Gå til innhold

Hvor mange studiepoeng har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som er dårlige mtp rettskriving?

Det heter vel eT essay, gramMatikk og Norge (med stor bokstav)?

Unnskyld meg, altså, men du irriterer meg en smule, og da kan jeg ikke dy meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel skrevet sin p.hd på engelsk vøtt, og da glemmer man fort norsk.

Skrevet

Ach so. Enig i at det kan være litt schwierig å skrive norsk når en har vært i det store utland (ah...fikk jeg det klart nok frem hvor jeg har studert, eller?).

Skrevet

Jag har inte varit i det stora okenda, fast vid KTH. (og jeg kan ikke svensk for det) Skulle ønske jeg hadde studert før jeg fikk barn sånn at jeg hadde stått litt friere til å velge institujoner og ikke minst land.

Skrevet

Doppler- PH.D, ikke p.hd. Og ja, jeg har skrevet den på engelsk siden det er mitt morsmål. Lærte først norsk i 1992, så syns at jeg skriver relativt greit.

Grammatikk med en m var trykkleif, norge med liten n var sløvhet, og den siste husker jeg ikke men var sikkert feil. Til og med jeg kan skrive feil, men ikke så rart siden norsk er tredjespråket mitt.

Skrevet

Det ER spennende - ingen tvil om det. Hadde nok muligens utnytta den muligheten i større grad, jeg også, om ting hadde kommet i litt annen rekkefølge. På den annen side har jeg det rett og slett ganske bra, så... Satser på et litt kortere studieopphold når ungene blir litt eldre. Ikke helt det samme, men ei fin erstatning.

Skrevet

Oi, oi, her har det vært diskusjoner! Henger meg fortsatt opp i Dopplers utsagn om studiepoeng; hun er overrasket over at det er så få med høy utd. her. En bachelorgrad er det som er oppramset med ferrest studiepoeng, og det er tre års høyskoleutdanning-slett ikke dårlig!

Skrevet

Jeg har også hengt meg opp i uttalelsen til Doppler.

Skrevet

jøss, teller dere fortsatt poeng? jeg for min del håper jeg er opptatt av mer givende ting enn telling etter endt utdannelse.

Skrevet

Doppler - Har ikke lest hele tråden nå, det er nok mulig jeg dømmer deg feil nå. Men nå syns jeg du er litt ute å seiler (for å bruke et utrykk til utdannelsen min, som foreløbig kun teller "usle" 180 sp). Si hva du vil, men det er tydelig at du rangerer menneskers inteligens ut ifra hvor mange sp de har. Såpass til menneskekjenner er jeg, med mindre du gjør deg ekkel bare på lat. Jeg vil si at en person med en 3 årig ingeniørutdannelse sitter inne med en mer imponerende type kunnskap enn en ungdomsskolelærer som har sullet rundt og tatt litt spes.ped, litt språk, litt sukker og litt kanel. Det kan jo hvermansen lese seg til selv. IKKE kom å si at det ikke stemmer!

Må si meg enig med harengutt, håper virkelig ikke at du blir lærer til midd barn, hovmod er en av de syv dødssyndene (det vet vel du som er så smart).

Forøvrig måtte jeg le litt da jeg så det du hadde skrevet om at du studerer sammen med en mengde folk som ikke klarer å skrive en oppgave på 7 sider engang, alle utenom deg skjønner visst at det sier mer om dem en enn det gjør om deg.

Ville ikke vært så snar med å opphøye meg selv fordi jeg er den "eneste" som klarer det. Det kan da en hvilken som helst gjennomsnittlig student klare, gjør en ikke det har en ingenting på en høyskole eller et universitet å gjøre.

God jul

PS. vær så snill å ikke kom med noe "annie" drittslenging, type; anonyme meninger gjelds ikke, (da dummer du deg ut), tenker du deg om skjønner du nok hvorfor jeg signerer anonymt. Har ikke lyst at du skal slenge med surleppa til meg resten av min tid på DiB, det vet jeg du ville ha gjort hadde du visst hvem jeg var.

Skrevet

hvis du har dr. grad burde du ikke klare å regne ut det selv ?

:-)

Skrevet

Annie, gå og gni deg mot poengene dine. Forsvarstalen din for ingeniørene suger - det at du kjenner noen som har en treårig ingeniørutdannelse og er imponert over hva vedkommende kan er da ikke noe argument, det ville vært verre om ikke vedkommende etter tre år hadde kommet noe videre. Enhver treårig utdannelse vil forhåpentligvis ha brakt vedkommende NOE videre (selv om finansieringsordningen i høyere utdanning nå gjør at det slipper gjennom folk som knapt kan fylle ut forsida på eksamensarket), men derfra til dybdekunnskap er fremdeles et stykke vei.

Skrevet

Omtrent hvem som helst kan gå ti år på høyskole...Dermed kan ikke regelen være sånn at jo flere år man har på skolebenken (les: studiepoeng), dess smartere er du. Det finnes en mengde åpne studium, og en haug med fag der det ikke kreves spesielt høy snittkarakter.

Skrevet

Ja, men de færreste tar ti år med begynnerkurs, tross alt. Har du kommet gjennom på høyere nivåer har du forhåpentligvis etterhvert en viss dybde, i det minste.

Skrevet

Allmennlærer: For fem år siden var snittet rundt tre for å komme inn (på enkelte skoler). Dette er en fire års utd., der siste året er et valgfritt år (historie, norsk, musikk, spes ped. osv osv.) Ps. Matematikken kan være vanskelig, men man har x-antall forøk på å klare eksamen. Dessuten går det an å bare kutte den ut, men likevel undervise med kun en karakterutskrift i bagasjen. Etter det er det en haug med årsenheter uten spesielt skyhøye krav til karakterer man kan velge mellom.

I det store og heleså har du helt rett Sug lut, men jeg ønsket bare å synliggjøre at det ikke alltid er sånn at det er de skarpeste knivene som kan skrøyte på seg ti års høyskoleutd.

Skrevet

Vi er nok nokså enige på det punktet, ser jeg, og det er ikke slik at det har hjulpet påtakelig på alle som har gjennomført et hovedfag/master med bunnkarakterer i vesentlige disipliner, nei... Så det vi egentlig vil ha er de med mange poeng og et godt vitnemål, rett og slett :) Men selv for en helt gjennomsnittlig student vil tross alt noen flere poeng tilsi noe mer oversyn, dybde og kunnskap.

Skrevet

Enig.

Skrevet

Når det å skrive en oppgave på 7 sider er kriteriet for å bestå studiet skjønner jeg ikke hvordan det kan være greit å ikke få det til? Og jeg er langt fra den eneste som får det til. Og jeg er heller ikke den flinkeste i klassen.

Menneskekjenner meg i rompa. Det er ca så god du er.

Skrevet

Jeg mener faktisk man lærer mye av å bare befinne seg i et miljø som en høgskole eller et universitet er. Det finnes folk omkring en som tenker, selv om en ikke er så skarp selv. Og det er ofte veldig utviklende. Selv om man stryker så det synger.

Skrevet

Synd den type kunnskap ikke smitter over på papiret, da. Sløve kviver vil jo gjerne ha jobb de også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...