Gå til innhold

dere som skriver på dialekt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så denne tråden litt sent og orka ikke lese hele, men signerer sammen med de som mener at dialekt ikke har noe på forum å gjøre. Jeg skriver selv dialekt på sms og msn, men aldri her inne.

Rolte: All ære til deg, men jeg er selv fra Stavanger og har tidvis store problemer med å forstå hva du skriver. Det gjelder ikke bare deg, men du står litt lagelig til for hogg. Det er ikke ment personlig, men som et eksempel.

Skrevet

Enig med deg, Hanne :)

og tro meg: ingen her er tjent med at JEG skriver på min dialekt heller...

Skrevet

hehe.... Jeg snakker dialekt, men skriver bokmål. Synes det er skikkelig tungvidt å skulle skrive dialekt jeg, for det er jo bokmål jeg har lært å skrive......

Skrevet

Enig. Bokmål, nynorsk og samisk er Norges offisielle språk og de bør brukes. Tenk dere 50 år frem i tid hvis ingen tar vare på skriftspråkene våre? Skal knøttene våre skrive dialekt og Norge ha 5000 forskjellige skriftspråk?

Nei, vi har 3 valg i teorien og 2 i praksis. Velg mellom bokmål og nynorsk.

Skrevet

Ja! Hanne, helt enig med deg.

Skrevet

Hopper selv glatt over alle dialekt innlegg,har ofte liten tid og gidder ikke tyde innlegga.

men det er meg da.

Skrevet

Så du mener at når en legger ut innlegg bør det alltid stå.Svar ønskes på bokmål eller nynorsk..Er ikke akkurat NAV dette her da :0))

Skrevet

TIPPÅTÅ!!!

Herregud!! Mitt innlegg var ment som spøk! Jeg skriver bokmål og foretrekker å lese bokmål eller nynorsk.

Skrevet

Hanne og jentungen: Forstår du isje ka eg skrive då eg skrive dialekt? Åm eg dråppe "sms-språge"? Hehe, d e d markeligaste eg har hørrt. Eg fatte jo at eg bler brukt såm ett eksempel si eg skrive/skreiv dialekt å sms-språge ganske mye. Men åm eg isje kan skriva dialekt sånn så dette, då syns eg nesten dåkk e litt smådomme viss dåkk isje kan forstå d?!

Forstår dåkk då eg skrive sånn? Får eg låv? ;p

Skrevet

Så denne tråden litt sent, men dette engasjerer, så jeg må skrive litt likevel:

Må le litt med meg selv når jeg leser om de ulike holdningene mange av dere har til dialektbruk. Spesielt morsomt er det når en av de anonyme sier : "Har selv dialekt, men skriver på bokmål". Ja vel, det er jo hyggelig at du har det, men ikke så veldig spesielt, fordi ALLE HAR EN DIALEKT. Selv de som snakker vestkant-oslo-DIALEKTEN har en dialekt. Det er ingen som snakker bokmål eller nynorsk, begge disse er skriftsspråksformer.

Når det gjelder innlegg her, så er det jo litt lettere å lese innlegg som er skrevet på en av de to offisielle målformene, men personlig synes jeg jo også at det er koselig å lese innlegg som bærer preg av dialekter fra mine trakter...

Skrevet

Skal si du tar deg nær av disse meningene da, Rolte. Skriv som du vil, men tror nok ikke det er bare meg som ikke gidder å lese det. Det var mye mer behagelig å lese det som du har skrevet på¨bokmål nå.

Og det med jobbsøknaden var et reint eksempel. Haha, at det går an å tenke så kort.

Hilsen akademikeren

Skrevet

Nei det var det fremdeles ikke.

Skrevet

Det blir litt vanskelig å ta deg alvorlig når du skriver på nivå med en fjortis.

Jeg er intressert i alles meninger, jeg, tillab sin er ikke mer verd enn din, for eksempel, men hun skriver så behagelig og lett å lese at jeg heller leser hennes svar/ innlegg enn dine.

Og det må da være slitsomt å skrive dialekt i forhold til bokmål/ nynorsk som man har skrevet siden vi var barn? Mange av ordene dine blir nesten litt kompliserte fordi du skriver dem såpass ugjenkjennelig.

"Isje" er noe jeg forbinder med at små barn sier, ikke et voksent menneske. But that`s me!

Tror ikke noen er smådumme heller fordi de ikke leser det du skriver, men rett og slett bare uintressert. Det blir for barnslig.

Skrevet

D e greit, men åm du syns Stavanger dialekten e barnselige så e jo kje d mitt problem. Eg bjynne`kje å snakka sånn så sossane på Østlanne anyway.. Altså, hehe...ein dialekt kan vel isje vær barnselige? Nei, eg syns isje d e mar slidsåmt. For d e nå 3 år si eg jekk på skule sist, å då skrive eg sjelden bokmål elle nynorsk.. Eg sidde mye på pc`en, å der skrive eg dialekt.. For eg føle på ein måde at me snakke ilag, å då bler d mest naturligt for meg me dialekten. Håbe på litt forståelse...

Skrevet

Rolte: Eg e og fra stavanger. Skrive alltid på bogmål, men nå skrive eg denne på dialekt - min dialekt... eg syns det er dritvanskeligt å lesa det du skrive faktiskt. Og eg kjenne meg ikkje igjen. Seie du 'isje'?? Seie du 'sjedeligt', 'sjempe' osv og? For der må eg sei meg enige med hu øve her - isje blir barnsligt. Det va sånt så eg sa før eg lerte å sei ikkje. Og sånt så mange fjortisar seie nå. Sjærring for eksempel..

Nei, eg komme nok te å hoppa øve dine innlegg hvis du ikkje moderere deg litt. Ajax skreiv jo og på dialekt og blei ein stor forfatter. Har lest møje av han, men det e'kje så vanskeligt å lesa så dine innlegg.

Ha ein fortsatt fine dag! :)

Skrevet

Eg seie mar isje en ikkje, for d e sånn me snakke på Jørpeland. Men si du e fra Stavanger, seie du; er? Då må eg sei du e lett påvirkelige...Men e vel jarna fra EGENESET (eiganes) du då?

Å eg må jo sei at eg syns dåkk e litt smålige då dåkk gidde å kommentera skriftmåden, istedenfor å lesa d eg har å sei. Kan jo kanskje vær någe intressant??

Skrevet

Tviler på at vi går glipp av så mye....

"Snakke som sossene på Østlandet"?? Vært på Østlandet noen gang eller?

Skrevet

Ja, d har eg faktisk. Men eg bler ganske irriererte, for me så e fra Stavanger forstår såmregel alt så alle seie sjøl åm di e fra nor, sør, øst elle vest. Men viss d ringe någen telefonselgerar t meg å di snakke østlandsk, så fatte di jo ingenting...å d irritere meg eindel..kaffor sga me forstå alt å alle, men di fra østlanne nei di, di lige best då alle snakke tilnærma bogmål;)

Skrevet

I rest my case.... Høyt nivå ja!!! :-)

Skrevet

Okei, Jørpeland bler jo litt breiare dialekt. Nei eg e'kje fra egeneset, men har nok ikkje den breiaste gadedialektå fra stavanger heller. Jo det e jo akkorat det, det konne jo henda at det va någe interessant du skreiv. Og du må bare skriva sånn så du gjør for min del. Men eg seie bare at då e det ikkje sikkert at eg alltid gidde å lesa det. Det e jo et fritt land me bor i. :)

(Hvis eg skreiv 'er' og ikkje 'e' någe sted så va det ein glipp. Seie e. :))

Skrevet

ok:) men syns ikkje me skreiv så jysla forsjelligt? go helg, hehe;)

Skrevet

Du skriver nesten på dialekt selv. Og uten forbokstav, og altfor tett.

Vanskelig å lese.

Skrevet

Syns jo det kommer litt an på dialekten da - om den er grei eller vanskelig å forstå! Om man skriver ikke eller ikkje, bruker eller bruge, håper eller håbe...det er da forståelig allt sammen...men bllir det ekstremt vanskelige dialekter eller veldig SMSprega forkortelser og sånn - det syns jeg er unødvendig!

Skriv så folk forstår!!!

Skrevet

Når noen skriver sga istedetfor "skal", så tar hjernen en ekstra omgang på den altså - er det en forkortelse eller er det dialekt?

Jeg forstår jo som regel når noen skriver på dialekt,men når den er veldig ulik min dialekt, så tar det lengre tid.

Du sier Rolte at det er noen år siden du gikk på skole, og du bruker kun å skrive på dialekt nå.

Føler du ikke at det kunne vært greit og holde skriftspråket ditt ved like? Før eller senere vil du jo få bruk for det, og det er jo greit å kunne gramatikken når barna en dag skal ha leksehjelp?

Skal ikke blande meg inn i dine valg,men jeg vet av erfaring at det man har lært på skolen fort kan glemmes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...