Labbetøs Skrevet 28. november 2007 #51 Skrevet 28. november 2007 Tja. Både enig og uenig. Aktive spranghester må jo barberes (stakkars dem dersom de skulle prestere på det nivået med tykt av vinterpels...). Barberte hester må ha godt med dekken. Og sprangridning på høyt nivå er hard belastning på beina til hester, så da er det godt med bandager. Det handler om skade og slitasjeforebygging. Dermed syns jeg at å stå uten dekken og slikt er MYE værre for dem enn å stå med...
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #52 Skrevet 28. november 2007 Enig med hun over meg....dvs ikke meg selv da....fordi om jeg er enig der og.....begynner å bli sent her....hehehe........
My little girl_ Skrevet 28. november 2007 #53 Skrevet 28. november 2007 hehe.. hest er mye jobb ja, å enig i at det finnes andre løsninger.. en stall her som jeg hadde frøkna mi før, der "tålte ikke heste snø og regn" engang.. da får jeg helt mark!! min elsker snø..å går under buskene når det regner,å ikke vil hu inn heller.. men når snuppa her blir eldre skal hun få en ponni;D gleder meg til det.. hehe
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #54 Skrevet 28. november 2007 Jeg håper unga mine ligger unna å få helt dilla jeg....det blir dyrt for jeg er svak:)Da blir det fort ponni ja:)
Labbetøs Skrevet 28. november 2007 #55 Skrevet 28. november 2007 Mhm. Det er forskjeller over alt, og man kan ikke bare mene at det er best å stå med lite eller uten dekken uten å tenke over hva man sier. Pels=hest som ikke klarer å prestere like godt og som får det ALT for varmt under hard trening. OG, det blir ofte syk hest av det. Tykk pels som blir skikkelig dyvåt mange ganger i uka er ikke så innmari enkel å få fort tørr. Dermed blir de ofte syke. Da er barbering nødvendig, og dermed dekken. Jeg tenkte litt som hun andre her før i tiden selv. Hester er hester og må få lov til å være det osv. Men etter at jeg ble aktiv konkurranserytter selv så har jeg jo selv erfart at det ikke nødvendigvis er det beste alltid. Man endrer litt syn på slikt etterhvert som man kommer "opp i gradene" på et vis. Behovet endrer seg med bruken. Men du. Du sier du stod over NM 3 ganger, Da har du sikkert ridd det en del ganger også. Hvilke år? Du vil kanskje ikke legge ut navn her (hva med fornavnet bare?) men dersom du legger ut hestenavn kjenner jeg deg kanskje igjen? Jeg har vært med fra 2002 til 2006 selv. Og var å luktet litt før den tid også. På Corlando. Heter Mariell.
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #56 Skrevet 28. november 2007 Gammel jeg:) Sto over i 94,98 og 99
innMariSterk Skrevet 28. november 2007 #57 Skrevet 28. november 2007 Nå har jeg lest alle svarene, og jeg kjenner hestelysten komme krypende atter en gang :-) Jeg skal kjøpe hest, men det blir når ungene er litt større og kan ha glede av hesten også. Jeg kan ikke skjønne at så mange vil ha varmblods, nei takke meg til en stødig kaldblods som ikke får panikk når man rir forbi postkassen.... Jeg startet med Lyngshest og har ridd alt fra diverse hysteriske fullblods, araber (ikke så hysterisk), oldenburger og til sist min kjære danske halvblods. Fy flate for en fantastisk hest, guuuud som jeg savner den hesten! Men når vi nå som familie skal ha oss hest en gang, så blir det nok mest sannsynlig en trivelig lettdøl eller noe ;-)
My little girl_ Skrevet 28. november 2007 #58 Skrevet 28. november 2007 selvfølgelig dekken når man barberer, jeg barberer hesten min selv,å jeg bruker dekken,men det var for å sette det litt på kanten, mange pakker inn hesta med alt mulig, er ei her som MÅ ha på bandasjer og "pysjen" på hesten sin om natta,bandasjer for at han kan jo tråkke over, eller belaste feil??!!! da må jeg få fram at det er ikke porselen, det er en hest!!
*Kleopatra Skrevet 28. november 2007 #59 Skrevet 28. november 2007 Måtte le litt når jeg leste svaret ditt, InnMariSterk! "en stødig kaldblods som ikke får panikk når man rir forbi postkassen" Akkurat slik var frøkena mi (varmblods), ikke noe glad i postkasser og syntes det var veeeldig mystisk om bossdunken hadde flyttet på seg en meter:) Men hun var nå god likevel.
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #60 Skrevet 28. november 2007 hehe....er enig der altså......men det er mange som gjør det av uvitenhet og det er stort sett vel ment..... Denne tråden blei oppe overraskende lenge gitt.....om ikke det var mange som har hest så er det ivertfall mange hestejenter her:)Koselig det:)
innMariSterk Skrevet 28. november 2007 #61 Skrevet 28. november 2007 hihi Bianca :-) Jeg ble forresten omtrent skallet i koma av en sånn postkassehest..... Jeg sto ute og striglet henne, og plutselig fikk hun øye på seg selv i et speilbilde og kastet hodet bakover - og der var mitt hode....Ikke noe særlig å skalle med en hest - jeg så stjerner og planeter i 1 time etter på .....
LizzyG Skrevet 28. november 2007 #62 Skrevet 28. november 2007 Hehe... Man kjenner jo neste hestelukta komme krypende når man leser den tråden her. Natty SKAL bli hestejente hun, det er bestemt allerede;)
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #63 Skrevet 28. november 2007 Ser det er begynt å summe ang postkassehester og hester som er redd seg selv:))) Mye juling opp igjennom årene for ikke å tenke to ganger her ivertfall....og et par episoder med "hjel meg med hesten min"episoder da...de er faktisk de verste....... Nå sier jeg bare:har ikke tid til å brekke noe,så nei jeg står over hehehe.....
*Kleopatra Skrevet 28. november 2007 #64 Skrevet 28. november 2007 Auch, hehe! Blir litt skader av å holde på med hest, har hatt hjernrystelse en gang og fått maaange blåmerker og halvknuste tær:)
innMariSterk Skrevet 28. november 2007 #65 Skrevet 28. november 2007 hehe joint the club! Jeg har også hatt hjernerystelse. Jeg kom ridende i full galopp opp en gårdsvei - og der sto plutselig en gammel mann og måkte snø av garasjetaket sitt......Jadda,jadda vet ikke hvem av oss som fikk mest sjokk, jeg eller hesten. .......og jeg vedder på at de sikter på tærne med vilje - spesielt når de har brodder på..... >:- ) I dagens moderne hestehold så skal forresten hestene gå uten sko for blodsirkulasjonen sin skyld - og er det glatt så suger kråka seg fast i isen og gjør det stabilt (det tror jeg når jeg ser det), det har jeg hørt i alle fall
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #66 Skrevet 28. november 2007 Akkurat det der tror jeg når jeg ser det jeg også!)) Hadde en hest i leietau som hadde måtte tatt av alle skoene pga noe problemer med høvene osv....gikk fra en stall til en annen....og det var ikke mye om å gjøre før hesten skviset meg....han prøvde så godt han kunne å stable beina han,stakkars,men gikk i bakken så det sang hele hesten.
*Kleopatra Skrevet 28. november 2007 #67 Skrevet 28. november 2007 Har ridd noen "barfothester", men de pleide å ha sko med brodder på vinteren. Ikke nubbesjans på glatta uten:s Gikk fint når de bare ble ridd på markene med snø da, og da var det bedre uten sko. Kladda ikke noe særlig under hovene uten sko.
Labbetøs Skrevet 28. november 2007 #68 Skrevet 28. november 2007 hjel meg med hesten min? Hva betyr det? Jeg har brukket både det ene og det andre i diverse hesteulykker. Det verste av brud vat da jeg knuste kneskåla. Hesten steila HELT rundt. Jeg klarte heldigvis å skyve meg litt il siden slik at han ikke knuste meg (STOR hest), men da landa han med ryggen over beinet mitt. Sliter med det den dag i dag. Blir aldri bra. Men det verste hesteulykken tok nesten livet av meg. Gullet mitt sparka meg i hodet med vintersko. Slo meg bevisstløs og jeg mista mye blod. Ble sprekk i skallen og en SVÆR rift på rundt 35 sting. Ei lita jente på 8 år fant meg. Uff. Det kunne gått riktig galt. Tok tre mnd før jeg fikk sove en natt sammenhengende, og to år før jeg var helt bra.
Indigo^ Skrevet 28. november 2007 #69 Skrevet 28. november 2007 Har en liten turboponni, Islandshest, selvfølgelig Kjekke saker, passelig stor til meg (er bare 158) og hesten er rundt 142, litt stressa i hodet når man rir, men likevel ikke redd noe, bhar det bare litt... travelt. Jeg og lillejente på 2,5 år rir henne uten problemer, hun blir en helt annen hest med henne oppå. Liker best Islendeinger siden de er streke nok til å bære voksne, og kalde i hodet slik at man kan gjøre stort sett som man vil med dem. med tanke på oppstalling, så har jeg henne et sted hvor stalleierene gjør alt med henne. de forer, slipper ut, måker, tar inn forer etc. Det eneste jeg gjør der er å stelle å ri henne. Supert for aånne som meg som er aleine meg veslejenta og ikke alltid får tid til å dra ut fordi jeg må med sykt barn etc. Savner dog å ha den hjemme selv og høre den knegge om morgenen etc. En gang, når jeg blir stor skal jeg ha min egen stall så jeg kan styre alt slikt selv *drømme*
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #70 Skrevet 28. november 2007 Litt skrive leifer sånn på kvelden her..... Den siste du hadde der hørtes skikkelig j...ig ut....Godt det gikk bra:) Selv har jeg vært dum og satt meg på mye uferdige hester....noe som har resultert i masse småbrudd,hjernerystelser,brudd på kneet osv... Men den som tok kaka for meg var da jeg satt på en 3 åring som bestemte seg for å ta helt av.....til slutt reiste han seg opp på to,men mistet balansen og gikk rundt....jeg fikk hele hesten over meg med et brak.....Reiste meg opp og trodde jeg var forslått som bare det.Gikk minst mulig i 3-4 uker husker jeg.Brukte krykker en stund for å avlaste ..men flere år senere fant de brudd,på brudd i bekkenet mitt og ene benet og det har jo grodd skeivt....Ikke helt heldig akkurat det der,men,men...det gikk jo bra...Ikke like deilig når man er gravid,men ellers så går det jo greit.
mamma-til-4 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #71 Skrevet 28. november 2007 Høres ut som den perfekte løsning for deg å ha henne i den stallen ja:) Koselig med hest:)
augustmamma 07 Skrevet 28. november 2007 #72 Skrevet 28. november 2007 Ja, jeg har hest. Ei hoppe på 7 år som er aktiv traver. Har faktisk tjent 170000 bare i år! Så i år har det faktisk vært lønnsomt å ha hest. Hun er fin å ri, men er enig i at travere ikke er perfekte familiehester. Hun har lett for å stresse seg opp.
mille80 Skrevet 28. november 2007 #73 Skrevet 28. november 2007 Jeg vil også prate hest:) hest er jo best, hehe. Vel er 27 år, egentlig lagt hesteinteressen på hylla for mange år siden, men for halvannet år siden skaffet jeg meg en fòrhest, og jeg angrer ikke et sekund. Og selv om jeg før bare skulle ri disse fancy rasene, har jeg nå havnet opp med døl:) herregud, han er helt perfekt. Den hesten er mer menneske enn dyr, så utrolig smart liksom. I de 10-12 årene jeg red aktivt, har jeg ALDRI vært borti en lik hest med en personlighet som han! Så nå koser vi oss på tur flere ganger i uka:) rir foreløbig bare tur med han, men har tenkt tanken på å melde meg på et kurs for å friske opp gamle kunster:) Meldte meg faktisk på et her i høst, men så sviktet motet og jeg avbestilte.. søren, skal snart:) Nå ELSKER jeg rett og slett denne dølen, helt herlig. Det morsomme er at vi stort sett rir på turer med en fullblods- og hvem er den skvetne? joda, det er dølen min det:) det er han som kan finne på å bli nervøs og tulle litt når det feks kommer busser, lastebiler o.l, men fullblodsen; står der støtt som et fjell:) leer ikke på en muskel:) jaja, moro lell, kjempe glad for at jeg begynte med hest igjen!!!
Indigo^ Skrevet 28. november 2007 #74 Skrevet 28. november 2007 Hva heter hesten din augustmamma? jeg er litt, ikke så mye inne i travermiljøet også. Kjenner litt til stammer ol. Hadde ei kaldblodshoppe etter Essi Troyan u.Reitfunn som vi nettopp avliva. Dessuten eier tanten min den fordums stolthet Briskebygutten, på 24?!? år
Younameit Skrevet 29. november 2007 #75 Skrevet 29. november 2007 Hei ! Vi har 2 avdankende galopp hester her hjemme. Ei hoppe på 12 år, bedekt i vår med en paint hingst og ridehesten min, en vallak på 18. Absolutt ikke hester som er redd postkassa, som jeg leste om høyere opp her. Ble selv overrasket over hvor stødige de virkelig er når vi fikk vallaken ( ble da frelst og kjøpte hoppa ) 110 % trafikksikre begge to, elsker å klatre og gå på tur i all slags terreng. Når barna blir større har jeg ingen betenkeligheter med å leie barna når de rir. Siden vi bor på landet, og de kommer fra by`n, så var det litt skummelt med ku og sau, men gikk fint forbi med litt overtalelser. Så til dere som dømmer de varme rasene, legg ikke alle under samme kam, men gi hvert enkelte individ en sjanse. Fullblods er topp !!! Hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå