FrøkenSprøken Skrevet 3. januar 2008 #26 Skrevet 3. januar 2008 Jo da, det gjør det. Ikke hele tiden, men av og til. Pappa er katolikk, og jeg har vært i kirken sammen med ham flere ganger hvor de har snakket latin:)
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #27 Skrevet 3. januar 2008 Da forslår jeg at du rekker opp hånda i forelsningstimen og spør hvor mange som vet at det ikke er katolsk statskirke i Norge. bare det at barnet ditt er døpt i kirken og at du ikke var inneforstått med at vi er protestanter er jo direkte hårreisende..
*betty*spaghetti* Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #28 Skrevet 3. januar 2008 Hehe:P Ja skal gjøre det... Første jeg skal gjøre på mandag...
dama Skrevet 3. januar 2008 #29 Skrevet 3. januar 2008 er barnet ditt døpt?? i hvilken kirke/trossamfunn var det da? kan du i det hele tatt noe om de forskjellige religionene? veit du hva det vil si å være katolikk?
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #30 Skrevet 3. januar 2008 SUPERT : ) Gi tilbakemelding på hvor mange som lo seg ihjel da : )
Makka Pakka Skrevet 3. januar 2008 #31 Skrevet 3. januar 2008 Er enig i at det er allmenn kunnskap hvilken type kirke vi har men hovedinnlegger klarer sikkert å oppdra barna sine helt fint. Bedre med litt uvitenhet enn frekkhet.
hit og dit Skrevet 3. januar 2008 #32 Skrevet 3. januar 2008 Off nei, du må ikkje gjer det på mandag. Du vil bli utledd. Beklager, men dette er så elementære kunnskaper at det er pinlig å ikkje vite det. (ja eg er i det slemme hjørnet idag). Ei i klassen min på sjukepleien spurte foreleser om ein kunne ha kaffi og anna drikke i seit sentralt VENE kateter. Det blir aldri glemt. Aldri.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 3. januar 2008 #33 Skrevet 3. januar 2008 Herlighet...denne stakkar jenta spør om et ja/nei spm. To svarer på spørsmålet, 30 hakker henne opp til kjøttdeig. Skjerpings!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 3. januar 2008 #35 Skrevet 3. januar 2008 Den norske kirke er forøvrig et evangelisk luthersk kirkesamfunn..
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #36 Skrevet 3. januar 2008 Men herregud da...er det så rart da???? Ungen hennes er DØPT i statkirken og hun vet ikke hva slags statsreligion det er i Norge???!! Sorry, men da fortjener hun faktisk å bli hakka opp i småbiter.... er som å spørre om vi har preseident eller konge i Norge.... Vet du det HI?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 3. januar 2008 #37 Skrevet 3. januar 2008 Har du problem med at ikke alle er oppdaterte på allmennkunnskap? Finnes mange typiske spm. som karakteriserest som allmenn kunnskap, jeg garanterer at du ikke kan alle svara.
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. januar 2008 #38 Skrevet 3. januar 2008 Skjerp dere!!! Dere er voksne mennesker, som sitter og hakker på jenta og sier hun er en dårlig mor???? GROW UP!!!!!! Det er ikke alt som alle syns er så jævla interresant og lære om, og da fester det seg ikke!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 3. januar 2008 #40 Skrevet 3. januar 2008 Ja, det hadde vært smart.....på Internett liksom....google, caplex...you name it. Regner med at du kan det meste om norgeshistorien siden du (kanskje) er født og oppvokst her....
piano♫ Skrevet 3. januar 2008 #41 Skrevet 3. januar 2008 "Hvordan skal man vite slike ting, når man egentlig ikke bryr seg idet hele tatt,? Da blir det noe annet vel?" Det gjør det egentlig enda verre. Det er ganske viktig å bry seg. Og jeg er enig med de som påpeker at dette er allmennkunnskap på linje med å vite hva Stortinget og regjeringen driver på med, hvilken styringsform vi har i landet vårt mm.
selfangerkjerringa Skrevet 3. januar 2008 #42 Skrevet 3. januar 2008 Følgende står på Den Norske Kirkes hjemmesider på internett: "Den norske kirke er et evangelisk luthersk kirkesamfunn. De fleste nordmenn (ca. 83 %) tilhører Den norske kirke, og mange uttrykker sitt religiøse liv gjennom Kirkens ritualer og høytider. Hvert år holdes 70000 gudstjenester i 1600 kirker i de 1285 menighetene. Den norske kirke er delt inn i 11 bispedømmer, 105 prostier og 1285 sokn. Hvert bispedømme ledes av en biskop og et bispedømmeråd. På lokalplanet er det et menighetsråd for hvert sokn. Hvert fjerde år velger kirkens medlemmer nye menighetsråd med mellom 4 og 10 medlemmer. Sentrale kirkelige funksjoner ivaretas av Kultur- og kirkedepartementet, Kirkemøtet, Kirkerådet, Mellomkirkelig råd, Samisk kirkeråd og Bispemøtet. " (http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=232)
*betty*spaghetti* Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #43 Skrevet 3. januar 2008 Fy fader blir ganske provosert nå, men også er dette ganske moro:P hehehe Jeg ser på nyhetene hverdag stemmer ved stortingsvalg og kommune valg... Og jeg er egentlig ganske opplyst... Og når man overhode ikke er KRISTNE bryr seg egentlig samme f om statskirka så er det vel ikke så enkelt og vite? Veit at muslimer leser koranen Vet at kristne leser bibel Veit også at katolikker leser bibelen og tror på det samme som oss Jøder veit jeg ikke så mye om... vet at de har synagoge da... det er vel det jeg veit
*betty*spaghetti* Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #44 Skrevet 3. januar 2008 Takk for det:) bryr meg egentlig mindre:)
Gjest -<<- Skrevet 3. januar 2008 #45 Skrevet 3. januar 2008 Du har misforstått. Når man overhodet ikke er kristne lar man gjerne være å døpe ungene sine, men man lar ikke være å holde seg noenlunde informert om samfunnet man lever i ... Personlig synes jeg det er litt skremmende å tenke på at folk benytter seg av stemmeretten uten å ha fått med seg ting som hvilken statsreligion landet har og hvilke følger det får for innbyggerne - enten de bekjenner seg til kristendommen eller ikke.
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #46 Skrevet 3. januar 2008 Så når du døpte barnet ditt, tenkte du overhode ikke på hva slags religon hun ble døpt inn i?? For deg kunne hun like gjerne vært muslim (om de døpte seg da)?
*betty*spaghetti* Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #47 Skrevet 3. januar 2008 ja kunne egentlig vært det samme, men muslimer er jeg litt redd for egentlig... Sånn er det, familien hadde blitt utrolig skuffet om jeg ikke hadde døpt henne
hm hm Skrevet 3. januar 2008 #48 Skrevet 3. januar 2008 Til alle som poengterer at man "spør om et pørsmål", det gjør man altså ikke. Man STILLER et spørsmål:) Tihi, der dukket kverulanten opp;) Men til saken, du er sikkert en god mor selv om du er uvitende om hvilken religion statskirken tilhører. Men at barnet ditt er medlem av og døpt i et trossamfunn, og at du ikke har satt deg inn i hvilket finner jeg meget hårreisende!? Hilsen en som har meldt seg ut...
Gjest -<<- Skrevet 3. januar 2008 #49 Skrevet 3. januar 2008 Øh ... hvorfor er du litt redd for muslimer?
*betty*spaghetti* Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #50 Skrevet 3. januar 2008 Det er to vidt forskjellige ting... hehe Er jo ikke kirka som skal bestemme som hva som skjer i landet... Heldigvis...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå