Gå til innhold

Den teite operaen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det riktig at vi skal "være med" og betale på et operahus når det er så mye mer vi skulle brukt skattepengene på? 4,356 milliarder kroner på noe en hver 4.nordmann ikke har interesse for! Og attpåtil skal billettene koste litt over 1000 lappen! Sykt mener jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår godt at du synes det er mye du som allerede bruker flere tusen kroner på at somaliere skal få ny bil.

Skrevet

Helt enig, orker ikke engang tenke på det. Elendige sykehjem har vi og fødeavdelinger legges ned i utkantnorge så de fødende må reise langt, helt hooorrriiibelt. Operaen er en jævla lekestue bygd for fiffen i norge!

Skrevet

Få klippet de øyebryna du, så du ser at dette er en annen diskusjons tema!

Skrevet

Skulle nesten tro det var somaliere som stod bak siden det gikk strake veien til helvete eller hva LinnR?

Skrevet

Ja..Akkurat det jeg mener! Kanskje se de tingene som er reelle her i Norge, så hadde folk sluppet å råtne på gamlehjem som ikke holder standard, skoler hadde blitt gratis, sykehus hadde fått nye avdelinger med fullt persjonal. Men neida...La oss smelle til med et opera bygg som de rike kan leke seg ennå mer i! Viva la Norvege!

Skrevet

Er ikke helt med på hva du mener, men kan du holde den diskusjonen på det forumet det hører hjemme?

Skrevet

Flott med nytt hus til kultur! Litt misforstått med at det bare er for "fiffen" kanskje? (...Lukter litt påvirking fra Holmgang og FrP det sitatet :o) ) Synes det er flott, jeg. Kultur er viktig. Det er jo heller ikke sånn at vi har en "pott" penger her i landet som kan gå til hva som helst. At det ble i overkant dyrt er jo fordi det statlige ikke har helt peiling på beregning av pris... sånn er det alltid når nye ting skal bygges (tunneller etc.....)

Skrevet

Ja. Fint med nytt kulturhus, men til 4,356milliarder!!!?? Det jeg mente med leketøy til "fiffen" er at det koster i overkant av 1000kr pr billett. Og med min lille familie som snart er 3, blir det litt over 3000kr! Syntes det er grise dyrt! Nei, vi har ikke en pott på penger, men vi har skattepengene som vi betaler pr lønn som går til sånne tullete ting, isteden for å gjøre samfunnet bedre. Tenk deg 4,356milliarder til nye gamlehjem? Eller fødeavdelinga i Tr.heim eller hvor det enn var, som legges ned så alle må kjøre halve norge rundt for å få ut babyen sin? Eller ungene våre som vokser opp, kunne hatt nytte av denne summen til videre utdanning? Som gratis høyskoler etc.? Hadde ikke det vært bedre?

Skrevet

Hvis man kunne velge, er jo det selvfølgelig bedre. Men det kan vi ikke. De penga hadde gått til kultur uansett, og da støtter jeg Operahuset.

Skrevet

jeg er litt på begge sider i den saken der. med tanke på hvor mye vi vil tjene inn på områdene rundt operaen, så er jo det veldig positivt. det bygges masse i det området fordi vi har fått et kultursentrum der nede nå, både oslo s skal utbygges, stooort hotell, masse store nye høyhus,nye boliger, pluss at det blir inntekter fra konserter, og annet i det området. men jeg er enig i at det er dumt å bruke penger på et operahus, når vi har gamle mennesker stuet inne i garderober og lagerrom..

Skrevet

LinnR83, til orientering:

Stortinget bevilger penger til en rekke departementer, feks Justisdepartementet har ansvar for bla politi og TONO penger, og kulturdepartementet for kulturlivet i Norge. Kulturlivet i Norge er musikk, teater, sport, idrett og museum.

Noen er interessert i sport, like mange av kultur.

At du ikke er av den kulturelle bermen overrasker meg ikke et øyeblikk.

Skrevet

Ikke for å skuffe deg, men du trengte ikke orientere meg med dette. Saken er summen! Og at de kanskje burde prioritert noen prosenter til Helsedepartementet isteden for å bygge en stor Opera hall som hver fjerde nordmann ser på som likegyldig! Noen er interessert i sport, men ikke like mange av opera!

Igjen må jeg si....veldig imponerende at du tror du kjenner meg, men etter å ha bommet atter igjen, foreslår jeg at du burde slutte med å prøve å analysere meg, for jeg er en stor tilhenger av sport,idrett, musikk, teater, museum, etc, men ikke et opera hus som kunne reddet mange liv om pengene hadde havnet i en annen kategori på Stortinget!

Skrevet

"Skoler hadde blitt gratis"...., ble bare litt nyskjerrig. Hvilke offentlige skoler er det som ikke er gratis?

Skrevet

de man må betale turer på, trikkekort, kinobiletter, museumsbilletter osv... har du aldri opplevd å måtte betale penger for å kunne være med skolen? i have, og jeg gikk på offentlig skole..

Skrevet

Jeg har også to brødre som går i grunnskolen, og det er ikke gratis med alle tilleggene som Jenta88 nevner her. Og tenker på videre utdanning også.

Skrevet

Jeg husker at vi betalte 100-200 kroner i året som var til "turpenger".

også var det vel bittelitt i melkepenger, men det var fortsatt gratis og gå på skolen. Har en datter som går i første klasse. Har ikke betalt en krone ekstra til nå, eller synes du jeg burde regne med bensinpengene jeg bruker til og fra skolen?

I Norge er det gratis med offentlige skoler. Jeg forstår ikke helt hva du eller Linn mener med at skoler ikke er gratis.

Skrevet

Jeg skreiv også høyere utdanning.

Mine brødre går på samme skole som jeg gikk på, og de går i 3. og 5. klasse. De får en skrivebok hvert halvår, og en blyant. Om de roter bort de, som de var flinke til når de var mindre, måtte vi kjøpe nytt. Når boka er ferdig skrevet ut, må de også kjøpe ny selv på bokhandleren. Vi betaler busskort hver mnd som er på 315kr pr elev. De drar på museer, inn til Oslo på turer, og kino engang imellom som jeg vet er dyrt. Min fetter går på privat skole. Det er heller ikke gratis og billig. Jeg selv har gått videreutdanning allmenne i 3 år, og yrkesrettet fag i 2 år + 2 år praksis, og det er heller ikke gratis. De fleste sliter med studie lån i mange år fremover.

Skrevet

SKOLEN er GRATIS. Hvis man må betale noen få hundrelapper for å være med på noe ekstra, har ikke det noe med at skolen ikke er gratis å gjøre! Er du klar over at i de fleste land i verden koster det masse penger å gå på skole, og det er ekstemt mange som ikke får noe utdannelse pga dette? Klager dere forde dere må betale noen skarve kroner for å være med på turer, ol?

Det er ingen som betaler penger for å gå på skolen her. I Norge er det skoletilbud til alle, uansett hvor fattige man er. På vgs får man stipend som dekker utgifter til bøker.

Hvis man velger å gå på privat skole er det en annen sak.

Skrevet

ærlig talt. Klager du over studielånet også? Det skal vi være så sinnsykt glade for at vi har.

I nesten alle andre land i europa bortsett fra sverige og danmark og kanskje noen til så må foreldrene betale for studiene. Det er kjipt det. Tenk om man stryker, eller finner ut halvveis at man ikke orker mer sånn som Norske ungdom er så flinke til.

Vi får penger i gunstige lån, høye stipend og bra tilbakebetalingsplan for å få oss en utdannelse. Ikke klag på Lånekassen!!

Skrevet

Igjen:det er gratis med offentlige skoler til ut videregående. Hvis man tar opp studielån i denne tiden er det IKKE for å dekke SKOLEPENGER. Jeg har også studielån fra studietiden, men de pengene gikk til boutgifter og mat. Stipendelen som man får GRATIS går til å dekke innkjøp av skolemateriell. Ergo: Skolen er gratis. Private skoler koster penger i alle land. Men i de fleste land betaler man skolepenger/et fast beløp i året/måneden for å kunne gå på offentlige skoler. Forstår du forskjellen?????

Skrevet

Jeg klager ikke på at det ikke er gratis, men sier at vi kunne brukt pengene som de brukte på operahus til disse tingene! Er noen som ikke tar så lett på de 3-4-500kr de må ut med for hvert barn i mnd serru! Jeg vet at det er mange som ikke får utdannelse i mange land, men der har de jo for søttern ikke bygd et operahus til 4.356milliarder kroner heller! Uff!!!

På vgs får du IKKE dekket for bøker, bolig, mat, tur-retur til skolen med stipend. Stipendet ligger på 3000kr hvis du bor så og så langt unna dine foreldre! Så man må jobbe på si, noe som jeg gjorde og fremdeles måtte leve på nudler og knekkebrød! Og ta opp studielån!

Skrevet

Herregud, nå er du dum!

Har jeg klaget på Lånekassen?

Hvor iallefall står det? Jeg skreiv. Noen sliter med studielån i mange år!!!!!!!!!! Står ikke JEG HATER LÅNEKASSA, DET ER EN UTING!!!!

Jeg sier igjen: Om vi ikke hadde betalet Operahuset til 4.356milliarder, kunne de pengene gått til skole!!!! Er det så vanskelig og forstå? Høyskoler er heller ikke gratis. Jeg har gått på 4 forskjellige skoler og vært ute i praksis hvor jeg jobbet ræva av meg 16 timer om dagen for 4.200kr i mnd! Hvorfor ikke legge litt på på praksis lønna som er en del av utdanning? Eller la ungene få gratis busskort til skolene? Eller skrivebøkene gratis?

Skrevet

Skjønner hva du mener, men jeg syntes at alt som handler om skole skulle vært gratis isteden for å ha et operahus til 4.356milliarder kr. Om det er privat skole, busskort osv. spiller ingen rolle. Man må ut med de pengene uansett, for å få barna på skolen.

En ting jeg er svært uenig med deg er at vgs er gratis. Leksjons timene er gratis, men jeg hadde ikke sjangs med det jeg fikk fra staten til å overleve bokkjøp, kost og losji!

Skrevet

Det er nå en gang ikke sånn at de "bare" kan bruke de pengene fra operaen på skole, de pengene ville ha gått til annen kultur, og det hadde sikkert ikke vært dumt.

Norge bruker allerede sinnsykt masse penger på skole, faktisk nesten mest i europa. Og det hjelper da ikke så mye på kvaliteten spør du meg!! Så heller omdisponere en del av de kronene kanskje?

Ettersom vi er den type dyr som vi er har vi også behov for kultur. Klart det er mye penger å bruke, og godt mulig det er litt unødvendig å bruke alle de pengene på opera.

Men Norge sliter litt med å bli noe annet enn oljeland. kanskje vi kan få noen flotte nye operasangere som kan vise seg i verden og fortelle om oss? Norge hadde ikke hatt vondt av en Pavarotti type som kunne vise bilder av fjorder og seterjenter på sine turneer. Mer turister, mer penger inn!

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...