Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Merker humærsvingningene nå! Min mann har 2 barn på 9 år, fra ett tidligere forhold. De har bursdag neste uke, og vi er veldig uenige om gave kjøp, og hvor mye dette skal koste. Han mener å bruke 1 500 - 2 000, på hver av dem, og det maner jeg er altfor mye. Han ringte meg nå, og fortalte at han skulle ut meg barna i dag, og kjøpe bursdagsgave til dem. Jeg syntes dette er noe som jeg burde ta del i, både hva som skal kjøpet, og hvor mye penger som skal brukes. Han har bestemt at han skal kjøpe ridevester til dem, det er forsåvidt greit, men jeg syntes grensen burde være på 1 000 kroner. Er det jeg som er urimelig? Jeg er trist og lei meg nå... Syntes dette er ting som må diskuteres, spessielt nå som vi har så mye annet og bruke penger på.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Det går ikke an å kjøpe seg til å bli likt, er det mange som sier...kanskje dette er et slikt tillfelle? Evt..!? 1000 kr mener jeg er maks jeg ihvertfall! Barn har for mye materalistiske goder nå...
Erisa* Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Oj, det var mye penger å bruke på bursdag! Syns virkelig at 1000 kr til hver burde holde, tror aldri mine foreldre har brukt mer enn det på meg!
pandabjørn Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Jeg også synes 1000,- burde holde til hver av guttene! men har han egen konto som er bare hans så får han bare øse ut pengene da hvis det er det han vil! men har dere felles konto så hadde jeg blitt forbanna om det hadde vært min mann... barn har ikke godt av å få formye heller er nå min mening..
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Ja det var drøyt, helt enig med deg, og 9 år da er de jo ganske små også. Syns det hadde holdt med 5-700 kroner på hver jeg, barn i dag er så sinnsykt bortskjemte, er jo ikke prisen det kommer an på. Du får be han betale a egen lommebok og ikke bruke a deres penger hvis dere har felles..
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Nei, vi har ikke felles konto. Men vi er gift, og avtalen er at vi snakker om og bestemmer litt i fellesskap hvordan og hva pengene skal brukes til. Nå er det oppussing av barnerom, og nytt soverom til oss. Jeg har en normal årslønn på 300 000, mens han tjener over 700 000.Men, jeg syntes ikke det er grunn til å sløse med penger for det! Jeg er nok litt mer fornuftig enn han... Avtalen er at jeg bruker mest mine penger til babyen, og har står for hus og hjem. Men jeg hater at han sløser bort penger på sine barn, bare fordi han har dårlig samvittighet ovenfor dem. De er veldig sjalu på at jeg kjøper ting til min baby, som ennå ikke er født. Kan ikke engang klare og tenke meg hvordan dette blir når babyen kommer... Huff...
Athravil Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Personlig mener jeg at tingen man kjøper i gave er viktigere enn summen... Med det mener jeg at om noen ønsker en spesiell ting så spiller det egentlig ikke noen rolle om denne tingen koster 50øre eller 2000 kr. Men, egen økonomi spiller selvfølgelig en rolle, man kan ikke bruke mer penger enn man faktisk har råd til, selv om man gjerne vil. Til forsvar av mannen må jeg si at han har funnet fornuftig "dyr" gave. Sikkerhetsutstyr er jo noe mange ville ha kjøpt uansett og kjøpt dyre bursdagsgaver i tillegg, at han velger å gi dette utstyret i gave er jo kjempebra. Går dette ut fra deres felles konto burde jo du også ha et ord med i laget og at dere er enige i hvor mye som skal brukes/hva som skal kjøpes.
Athina' Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Herreguuud så mye penger han har tenkt å bruke da!!?? DET hadde jeg aldri akseptert, og jeg hadde satt ned foten da altså selv om det er hans barn. Ble helt satt ut jeg, og må si at jeg er litt rystet her. Bursdagsgaver her i huset er ca kr 300-500 mens julegavene er de litt spesielle gavene.
Gjest Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Jeg fikk 200 kr av mamma på 20års dagen min jeg ;-p Men 1000 hos pappa da... Han har jeg alltid fått lite av før... 200-250 kr.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 Det er da hans valg hvor mye penger han skal bruke på sine barn!!! Har han lyst til å bruke så mye, burde han få lov til det. Ikke du som bestemmer det! Dessuten tjener han iallfall nok til det så.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 Siden dere ikke har felles konto og han bruker sine penger på bursdagsgave ser jeg ikke noe i veien med prisen hvis han selv føler at han har råd til det. Og det å kjøpe dyre bursdagsgaver til barna sine er vel ikke sløsing! Hadde dette vært noe som hendte hele tiden hadde jeg forstått deg.. Men ikke når det kommer til bursdag/jul! Synes du virker gjerrig når det kommer til barna hans..
Athina' Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 Hvordan vet du hvor mye han tjener? Uansett så er de samboere og bør ta slike avgjørelser sammen. En annen ting, slike ting som kjøpes bør være en ting som x'n hans og han deler når det kommer til slike summer. X'n hans bør heller ta av farsbidrag for å kjøpe sikkerhetsutsyr til barnas hobby, er jo derfor han betaler farsbidrag jo. Ikke for at X'n skal gå på frisøren eller kjøpe klær. Den skal gå til barna og underhold av dem! Du som er anonym over meg har tydeligvis ikke erfaring med dette, sånn som reagerer og ordlegger deg.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 Jeg er helt enig med deg Athina! Vi syntes det i utgangspunktet er for dyrt å ha 2 jenter på ridning. Derfor var det ekskona som skulle betale dette, og bruke av barnebidraget. Avtalen var at de skulle få diverse rideutstyr av oss til bursdag osv.. Også skulle de bruke av egene ukepenge og penger de får av besteforeldre. Det at anonym over uttaler seg som hun gjør, er bare mangle på erfaring og kunnskap. Jeg blir sjokkert! Sånne mennesker har tydligvis ikke styr på økonomi i det hele tatt... Uansett, takk or alle oppmuntrene ord, dere som er av samme oppfatning som meg!
Gjest Skrevet 15. august 2007 #14 Skrevet 15. august 2007 Hæææææææææ???? Er det noen som bruker så mye penger på bursdagspresang til barna sine???? *sjokkert* Dette er helt ubegripelig for meg! Vi ga gave til datteren vår til 600,- i år, og synes det var evig nok. Setter heller inn litt penger på kontoen hennes fra tid til annen, når vi har mulighet. På denne måten får hun mer glede av pengene, tror jeg... Nå ser jeg at ungene hans er litt eldre, så jeg er helt enig med deg om at grensen burde på rundt 1000,-
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #15 Skrevet 15. august 2007 Er du syk i hodet anonym????? Når man er gift, snakker man om sånn! Helt klart at du ikke vet noe om økonomi!!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #16 Skrevet 15. august 2007 hm leste innleggene dine lengre opp og får en fornemmelse av at du er sjalu på døtrene hans og at du vil heller prioritere deres felles ufødte barn... viss detter er tilfelle er jeg uenig...la far få tilbringe og kjøpe gaver til døtrene sine...ja dyrt var det men disse vestene kjøper man jo ikke hver gang...har en sønn fra et annet forhold og hos far der skyver stemora foran sine egne barn og det er trist for vår sønn... han føler seg sjalu og utenfor... viktig og ikke glemme de store barna!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #17 Skrevet 15. august 2007 Jeg skjønne godt hvis hun favoritiserer sin egene barn!!! Jeg er i samme situasjon selv, og det er helt klart stor forskjell på mine barn og hans barn fra tidligere forhold! Klart jeg og anomym foretrekker våre barn, femfor de barna han har sammen meg eksen....!!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #18 Skrevet 15. august 2007 Dette har nok ingenting med sjalusi å gjøre!!! Hun ønsker nok bare ett stabilt og ordnet forhold, også økonomisk! Men, jeg skjønner at egene barn blir satt foran hans barn fra tidligere forhold!
Athravil Skrevet 15. august 2007 #19 Skrevet 15. august 2007 Men far skal vel ha lov til å prioritere sine barn, uansett hvem som er moren? Er det alltid den nye dama som skal bestemme hva som skal "bevilges" mannens barn fra tidligere, bare fordi de ikke er hennes? (tenker generelt sett nå og ikke på enkelt personer som har skrevet her) Jeg er personlig ikke for å bruke mye penger på alle bursdagsgaver, julegaver osv, men finner man noe fornuftig, så synes jeg ikke man skal la være bare fordi det koster mer enn man egentlig synes er ok, så lenge man faktisk har råd til det.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #20 Skrevet 15. august 2007 Har han penger å bruke på ungene sine, så la ham da for all del gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #21 Skrevet 15. august 2007 Han tjener jo over dobbelt så mye som deg. Han har åpenbart nok penger til å kjøpe gaver for. I tillegg har dere ikke felles økonomi, så du har ingenting du skulle ha sagt faktisk. Dette ville jeg ikke blandet meg borti. Dere er stinne av gryn, og dette blir bare smålig.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #22 Skrevet 15. august 2007 Hvorfor skal det brukes penger på de unga når han betaler barnebidrag? Hun skriver jo at han betaler bidrag.... Skjønner ikke poenget, jeg hadde aldri tillatt min mann og sløse med penger på barn fra ett tidligere forhold.
Serial mom Skrevet 15. august 2007 #23 Skrevet 15. august 2007 Vet du hva,jeg synes det er opp til mannen din å bestemme hva og hvor mye han vil gi i gave til sine barn. Greit at man diskuterer økonomi og utgifter i et forhold,men når du har valgt å gifte deg med en mann som har barn fra før av,så har du samtidig sagt deg villig til å dele både han og pengene hans med de barna han har fra tidligere. At du kaller det å "sløse bort penger på hans barn",synes jeg sier litt om hva som foregår i tankene dine ang. disse barna. Greit at du prioriterer dine barn som du har med han,men han har en forpliktelse,og sikkert også en glede av,å prioritere sine egne barn også,ikke bare deres felles barn. Hva så om han har dårlig samvittighet ovenfor døtrene sine? Klart han har det,det har vel alle foreldre som ikke er like mye i sine barns liv som de skulle ønske de var,enten pga jobb,brudd i forhold eller hva som helst annet! Synes det er flott at jentne får lov til å drive med hest,jeg. Ok,det kanskje koster litt,men det er det andre ting som også gjør. Om man som voksne må ofre litt av pengene man ellers ville brukt på seg selv og huset,så er det vel verdt å se at jentene storkoser seg med hesteinteressen sin,er det ikke? Dessuten er vel ridevester en praktisk og flott gave,ville ikke kalt det å sløse!
*Vetlis* Skrevet 15. august 2007 #24 Skrevet 15. august 2007 Det som kan skje er sånn som alltid har foregått hos oss. Stemora mi har alltid kjøpt et eller annet som vi ikke har ønsket oss eller trengt. Så har pappa alltid kommet med 500kr utenom..... Som hu ikke vet om. Jeg synes å 1500-2000kr var veldig mye! Selv om jeg kjøpte for 1600lkr til min i år (men det var litt til resten av familien også da, trampoline). Å når det er 2 så blir det jo ekstremt mye på en gang! Men reagerer litt på åssen du snakket til den anonyme over her. Når du legger ut ett innlegg, så må du forvente forskjellige svar og at ikke alle er enige med deg :-)
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #25 Skrevet 15. august 2007 Jeg skjønner at jeg har satt i gang ett tema som engasjerer mange nå... Ikke meningen og lage krangel og uvennskap, men mine meninger er ganske sterke rundt dette. Uansett er det godt og høre andres meninger..., selv om jeg er litt trist og lei meg oppi alt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå