Gå til innhold

Hvorfor tar ikke alle keisersnitt???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dessuten skjønner jeg godt at folk får fødselsangst av å lese på disse sidene!

Og er det noen som fremstiller vaginal fødsel som nedverdigende er det som er for keisersnitt og som gjerne aldri har født selv. Det er det inntrykket jeg sitter igjen med. Nei, dette er ikke noe forum å være stolt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tildels enig (får nesten angst selv jeg... :-) ) der ja. Og dette ble da en veeeldig usaklig debatt. Men legg merke til at de som faktisk har erfaring med å føde stort sett sier at det er ok. De som synes det er forferdelig og nedverdigende osv er de som aldri har prøvd. Så kan man vel tenke seg til selv hvem som har mest grunnlag for å uttale seg om akkurat det.

 

Skjønner ikke helt greia med "for eller mot" ks forresten. Er jo kjempebra at man har den muligheten for de som vil/må. Og skjønner som sagt heller ikke hvorfor de som er såkalt "for" ks (evt "mot" vaginal fødsel) har så stort behov for å fortelle oss andre om hvor ille det er å føde, selv om de aldri har gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anonym - 14.03.2007 kl.22:13

 

Hvorfor rakke ned på andre,når du selv skriver feil...? Det heter "det dummeste mennesket - ikke "det dummeste menneske".

Jeg er ingen ekspert når det kommer til staving,men jeg har da fått med meg noe i norsktimene på skolen. Hvis du bytter ordet "menneske" ut med f.eks "hund",så kan du jo like gjerne skrive: "Du er den dummeste hund..."

Man skal ikke kaste stein i glasshus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermum01

Mitt inntrykk er at de fleste vaginale fødsler går veldig greit. Kjenner kun én som har hatt problemer - og hun fødte begge barna hjemme. Jeg fødte vaginalt. Det tok ikke lang tid, og jeg fikk bare 2-3 rifter.

Min svigerinne valgte ks med sin første, og fikk blodpropp i begge lungene, masse komplikasjoner, og lang rekonvalesens. Hun angret, og ville veldig gjerne oppleve en vaginal fødsel, være tilstede hele tiden. Men med nr 2 hadde hun ikke valg - det ble ks pga fosterets stilling.

Forstår at folk med fødselsangs velger ks, men det er blir ikke nødvenigvis mindre komplikasjoner.

Kanskje HI likevel har rett, at ks er bedre for barnet....?

Men jeg er ikke sikker på om det er best for mor, sånn i ettertid....

Jeg synes det er synd å skremme førstegangsfødende med skrekkelige fødselshistorier. Det går som regel veldig bra, og er en fantastisk opplevelse. Vondt, men flott!

Godt å lese jordnære innlegg fra f.eks. deg, Pimienta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Min svigerinne valgte ks med sin første, og fikk blodpropp i begge lungene".

 

Veldig relevant å trekke frem enkelt-eksempler på ting som går galt ved ks. Hvor mange får blodpropp av planlagt ks?

 

Sannsynligvis færre enn som får blodpropp av vanlige p-piller - med andre ord - det er ekstremt sjelden. Sjansen er større for å dø i en trafikkulykke på E18.

 

Jeg vet for øvrig om en som DØDE ved vaginal fødsel.

 

Det er mange flere, både barn og kvinner, som dør under vaginal fødsel enn ved planlagt keisersnitt.

 

Men hvis dere vil risikere å ødelegge underlivet deres + barnets helse, så velbekomme.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en vaginal fødsel som endte med at min friske, velskapte sønn bare fikk leve i 2 timer fordi han innhalerte fostervann under fødselen. I følge leger og jordmødre var dette en normal fødsel, de fikk underveis ingen indikasjoner på at noe var galt. "Slik skjer dessverre noen få sjeldne ganger under fødsel", fikk jeg vite. Dette hadde ikke skjedd med ks.

 

Den harde sannhet er at vaginale fødsler oftere ender med barnedød eller hjerneskader, og da er ulempene med ks bare småplukk til sammenlikning. For meg er det helt ubetydelig at jeg trolig må ligge lenger på barsel, får arr, ammeproblemer og må gjennom et kirurgisk inngrep, så lenge jeg minsker risikoen for skader på barnet mitt.

 

At folk selv har hatt en problemfri vaginal fødsel (flott for dere, virkelig), er ikke et holdbart argument i diskusjonen når man ser på de statistikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leanna: trist å høre om sønnen din. Forstår godt at du er veldig skeptisk til fødsel med en slik erfaring.

 

Men ærlig talt, jenter. For en "debatt" dette har blitt. Det er jo helt latterlig. Her framstilles det jo som om at alle som ønsker vanlig vaginal fødsel gambler med helsen og livet til barna sine!

Hadde det vært så farlig å føde som det kan synes ut fra denne tråden, hadde jo helsevesenet anbefalt ks for alle, og det gjør de så visst ikke. Eller tror dere at det bevisst gambles med helse og liv flere ganger daglig over hele landet for å spare penger?

 

Det er veldig trygt å føde i Norge - for både mor og barn. Av og til hender det allikevel at det at det går galt, _både_ ved fødsel og ks. Det finnes ingen garantier for noen av oss, samme hva vi måtte velge. Sånn er det bare.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går som oftest bra å føde her i landet, enten det gjøres på den ene eller den andre måten. Poenget er at at de to - vaginalt og keisersnitt - ER det tryggest med keisersnitt. Dette syns jeg folk skal være opplyst om, slik at man kan ta et veloverveid valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, i følge din logikk (anonym 22.58) er du tydeligvis en av de dummere på Barnimagen da, som tror at vanskelig staves vannskelig.

 

Og hvorfor skriver du "ks velgere" i to ord? Hva betyr det egentlig? Mener du ks-velgere?

 

Og hvis du skal være så utrolig perfekt med tanke på skriving bør du også lære deg at man starter setninger med stor bokstav.

 

Dessuten vil jeg nå påstå at det er en smule ondsinnet å kalle noen "den dummeste på Barnimagen" på bakgrunn av at hun er dårlig til å skrive norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt av denne debatten er det en stor ting jeg lurer på: Kan man selv velge keisersnitt?

 

I følge denne artikkelen på babyverden:

http://www.babyverden.no/templates/Article____4273.aspx

er det ikke fritt valg av forløsningsmetode i Norge, og man kan ikke med loven i hånd kreve et keisersnitt.

At det blir tatt hensyn til ens ønsker er en annen sak, og har man stor fødselsangst blir man sikkert tilbudt dette.

 

Når det gjelder sex etter en normal fødsel sier i alle fall en undersøkelse aftenposten refererer at det er like bra som etter keisersnitt:

http://www.aftenposten.no/helse/article1199128.ece

 

Og de som har lest "Heia mamma" av Anne Lindmo og Helle..? husker sikkert at deres personlige undersøkelse viste av 6 av 7 som fødte vaginalt syntes sexen ble bedre enn den hadde vært før :-)

 

 

Ellers var det flere interessante innlegg på Aftenposten:

Bl a: Keisersnitt kan gi sterilitet:

http://www.aftenposten.no/helse/article332243.ece

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare fortelle at stresset barnet blir påført under en fødsel er noe det går glipp av under et keisersnitt - og dermed har de større problemer med å få i gang respirasjonssystemet (pusting, rett og slett). På et sykehus her i Danmark har de begynt å gi andrenalin i en sprøyte til barnet før de tar det ut av livmoren - for å gi dem det nødvendige stresset for å starte å puste.

 

Så vaginal fødsel inneholder nok noen mekanismer som har en viss viktighet for mor og barn etter fødselen.

 

Selv fatter jeg ikke at denne debatten ble så utrolig teit. Babyer dør krybbedød også, men det hindrer oss ikke i å la dem sove..

KS-damene i denne debatten har tatt helt av synes jeg, og jeg synes det er personangrep dere har bedrevet på den stakkar dama med noen skrivefeil.

 

Og å påstå at de som velger KS er de som er best utdannede.. Det er jo helt bak mål. De jeg kjenner som har valgt KS er de jeg kjenner med lavest utdanning. Jeg har fem år på uni bak meg, og har planer om å føde vaginalt. Alle jeg kjenner sier at kroppen blir som før igjen, så jeg ser ingen grunn til ikke å tro på dem. (Og, ja her er det personlige erfaringer, igjen.. Men jeg ser ikke at noen andre har kommet med noen pålitelige statistikker i forhold til de tinga de selv har uttalt, heller..)

 

Mitt ståsted er i bunn og grunn bare at folk skal få gjøre som de vil, men de skal ikke trakkasseres på merkelige grunnlag - som at det er "utrygt for barnet" å bli født vaginalt. At 21 unger har dødd i løpet av 5 år, trist - men jeg ser altså ikke at det prosentvis blir en megasjanse for skader.

 

Så lenge folk får en ållreit fødselsopplevelse, så er det det som teller. Ikke rakk ned på oss som vil føde vaginalt. Jeg rakker ikke ned på de som vil ha keisersnitt.

 

http://babyklub.netdoktor.dk/dk/babyklub/news/article.jsp?articleIdent=dk.babyklub.news.dk_babyklub_article_20553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste 4 årene har 21 barn dødd som følge av omsorgssvikt/tabber under fødsel. Med i denne statistikken er f eks ikke alle de som døde av uforskyldte fødseslskomplikasjoner som navlestreng rundt halsen, innhalering av fostervann, dødelig infeksjon som følge av skittent fostervann i lungene, etc...

 

Jeg syns alle som skal føde burde få en objektiv fremstilling av de to alternativene, men dette får man dessverre ikke gjennom helsevesenet, ihvertfall ikke i mitt fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn mener jeg at denne tråden burde blitt overført til kranglesiden. Halve diskusjonen går jo ikke på hovedspørsmålet engang, her foregår hovedsaklig drittslenging.

Hvorfor kan ikke folk bidra med sine tanker og erfaringer om spørsmålet, og samtidig vise respekt for at andre faktisk kan ha motstridende tanker og erfaringer.

Om det ikke er meningen å kverrulere så burde enkelte her tenke seg bedre om for hvordan de ordlegger seg. Skriftlig kommunikasjon kan veldig lett mistolkes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble veldiii usikker hva jeg vil gjøre nå jeg skal føde 19 juli...jeg hadde et krise keisersnitt med min første,hadde det veldi tungt etterpå,fikk ikke til amming eller noe,fint arr,men magen min blir aldri "flat"visst dere skjønner..hadde vondt etter det og følte jeg ikke fikk den orntlie kontakten med barnet mitt da sia jeg ikke fikk til med amming,så derfor er mitt høyeste ønske å føde vaginalt nå...men etter å ha lest dette vet jeg faktisk ikke om jeg tør....syns dette er en utroli trasi diskusjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg syns ikke du skal vektlegge denne diskusjonen ved valg av fødemetode :-) Mer usaklig kan man jo stort sett ikke få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel... Hva er det som foregår? Hvorfor rakke ned på hverandre som om man er deltakere i "Jerry Springer"? Jeg ser for meg noen ferme negerdamer med rastafletter som sitter og peker med fingeren og roper i munnen på hverandre. Det får være grenser. Selvvalgt keisersnitt sitter nok noe sitte "dypt" og skal helst ikke "deles ut" til alle og enhver fordi de mener "hvorfor ha jævlig, ukontrollert vondt når man kan la være??? unnskyld meg,ass". Stort sett regner man vaginal fødsel som første valg for mor og barn med mindre det er grunner som skulle tilsi annet. En slik grunn kan være alvorlig fødselsangst hvor man ser at fordelene ved vaginal fødsel ikke vil veie opp mot ulempene det er for den fødende. Jeg synes holdningene er feil når man "vil ha" KS på grunn av at man vil slippe smerter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på barnimagen, "fra uke til uke", under "mors uke 29":

 

"Lungene er ferdige og barnet ligger og trener pustemusklene ved å trekke vann ned i lungene for å fylle dem. Når babyen fødes klemmes dette vannet ut av lungene ved at brystet presses ned gjennom bekkenet slik at vannet skvises ut av babyen- ganske fantastisk innrettet! Når barnet fødes ved keisersnitt skjer ikke dette i like stor grad og derfor er keisersnitt barn mer utsatt for luftveis komplikasjoner rett etter fødselen. En grunn til å vurdere om man skal ønske seg keisersnitt eller ikke. Det er definitivt en økt belastning på kroppen både for mor og barn, men noen ganger den eneste utveien."

 

Jeg personlig håper på å kunne føde vaginalt, fordi jeg har hørt man bruker lenger tid på å komme seg etterpå. Og kroppen er jo laget for å føde disse barna! Sikkert forskjellig fra person til person, men... jeg gruer meg litt til fødsel, og ser ikke frem til smertene, men heller det enn ks. Jeg har ei venninne som vil velge ks fremfor vaginal fødsel, fordi hun ikke vil "ødelegges der nede"!! Hallo?? Ja, hun om det....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her... Herregud, denne debatten har jo tatt helt av... Folk hisser seg så fælt opp, kan ikke alle bare få gjøre som de selv vil???

 

Til du lille anonym over her- det er ikke tilfelle at det tar lenger tid å komme seg etter et planlagt ks enn ved vanlig fødsel. det er faktisk vanlig a revne og sy en god del, og jeg ser ikke hvordan det er gunstigere å ha sting i tissen enn i magen???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkhistorier i forbindelse med keisersnitt kommer stort sett fra folk som har hatt hastesnitt. Og alle ulempene som nevnes er mange ganger høyere ved hastesnitt enn planlagt ks.

 

Et viktig poeng her er at i tillegg til alle andre mulige komlikasjoner, så innebærer vaginale fødsler også en viss risiko for hastesnitt. Noe som er helt utelukket ved planlagt ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHE. syns det er litt morsomt å lese å se hvor mange dumme folk det faktisk finnes..!!! Man skal vere glad man slipper keisersnitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og jeg syns det er morsomt med alle de som slakter denne tråden, for deretter å hive seg med i diskusjonen. Dom e domme dom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det kan du godt mene-enhver er fri til å mene det man vil.

Jeg tror nok allikevel du har misforstått reaksjonene litt her i denne tråden.Slik jeg tolker kritikken er at det reageres på at uttalelsen og oppfordringen kommer fra en med.stud.

Utover det har jeg ingen komm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...