Gå til innhold

Til dere som er gravide, og røyker:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne diskusjonen handler jo ikke om hormoner eller ei. Den handler om røyk i svangerskapet. De som ikke orker å diskutere dette bør jo la være å legge inn innlegg her. De som gidder kan jo bare diskutere til krampa tar dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke folk som blir pisst av å lese inne på dette ene innlegget bare la være å lese da?? Så kan vi som vil krangle gjøre det!! hehe :o)

Skrevet

Diskusjoner kan føre til så mangt vettu, frøken "fornuftig førti"...

Skrevet

Klarer ikke holde meg unna...

Etter å ha røyket i 11 år, stumpet jeg røyken da jeg fant ut jeg var gravid. Egentlig ganske overrasket over hvor lett det var, hadde grudd meg fryktelig til den dagen skulle komme. Nå er det bare utrolig deilig å være røykfri, sammen med de fleste av vennene mine som er blitt røykfri.

Jeg ble ikke motivert til å slutte å røyke fordi jeg var redd for å bli stemplet av samfunnet for å være røykende gravid. Men tanken på de negative effektene det har på fosteret, klarte nærmest ikke inhalere i nedtrappingsperioden på 5 dager. Det var da for barnet sitt del.

Men jeg må si at personlig reagerer jeg voldsomt negativt når jeg ser gravide som står utenfor pasienthotellet (oftere enn man ønsker å tro)med stor mage og nyyyyyter en røyk. Kjære røykende gravide, skal vi klappe dere på skulderen å si: Ja, ja, det er leit at du røyker...går nok bra med både deg og barn. Så du ikke får sååå dårlig samvittighet???

Da kan vi jo gjøre det samme med de som misbruker narkotika og er gravide, eller bruker alkohol eller gjør annet med overlegg som kan skade barnet. Pytt, pytt, ordner seg nok.... Hvilken forebyggende og motiverende effekt har det???

Hele Norges land bombarders med antirøyking propaganda, fra staten. Det er ikke lov å røyke noe annet sted enn i fri luft - så lenge røyken ikke blåser på noen som plages av det, og i privat sfære. Negative holdninger til røyk kryper innover oss likesom reklame, uansett om vi vil eller ikke.

Røykeslutt sitter mellom øra, den kroppslige abstinensen er over i løpet av kort tid.

Klarte ikke holde meg unna, mulig mange vil legge denne debatten død. Men nå fikk jeg sagt min mening om noe som virkelig betyr noe!!!

Skrevet

du førti: håper for din skyld at du ikke er gravid..er like skummelt d å få onge så sent i livet som d er fordi som røyker...skam deg dame å respekter at noen røyker..er vel faen ikke din kropp d går utover..røyking er oppskrytt..sett deg ned med ei jordmor å en lege å diskuter dette heller.

Skrevet

min mamma røkte da hun gikk med meg og min bror og det er 46 og 40 år siden, og ingen ting galt med oss selv om hun røkte hver dag!

men skjønner jo at det er dumt å røyke når man går gravid...:(

Skrevet

hehe... Her var det mange sterke meninger, og det har jammen jeg også;)

Jeg er enig i at det er forkastelig å røyke når man er gravid, men jeg synes faktisk det er ENDA verre når røykinga fosvares! Dere VET at det ikke er bra for babyen i magen, men forsvarer det med at det finnes andre ting som er verre..? Da er det bedre å bare si at "ja, jeg røyker fordi jeg ikke klarer å slutte. Og ja, jeg synes det er helt forjævlig å ha så lite selvdisiplin."

Det er ikke så sinnsykt vanskelig å slutte å røyke som man skulle tro, men det går mest på motivasjon og viljestyrke.

Dersom røyking i svangerskapet hadde ført til misdannelser hos babyen i magen tør jeg å vedde på at nesten alle dere røykere her inne hadde slutta på dagen. Jeg tror rett og slett at mange ikke slutter fordi de mener at det "ikke er så farlig".

Og det å komme med uttalelser som: "Jeg røyka i hele svangerskapet og ungen min er ikke liten av vekst og har heller aldri vært syk. H*n har heller ikke astma/allergi." blir jo bare latterlig. Det er nesten lite teit som å si at "Jeg kjører bare med babyen på fanget i bilen jeg, og det har aldri skjedd noe mens jeg er på biltur."

Det er jo snakk om sannsynlighet her, og SJANSEN for at barnet får astma/allergi, blir liten av vekst, dør i krybbedød ++ ER større dersom man røyker enn dersom man ikke gjør det.

For all del, folk må få velge selv. Men å stå frem og forsvare røyking blir bare dumt.

Det var MIN mening... hehe ;)

Skrevet

Ja, så var det de dømmende...

Skrevet

Du har så rett så rett stinepinekline.... :o)

Skrevet

Synes ikke jeg er så dømmende jeg:) hehe..

Det er jo tross alt fakta at røyking ikke er bra for barnet i magen (eller barn på utsiden av magen). "Problemet" er vel heller at det ikke er farlig nok sånn at flere slutter.

Dersom man ser på ultralyd av en baby mens man tar seg et trekk vil man se at den lille krymper seg sammen for hvert trekk mammaen tar. For meg personlig er det mer enn nok til at jeg legger røyken på hylla.

Skrevet

De ultralydgreiene der er forresten ikke sant...det er ikke ekte en gang, bare så du vet det:-)

Skrevet

Var du med på forsøkene, Anonym? Du virker så skråsikker..

Skrevet

Hmm... Det var rart, for det er faktisk ei venninne av meg som har fortalt meg det. Da hun var gravid for noen år siden og fortsatt røyket ba legen som tok ultralyden henne om å tenne opp en røyk inne i lokalet. hehe... Da så hun det selv;)

Dette er 4-5 år siden. Det KAN jo selvfølgelig hende at hun jugde for meg da.. Men det er vel litt VEL spesielt, er det ikke..?

Sånn du fremstiller det så høres det ut som om det ligger ultralydfilmer på nett som viser det?? Gjør det det? Og hva får deg til å si at de ikke er ekte isåfall?

Skrevet

Jeg mener å huske at man ved å røyke reduserer oksygentilbudet til livmoren lenge etter man er ferdig å røyke, og redusert fosterbevegelser enda lenger.... motiverte meg til å slutte!

Skrevet

når jeg ser hvor nydelig og frisk min sønn er, så er jeg kjempeglad jeg slutta å røyke, enn å plaga den skjønne lille gutten min med farlig og ekkel røyk... jeg er glad jeg IKKE skadet den vakre gutten min!!

Skrevet

Vet dere att det er en egen krangleside her?

Skrevet

Synes egentlig ikke det er noe å klage på når det er ett eneste innlegg her ang røyking:) Når det blir fire-fem innlegg om samme tema (som ingen blir enige om) blir det en annen sak synes jeg.

Det står jo ganske tydelig i overskriften hva det gjelder, og av erfaring vet jeg at alle innlegg om røyking drar frem mange sterke meninger. hehe.. ;) Det er jo bare å la være å lese tross alt.

Skrevet

Hei.

det er ille når en debatt sklir så til de grader på avveie som her med skittkasting.

Nå er jeg desværre en røyker selv og skulle av hele mitt hjerte ønske jeg ikke var det! Jeg har forklart legene problemet og de sa jeg kunne redusere så var det greit nok. de sa stress med abstinenser var ikke bra! Noen form for substitutt som plaster eller tyggis var værre pga mer nikotin i de enn i en røyk så det fikk jeg ikke lov til.

Alt var vel med den lille på ul og så en livat liten nøste som slo salto.

Jeg forsvarer ikke røyking men så lenge jeg har redusert så får jeg leve med den dårlige samvittigheten jeg har.

Det er nemlig ikke bare å slutte.....som mange tror når man er sterkt nikotin avhengig.

Skrevet

Ai... Der forsvant innlegget mitt, gitt:(

Er enig i at man burde holde seg for god for drittkasting, og det var ihvertfall ikke det som var poenget med innlegget mitt. Mitt poeng var at røyking ikke blir bedre for babyen i magen fordi det finnes andre ting som er verre.

Du har helt rett i at røykeplaster o.l. er verre enn røyken i seg selv, så det skal ikke brukes.

Jeg vet at det ikke er bare å slutte å røyke. Men jeg mener fortsatt at det går på viljestyrke, og at jeg tror mange flere hadde slutta dersom det hadde vært mye farligere for fosteret.

Skrevet

Det er faktisk bare å SLUTTE. Det har jeg gjort som mange andre her. Blir for dum å si det er vanskelig. Du får nicotinabstinens, ja men det overlever man fint...

Gratulerer til de som har tatt et riktig valg for seg og barnet!

Skrevet

Jeg røyka 20 om dagen og og slutta på dagen! røyka i mange år, var fryktelig hardt men faen så egositisk!kommer jo bare tilbake til deg selv hvis man får en unge med astma/allergi eller konsentrasjonsvansker!

Skjønner ikke at dere er flaue over å røyke når dere går gravide heller for den sakens skyld. Har dere sett forsteret for hvert trekk moren tar??

Husker jeg så det på u-skolen, hele fosteret rykker til og sliter for hver gang moren trekker ned..

Ikke sååå vanskelig å slutte, vært der selv og til og med jeg klarte det..

Så ikke no å forsvare seg med for å røyke i svangerskapet.. Sier no om hvor "smarte" folk kan være...

Skrevet

Gratulere til alle der ute som har klart å slutte å røyke,og til de som har trappet ned!

Jeg har røkt i mange år, og sluttet når jeg fant ut at jeg var gravid.

Men det er ikke alle som klarer det, og om de klarer å trappe ned så er det bedre enn at moren stresser og går rundt med dårlig samvittighet. Det finnes vell verre ting å utsette barna for enn å røyke. Generasjonene før oss røykte seg gjennom det ene etter det andre svangerskapet.

Røyking er en risikofaktor ikke en grunn, så om du fjerner alle risikofaktorene så er du aldri garantert et friskt barn.

I stedet for å dømme hverandre kan man heller prøve å hjelpe og støtte hverandre. Kommer mye lengre med det.

Skrevet

Hjelp så mye krangling hær var.....

Alle er jo enig i at det ikke er bra for barnet med røyk, men ærlig talt er det nødvendig å henge ut folk ???

Er jo ikke ditt barn som for røyken, så slutt å legg dere oppi andre sitt privatliv!!!!

Skrevet

Støtter ikke gravide som røyker i deres røyking!! Et sted går grensa. Det er så mye annet farlig....åssen nødargument er det? Hver gang mor tar et trekk får jo ungen en krampe...*Grøss*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...