Gå til innhold

Sjokkert!!

blirjegsnartmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke HI bedre å gjøre enn å følge med på hva andre gjør med sin kropp?? Tro meg hun vet nok at det er skadelig akkurat som det du og alle andre gjør. Men å få stygge blikk fra kolleger gjør ikke saken noe bedre..

Alle vet at røyking i svangerskapet er skadelig, men når sant skal sies så er det ganske lite av nikotinen som kommer inn til fosteret pga av morkaka. Og jeg har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har røyka i svangerskapet, men det er mange hundre... INGEN UNGER HAR TATT SKADE AV DET ANNET ENN AT DE KANSKJE SELV HAR BLITT RØYKERE I VOKSEN ALDER!!!!

Synes vi skal bli flinkere å passe på oss selv heller, i stedet for å dømme alle andre!!! Vi er trossalt voksne folk, og går ikke på barne/ungdom skolen lenger..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar ikke vedkommende i forsvar lanoforliten, med jeg fordømmer heller ikke. Jeg kjenner ikke personen, ikke vet jeg hvor mye hun røyker, kan ikke trekke en konklusjon om at hun røyker 10-20 om dagen fordi om HI har sett hun har tatt 3, og jeg vet ikke hvorfor hun røyker og hva hun har å stri med.

Jeg mener fortsatt at positiv oppfølging og bedre opplysning fra lege /jordmor er løsningen. Selv om alle vet at det er skadlig å røyke så er det lite oppmerksomhet om hva som faktisk skjer når mor røyker. Men dette mener jeg er helsepersponellet sitt ansvar å ta opp på riktig måte slik at mor ikke føler seg støtt for det virker mot sin hensikt.

Tror nok ikke vi er helt uenige vi to, men man bør ikke være så rask til å dømme andre.

Skrevet

Jeg blir skikkelig forbannet når jeg leser sanne innlegg.. Får hva faen gir dere rett til og dømme andre????

Ja vi vet ALLE at man blir frarådet og røyke under svangerskapet, om jeg røyker, eller noen andre her røyker,

er det da deres problem?? NEI det er ikke det.. det er evt dens personen som røyker sitt problem!!

Det er faen meg mye man ikke skal gjøre når man er gravid, og jeg skal banne ræva mi på at 90% av dere som hetser røykere her inne, har gjort noe galt mens dere var gravide dere å... Og dere 10% som ikke har dere, er nok av den over engstelige typen som om trent ikke tør og gå ut, fordi det kan være farlig og puste inn eksos, eller får den sak skyld, dere kan jo bli utsatt får anti røyking!!!

Jeg skal vedde på at hadde jeg sagt til dere at det var farlig og drikke rød saft når dere er gravide hadde dere slutta med det også!!!

Men at noen har det sann er fult forstålig, og det enste jeg pleier og gjøre i en sann situasjon er og prøve og gi dere støtte, og evt forklare at det ikke er farlig... ;`MEN spar meg får og sitte og dømme andre.. så lenge det ikke er din unge de bærer på, så konsentrer deg om ditt egent svangerskap!!!

Og ved og si din mening så jævlig høyt til en som røyker, vet du hva du ville fått ut av det?(annet enn at du var fornøyd med deg selv, fordi du hadde fått rakket ned på noen)

Men sannsynlig bare at personen hadde blitt drit irritert fordi du brøy deg, får alle trenger ikke si det... og nr 20 som sier det, begynner og bli ganske irriterende....

en annen ting.. kanskje hun er en av de som har gått til legen sin og fått dette svaret...

Vist du sliter så jævlig med og slutte, at du blir stresset osv av det, så er det heller ikke bra får barnet... og da kan det være bedre at du trapper ned,enn at du utsetter barnet får mye stress!!!

Og myten om at de som røyker får mindre barn, er bull shit... og det finnes faktisk også barn som blir født med alvorlige feil, selv om mor ikke røyket...

så pass på dere selv!!!!

Skrevet

Skal du si noe så burde det ihvertfall være noe konstruktivt. Kjefter du/ slenger dritt til en som røyker så fungerer det i så fall mot sin hensikt. De trenger ikke opplyses, de er opplyst, det er ikke det det går på.

Får vondt når jeg ser gravide røykere selv.

Skrevet

sorry, jeg mente selvfølgelig passiv røyking, ikke anti røyking!!

Skrevet

Helt enig med deg, lanoforliten.

Og dette har ingenting med at jeg sitter på en høy hest og ser ned på andre som ikke er like ''bra som meg.'' Alle gjør sine feil..Jeg har bare store, store problemer med å forstå akkurat dette!

Det er snakk om et barn, et lite menneske som kommer til å bety ABSOLUTT ALT for deg i fremtiden! Vi er så godt opplyst nå, at vi vet at barnet i magen KAN ta skade av røykingen. Heldigvis går det bra med de fleste, men jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager de tar sjansen??! Jeg blir helt matt!!

HVORFOR tar de sjansen på at barnet kan bli skadet for livet, eller for den saks skyld DØ? Jeg forstår det bare ikke!

Jeg har selv røykt siden jeg var 15 (oh yeah, jeg var dødskul!), men den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, så slutta jeg på dagen! Og det var faen så hardt!! Jeg gråt i frustrasjon, og var rett og slett dårlig et par dager. Men jeg klarte det! Selvfølgelig klarte jeg det, for jeg ville aldri risikert at den lille gutten i magen min skulle ta skade av det!

Skrevet

Folk som røyker bør enten vite at de klarer å slutte,helst slutte tre månder før en gravidtet,ellers bør de ikke få barn.

Hvordan går det ann å si at det er opp til hver enkelt,når babyen får hjertekrapme for hvert drag som blir tatt,der tar syv timer før babyen før nok oksygen etter at moren har røkt en sigarett. Det øker faren for tidlig fødsel,det at morkaken kan revne,øker faren for krybbedød,øker faren for luftveissykdommer,øker faren for lære vansker,øker faren for lese og skrivevansker,øker faren for tilpassningvansker m.m.m

Hvorfor skal det være greit å misshandle,kanskje drepe barnet mens det er i mors liv.

Jeg sier høyt og tydelig,hvis jeg ser en gravid kvinne røyke,hva jeg mener.

Skrevet

Røyker ikke selv, men synes ikke at noen har noen rett til å dømme andre uansett. Jeg vedder for at du selv har gjort minst en ting eller to som er skadelig for barnet. Håper folk ikke baksnakker deg slik du gjør likevel. Jeg er skikkelig anti-baksnakking jeg...

Skrevet

Mente ikke å dømme henne - hjelpe meg.. Eller noen andre!!!

Men blir like sjokkert hver gang jeg ser noen som er tydelig gravid som enten røyker, eller raver rundt dritings en lørdagsfeil. (har faktisk sett det ja)

Er rett og slett litt trist.

Både for mammans del, og den lille forsvarsløse i magen.

Skrevet

Syns ikke du gjorde det heller. De fleste ville vel reagert på dette synet.

Dessuten blir jo vi som reagerer på dette dømt som ''dømmende'' og ''bedre enn alle andre.'' :)

Skrevet

Med hånden på hjerte,jeg aner ikke hva jeg skulle ha gjort som skulle ha utsatt mitt kjære barn for fare. Av kjærlighet til barnet mitt,holder jeg meg til råd jeg får,for at barnet mitt skal ha det best mulig.Leser om hva som er best og bruker hodet rett og slett.

Som sagt,jeg forstår ikke hvorfor noen kan misshandle,kansje drepe barnet sitt,mens det er i magen,men gir en det en liten dask når det er født,er en verdens verste mamma.er ikke for noen av delene,men ser heller at ungen i løpet av livet før en dask eller to enn at mor røyker under svangerskapet

Skrevet

Desuten er det ikke baksnakking,når en sier til vedkommende hva en mener. Baksnakking er når en smiler og ler til vedkommende og sier seg enig der og da,for så å snakke dritt om personen etterpå,og det er jeg også helt anti på.Liker ikke baksnakking. Sier til folk hva jeg mener,det er det folk setter så stor pris på meg på.

Skrevet

Hovedinnlegget er ikke dømmende. Det er mer en frustrasjon over noe en har opplevd og noe som har gjort inntrykk. Hva er det som virket dømmende i innlegget? Jeg kan ikke se det...

Mamma til prinsen, hvorfor blir du forbannet??

Det er ingen som rakker ned på noen eller går til angrep på enkelte. Det er en saklig diskusjon rundt et tema som mange engasjerer seg rundt, og som er aktuelt i dagens samfunn. Det dømme/sitte på sin høye hest vaset må du holde deg for god for!

Tror jeg sier det for tredje gang, ingen er bedre enn andre....

Skrevet

Jeg har vært en storrøyker selv utenom da jeg har gått gravid.Dette er mitt 3-dje sv.skap og sluttet med en gang jeg fikk vite jeg var gravid.Det som som har fått meg til å slutte var ett program på tv for 20 år siden som viste hvordan røyken påvirker fosteret.Jeg ble kjempeskremt.Når man går gravid har man et lite uskyldig barn å ta hensyn til. JaJa nok om det.Det jeg vil komme fram til er at det er direkte frekt å dømme og se ned på andre som røyker i sv.skapet.De er jo klar over hva de gjør.Jeg har ingen rett til å komentere hva den eller den personen gjør.Søren meg ikke så merkelig det blir uenigheter og ondt i verden når mange er såååå opptatt hva andre gjør og ikke gjør.Har venninner og søster som har røykt i sv.skapene,uten at jeg har sagt noeHvorfor skal jeg lage sur stemning.Nei,hold kjeft det er det beste.Hver og en får feie foran sin egen dør,mener nå jeg!!!!!!!!!!!!!

Fra ei som HATER drittsnakk!

Skrevet

Det de fleste skriver her er jo ikke at de legger seg borti hva folk gjør eller driver med, men at de faktisk får vondt inni seg når de ser gravide røyke.

Er det ulovlig?

Når vi vet hva røyking kan gjøre med babyen, så skal vi ikke la oss påvirke av det vi ser?

Hva slags medmenneske er en da?

Hva slags samfunn vil vi ha egentlig?

Skal en undertrykke alle følelser som går på omsorg for andre?

Drite i synet av røykende gravide "fordi de vet inderlig godt hva de gjør". Skal ikke jeg synes synd på babyen?

Jeg sier ikke noe til folk som røyker - for nei, det er ikke min sak, men hjertet mitt skal søren meg få lov til å gråte for den lille i magen for det!

Skrevet

TAKK!!!! Akkurat det jeg mener!! Kunne ikke sagt det bedre selv. Noen har tydeligvis veldig vanskelig for å ha forståelse for akkurat dette.

Dette var utrolig godt skrevet!!

Skrevet

helt enig i det rasyre skriver!!

*Søren meg ikke så merkelig det blir uenigheter og ondt i verden når mange er såååå opptatt hva andre gjør og ikke gjør.Har venninner og søster som har røykt i sv.skapene,uten at jeg har sagt noe.Hvorfor skal jeg lage sur stemning.Nei,hold kjeft det er det beste.Hver og en får feie foran sin egen dør,mener nå jeg!!!!!!!!!!!!!*

jeg har ikke vanskelig med og forsår noen av dere i det dere tenker, men hold det får dere selv!! om noen velger og røyke, så får det være demmes valg...tenk på hva dere gjør selv...

husker ikke nicket, men du som sier at du tviler på at du har gjort noe som er farlig får barnet... vist du hører på alt du leser osv, (mye fra over hysteriske mennesker) er jeg sikker på at vi alle har gjort ting som kan skade barnet.... vist ikke er du sikkert en av de 10 jeg snakket om, som om trent ikke går uten får døra, i fare får og puste inn eksos, osv...

Hvordan kom de seg igjennom svangerskapet får 50 år siden sier nå jeg...

Skrevet

Henne om det, det er jo heldigvis ikke ditt problem ;-)

Skrevet

Lanoforliten

Mamma til prinsen, hvorfor blir du forbannet??

Det er ingen som rakker ned på noen eller går til angrep på enkelte. Det er en saklig diskusjon rundt et tema som mange engasjerer seg rundt, og som er aktuelt i dagens samfunn. Det dømme/sitte på sin høye hest vaset må du holde deg for god for!

Tror jeg sier det for tredje gang, ingen er bedre enn andre....

Det dømme/sitte på sin høye hest vaset må du holde deg for god for! er det ikke jeg som har sagt, så det kan ikke jeg svare på...

men jo. dere dømmer når dere snakker om hvor dårlig mor man er vist man røyker under svangerskapet.. Og dere sitter og sier at de som røyker ikke bryr seg om barnet, siden de misshandler osv osv... sine egene barn.. er ikke det å dømme? og snakke dritt???

Skrevet

Gud bedre...

Javel... Jeg gir opp, enkelte her må ha ting inn med spiseskjeer her skjønner jeg. Gjør meg en tjeneste, mammaen til prinsen, og les innlegget til "anne" lenger oppe på denne siden. Kanskje du DA skjønner hva jeg har ment i denne saken.....

Skrevet

...men når man røyker under sv.skapet, vel vitende om at dette kan skade barnet ditt alvorlig, er man ikke da en dårlig mor? Hva slags mor er det som vil utsette barnet sitt for fare på denne måten?? Jeg syns iallefall ikke at en som utsetter barnet sitt for livstruende fare med vitende og vilje er en god mor!

Nei vettu hva, jeg driter i om dere syns jeg er dømmende mot gravide som røyker, og at jeg derfor er et dårlig menneske. Det bryr jeg meg virkelig ikke om. Det jeg derimot bryr meg om, er det lille barnet i magen min! Han betyr hele verden for meg, og jeg skal aldri noensinne sette han i fare for å bli skadet pga dårlige valg jeg tar.

Skrevet

Sandramedlitenguttimagen, jeg ville gått og gjemt meg, for nå blir du nok halshugd her......

(Du skjønner det at enkelte her er mer opptatt av den stakkars moren som ABSOLUTT ikke må dømmes, enn at hun gjør barnet sitt vondt med røyken.)

Skrevet

Hvem bestemmer hvor denne grensa går da? Om hva som er galt og uansvarlig å gjøre når man er gravid?

Og når er det riktig å holde det man tenker for seg selv og når er det riktig å kalle et menneske dårlig mor/barnemishandler..

HVOR går denne grensa og hvem bestemmer den?

Skrevet

Når studier og forskning opp gjennom mange, mange år viser at RØYKING ER SKADELIG for barnet i magen, så går vel grensa der da? Når man vet dette, så er man uansvarlig og gjør noe galt når man likevel røyker.

Min mening er at en god mor er en som passer på og beskytter barnet sitt mot fare, så det kan få det beste livet som overhodet er mulig. Vil ikke alle dette for sine barn? At de skal være friske og sterke, og få et godt liv? Eller har jeg misforstått helt her??

Og når det gjelder meninger, så kan heldigvis ingen bestemme hvor grensa går der. Alle har forskjellige meninger.

Skrevet

Men det er jo masse andre ting som er skadelig i svangerskapet også som det er gjort studier på. (alkohol, oljemaling, spekemat, rakfisk, dykking osv)

Men du sier at alt annet er "greit" og at grensa går ved røyking...

men hvem har bestemt denne grensa..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...