Frk. frustrert med alle de små Skrevet 2. desember 2007 #51 Skrevet 2. desember 2007 Kjipt for de meg fjørtihundretusen studiepoeng, at en eletriker fra videregående, eller en nordsjøarbeider ved vitnemål fra Grunnskolen i baklomma, kanskje tjener mer enn dere. Ikke alltid lønnsomt å være høy på pæra. Og Doppler, disse påstandene ovenfor her kunne du spart deg for!
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #52 Skrevet 2. desember 2007 Alle med fjørtihundretusen studiepoeng vet at det ikke er pengene man tar utdannelse for i Norge i dag. Kjipt? Finnes det andre verdier i livet enn penger? I tilfelle, hvilke da? Hm?
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #53 Skrevet 2. desember 2007 -Dessuten må jeg lure litt på hvilke påstander Doppler har kommet med, annet enn at her var lite studiepoeng ute og gikk, i en tråd om studiepoeng? Jeg måtte nesten lese meg opp på denne tråden, ja. Hvor mye er lite? Hvor høyt er opp??? Alt er subjektivt. -Eller tar jeg feil her? Knapt nok kranglepotensiale at noen har halvtomme glass mens andre har nesten fulle. -Egentlig er det jo selvfølgelig kun et spørsmål om hvor mye man drikker og hvor effektive servitørene er;-DDD
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 2. desember 2007 #54 Skrevet 2. desember 2007 Oi, oi, oi....ute og tøffer seg. Svaret gav du deg selv; alt er subjektivt. Dermed er det litt uforskamma av Doppler å påstå at kun to personer, på hele tråden (der bare en av dem har lekka antall studiepoeng), har noe å fare med.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 2. desember 2007 #55 Skrevet 2. desember 2007 Ja, studiepoeng. Jo flere, dess bedre er du.
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #57 Skrevet 2. desember 2007 Tuller du med meg? Hvis alt er subjektivt er det DERMED uforskammet bla bla bla???
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #58 Skrevet 2. desember 2007 -Så, hvis premissene er at både studiepoeng og penger hver for seg gjør deg til et bedre individ, hva var det som var kjipt igjen???
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 2. desember 2007 #59 Skrevet 2. desember 2007 Kremt, det betyr ikke noe for meg, men antall studiepoeng er tydeligvis en slags rangordning ifølge andre...Doppler feks.
Ikkelektuell Skrevet 2. desember 2007 #60 Skrevet 2. desember 2007 "Som lærer så vil jeg selvfølgelig at utdanningsnivået blant folk skal opp." Ja, og så må vi ha noen til å forske litt på robot-teknologien, så vi kan lage noen som kan sitte i kassa på Rimi om ti-femten år.
Inga Bling Skrevet 2. desember 2007 #61 Skrevet 2. desember 2007 Mulig du har hørt om vg2 salg service? De har butkkfag. Man går der, går to år i lærer og har fagbrev i butikkfag. Det mener jeg er en bedre vei enn å slutte etter 10 og innta kassa på rema med en gang.
Ikkelektuell Skrevet 2. desember 2007 #63 Skrevet 2. desember 2007 Bortsett fra at lønna blir bedre med fagbrev; hvorfor i all verden er det en bedre vei? Dessuten var det snakk om utdannelse som gir studiepoeng, etter som jeg forstod.
Ikkelektuell Skrevet 2. desember 2007 #64 Skrevet 2. desember 2007 Ja, dette er alment kjent, i det minste så er den velutdannede delen av befolkningen fullt klar over det.
Inga Bling Skrevet 2. desember 2007 #65 Skrevet 2. desember 2007 Som lærer anser jeg alt som er over grunnskole for utdanning. Noe er videregående og noe er høgskole. Hvordan kan jeg utdanne elever på vg2 dersom jeg ikke tror at det de gjør er bra nok?
Ikkelektuell Skrevet 2. desember 2007 #66 Skrevet 2. desember 2007 Jeg spurte om hvorfor en Rimi-ekspeditør har det bedre på Rimi med et fagbrev, enn uten - bortsett fra lønna, som sagt. Jeg har ikke antydet at du ikke mener VG2 er 'bra nok'.
Inga Bling Skrevet 2. desember 2007 #67 Skrevet 2. desember 2007 Som du sier bedre lønn. Lettere å få ny jobb. Man har papirer på at man faktisk kan et fag. Selvfølelse. Mestring.
Ikkelektuell Skrevet 2. desember 2007 #68 Skrevet 2. desember 2007 Jeg skal være enig med deg i at papirer fra VGS bør være et minimumskrav, men så siktet jeg også til studiepoengrytterne med det første innlegget mitt. Jeg kan ikke se at det skal være en objektiv, felles sannhet for hva som gir god selvfølelse og opplevelse av mestring, og vil ikke krangle med en som sitter i kassa på Rimi, uten fagbrev, og er strålende fornøyd etter endt arbeidsdag. Poenget mitt er at det fokuseres for mye på at (høyere) utdanning = lykke, "og den som mangler dette kan neppe ha noe særlig til liv".
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #70 Skrevet 2. desember 2007 Det er ganske viktig dette, faktisk. Uansett, det er klart at velutdannede rangerer hverandre etter utdannelse, man har tross alt en del til felles, ikke ulikt måten fotballspillere rangerer hverandre, kunstnere, andre med felles interesser, det betyr ikke at man mener at folk som - for eksempel - ikke spiller fotball er mindre verdifulle som mennesker, bare som fotballspillere. Selv innrømmer jeg glatt at jeg ikke vet inn eller ut på en fotball, så har jeg litt mindre å snakke med nettopp fotballspillere om, men jeg legger meg da ikke ned og skriker på rettferdighet fordi om flinke fotballspillere mener jeg er dårlig i fotball. Jeg ER jo det. Subjektivt og objektivt. Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå eller respektere??? -Med mindre ens største (og hemmeligste?) ønske her i livet er å bli proff-fotballspiller, på tross av hammertær og benskjørhet...
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 2. desember 2007 #71 Skrevet 2. desember 2007 Diskuterer du fortsatt med meg? Eller med deg selv? Vi mener jo det samme. Blir litt feil å sammenligne velutdannede i sin helhet, med fotballspillere. Tar du derimot lærere (lærer, faglærer, lektor, adjunkt), og stiller disse opp mot fotballspillere, så er jeg med på teorien din. Avgrensing er nøkkelordet.
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #72 Skrevet 2. desember 2007 Vissvass. Jeg har mye til felles med de fleste som har studert, til og med de som har studert matte. Spillereglene innenfor høyere utdannelse i Norge (og etterhvert i hele den vestlige verden) er de samme. Ikke ulikt for eksempel fotball. -Dessuten diskuterer jeg ikke. Jeg påstår. Jeg påstår for eksempel at vi er grunnleggende uenige. Jeg forstår at du ikke helt begriper konseptet diskusjon, eller teori for den saks skyld. Vi mener definitivt ikke det samme!!! -Hva er avgrensing nøkkelordet til, for eksempel?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 2. desember 2007 #73 Skrevet 2. desember 2007 Avgrensing er nøkkelordet til PÅSTANDENE dine. Viktig å være konkret vet du..... Hva er vi uenige i? Synest du bare virrer rundt med en haug med ord uten å komme fram til noe spesifikt. Det blir på en måte en bokstavsuppe uten smak....
Ikkelektuell Skrevet 2. desember 2007 #74 Skrevet 2. desember 2007 Det blir litt søkt å sammenligne fotballferdigheter og utdannelse. Dessuten sitter dere her og rangerer hverandre etter antall studiepoeng, uten å ta i betraktning hva slags studier det egentlig er snakk om. Det er denne wannabe-åndselite-tendensen jeg ser ned på. Den gjennomsyrer samfunnet, hvilket hadde vært ok dersom den hadde ført noe konstruktivt med seg. Det gjør den ikke. Det vittige er at utdannede mennesker ofte (direkte eller indirekte) påberoper seg å besitte en større intellektuell og sjelelig dybde enn røkla, men likevel har de forbausende lett for å nedvurdere et annet menneske utelukkende på grunn av mangel på høyere utdannelse. Skulle ikke et menneske med en slik dybde ha innsikt nok til å gå milevis utenom den fella? "Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå eller respektere??? -Med mindre ens største (og hemmeligste?) ønske her i livet er å bli proff-fotballspiller, på tross av hammertær og benskjørhet... " Jeg skjønner hvor du vil hen, men høyere utdanning er faktisk ikke forbeholdt noen elite lenger (selv om dere ser ut til å tro det). Hvem som helst kan skaffe seg det, bare de vil det nok.
lilja70 Skrevet 2. desember 2007 #75 Skrevet 2. desember 2007 Jeg forstår jeg snakker for døve ører. Nøkkelordet til dine tolkninger av mine påstander vitner om nettopp det. Bokstavsuppe ja. Det er litt som camembert, en smak man må venne seg til. -Om man kjenner behovet. Men for all del, McDo kan være krevende nok, det. Natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå