Gå til innhold

Hvorfor tar ikke alle keisersnitt???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke skjønne at noen vil utsette seg for en vaginal fødsel??? Hvorfor ikke velge ks? Nesten smertefritt, babyen kan ikke bli istykkerklemt og hjerneskadet, underlivet forblir INTAKT, det er ikke nedverdigende... og det er veldig kontrollert. med vanlig fødsel aner man jo ikke hva man går til! Det hadde jeg ALDRI gjort! Har selv hatt planlagt keisersnitt og vet at jeg slapp billig unna det smertehelvetet de jeg kjenner som har født vaginalt beskriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det samme som deg, men er glad for at mange føder vaginalt - da blir det lettere for oss andre å få keisersnitt - det koster jo mye penger for staten.

 

Grunnen til at så mange velger vanlig fødsel, er nok at:

 

- Mange tenker at "fødsel er naturlig - dette har kvinner gjort i alle år"

- Noen ser på det som en "utfordring" de vil komme gjennom

- Mange har lyst til å oppleve "fødselsklimakset" når ungen kommer ut

- Mange orker ikke den "kampen" det er å få ks

- Mange blir lurt av skremselspropagandaen fra helsevesenet om hvor farlig keisersnitt er,

- Og så er det jo et faktum at keisersnitt KAN gå galt - noen har hatt virkelig kjipe opplevelser med ks, infeksjoner, blodpropp og liknende. Og det tar jo ofte lenger tid å komme seg, noe som kan være litt upraktisk.

 

Men kurven over damer som vil ha planlagt keisersnitt går bare en vei - oppover - og i andre land tar jo 30-40 prosent av alle kvinner keisersnitt. De fleste er enige om at det kommer til å gå samme vei i Norge.

 

Men så lenge så mange damer sluker skremselspropagandaen fra helsevesenet rått, uten å stille spørsmålstegn til den, vil nok fortsatt mange velge vanlig fødsel.

 

Hilsen en som ska ha keisersnitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir såå forbanna når jeg ser sånnt som dette...er det muli.?..vi er alle skapt for å føde...det er den store jobben vår i live...det er ikke nedverdigende..det får være dine ord....er sikker på at det er UTROLI mange her som er uenige med deg der...leste dette for min samboer og han sa...at midt underliv var da like mye inntakt som det skulle være...dummeste han hadde hørt....viss du hadde brukt hode ditt og lest...undersøkt lidt...ville du sett at det hovedsakli er best for barnet med vaginal fødsel...det er mer risikoer ved å ta ks...det var ikke uten grunn at de ville avskaffe selvvalgt ks for ikke så lenge siden..hvorfor tror du det?hæ`æ?fordi at ks er så bra?NEI tror ikke det du...tenker bare på deg selv du...stakkers meg...tenk om jeg får vondt...ja der har du deg....men de andre da..de som syns tanken på et inngrep/at noen skjærer deg opp er direkte ekkelt...tenkt på det?jeg har aldri kommentert det stykt at noen velger ks...fårstår det viss enn har sjikkeli angst og lignende...men dine grunner er bare tåpelige og egoistiske...bra for babyen du liksom?...ja i krisesituasjoner...men i normale tilfeller har enn baby best av å bli født på normalt vis...

 

hvorfor har det seg sånn at de som har tatt ks som oftest må være lenger på sykehuset enn dem som har født vaginalt?der har du ennda ett godt spørsmål...hmm...hørte det senest idag...normal fødsel ca 2dager...mens ks ca 5dager...OVER DOBBELT SÅ LENGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm du som ikke har hatt keisersnitt selv vet vel egentlig absolutt INGENTING om det tar lenger å komme seg. Jeg var på sykehus i tre dager, en jeg kjenner som fødte vanlig kan fremdeles ikke sitte normalt syv mnd etter fødsel. Og hvorfor ha jævlig, ukontrollert vondt når man kan la være??? unnskyld meg,ass

 

Videre: 'vanlig fødsel er best for barnet?????' dette er noe SKIKKELIG TULL! I løpt av de siste 5 årene har 21 barn DØDD under fødsel i NOrge, for ikke å nevne alle som har fått andre fødselskader. INGEN barn har dødd i norge i denne perioden under eller som følge av planlagt keisersnitt- så HVORDAN kan du påstå at vaginal fødsel er bedre????

 

herregud. ja ja, deg om det.

HIlsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp en stor undersøkelse gjennomført av amerikanske helsemyndigheter hvor det fastslås at det ikke er grunnlag for å anbefale vaginal fødsel fremfor ks.

 

Leste også nettopp en artikkel i Tidsskriftet (for norske leger) hvor det ble fastslått, av to leger, at "det er ikke bør være et mål å overtale kvinner til å føde vaginalt".

 

Visste dere forresten at kvinnelige LEGER og JORDMØDRE velger planlagt keisersnitt LANGT oftere enn andre damer? Det sier jo det meste.

 

Hun anonyme dyslektikeren over her er vel blant dem som har slukt all skremselspropagandaen rått. Siden hun ikke kan skrive, er det sannsynlig at hun ikke kan lese heller.

 

Ikke noe vits å kaste bort tid på mennesker med så lav IQ.

 

Jeg støtter deg, hovedinnlegger. Men ser ikke noen grunn til å ha en debatt om dette. De som vil ha ks velger det, de som har lyst til å føde vaginalt, gjør det.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym kl 21:12.

 

Er du tilbakestående? Litt dum? Eller dyslektiker? Eller alle tingene, kanskje?

 

Du kan ikke forvente å bli tatt på alvor når du skriver som en 4-åring. Er du hjemmeværende husmor? For du kan umulig ha en jobb når du skriver så uforståelig.

 

Feil:

 

sånnt - sånt

muli - mulig

live - liv

utroli - utrolig

viss - hvis

hode - hodet

lidt - litt

hovedsakli - hovedsaklig

mer risikoer - større risiko

 

Nei, nå orker jeg ikke mer retting. Det hadde tatt resten av kvelden å peke på dine vanvittige feil.

 

Du må være det dummeste menneske på hele Barnimagen.

 

God bedring!

 

NB. Så utrolig interessant hva mannen din mener om denne saken! not..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kjenner vel mange som har tatt keisersnitt....alle ligget lenge på sykehus og vært triste fordi de ikke kunne føde på normalt viz..idiot...har du født på normalt viz kanskje HI?siden du vett så mye bedre selv?..min lege (som også har tatt keisersnitt) og prater fra erfaring sa det ikke var noe godt i ettertid sammenlignet med vanlig fødsel som hun også hadde hadt...JEG HAR DA ALDRI SNAKKET DRIT OM DE SOM TAR KEISERSNITT SÅ HVORFOR SKAL DA FOLK KOMME Å SI NEDLATENDE TING MOT SÅNNE SOM MEG SOM VELGER VANLIG FØDSEL.og sette spørsmålstegn ved det..ville aldri sakt noe viss ingen andre sa noe først...det er ens eget valg...men når folk kommer og sier at undrelive ikke er intakt osv....jah...stemmer ikke..dårli grunn for å ta ks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HE HE ,HI her! takk gud at det finnes noen oppegående mennesker her... Ville egentlig ikke påpeke skrivefeilene til hun rare 'anonym kl 21.12', gikk ut i fra at det var en fødselskade som var grunnen til at hun ikke klarer å stave selv de enkleste ord...

 

også et poeng at man kanskje ikke burde gidde å starte debatt eller krig for den saks skyld rundt dette med ks vs vag.fødsel, og kanskje jeg startet innlegget litt for å provosere, men HERREGUD!!! jeg er så DRITTLEI alle som sier ' hvorfor tok du ks når det er så mye bedre å føde vaginalt?' Nei, det er ikke det.

 

Min sønn kom ut frisk som en fisk, ikke traumatisert av timesvis skvist fast i et meget stramt lite rom, med et symmetrisk uklemt hode...og jeg- i strålende form, med et søtt lite arr som minne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

 

Ja, det er nok en fødselsskade. Jeg blir faktisk skremt over at det finnes SÅ dumme mennesker - som mangler evnen til å tenke (og skrive) fullstendig

 

Har planer om KS selv, når den tid kommer. Vanlig fødsel har aldri vært noe alternativ for meg. Tror nok at flere og flere vil velge som oss i fremtiden! Men nå, som helsevesenet er ganske sære på dette med ks, og vil spare penger, er det jo bra at mange frivillig vil gå gjennom vanlig fødsel!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym kl 22:22.

 

Stikk av - du er for dum til å være her. Vi gidder ikke å diskutere med folk som ikke kan skrive.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS er for pyser! Med mindre man må pga. komplikasjoner! Og tenk! så tør jeg å stå frem med nick, og ikke anonymt! voi voi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje falt dere inn at jeg er litt ung og skriver på dialekt?...

 

dere driver og mobber oss som føder vaginalt og nå er det dem som har dyseleksi?tilbakestående?...

 

sier jeg er dom?fordi jeg sier min mening..

 

må si jeg blir trist...såret..har en bror som har dyseleksi..HAR DET IKKE SELV...men er trist når folk går over til mobbing for sånnt når det ikke har noen ting med saken og gjøre...

 

og dere ska bli/er mødre...?ikke rart barn blir mobbet...off...nei

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he ikke sant? ja dem om det. så kan de jo kose seg i smertehelvetet mens vi nyter godt av de ressursene dette landet faktisk har... hadde ikke legene operert ut sønnen min så hadde jeg gjort det selv... heller 1000 ks enn en tannlegetime...

 

 

lykke til

 

hilsen HI

 

ps tror stavedama gjør det med vilje- for å være kul eller noe("viz du ike har fødi vanli..")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusentakk ,mamma på ny i august:)....det er flott av deg...må være låv å si noe uten å bli mobbet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig det blir for dumt når man er i et debattforum å begynne å klage på skrivemåter, og kalle noen for "den dummeste her på barn i magen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, min vanlige fødsel var kontrollert, ikke nedverdigende i det hele tatt, babyen var hverken istykkerklemt eller hjermeskadet, underlivet er intakt og ikke var det noe smertehelvete heller. Derimot en fin opplevelse og noe jeg gjerne gjør igjen. Skjære opp magen derimot, høres ikke så trivelig ut, men må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til mamma på ny i august: hvis din måte å være tøff på er å 'tørre vaginal fødsel' så er det jo synd på deg. tror du ville vært overrasket over hvem vi ks velgere faktisk er- sannsynligvis de mest oppegående og utdannede menneskene på denne lille siden...

 

til anonym med skrivefeil: det var ikke meningen å mobbe deg- ha litt humor,da ærlig talt. men med så grove skrivefeil at det er vannskelig å konsentrere seg om innholdet i det du sier, utsetter du deg faktisk for litt sjikane, og det er ikke ondsinnet ment!

 

Jeg har heller intet ønske om å mobbe de som velger å føde vaginalt, jeg bare sier at det er NULL grunnlag for å påstå at det er bedre for barnet. det er nemlig tull.

 

lykke til uansett hvordan dere velger å føde

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) skjønner jo at det er flott hvis det blir sånn... men sånn er det absolutt ikke for alle, og det er ikke til å stikke under en stol at oddsene for skader på barnet er skyhøye ved vanlig fødsel i forhold til ved keisersnitt. men, for all del, good for you:)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og ulemper og skremselspropaganda i massevis for begge deler, ikke minst her inne da... Kjenner damer som har gode og dårlige erfaringer med keisersnitt og damer som har gode og dårlige erfarlinger med vanlig fødsel. For de aller aller fleste går det jo fint, tross alt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det har falt oss inn at du er ung?

 

ja, absolutt.

 

vi har ikke mobbet noen som føder vaginalt - som sagt: jeg synes det er bra at så mange damer frivillig føder vanlig, så staten sparer penger på det, og det blir lettere for oss andre å få ks.

 

om du er DOM? vet ikke. det er ikke noe ord. hvordan kan du være så sikker på at du har dysleksi?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lege og ser veldig mange kvinner i fødselssituasjoner, og når jeg blir gravid kommer jeg uten tvil til å velge keisersnitt da jeg mener det er det beste for mor og barn. MEN når det er sagt er det viktig å presisere at det er utrolig trygt å føde vaginalt i Norge idag. Man skal ikke velge bort dette av frykt for skade på barnet, det er unødvendig. Grunnen til at jeg selv vil ha ks er fordi jeg likevel mener at det er hakket tryggere (da mener jeg planlagt ks, ikke hastesnitt), for det er mye som kan gå galt under en fødsel, og det er tydeligvis veldig vondt... Det er også faktisk tilfelle at veldig mange får skader på underlivet i større eller mindre grad, og man skal ikke mobbe de som ønsker ks for å beholde ting som de er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammaTil2 & LynVingen

Jeg har aldri vært borti noen "smertehelvete", barna mine er ikke istykkerklemte eller hjerneskadde og underlivet mitt har det helt fint, takk ;)

 

Hvor er fokuset på alt som kan gå galt under et keisersnitt da? - dette var et ensidig innlegg - kanskje jeg skulle skrive et tilsvarende og hevde at "fordi jeg har utelukkende positiv erfaring med vaginale fødsler, bør alle føde vaginalt - og her er en liste over alt som KAN gå galt under et KS" c",)

 

Uforutsette ting kan skje uansett hvordan man forløser barnet, og uansett måte, finnes det fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er utrolig at alle må være like noen ganger, bare for å være oppegående eller ikkje mangle noe.........

 

Syns det er helt topp for dere som velger ks og helt topp for dere som føder vaginalt. Målet for alle er vel å gi barna en god start.

 

Ha en god fødsel alle i sammen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fordi fødsel er bedre for barnet

- Fordi fødsel - i snitt - gir kortere og lettere rekonvalesens for mor

- Fordi jeg liker å føde

- Fordi jeg absolutt ikke ønsker unødvendig, massiv kirurgi

- Fordi jeg ikke på noen måte opplever fødselen som nedverdigende. Tvert i mot, det å føde får meg til å føle meg som verdens sentrum, verdens flinkeste dronning. :D

- Underlivet mitt er intakt som bare det, etter to fødsler. Godt som nytt, om sant skal sies

- Fordi jeg ønsket meg en flokk med barn. Keisersnitt er mer risikabelt for hver gang, og jeg ville aldri tatt mer enn 2-3. Fødsler blir tvert i mot greiere for hver gang

 

Keisersnitt er et udmerket tilbud - når det er nødvendig.

 

Men jeg hadde blitt forferdelig lei meg og skuffet om jeg måtte ta keisersnitt av en eller annen årsak. Fordi for MEG er det det beste.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...