kaii Skrevet 13. april 2008 #51 Skrevet 13. april 2008 Ja, men hva i hel...... har gauling å skriking med kultur å gjøre???
Bare™ Skrevet 14. april 2008 #52 Skrevet 14. april 2008 Smånetta: Men har du barn- eller skal ha? Da betaler alle vi andre for deg!! For at du skal få barnetrygd, kontantstøtte eller barnehageplass, sykedagene dine ved syke barn, legehjelp til barnet ditt under 12 år, skolegang til denne osv. Hva med de som ikke kan eller vil få barn, skal de også kunne velge hvor skattepengene deres øremerkes??
Lacey*har fått erta Skrevet 14. april 2008 #53 Skrevet 14. april 2008 Jeg kan forstå folk som reagerer på denne nye operaen. Selv er jeg ballettdanser og elsker at vi endelig har fått en ny opera som plasserer oss litt på verdens kartet. Det har faktisk litt med hvordan folk utenifra ser oss også! Er dere klar over at vi var 1 av 3 land som manglet en egen opera? Har dere i det hele tatt vært i den gamle operaen og sett der? Sett den innenifra? Sett hvor kummelige forhold danserene og sangerene har måttet tåle? Jeg gjetter på nei. Operaen vår var plassert gjemt inne i en bygning som ser helt tafatt ut. Ingen kunne (uten viten) forstå at det gjemte seg en opera der inne. En opera er en kulturskatt!! Vi skal føle oss beæret over at vi endelig har en! Nå begynner de andre landene rundt oss å se på oss med respekt. Ja, Norge er et rikt land. Penger til skoler og sykehjem er et helt annet budskjett! JA det er tragisk at skoler og sykehjem forfaller. Men operaen har ingenting med det å gjøre!! Angående billetter og priser. Det er en maks pris på 500 på billettene! Bare så dere vet det! Selv hater jeg fotball.(ikke junior fotball, det er en helt annen sak) Hater at de betaler flere millioner for å få kjøpt en spiller og at spillerene atpåtil får betalt i dyre dommer! Flasher opp i blader over hvor mye penger de har og slik har vi det på hytta repotasjer. Tenk over hvor mye penger som brukes på sånt også. Stadioer, spillere, utstyr.. osv. Men dette er allikvel ikke på skole og sykehjem budskjettet! Har dere noengang gått bort til en danser for å spørre hvor mye hun/han får betalt i løpet av et år? Antageligvis ikke! Denne operaen er en gave til folket og artistene! DET ER DITT VALG OM DU VELGER Å BRUKE DEN ELLER IKKE!!! Men før du sier at operaen er teit, får du heller lese alle fakta!
Ceppi *På Overtid* Skrevet 14. april 2008 #54 Skrevet 14. april 2008 Bra sagt, Lacey! Støtter deg 100% )
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #56 Skrevet 14. april 2008 Litt tatt ut av mening, men..... Du sier : DET ER DITT VALG OM DU VELGER Å BRUKE DEN ELLER IKKE!!! Ja, det er det vel! Og de har gjort en undersøkelse, og hver fjerde person bryr seg ingenting om denne opera og har sagt at de ikke kommer til å besøke det nye opera huset. Har aldri sagt at det ikke er bra med kultur her i Norge. Moro med et slik tiltak, men syntes prisen var drøy. For å sette det på spissen, hadde du syntes det var kult og bruke 5 milliarder på en ny stadion? Med gull stressless-seter, storskjermer overalt, diamant dasser osv? Jeg syntes det finnes en mellomting. Hva med og ha sendt halvparten til de sultene barna i sudan? Eller satt over de pengene på Stortinget, så vi kunne brukt litt på andre ting? Er så mye annet mener jeg. Og for å understreke det, ble pengene satt av under forhandlinger på Stortinget, men de kom jo fra et sted FØR de ble satt til Operahus, og da syntes jeg det ble prioritert feil! Og en ting til: det ble ikke prioritert 5 milliarder til operahus. LAAAAAANGT mindre, men da stod de der med et halvt operahus, og da hadde de *IVAFFAL* tapt penger om de måtte rive det igjen! Du sier også: Selv hater jeg fotball.(ikke junior fotball, det er en helt annen sak) Hater at de betaler flere millioner for å få kjøpt en spiller og at spillerene atpåtil får betalt i dyre dommer! Flasher opp i blader over hvor mye penger de har og slik har vi det på hytta repotasjer. Tenk over hvor mye penger som brukes på sånt også. Stadioer, spillere, utstyr.. osv. Men kjære lille deg! Fotballen har jo ingenting med staten og gjøre om det ikke er junior fotball du sikter til og det skreiv du jo at det ikke var! Klubbene tjener sine egene penger og sjonglerer det mellom klubbene! De får ikke en dritt av våre skattepenger!!!! Litt dårlig eksempel! Du skriver om hvor lite en danser tjener, men dette yrket velger man selv da! Kan jo ikke skylde på at det er andres feil. Jeg som slakter/kokk, klager ikke over at leger tjener mer enn meg! Da må jeg se på min egen utdannelse da!
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #57 Skrevet 14. april 2008 Siden du maser så jævlig om at hver fjerde nordmann ikke bryr seg om operaen: Man kan jo velge å se det slik at 75% av befolkningen synes operaen er ok, og som vi vet er flertallets røst den viktigste i et demokrati. Jeg tror du skal tenke deg om to ganger før du prøver å bruke statistikker og undersøkelser som støtte for egne påstander. Gitt at kilden til denne undersøkelsen din er pålitelig, da. Det er jo aldri sikkert.
MammaCecilie Skrevet 14. april 2008 #58 Skrevet 14. april 2008 Hmmm.. Dette var en litt morsom debatt. Hehe De fleste her kommer med et par gode kommentarer. Klarer ikke helt å bestemme meg hvem jeg skal holde meg. Syntes det var litt drøyt å bruke så mye penger på et bygg. Noen av de pengene kunne jo gått til noe litt mere "nyttig". Leste at det var mange som syntes skolene var bra nok. Det er de ikke etter min mening. Gratis er de jo og det er bra. Folk sier at vi burde være førnøyde med at Norge bruker nesten mest penger per elev og sånn, men hva med selve byggene, lekene i skolegården og ikke minst lærerene. Husker når jeg gikk på barneskolen og vi måtte ha bøtter rundt over hele klasserommet fordi det regnet inn, og ikke fikk vi sitte et annetsted for det var det ikke plass til. Lekene i skolegården var jo livsfarlige fordi de var så gamle og råttene! Og lærerene på den skolen jeg gikk på var ikke noe å skryte av. (Men hun jeg hadde var litt spesiell da. Hehe Sikkert veldig mange flinke lærere også) Mugg i gymdusjene var det også. Ting har ikke blitt så mye bedre siden den tid. Kunne ramset opp en hel del, og dette er bare bittelitt av det som kunne hvert bedre hvis man hadde hatt litt mere penger. Så hadde man brukt litt mindre på opreraen så kunne noe annet blitt bittelitt bedre:)
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #59 Skrevet 14. april 2008 "Så hadde man brukt litt mindre på opreraen så kunne noe annet blitt bittelitt bedre:) " Ja, hadde det vært så enkelt så hadde jo saken vært biff.
Figa *Fødeklar* Skrevet 14. april 2008 #60 Skrevet 14. april 2008 "Synes det er mye verre med trygdesnyltere og alenemødre som sitter på rompa og mottar overgangsstønad og/eller sosialhjelp. " Trygdesnyltere og alenemødre? Og hvor er sammenhengen?
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #61 Skrevet 14. april 2008 Tror kanskje Smånetta sitt innlegg var sarkastisk, Japp.
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #62 Skrevet 14. april 2008 De sa det på nyhetene, og de la frem statestikken på Tabloid da, suse høne! Så om de lyver, kan jeg trekke det vekk. Leste det faktisk på ABC.no også. Så jeg tar kildene mine som korrekte. Du kan ikke legge om til prosenter da, dustehue! Vet ikke med deg, men jeg vet iallefall at de prosentene som er barn og ikke kan snakke, eller ikke har meninger, eller de som ikke har svart, eller de gamle som ikke vet hva de prater om, er ikke med i den statestikken!
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #63 Skrevet 14. april 2008 "Legge om til prosenter"? He he, er det mulig. Hva er så forskjellen på å si 1/4 og 25%, om jeg tør spørre? Du sier jo selv at "en av fire nordmenn ikke bryr seg om operaen". Mulig at du bør vurdere mulighetene for å la en tanke eller tre grave seg gjennom tresponet før du hiver deg over tastaturet. For øvrig er Tabloid omtrent like pålitelig som VG, men det er en annen diskusjon, muligens.
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #64 Skrevet 14. april 2008 I tillegg vil operaen motta flere hundre millioner kroner fra staten i driftsutgifter hvert år. Pengene skal gå til subsidiere operabillettene. Med andre ord tror man ikke folk er villige til å betale fullpris for å se forestillingene. Bare i år mottar operasjefen 346 millioner kroner i driftstilskudd. Det samlede budsjettet er på 470 millioner kroner. Med andre ord over 73 prosent av budsjetter er overføringer fra deg og meg som skattebetaler. Og ennå skal de sette opp skatten og KANSKJE øke renta?!?!?!Det er litt pussig å se hvor villig regjeringen er til å bruke penger på en opera, men i alle andre tilfeller advarer mod press i økonomien, når andre partier foreslår økte bevilgninger til andre formål. Slik sett er også operaen en politisk avsløring!!!! Når andres forslag om å slette sykehusgjelden med 1,7 milliarder kroner eller å øremerke midler til sykehjemsdrift, retter statsminister Jens Stoltenberg og finansminister Kristin Halvorsen en pekefinger og advarer mot inflasjon og økte renter. Men når det er snakk om opera er pekefingeren byttet ut med rak tommelfinger i været....... Det er jo helt på jordet!!!!! I den nye operaen skal billettene koste fra 140 kr til 590 kr. Da har skattebetalerne subsidiert billetten med 8/4. Uten subsidier ville den dyreste billetten kostet 2235 kroner!!!! Hver billett subsidieres med over 1600 kr. For å sammenligne, betaler folk over 600 kroner for å se Bruce Springsteen i Oslo til sommeren!!! Helt uten subsidier!!!! Hadde vi latt de operainteresserte selv betale fullpris for billettene, og dermed kuttet driftstilskuddet, ville vi frigjort 346 millioner kroner som hvert år kunne sikret driften av nesten 600 sykehjemsplasser!!!!!! Det ville vært noe å markere...... og noe folk flest ville satt mer pris på enn en opera!!!!!!! Hvert år utfører barn og foreldre flere tusen dugnadstimer for å skaffe midler til sitt idrettslag eller bygdeteater.De selger kakelodd på kjøpesenteret, selger lopper eller vedlikeholder fotballbanen. Uten deres innsats ville idrettslaget eller bygdeteateret aldri hatt råd til å eksistere. Dette står i grov kontrast til hvordan en liten eksklusiv gruppe i Oslo kan nyte godt av årlige millionsubsidier fra staten!!!! Men til mitt hovedpoeng: Jeg håper selvfølgelig at operaen blir en så stor suksess som mulig. Bygget i seg selv vil gjøre og har gjort mye for Bjørvika. Det er jeg glad for!!!!!! Men det skulle for så vidt bare mangle, når staten har brukt 4 milliarder kroner på bygget!!!!
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #65 Skrevet 14. april 2008 "Legge om til prosenter"? He he, er det mulig. Hva er så forskjellen på å si 1/4 og 25%, om jeg tør spørre? Fordi det er hver fjerde nordmann som kan ytre en mening! Vi er jo ikke 100% som kan ytre en mening i dette landet! De har jo ikke spurt alle i norge!
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #66 Skrevet 14. april 2008 Da bør du revurdere ordbruken din, jeg siterer deg i HI: "4,356 milliarder kroner på noe en hver 4.nordmann ikke har interesse for!" Uansett er poenget mitt like relevant; det er faktisk viktigere hva de resterende 75%(!) av de spurte synes om saken. (Og jo, man kan fint konvertere brøk til prosenter. Det er faktisk akkurat det samme.)
Patetica fåkksi Skrevet 14. april 2008 #67 Skrevet 14. april 2008 !!!!! !! !!! !!! !!!!!!! !!! !!!! !!! !!!
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #68 Skrevet 14. april 2008 Seff kan du det, men har du blitt spurt i denne undersøkelsen? Ikke jeg, så da kan du ikke ta med meg i din statistikk! Da får jeg rette på det som står i innlegget og skrive hver 4.nordmann som har blitt spurt!!!!! I undersøkelsen!!!!! Svarte at de ikke intresserte seg for dette. Og da kan vi feks si at de spurte alle i oslo, som er ca 500.000, men hva med de resterende 4.2 millionene da? du kan jo ikke gå god for de? De som bor i Alta feks. Tror du de har så stor glede av operahuset?
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #69 Skrevet 14. april 2008 Selvfølgelig må du jo kommentere det og! Tenkte på det, men tenkte at så lavt ville du ikke synke! menmen...
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #70 Skrevet 14. april 2008 Hvordan kan du si at det å svare på et innlegg på et diskusjonsforum er å "synke lavt"? Har inntrykk av at du mener at alle som argumenterer mot deg er "kverulanter" og folk som vil gjøre seg vanskelige.
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #71 Skrevet 14. april 2008 Jeg sa jo nettopp at jeg gjorde om på utsagnet mitt, gjorde jeg ikke? Take a chill pill. "De som bor i Alta feks. Tror du de har så stor glede av operahuset?" Det kommer vel an på om de reiser for å se en opera eller ikke, noe de står fritt til å gjøre. Argumentet ditt er ikke spesielt tungtveiende, for hvis du skal være konsekvent så må alle tiltak som støttes av det offentlige være tilgjengelige for hele befolkningen hvis det skal være rettferdig.
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #72 Skrevet 14. april 2008 Nei, men klarer du ikke legge inn et innlegg som ikke har med hvor mange utropstegn jeg har i innlegget mitt, ser jeg på det som LAVT for da har du fallt helt ut av sammenhengen! Kaller ikke påpeket på mine tegn eller valg av ord som et argument mot meg, men deretter ja, de som påpeker dette, kaller jeg en kverulant som har gått opp for diskusjons fakta! Og som gjør seg vanskelig.
Ikkelektuell Skrevet 14. april 2008 #73 Skrevet 14. april 2008 Kanskje du heller bør ta det som et hint om at utsagnene dine ikke får noen større gjennomslagskraft ved at du overdriver tegnsettinga di sånn. Jeg kan garantere deg at folk gidder å ta deg mer seriøst hvis du unngår slike ting.
LinnisR83 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #74 Skrevet 14. april 2008 Er ikke for andre jeg gjør det. Blir bare litt ivrig Men skal ta det med videre, og gjøre noe med det nestegang jeg tenker på det.
Patetica fåkksi Skrevet 14. april 2008 #75 Skrevet 14. april 2008 Jesus, hjelp meg, for nå sank jeg alt for dypt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå