Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. august 2007 #76 Skrevet 9. august 2007 Med fare for å gjenta meg selv, mitt første innlegg: INGEN opplever smerter likt, og ingen smerter er like. Går ikke an å komme til noe svar på spørsmålet til HI, for hver enkelt kan overdramatisere...og noen "underdramatiserer" jo også. F.eks. sier Ingrid Kristin 20.05.07 ja på at smerten overdramatiseres fordi hun synes ikke rier var det værste hun hadde opplevd...men hvordan kan hun vite åssen andre har opplevd sine rier? Jepp...hvordan kan du vite dette? Du sier faktisk "de aller fleste har helt greie fødsler"...hvordan vet du det? Ikke har jeg brukket beinet, så kan ikke uttale meg om hvor vondt det gjør, men antar at mange har det omvendte synet av deg, og synes rier er værre enn beinbrudd. Skal du utifra dine erfaringer si at deres fødselssmerte overdramatiseres, så kan jo disse si at dine beinbruddssmerter overdramatiseres.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 9. august 2007 #77 Skrevet 9. august 2007 Ingrid Kristin 20.05.07 Hvem er det som ikke godtar noe her? Det er jo du som sier at rier ikke kan defineres som vondt, mens vi andre sier at alle har forskjellige fødsler og at du var heldig som hadde en lett en.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. august 2007 #78 Skrevet 9. august 2007 Forresten, Ingrid Kristin...siden rier ikke er så vonde så hadde vel ikke du en lett fødsel, men en helt vanlig en!
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 9. august 2007 #79 Skrevet 9. august 2007 Jeg har brekt både kragebeinet, hælen og noen tær i mitt liv og smerten ved å brekke et bein er virkelig ikke nærheten av det jeg opplevde under fødselen.
mammantilverdensbestebarn Skrevet 9. august 2007 #80 Skrevet 9. august 2007 Fødselen var det mest smertefulle jeg noen gang har opplevd. Det var så vondt at jeg var sikker på jeg skulle dø. Men likevel er det det mest fantastiske jeg har vært med på! Gleden når barnet kommer ut, overgår alt det vonde:) Jeg er nå gravid igjen, og gleder meg faktisk til fødsel nr 2, tross smertene!
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 9. august 2007 #81 Skrevet 9. august 2007 Det fine med en fødsel er jo at det gjør forderdelig vondt når det står på (for de aller fleste) men det går jo så for over! (snakker ikke om de som revner fra øverst til nederst her:)). Jeg har hatt en veldig langvarig fødsel med svake rier som ikke gjorde så veldig vondt, var sliten fordi det varte i over to dager. Nestemann kom som et skudd på ca to timer, og det var veldig intenst jævlig vondt der og da, men det gikk så greit likevel at jeg reiste hjem dagen etterpå. Om jeg gjør det igjen? Er nok ferdig, men det har ingenting med fødsel å gjøre, jeg var heldig med mine!
Gjest Skrevet 9. august 2007 #82 Skrevet 9. august 2007 Husmusa.. Les innlegget mitt en gang til, jeg tror du har oversett noe, jeg skriver at JEG ikke vil definere rier som vondt.. Sier ingenting om andre....
Kaja_07 Skrevet 9. august 2007 #83 Skrevet 9. august 2007 Ingrid Kristin, du sier at du sier ingenting om andre.. ? Hm.. kanksje du bør lese innlegget ditt en gang til. • "Helt klart at JA, smertene overdramatiseres!!!" Hvordan vet du noe om dette? Vel, hvis du sier at du ikke skriver noe om andre, så er det vel fordi du selv har overdramatisert smertene da... Ok. • "De aller fleste har helt greie fødsler" Hm.. hvordan vet du det? Lest noen statistikker eller. Jeg tror (skriver tror for jeg vet ikke) at de fleste har gode fødsler... i den forstand at det ikke skjer noen komplikasjoner underveis. Tror (tror igjen) det er svært få som ikke har vondt. Men jeg vet at noen få veldig heldige ikke hadde vondt. Og du er kanskje en av dem. • "Jeg vil si at man ikke kan definere rier som vondt.. " Da regner jeg at du mener dine rier da. For du kan tross alt ikke definere andres rier. • "Det å brekke et bein er vondt, en fødsel er ikke vond." Du skriver en fødsel, så da virker det som at du mener andre. Men siden du skriver at du ikke snakker om andre enn deg selv så regner jeg at du mener .. " jeg hadde vondt da jeg brakk benet mitt, men min fødsel var ikke vond". Er det det du mener? Så ok... men da må du omformulere deg litt. Jeg selv har brukket ankelen tidligere. Det var helt sinnsykt vondt. Jeg tenkte før jeg fødte at det kan umulig bli værre en det. Men jeg kan ta den smerten jeg hadde ved benbruddet å gange det med 10, så kanskje jeg nærmer meg smerten jeg hadde under fødselen... Jeg vil ikke si at du er dum. Vil ikke bruke et sånt ord om noen. Men hvis du mener som du selv skriver , nemlig at du skriver kun om deg selv ikke om andre. Da må du omformulere deg litt neste gang.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 9. august 2007 #84 Skrevet 9. august 2007 Har lest innleggene dine. Du skrev: 23:28 3.08.2007 "Og jeg vil si at man ikke kan definere rier som vondt.. " og enda en gang 01:57 9.08.2007 "Og jeg vil si at man ikke kan definere rier som vondt.." Å si at man ikke kan definere rier som vondt, er ikke det samme som å si at du selv ikke definerer dine egne rier som vonde. Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Tror de fleste skjønner at fødsler er forskjellig fra person til person, og gang til gang, og at man derfor ikke kan si noe bestemt om hvordan fødselssmerter er eller skal være.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #85 Skrevet 9. august 2007 Signerer kaja_07. Ingrid Kristin: Du sa: "De fleste har helt greie fødslet". Dette utsagnet sier jo sitt! Ser du det ikke selv eller?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #86 Skrevet 9. august 2007 Men Ingrid Kristin....: Du skriver jo at du mener at de aller fleste har greie fødseler. Men det VET DU IKKE NOE OM. Tydeligvis. Ganske mange her inne f.eks. mener jo at det var ganske så ille. om med "ille" så sier de det jo rett ut "verre enn de trodde det skulle være". Noe som også indikerer at de hadde en positiv innstilling. Så da er de altså ikke innstillinga vår det er noe i veien med. Noen har det verre enn andre. At du hadde en ok fødsel, betyr ikke at det er slik for alle andre. De fleste jeg kjenner fikk sjokk pga de voldsomme smertene. Det varierer veldig hvoran fødselen oppleves, og å si at smertene er overdramatisert blir veldig respektløst overfor alle de som holdt på å gå ut av sitt gode skinn under fødselen.
Milletrille Skrevet 9. august 2007 #87 Skrevet 9. august 2007 Det er grisevondt å føde, og syns ikke det blir overdramatisert, nesten heller motsatt! Jeg ble fortalt av venninner, at neida, det er ikke så ille etc etc og jeg var absolutt ikke forberedt på smerten. Syns det var helt forferdelig og vet jeg kommer til å grue meg til neste gang. Men man glemmer smerten fordi man vet det er verdt det. Ville jo aldri vært snuppa foruten og jeg skal selvfølgelig komme meg gjennom en fødsel til for å få et søsken eller to!
♥ McQueen♥ Skrevet 9. august 2007 #88 Skrevet 9. august 2007 Ser mange her har hatt skikkelig vonde fødsler. Heldigvis er ikke jeg en av dem.. Fødselen min var over på 4 timer, og det var ikke behagelig. men jeg har ikke klaget en gang. Fikk ingen form for smertestillende, og har mang en våkenatt tenkt at jeg heller skulle trykt ut 2 unger til enn å ikke få sove. Det er vertfall min mening:)
Gjest Skrevet 9. august 2007 #89 Skrevet 9. august 2007 Jeg skev fortsatt at JEG ikke mener at man kan definere rier som vondt!!!!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #90 Skrevet 9. august 2007 Du mener at du ikke vil definere DINE rier som vonde. Oss andre kan du ikke si noe om. Eller du kan jo si noe, men det har bare litt begrenset gyldighet så lenge du ikke vet hvordan ting var for oss. Jeg mener jeg vil definere mine rier som så vonde at jeg trodde jeg skulle revne i to. Jeg tror at mange har vonde fødsler, mange har greie fødsler og noen har fødsler som ikke er fæle i det hele tatt. Men jeg vet ikke det her. Det jeg vet er at det veldig ulike erfaringer og så mange som sier de har hatt det vondt, så er det nok ikke slik at alle disse har veldig lav smerteterskel eller at alle de overdramatiserer. Hvorfor skulle alle gjøre det? for å skremme de gravide? Det er ekkelt for alle de som hadde det vondt når noen vurderer vår smerte som "overdramatisert".
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #91 Skrevet 9. august 2007 Jeg håper virkelig ikke du jobber innenfor helsevesenet e.l....
Nusse_83 Skrevet 9. august 2007 #92 Skrevet 9. august 2007 Jeg synes at det er leit når noen sitter igjen med en traumatisk og tung fødsel. Jeg fødte på lørdag og synes det gikk helt greit. Selvfølgelig er det vondt, og en kunne gjerne tenke seg å være en helt annen plass enn på en fødestue, men det jeg tenkte for min egen del at det er jo bare en begrenset tidsperiode. Jeg begynte med rier kl 2 på natten og fødteklokken ett på dagen. Hadde bare lystgass og litt fentanyl som smertelindring siste del av fødselen. Sitter igjen med en veldig positiv fødselsopplevelse og gjør det gjerne igjen (om noen år til)
meg & to små vampyrer Skrevet 9. august 2007 #93 Skrevet 9. august 2007 Fikk du smertelindring? Ja, da synes jeg du er heldig. Jeg blei nekta epidural pga vaktskifte, noe annet hadde de ikke og jeg fikk ingenting. Var i fødsel i 21 timer. Syns det var fælt å føde.
Gjest Skrevet 9. august 2007 #94 Skrevet 9. august 2007 Igjen.. jeg skrev at JEG IKKE MENER at man kan definere rier som vonde. Jeg skriver faktisk INGENTING om andre. Og jeg har ALDRI kalt noen for pyser.. Men om dere har lyst til å misforstå meg med vilje til krampa tar dere, så greit for meg...
Kaja_07 Skrevet 9. august 2007 #95 Skrevet 9. august 2007 Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svar på dette lengre. Virker som de fleste her forstår at alle fødsler er ulike og i de fleste tilfeller er fødsel smertefullt.. men noen har mindre smerter (eller ingen.. ) og andre har det helg jævlig. De som tror noe annet kan jo bare leve i sin lille drømmeverden om de vil det. Men må bare svar deg Ingrid Kristin, for hvis du mener som du skriver om igjen og om igjen at du bare snakker om deg selv da må du begynne å formulere deg riktig. Når du skriver at "jeg ikke mener at man kan definere rier som vonde..." så skriver du MAN.. noe som i seg selv sier at du snakker om alle generelt og ikke bare deg. Hvis du mener at du ikke kan definere dine rier som vonde så får du skrive det sånn.. så slipper du så mye kommentarer. Jeg kan jo skrive det sånn du sier at du mener: "Jeg kan bare svar for meg selv, men min fødsel var veldig grei. Kan ikke definere mine rier som vonde i det hele tatt. Det er mye værre å brekke et ben enn det var for meg å føde. Så jeg var veldig heldig." Høres det greit ut?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #96 Skrevet 9. august 2007 Jeg tror ikke hun skjønner at hun formulerer seg slik at det høres ut som om hun mener noe mer generelt enn seg selv.
Gjest Skrevet 9. august 2007 #97 Skrevet 9. august 2007 Nei, anonym selvfølgelig skjønner jeg ikke det.. herregud ass.. Jeg beklager virkelig at du misforstod mine innlegg, selv om jeg gang på gang har forsøkt å forklare meg. Neste gang jeg skal skrive noe, så kanskje jeg skal sende deg en PM først å spørre om det er greit at jeg skriver det.. men det kan jeg jo heller ikke, for i motsettning til meg så tør ikke du å stå for det du sier. Siden du signerer med anonym.. Gud å bortkasta all denne tida vi har sløst bort på denna debatten egentlig har vært.. Jeg sier iallfall stopp fra min side, så kan dere fortsette å "slenge dritt" (SER DU AT JEG SKREV DET I HERMETEGN?) så mye dere orker (om dere er flere anonyme her da, kan jo være det er bare 1)
flashdancepants Skrevet 9. august 2007 #98 Skrevet 9. august 2007 Det er jo utvilsomt de dramatiske og kjipe fødselshistoriene som får mest oppmerksomhet, så fokuset på disse gjør kanskje at man tror det er verre enn det virkelig blir. Smertene henger ikke alltid sammen med hvor ille man opplever fødselen, tror jeg. Og det at man "glemmer" smertene gjør dem jo ikke noe mindre smertefulle. Og det at vi gjør det igjen betyr jo heller ikke at det ikke er tøft når det står på. Å føde er liksom noe som må gjøres om man vil ha barn, så jeg synes spørsmålet ulogisk At det ikke er sannsynlig at man gjør noe slikt om det er så vondt man skal ha det til, henger ikke på greip. Det ER så vondt, men man gjør det fordi man ikke har noe valgt om man vil ha barn.
flashdancepants Skrevet 9. august 2007 #99 Skrevet 9. august 2007 Dette var et svar til det opprinnelige spørsmålet, ikke til gneldringa her nederst
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. august 2007 #100 Skrevet 27. august 2007 Haha...kom til å tenke på denne debatten da jeg leste dette utsnittet, som visstnok skal være fra fødselen av Ingrid Kristin: "Etter en stund kom jordmora (som også het Ingrid). 4 cm (!). Jeg spurte om epidural med en gang, selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å føde uten (det eneste som stod i hodet mitt var å ha muligheten til å legge meg ned). Epiduralen ble satt ca klokka 08.30, og 10 minutter etterpå kjente jeg ingenting (kunne sikkert ha sovet frem til pressriene)." http://www.barnimagen.com/forum/thread/10198165
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå