lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #76 Skrevet 2. desember 2007 -Se her begynner vi å ane konturene av en konstruktiv diskusjon, ja. -Bare så synd jeg må bysse. Jeg må være fysisk og mentalt forberedt på å vise empati med røkla før sola renner;-DDD Så du får ha en god natt. Hilsen wannabe-akademikersnobb;-)))
Ikkelektuell Skrevet 2. desember 2007 #77 Skrevet 2. desember 2007 *knegg* Ja, jeg skjønner at dette krever en del innsats. ;-) G'natt.
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #78 Skrevet 2. desember 2007 Faen jeg kan ikke dy meg, men dette blir mitt siste innlegg i kveld; altså, det er ikke snakk om å rangere MENNESKER per se, heller ikke kvaliteten på utdannelsen deres, det er kun snakk om å rangere utdannelsen deres etter et definert mengdemål. (Til sammenligning: Vi vestlendinger vet for eksempel at 2 grader celsius føles ganske forskjellig om det blåser eller ei, til og med vindretningen har innvirkning på hvordan gradestokken påvirker oss, det betyr da ikke at hele gradestokken er verdiløs som måleenhet!) Nettopp det at utdanning IKKE er forbeholdt en elite, rettferdiggjør (fremdeles utelukkende innenfor grensene satt av de som spiller samme spill) at det er mulig å rangere en såkalt åndselite, dette handler ikke lenger om pappas penger og makt til å styre sine etterkommere, det handler om indre kvaliteter, som for eksempel leseferdigheter, pågangsmot (som du selv nevner), og evne til å fullføre det man setter seg fore.
Expat Skrevet 3. desember 2007 #79 Skrevet 3. desember 2007 Sniker meg inn fra skravle... Har 13 år med høyere utdanning, det blir vel 780 det? Hovedfag fra norge (i oldtiden da vi hadde vekttall) pluss en 6årig doktorgrad fra USA. Slå den...
Miss Foster Skrevet 3. desember 2007 #80 Skrevet 3. desember 2007 Det er jenta si det - jeg visste du ville slå Doppler ned i støvlene - he he he.
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #81 Skrevet 3. desember 2007 jeg har flere hundre SP- men hva teller det, når jeg jobber i en helt annen bransje? Jobber med noe helt annet, og tjener greit likevel.. Så- når alt kommer til alt så er ikke SP'ene mine "noe verdt".. Men som jeg forstår var vel essensen i denne tråden å konkurrere om hvem som har flest. Og det er som vanlig ANONYM!! Heia!! Tar av meg hatten for deg, Expat..
Expat Skrevet 3. desember 2007 #82 Skrevet 3. desember 2007 No prob, er bare anonym når jeg skal spørre om no veldig pinlig jeg... Heldigvis ikke ofte! Takk!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #83 Skrevet 3. desember 2007 Ble dere glad nå når expat slo meg? lilja slo meg også.
Miss Foster Skrevet 3. desember 2007 #84 Skrevet 3. desember 2007 Jepp - ganske så fornøyd egentlig. Men er ganske så sikker på at det er flere som har holdt kjeft som oxo "slår" deg. Blir fornøyd når en person som gir inntrykk av at det eneste som teller er å ha flest mulig "studiepoeng" selv kommer til kort mot noen vet du ) Du får ellers ha en fortreffelig dag og ikke ta det så altfor tungt. Kan ikke alltid være blandt de beste vet du )
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #85 Skrevet 3. desember 2007 Fordi om et par-tre stykker (pluss tre jeg vet om som ikke er representert) her har flere studiepoeng enn meg ser jeg ikke det som noen grunn til at jeg ikke skal regne meg som en av eliten utdanningsmessig.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #86 Skrevet 3. desember 2007 Er ikke du lærer? Det er ikke akkurat elitejobb... Drittjobb vil jeg heller si.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #87 Skrevet 3. desember 2007 Noen må ofre seg for den kommende generasjon også. Jeg ser i grunn på meg selv om en slags misjonær.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #88 Skrevet 3. desember 2007 Eller er det fordi du har en iq som ikke tilsier at du klarer så mye mer?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #89 Skrevet 3. desember 2007 Expat, for å få deg en seksårig doktorgrad må du vel rett og slett ha vært litt knapp? Du får ikke flere poeng fordi om du går på overtid, forstår du.
harengutt Skrevet 3. desember 2007 #90 Skrevet 3. desember 2007 Har en doktorgrad, så det ble en del studiepoeng etter hvert. Jeg må le litt av læreren her som syns at hun er godt utdannet, hun er jo lærer... Jeg ser i hvertfall på det som et lavstatus yrke.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #91 Skrevet 3. desember 2007 Meg du ler av? Tørk av deg fliret. Sånne som meg tar hånd og duttebassen din og gjør mann ut av han. Og du bør være glad om han får meg som lærer, jeg har tross alt dobbelt så mye utdanning som den gjennomsnittlige læreren.
ragna Skrevet 3. desember 2007 #92 Skrevet 3. desember 2007 læreryrket er et lavstatus yrke?? IQ-en kom ihvertfall ikke på kjøpet med doktorgraden din.
harengutt Skrevet 3. desember 2007 #93 Skrevet 3. desember 2007 Hva så? Det hjelper lite du også er dobbelt så dum. Nei, min sønn skal ikke gå på offentlig skole i norge, det er sikkert og visst. Dårligere skoler må man lete lenge etter, og med sånne lærere som deg er det søren ikke rart heller. Hvordan klarer du å gjøre mann ut av han? Ved å gjøre narr av han? Du rakker ned på andre her og sier at du har så flott utdannelse. Hvorfor har du flere studiepoeng enn andre lærere? Måtte ta fag flere ganger fordi du ikke forstod det første gangen?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #94 Skrevet 3. desember 2007 Eh, ja, det er det. Hvor har du vært de siste åra?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #95 Skrevet 3. desember 2007 Til å ha en phd (det er den ofisielle forkortelsen på doktorgrad) har du lite kjennskap til utdanningsinstitusjoner og hvordan de fungerer.
ragna Skrevet 3. desember 2007 #96 Skrevet 3. desember 2007 jeg har vært her godt plantet på jorda jeg. du da? svever rundt på pluto?
harengutt Skrevet 3. desember 2007 #97 Skrevet 3. desember 2007 Takk, du trenger ikke å opplyse meg om at forkortelsen er Ph.D. Har graden, vet hva den kalles... Nå har ikke jeg sagt at jeg har doktorgrad i utdanningsinstitusjoner, men jeg har derimot gått på skole i USA, og jeg kjenner flere professorer der og i norge. Etter hva de forteller er det store forskjeller på hvordan utdanningssystemene fungerer, og norge kommer til kort. Det er det vel ikke bare jeg som mener, det er etter hvert blitt ganske kjent at skolene våre er for dårlige og vi ligger langt bak når det gjelder bl.a. matematiske ferdigheter.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #98 Skrevet 3. desember 2007 Jeg er helt enig med deg i at skolen i Norge er for slapp. Det er for mye kos og demokrati. Men det gjør skolen vår best i verden på almenndannelse. Og gir oss elever som er slappe i realfag.
harengutt Skrevet 3. desember 2007 #99 Skrevet 3. desember 2007 Jeg vil også si at de er dårlig språklig. De fleste kan ikke gramatikk, rettskriving eller skrive en god essay. Ordforrådet er begrenset, og da jeg gikk på universitet så fikk jeg høre av sensor at mye av grunnen til at jeg fikk gode resultater var fordi jeg skrev så godt. Jeg har gått på gode skoler i usa, og der lærer man virkelig mye. Skolen i norge er bare oppholdsplass. Og hvis du, Doppler, mener at skolene er dårlige, hvorfor ble du lærer? Idealist? For du slår ikke meg som en person som gjør at andre vil sikte høyt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #100 Skrevet 3. desember 2007 Hvorfor kan jeg ikke være idealist? Hvorfor kan jeg ikke like å jobbe med ungdom? Og hvorfor får ikke jeg folk til å ville sikte høyt? Fordi jeg slengte ut av meg en kommentar om at her var det dårlig med studiepoeng? Helt ærlig så hadde jeg forventa flere med høyere utdanning, men kanskje overvurderer jeg verdien av utdanning. Og som en såpass skolert person som du påstår å være burde du og ha fått med deg at verden ikke er svart hvitt, og at alt du ser på internett ikke nødvendigvis er sant. Jeg driver nå med siste runde ped for å få formell lærerkompetanse og svært mange av mine medstudenter sliter bekymringsfullt mye med oppgavene som skal leveres inn. De er ikke i stand til å skrive en 7 siders fagtekst med teori og drøfting og få det godkjent. Men jeg er jo i så måte heldig som har studert sammenhengende i mange år, og har denne formen for oppgaver inne. Men jeg mener og tror at skolen bør reformeres på flere plan. Unger må slutte å forhandle. De må kunne ta en beskjed uten å skulle ha et ord med i laget. Lærerene må få enda mer faglig fordypning på det nivået lærere på vgs har. Gjelder særlig de som underviser fra 3 kl og opp til ungdomsskolen. Og vi må slutte å ha det så jævla koslig. Dette er jobb. Ikke kos. De skal selvfølgelig ikke vantrives, men de skal ikke på lekeleir heller. Og bort med alt det utenomfaglige dillet som stjeler tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå