detter helt ut hver gang. For dine innlegg handler mer om å gå personlig på det folk skriver enn hva temaet handler om! Om jeg er påståelig er vel min sak. Jeg syntes selv ikke at jeg er påståelig, men heller rettet til det jeg skriver inn her. Ser ingen andre her som "kaster inn hånkledet" så da er vel alle påståelige her da. Rart du er her inne om du ikke tåler å diskutere egentlig...!

Bare fordi mine innlegg ikke ligger tilrette for dine meninger vil ikke det si at jeg er uviten. Har bare ikke di samme synspunkter som du har! Det må du bare akseptere dessverre, for ja, SÅ påståelig er jeg at jeg holder på mine egene meninger frem til det jeg leser her viser meg noe annet, som hverken du eller noen andre drittslengere har klart til dags dato!

Skrevet

En fordel med å holde seg oppdatert om hva som foregår i samfunnet og verden forøvrig (jeg mener ikke bare overskrifter i aviser eller debattprogram på TV) er at man unngår å komme til kort i alle diskusjonstemaer man begir seg utpå. Det blir litt rart og ikke gå litt i seg selv og ta ting som blir sagt av andre til etteretning en gang i blant ihvertfall. Det blir ganske vanskelig å diskutere med en som går så til de grader hardt ut og som ikke har noen bakgrunn for de fleste påstandene sine. En ting er at du "holder på dine meninger", en annen ting er når du kommer med fakta som ikke har noe rot i virkeligheten og har klørne ute når andre prøver å påpeke det. Jeg synes det er et ganske likt mønster i alle diskusjonstråder jeg har lest der du er involvert, Linn. Ser du ikke det selv?

Skrevet

For min del virker det som om det er dere som er påståelige her. Dere sitter nå å sier til meg at jeg ikke rikker på meg av det abdre sier...Ser dere at dere gjør det? Og hvordan vet du/dere at jeg ikke har kunnskap om ting? Her i dette forumet spør jeg om dere syntes det er rett at vi bruker skattepenger på en slik ting vi har gjort. Ikke om skoler er gratis eller hvordan Lånekassen fungerer! Så hva har det med min kunnskap å gjøre? At jeg syntes det er skrekkelig og bruke så mye penger på et operahus?? Skjønner ikke hva du mener nei, for det jeg gjør, akkurat som dere, YTRER mine meninger! Har noen av dere sagt: Ja, det er sant...eller helt enig!!! NEI...DET HAR JEG! Så slutt og kast stein i eget glasshus!

Skrevet

HI: Du burde sjekke litt fakta før du uttaler deg! Hvis du sjekker hjemmesidene til opraen er det lett å finne ut at man kan få tak i billetter i alle prisklasser.. Jeg sjekket en tilfeldig ballettoppsetning og der kunne man kjøpe billetter til priser helt ned i 140kr per sete..

Det må da være en overkommelig pris for de fleste!

Skrevet

Hehehe...Ja, stemmer det. Men til de kjente Operaene vil billettene koste over 1000 lappen. Ballettoppsetning kan jeg jo dra på hvor som hels ellers! Og rockekonserte som kommer til sommeren på Operaen, er de samme vi har her på brygga i tbg årlig! Til en 200lapp. Men vil jeg på en kjent opera, koster det meg 1000kr eller mer!

Skrevet

jippi 140 kr for ein kirkebenk med kikkert.

Skrevet

Vedkommende over meg har rett i at det ikke akkurat er kremplasser ;) MEN, disse plassene er koster ikke mange hundrelappene på de kjente operaene heller. Hvor mye man får med seg fra disse setene er jo en annen sak...

Mener ikke å være vrang, men vil bare si at jeg syns ikke billettpris er noe godt argument for hvorvidt operaen er "teit" eller ikke.

Opera er kjempeflott og verdt å bruke penger på :)

Og når det gjelder debatten over her om hvorvidt skolen i Norge er gratis eller ikke så må jeg bare legge til at skolen er pliktet til å lage et gratis alternativ for de barna som har foreldre som ikke ønsker/kan betale de få kronene for bussen til/fra utflukter osv. Grunnskolen i Norge er gratis! Gratis er også videregående og høyere utdanning - er kun matriellet man betaler for, og det er vel ikke så mye å forlange når det gjelder frivillig utdanning?

Skrevet

Helt enig...De få hundrelappene er helt greit og betale for en opera plass for de som er intressert i det, men nå er ikke det hovedpoenget mitt med at jeg syntes det er teit med operahus. Nå er hovedargumentet mitt at Norge trenger mer penger i helsesektoren og utdanningssystemet! Videregående er ikke gratis i det hele tatt! Ikke Høyskole heller! Forelesningene på videregående er gratis, men det hjelper ikke om du ikke har bøkene som hører med til timene!

Jeg personlig syntes at de skulle brukt oljefond penger på denne ideen, og heller betalt skattepengene våre på noe vi virkelig trenger i samfunnet vårt. Som sagt..KJEMPE FINT med opera hus og kultur, men hallo!!! 4.356milliarder kroner er endel assa!

Skrevet

Jeg prøver en gang til jeg Linn

Norge et vel det landet i europa som bruker mest penger per elev på skole. Det er ikke sånn at de landene som bruker halvparten av mengden vi bruker per elev har halvparten så god skole!!

Det er ikke sånn at vi får fantastisk kvalitet bare vi svir av litt mer oljemilliarder.

Det er noe helt grunnleggende feil med måten det drives skole på i Norge, og det er elendig kvalitet på en veldig stor andel av lærerne, det brukes alt for lite tid på å gjøre undervisningen faglig sterk og alt for mye tid på å få ro i klassene.

Om vi nå skulle bruke av oljepengene vi har på bok, hva skal vi da gjøre når oljen, om ikke så alt for lenge, tar slutt?

Vi har jo ikke kommet opp med noe som kan erstatte de inntektene vi har der. Vår rikdom vil være en kortvarig glede om vi ikke snart finner noe annet som kan ta over. Det klarer vi ikke om vi ikke snart kan heve undervisningen opp på et høyere nivå, med lærere som ikke bare kommer fra lærerhøyskolen med 2 i matte!!

Jeg vet at enkelte politikere elsker å snakke om at vi jo bare kan bruke av oljepengene som vi har der, heldigvis for velgerne deres har ikke disse kommet til makten enda, for når de gjør det vil nok mange bli skuffet over at de ikke holder ord. Fordi det i praksis ikke er mulig å bare svi av de pengene uten å legge Norge i økonomisk ruin!!

Skrevet

Jeg får gidde å prøve engang til jeg og.

Nå har det seg sånn at jeg har ikke bare presisert ang skoler...Jeg har å skrivd opp nesten alt i helsevesenet. Hvorfor har du hengt deg opp i disse skolene? Har og sagt at det ikke bare er grunnskole...og de "gratis" skolene jeg tenker på, men også de dyre høyskolene osv.

Jeg vet at det er et dillemma ang hva man skal gjøre når oljepengene tar slutt. Men vi har jo så vidt begynt på de, så jeg tror ikke vi kommer til å føle noe forandring om disse milliardene til operahus hadde kommet fra oljefondet. Tomt blir det der alikevel, og da er jo det en fin investering til turisme isteden for, som en som sa oppi et innlegg her, at vi ikke vil bare være et olje land.

Skrevet

Jeg har notert meg at du også nevner at vi skal bruke oljepengene til helsevesenet. Har jeg hengt meg opp sier du?? Kan du ikke heller diskutere det som blir sagt her og ikke alt det som ikke blir sagt? Tok tak i noe av det du så friskt argumenterte med din mangelfulle innsikt! Kan godt fortsette jeg!!

Det er da ikke snakk om småpenger er det? Det er vel snakk om å øke bruken hvert eneste år? Når du nevner helsevesenet så er det jo enorme midler i bruk og en økning ett år må fortsettes fremover.

Og har vi bare såvidt begynt å bruke av oljepengene?

Om man skulle gjøre som du sier så skulle man jo tydeligvis bruke oljepenger til både det ene og det andre. Det er store penger som flyttes rundt, og det er viktig å beholde en balanse i samfunnet sånn at ikke f.eks renta løper avgårde!!

Vi har ikke et dårlig helsevesen i Norge, vi har et spørsmål om prioriteringer. Vi regner ut hvor mye et menneskeår vil koste og hvilken sum vi er tjent med. Det er grusomt, men det er sannheten! Vi bruker ikke alltid de beste medisinene, fordi de kanskje er dyrest og de ikke vil kunne gi igjen nok i tjente menneske år i forhold til kostnadene!

Ta for eksempel behandling av folk over 40 med høyt blodtrykk, det er fantastisk gode medisiner tilgjengelig, men vi behandler dem stort sett med billigere alternativer som ikke vil la dem leve i 100 år!!

Klart det er grusomt å se våre gamle bli eldre og eldre på sykehjem med uverdige forhold. Men vi skal ikke glemme alle de sykehjem o.l som har verdige forhold og flinke ansatte som tar vare på bestemor for oss sånn at vi selv slipper. De fleste er nemlig slik!

Vi kan takke media for den skjeve fokusen!!

Jeg er overbevist om at du fortsatt mener at jeg ikke har svart på AKKURAT det du mener, men jeg har nå iallefall prøvd å få deg til å forstå at det ikke er så enkelt som du skal ha det til å bare flytte litt rundt på alle pengene vi har!!

Skrevet

Vi holder også stadig liv i mindre og svakere premature, nesten for enhver pris her i Norge. Dette er, på lik linje med svært syke eldre, en pasientgruppe som ikke er istand til å fortelle at de har smerter eller kanskje ikke ønsker å leve.. Dette er kjempeviktig for foreldrene det gjelder, og andre pårørende- men vi kommer ikke unna det faktum at det koster samfunnet astronomiske summer...

Skrevet

Men det samme gjelder jo helsevesenet!!!!!!! Er ikke bare å "kaste penger" på noe så blir det bedre!!! Uansett hvor mye penger skole eller helsevesen får så handler det om "HVA MAN BRUKER PENGENE TIL" og der er det store forskjeller fra sykehus til sykehus og kommune til kommune.. Noen er flinkere til å få "pengene til å rekke" og andre kaster bort penger på administrasjon.. Skal det virkelig være sånn at de som ikke er flinke til å bruke midlene riktig bare skal kunne be om mer penger??? (jfr saken med sykehushotell som ble begynt bygd uten at det var lovet midler til det..) Jeg jobber i helsevesenet selv og ser hva som fungerer og ikke fungerer - og det er INGEN tvil om at det er MYE å spare rundt om kring.. F.eks er det mange plasser alt for få ansatte (for lav pleiedekning) og det fører til at man ved sykdom ikke har noe å gå på og må leie inn personale fra dyre vikarbyråer... MASSE penger ut av vinduet..

Og det du skriver om at høyskoler ikke er gratis - HALLO??? Alle må vi betale for å bo og spise og leve, det gjelder enten vi går på skole eller jobber - skolen er uansett gratis (betaler ikke et øre i skolepenger, bare en liten avgift i semesteravgift som ikke er en brøkdel av hva det koster å faktisk gå der) - du mener vel ikke at man bare fordi man er student skal få alt GRATIS?? (altså - dekket bo og leve kostnader???)

Er enig med alle de som skriver over her at du ikke virker å ha innsikt i de utfordringene som ligger i å fordele midlene staten sitter på.. Er ikke bare å bruke opp oljepengene og spy ut penger til sykehus og skoler - det er noe som heter INFLASJON (skummelt fremmedord - jeg vet..) og det ville vi fått MYE av om vi skulle følge ditt forslag..

Skrevet

Har ikke sagt at vi burde bruke oljefondet vårt på helsevesenet, men sier at skattepengene våre skal gå til skattebetalerenes interesse. Syntes ikke noe om at jeg har "vært med" og jobbe og betale for et operahus når jeg har ei bestemor som sitter og råtner bort hjemme fordi vi ikke har midler til å få henne ut i frisk luft! Og jeg vet at det ikke er den eneste dama som ikke får hjelp. Mener da et Operainteressen faller i prioriter. Thats all jeg mener. Om det er enkelt eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men mener fremdeles at det er en helt feil prioritering!

Skrevet

Jeg skal si deg en ting jeg. Penger hadde hjulpet stort i vårt tillfelle og i vår kommune! Horten og Tønsberg har det værste helsetiltaket jeg har vært borti, det sier de tilogmed selv. Etter å ha kranglet meg til at bestemor for hjelp 1 gang i uken etter hjerneslag, er jeg fortsatt ikke fornøyd! Iallefall når jeg hører at Kragerø og nabokommunen Sandefjord har noen helt andre og mye bedre helsetiltak pga full støtte. Men kan jo ikke sette henne der heller, for da har ingen mulighet til å besøke henne bortsett fra i helger. Penger hadde gjort mye for oss i Horten og Tønsberg, og det sier og min mamma som jobber i helsevesenet i Horten. De er alt for underbemannet!

Og når det gjelder Høyskole. Vet ikke hvordan høyskole du gikk på men jeg gikk på høyskole og måtte betale 90.000 i året! +bøker og +bo!

Skrevet

Synd å høre at din kommune ikke klarer å fordele midlene bedre da.. For ofte er det faktisk det det handler om.. Men det er nå MIN personlige mening, og du skal få lov til å få din..

Kan ikke fatte og forstå hvilken høyskole DU gikk på der du måtte betale 90.000 - den kan IKKE ha vært offentlig..... Og da har man jo tatt et valg ved å begynne på en slik skole - og VET at man må betale før man i det hele tatt begynner... Skjønner ikke hva du klager over da???

Skrevet

Fordi at argumentet mitt er at ALLE skoler kunne vært gratis, uansett om man vil bli advokat eller skomaker! Jeg måtte ta den skolen for å få min utdannelse. Ellers hadde jeg ikke fått den utdannelsen jeg hadde studert 2 år på fra før jeg gikk på høyskole. Min samboer har BI utdannelse og måtte betale 30.000 pr semester. + bøker og bolig!

Skrevet

Men BI er jo en PRIVAT skole og man kan faktisk få tilsvarende utdannelse ved å gå økonomifag på høyskole... Så derfor er det faktisk et valg man selv gjør når man velger å gå på BI og betale skolepenger.. Skal man bli advokat går man på universitetet og det er GRATIS og skal man bli skomaker går man vel yrkesutdanning/lærlinge fag (??) og det er også GRATIS - dårlige eksempler du kom med der gitt..

Skrevet

ÅHHH!!! NÅ begynner jeg og bli lei! PRIVAT SKOLE ELLER IKKE! Jeg skriver jo ALLE SKOLER burde være gratis!!!!!!! Og ikke alle kommer inn på universitet skjønner du. Det er opptak, så de som ikke kommer inn eller får plass må ty til andre skoler! Og som feks broren til samboer, har utdanning på Bakkenteigen, altså Høyskolen i Vestfold, og det er ikke privat...han måtte betale 3000kr 4 ganger i året, og om han skulle ha ekstra fag på si, for å øke vekt tallene, sp, måtte han betale for det og. Han fortalte at det ble dyrer jo flere grader du tar. Advokat og skomaker var bare eksempler! Skomaker trenger du ikke høyere utdanning, men det trenger du som advokat, og jo videre du kommer i jusen, jo mer må du ut med!

Skrevet

Vel, da er jeg ganske enkelt ikke enig med deg.. Synes vi har et fantastisk bra offentlig skole tilbud, og vil man studere ting som ligger utenfor det tilbudet det offentlige gir så synes jeg det er rett og rimelig at man betaler for det også.... Det koster å drive skoleplasser og staten har nok med å betale for de skolene de gjør.. Staten må drive skoleplasser ut fra et samfunssperspektiv og tenke på hvilke utdanninginger Norge som land har behov for...

Sakset fra kunnskapsdepartementet:

Statssekretær Åge Rosnes' tale på årskonferansen til Nettverk for private høyskoler 7. mars 2006, BI i Nydalen.

Først vil jeg takke for invitasjonen til å komme på årsmøtet til Nettverk for private høyskoler. Jeg tror dette er første gang den politiske ledelsen jeg er en del av, møter dere. Regjeringen har som kjent satsing på utdanning og kunnskap som en av sine viktigste prioriteringer, og dermed er dette en viktig arena for oss.

Private høyskolers plass i systemet for høyere utdanning – tilskudd til private høyskoler

Regjeringen sier i Soria Moria-erklæringen at universiteter og høyskoler fortsatt skal være forvaltningsorganer og eies av det offentlige, med private institusjoner som et supplement. Dette er utgangspunktet for den politikk vi skal konkretisere.

I dette ligger det en sentral forutsetning, som jeg synes det er grunn til å presisere innledningsvis – det er ikke denne Regjeringens mål å radere bort de private høyskolene, de skal fortsatt skal ha sin plass i det norske utdanningssystemet. De private høyskolene er, og skal være, et viktig supplement til de statlige utdanningstilbudene innen høyere utdanning. De private høyskolene tilbyr bl.a. studier som sikrer kapasitet på viktige områder. Andre har en annen og alternativ faglig tilnærming.

Når det gjelder de økonomiske tilskuddene til private høyskoler, ser Regjeringen det som en viktig oppgave å dimensjonere de ulike utdanningstilbudene ut fra samfunnets behov. Samtidig må det tas hensyn til Regjeringens helhetlige politikk. Det innebærer at vi til enhver tid vil vurdere hvilke utdanningstilbud det er behov for. I Soria Moria-erklæringen legger Regjeringen opp til å videreutvikle eldreomsorgen slik at et økende antall eldre skal ha gode muligheter for livskvalitet og utfoldelse. Regjeringen vil prøve å nå dette målet ved at antall årsverk i pleie- og omsorgstjenesten skal økes med 10 000 i løpet av en fireårs­periode. Vi ser imidlertid at årets kutt i tilskuddene til noen av dere kan synes urettmessig i dette perspektivet, men kuttene er tatt ut fra en helhetlig vurdering av alle komponentene i finansieringssystemet. Kuttene er også tatt for å skape rom for andre tiltak i sammenheng med Regjeringens politikk.

Skrevet

Skjønner, skjønner,skjønner! Absolutt! Men det har jeg sagt hele tiden..Jeg forstår og skjønner!!!

Men nå er mitt hovedinnlegg rettet til om at man syntes at de milliardene som har blitt spyttet inn i et operahus er virkelig riktig prioritert, hvorvidt alle de positive tingene som Åge har klart og lire ut av seg stemmer. Hva de sier og hva de gjør er jo et fint argument her!

Synes vi har et fantastisk bra offentlig skole tilbud, og vil man studere ting som ligger utenfor det tilbudet det offentlige gir så synes jeg det er rett og rimelig at man betaler for det også, sier du. Jeg er totalt uenig, for jeg mener at det skal være samme tilbud for alle! Uansett! Og som jeg er utrolig viten om iogmed det har skjedd megselv, kom ikke jeg inn på den skolen jeg ville fordi det ikke var plass, Universitetet i Stavanger! Så da hadde jeg valget mellom å flytte til Alta, Sidney eller England.

Ja, det må jeg si er et bra utvalg! Iallefall for en som bare ville bli en Diplomkokk! som jeg trodde var et vanlig yrke i Norge!

Må og ville få frem voksenopplæring og å gjenoppta fag!! Det er heller ikke gratis eller billig!

Det er sånne ting jeg mener vi burde bruke skattepengene våre på. Sier ikke at vi har elendige skoler, eller at det ikke er levelig med kosnadene på skole, selv om jeg syntes og har hørt mange horrible historier om kosnader på utdannelse! Men hovedpoenget mitt er at jeg ville suplere de operapengene inn til ting vi virkelig trenger her i Norge og heller laget et mindre glamorøst opera hus!

Skrevet

Jeg liker ikke:

Hockey, fotball, folk med en annen politisk oppfatning av meg som mottar trygd. Er det RIKTIG at jeg skal "være med" å betale for det?

Skrevet

Man blir ikke et dårligere land av å få tilført litt kultur.

Synes det er mye verre med trygdesnyltere og alenemødre som sitter på rompa og mottar overgangsstønad og/eller sosialhjelp. Kunne sikkert bygd mange oprahus for de pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...