mamma-til-4 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #76 Skrevet 29. november 2007 Jøss!!! Blei skikkelig overrasket over å se denne tråden oppe enda dagne etter:)) Koselig å lese om alle hestejentene og alle de som fortsatt har har hesteblodet i årene fordi om barn har kommet til verden:) Ang fullblods så er jeg enig i at de kan være flotte hester:)))) Glemmer aldri da jeg dro på tur i treningssal for første gang....)Kom hjem og treneneren trodde jeg hadde gått fra vettet...hahahaha....
Bertie_84 Skrevet 29. november 2007 #77 Skrevet 29. november 2007 Spranghesten min er satt vekk på helfor til en venninne å er mer på tur enn hun er på banen. Formulerte meg nok litt rart.. Ville ikke beholde henne selv for hun kan så mye så ville ikke "sløse" det vekk på bare å ri tur:) Står ute fra 8 om morgenen til 8 på kvelden også!
mamma-til-4 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #78 Skrevet 29. november 2007 God morgen:) Skal nok ikke mye til med ordlegging før vi er i gang med spekulering her se:) Tviler ikke på at hesten din har det bra:)
Gjest Skrevet 29. november 2007 #79 Skrevet 29. november 2007 tror jeg har hatt den mest blandede erfaringen her: Både jobbet på trenerstall og hatt hester tilstart i norsk og svensk travderby samt drevet rideskole! Jeg hadde bare de helt yngste barna, hadde på en måte barnehage på hesteryggen. Bkgrunnen for det, var at jeg selv syns tilbudet til barn i Norge er for dårlig. Vi bor i en by, og her er det 10 års grense på rideskolen. Leie timer fra 6 år.. Mine har sittet på hesteryggen, baki i ei vogn eller vært i stallen siden de satt i Baby Bjørn- så det er litt stusselig for de å måtte leies på time til de er 10 år.. jeg tror det er en sunn blanding med hestekunnskap- man lærer en del om skader og forebygging ved å trene løpshester på så høyt nivå, og man har daglig samarbeid med veterinærer som er gode på hest og skader, alternative behandlere og jeg personlig har alltid vært facsinert av godt voksne mennesker med erfaring. Jeg snakker med de gamle nestorene i sporten for å utveksle meninger- jeg tar på meg baller og diskuterer odds og løpsprogram både på Bjerke og Øvrevoll. Jeg tør å svare en rideinstruktør (blåser i om vedkommende er utdannet på Flyinge??) hvis jeg syns det hun kommer med høres helt bak mål ut. Å bandasjere en frisk hest for å slippe den ut i luftegården høres ut som bare noe som gir en selv mere jobb. Både med å gjøre jobben, samt all den vasken av bandasjer, da gitt? Senene til en hest er jo skapt til bevegelse- skal jeg beskytte bena mot hesten selv? Mot fluer? Mot frisk luft? Er alle disse hobby bandasjererne klar over HVORFOR de gjør det?? Hmm... forundringens tid er aldri forbi
mamma-til-4 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #80 Skrevet 29. november 2007 Som jeg sa i går så gjør de nok mye av uvitenhet,men i beste mening:) I hestesporten møter man mennesker med mye meninger og krav,det gjelder da å velge sine fighter med omhu når man driver ridesenter....Har vært med i den daglige driften på flere,så dette har jeg og vært med på også.....Hestefolk er sære,men hvis man velger sine fighter og opptrer som et menneske med forståelse så kommer man ofte langt med det....
Gjest Skrevet 29. november 2007 #81 Skrevet 29. november 2007 sunn fornuft er en fin ting- man kommer langt med...
mamma-til-4 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #82 Skrevet 29. november 2007 I hesteverden er det like mange meninger som det er folk og hester omtrent.Skjønner godt at folk må feile mang en gang før de tør å høre på sin egen stemme ......så er det som regel når det gjelder annet i livet når man er usikker det......
trøndermamma Skrevet 29. november 2007 #83 Skrevet 29. november 2007 Er nybegynner, og er nå med på ridekurs sammen med min datter. Har vært med i litt over 1 år, og storkoser oss! Hestebasillen har fått skikkelig tak her i huset:) Rir i en kjempetrivelig stall, hvor det er muligheter for å ha hest på for, så vi kommer nok til å gjøre det når vi blir litt mer erfarne! Morsomt å se at det er så mange "hestejenter" her inne:))
mamma-til-4 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #84 Skrevet 29. november 2007 Det er ofte det at mammaene kommer etter med ridekurs når barna har begynt:) Dro i gang en "husmortime" en gang i uka for mange år siden og det ble kjempepopulært:))) Mye pauser med skravling (til min store fortvilelse),men de hadde det da så utrolig gøy! Like viktig er ofte samværet med andre med samme interessen:)Vafler og kaffe etterpå))))
My little girl_ Skrevet 29. november 2007 #85 Skrevet 29. november 2007 Hehe, mamma-til-4, du fortjener medalje som har klart å holde denne tråden oppe så lenge;) sånne tråder bruker jo å forsvinne me engang...men var koselig da=)
Younameit Skrevet 29. november 2007 #86 Skrevet 29. november 2007 Du har sikkert vært der, mem mange flotte hester på hestemarked.no. Eller øvrevoll sine sider, hvor de selger unna hestene som ikke duger en sesong til på bane. Mange flotte fullblods til en billig penge.
mamma-til-4 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #87 Skrevet 29. november 2007 Fullblodshoppe er aldri feil:)))) Fikk god hjelp med å holde denne tråden oppe da:) Mange hestefolk her gitt:)
to+en til! Skrevet 29. november 2007 #88 Skrevet 29. november 2007 Nå har ikke jeg orka å lese hele denne lange tråden, hehe! Men ville bare anbefale en Tinker jeg! Syns det er den perfekte familiehest! Stor og snill, veldig barnevennlig. Men den er kraftig med mye pels og hovskjegg, hehe, så kanskje ikke noe for dere varmblodsdamer? Men søk etter de på nett, finnes så mange fine!! Har hatt to stk selv, som nå er solgt pga tidsmangel. Men det skal absolutt bli en Tinker igjen på meg en gang.
mamma-til-4 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #89 Skrevet 29. november 2007 Ja,denne tråden blei lang den:) Og i tillegg handler den ikke om noe spes annet enn hest... Var ikke så mange damer som hadde hest da,men det er da koselig lell.I tillegg så drømmer de fleste her om hest i fremtiden gitt....Får si som mannen min sier jeg da: Det er noe spesiellt med de hestejentene;)
augustmamma 07 Skrevet 29. november 2007 #90 Skrevet 29. november 2007 Svar til Indigo: Hesten min heter Vinraua. Hun er etter Alm Svarten og under Super Trolla som er etter Lappe Troll.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 29. november 2007 #91 Skrevet 29. november 2007 har 2 ponnier jeg da,den ene er min,den andre er datteren min sin:)
mamma-til-4 Skrevet 30. november 2007 Forfatter #92 Skrevet 30. november 2007 Hei:) Hørtes ut som en flott løsning:)
mamma-til-4 Skrevet 30. november 2007 Forfatter #93 Skrevet 30. november 2007 God morgen alle hestefolk forresten:) Nå er det ikke lenge til vi runder 100 innlegg her gitt....hadde jeg aldri trodd når jeg begynte på den,men trofast hestefolk har vært innom flere ganger hehe..... Runder vi 100 i dag da? Har forresten vært innom øvrevoll sine sider i går....noe greit der og noe veldig ugreit:)
Younameit Skrevet 30. november 2007 #94 Skrevet 30. november 2007 God dag ! Ja, sånn er det vel overalt, mye bra men også mye dårlig. Hester altså... Vi fikk valakken når han var 17, mot å love et godt og varig hjem. Er så fornøyd med han altså. Eneste at han kan bli litt heit i begynnelsen på galoppen, spes når hoppa går bak, men det er vel konkuranse instinktet som sitter igjen, han har gått mange løp og tjent en halv million. Hoppa derimot ble aldri noen løpshest og gikk som lærling jockey hest. Super snill hun også.
mamma-til-4 Skrevet 30. november 2007 Forfatter #95 Skrevet 30. november 2007 Ja,det er koselig med hest ivertfall........kjøpte bil til å dra hest med,men hesten er jammen ikke på plass enda...hmmmm...... Ikke bra Blir jo helt dårlig av å gå inn på hestesider jeg...men har jo enda ikke funnet DEN hesten jeg vil ha:)
trøndermamma Skrevet 30. november 2007 #96 Skrevet 30. november 2007 Jaggu ligger tråden her enda:)) Har sittet å lest litt om sits og galopp siden det er det vi skal lære neste gang på ridekurset. Fikk så vidt prøvd det på siste ridetime, og det var jaggu ikke så enkelt som det ser ut for! Men morsomt er det når en først føler at en takler det:) Er heldig å rir en snill fjording, så det skal vel gå bra. Ser mange over her har forskjellige favoritter, men må si at jeg som nybegynner foretrekker fjordinger. Stødige og snille, men samtidig våkne og sprettne (iallefall de på stallen her) Men siden det er så mange hestejenter her...lurer litt på hva dere bruker om vinteren når dere er ute og rir? Vanlig ridebukse er jo iskaldt, hvilken type bukse er best? Skal også kjøpe skikkelige ridesko. Datteren min har ridestøvler, men hun liker dem ikke. Lurer på å kjøpe sko, og shaps i tillegg...er det bra? Og bruker dere sånn sikkerhetsvest?
mamma-til-4 Skrevet 30. november 2007 Forfatter #97 Skrevet 30. november 2007 Hei:) På vinteren er det greit å ri med boblebukse (som du får kjøpt i hestebutikken),men noen fryser mindre og bruker vanlige shaps utenpå ridebuksa:)Det er varmere å bruke skikkelige vinterstallsko. Ang sikkerhetsvest er det mye debatter ang dette,men vet at mange ridesenter har kjøpt inn vester til rideskolens bruk.Dette er noe du selv må gjøre deg opp en mening om;) Ang sits og galopp,så er det en treningssak som alt annet.Sett deg dypt og "tungt" i setet...Slapp av,for det kommer etterhvert:) Rolige,stødige hester er de beste til læring av ridning,uansett hvordan de ser ut eller hvilken rase det er...... Høres uansett ut som om du har det kjempegøy:) Lykke til videre:)))
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 30. november 2007 #98 Skrevet 30. november 2007 vi kjøpte oss en kos liten døl for noen uker siden som familiehest og det er så koselig atte jeg er selv en dressurrytter som er vant med varmblods ridehester og syns det er mest moro av alt, men etter at jeg ble mamma ble det vanskelig både med tid og økonomi til å fortsette og avle og ri så da la jeg det på hylla og har nå kjøpt en døl da er kjempegøy med nye utfordringer som innkjøring o.l. tenkte også å stille han til våren og prøve å få han godkjent til avl... det mest deilige er at han er så snill og grei og at snuppa på 3 storkoser seg sammen med han hun er med å møkker boksen og triller lille trillebåra si og pusser og styrer har akkurat begynt å leie henne rundt på han da vi driver på å skal begynne å ri han inn etterhvert og dette syns hun er ordentlig gøy ser fram til koselige sledeturer med bjeller og sånn etterhvert vil absolutt anbefale en koselig døl. hehe selvom det er som natt og dag fra de "ordentlige" hestene, har klødd meg hue mange ganger over all denne pelsen og sånn, jeg som er vant med barberte hester og dekken og dill dall. hehe...
mamma-til-4 Skrevet 30. november 2007 Forfatter #99 Skrevet 30. november 2007 Høres skikkelig koselig ut altså....... Sukk.....blir helt gira jeg,men det var det å finne den rette hesten da....ser nå på alt mulig mellom himmel og jord jeg....... Eneste jeg er enig med meg selv om er at den må være snill og jeg vil helst ha en hoppe....dont know why..... Mye pels ja.....det høres litt slisomt ut,men man blir vel vant til det meste....
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 30. november 2007 #100 Skrevet 30. november 2007 du får sjekke bondebladet? er en del som selger hest der, vi kjøpte vår der det går jo faktisk an å trene seriøst med en døl e.l også, er jo NM i dressur o.l. for dem også... men er jo klart at det sikkert blir som å kjøre lada etter porsche hehe.. neida, bare tuller jeg. har tenkt seriøst på å trene dressur med han og jeg ser nok helt seriøst for meg at han skal barberes når han settes i trening, er liksom ikke helt på det derre "alt skal være helt naturlig med masse pels og ikke dekken" nivå... liker vel forsåvidt best hopper jeg også, da har man jo alltids muligheten til å avle om de skulle bli skadet og ikke kan trenes lenger men har hatt hingster før og nå denne dølahingsten her og det er jo kos det også ærlige og snille hester da. lykke til på hestejakt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå