Gå til innhold

dere som skriver på dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med anonym over. Er akademiker og vet hvor viktig det er å skrive rett. Jeg hadde aldri vurdert å ansette noen som hadde skevet en jobbsøknad på dialekt for eksempel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så da mener du at man er mindre smart om man ikke kan skrive skikkelig???!!!!!

Hva med alle som er dyslektikere da?

Samboeren min er det, er han dum da mener du?! Nei nå får du skjerpe deg!!! La nå ´folk skrive/prate som dem selv vil!!!

Skrevet

Marie_85

Nå er det vel ikke dyslektikere vi snakker om da.. Er vel en ganske så klar og tydelig forskjell.

Det jeg mener å si er at når man skriver dialekt så ekstremt som enkelte gjør, så blir det et "tulle-skriftsspråk" for min del. Og det gir et INNTRYKK av å være mindre smart.

Og til opplysning så er jeg selv dyslektiker!

Skrevet

Jeg skriver alltid på bokmål selv om jeg har dialekt. Jeg tror at noen skriver på dialekt fordi de ikke er så sterke i norsk. De føler seg kanskje tryggere når de skriver på dialekt, for da unngår de alle skrivefeilene..... Bare noe jeg har tenkt. Kan ikke forstå at det skal være noe raskere å skrive på dialek.(?)

Skrevet

Kanskje det hadde vært bedre om de som skriver på dialekt heller kunne skrive nynorsk eller bokmål. Enklere å lese for dyslektikere!

Skrevet

Synes også det er kjempetungt å lese innlegg som er skrevet på dialekt. Og det gjelder min egen dialekt også altså. Sms-språk er også tungvint synes jeg, og jeg blir fort lei og hopper over hele innlegget.

Tenker også på dyslektikere. Jeg så en gang et innlegg her inne fra en dyslektiker som ba oss tenke over hvordan vi skrev, og etter det har jeg vært mer nøye. Skriver bare på bokmål, passer på tegnsetting, stor bokstav etter punktum og har hyppige avsnitt.

Skrevet

ok. så da mener du at det er ok for en dyslektiker og ikke klare og skrive ordentlig., Men det samme er ikke ok for en som snakker dialekt?

Herregud asså.

Skrevet

Jeg er bergenser og skriver som osloklysene jeg også. Det er det vi har lært på skolen og alt annet ville føltes unaturlig.

Skrevet

Marie_85:

Dyslektikere gjør vel hva de kan for å skrive ordentlig?

Synes det inspillet ditt var ganske tåpelig.

Skrevet

Jeg kan nok skrive bokmål like bra som dere andre, men det blir bare så lite naturlig for meg. Spesielt på ett uformelt forum som dette. Jeg skriver dialekt framover fordi jeg synes ikke det er noe andre bør irritere seg over! Tror faktisk ikke jeg har hatt mange skrivefeila i min karriere. Men du som er akademiker, bra for deg. MEN JEG SKRIVER DA FOR FAEN IKKE DIALEKT PÅ JOBBSØKNADER!!! Haha, at det går an å tenke så kort;)

Skrevet

Eg menar at vi alle skal vise litt kulturell forståelse hær. Koffår kan vi ikkje bare skrive sånn som vi snakkar? Eg skal sporenstreks gå inn for å innføre dialekt og sms språk i skolene så sjauaguttene i Bærgen alldri glømmar dialekten sin. Og dåkkar som ikkje belitar dåkker får bare holde kjeften og ta me ræven dåkkars til en an plass å bedrive sånn snikksnakk! Sjøss meg i ræven!!!

Vart du skræmt no??

Skrevet

Hehe...fine! =)

Skrevet

huldra og lille Sondre

Det er stor forskjell på ditt språk og Rolte sitt. Du skriver dialekt, Rolte skriver et tullespråk som er vill blanding av dialekt, sms og møl.

Skrevet

signerer tipppåtå...

Rolte var så vennlig å svare på et av mine innlegg her om dagen, snilt med svar, men om man ikke kan skrive forståelig så kan man spare seg, sorry...

Jeg har jo forøvrig en dialekt jeg også, og blander jeg den med litt vissvass er det ingen som skjønner meg heller...

Skrevet

Blande litt dialekt og bokmål jeg :-) Skulle dere begynt bare skrive nynorsk, ja da hadde jeg meldt meg ut herfra :-D

Skrevet

Æ skriv på dialekt og lika å læs innlegg med dialekt... e litt lettere å skill folk fra kværandre da syns æ :D Om nån ikke gidd å les det æ skriv så greit førr mæ...

Å førr dåkker som syns æ verka dum, så har æ da bynnt på høgskoleutdannelse nr 2, og har ingen problem med å skriv bokmål, men lika bæst å skriv på dialekt på forum, sms og msn...

Så bærre hopp over dokker som irriter dåkker over det :D

Skrevet

Snupidupi: Høres næstn ut som vi e fra samme plass :-D hehe

Skrevet

Snupidupi, det der var jo forståelig det da:)

Skrevet

Det va jo bra. Men har fått klaga før ;o)

Skrevet

Ok, nå sga eg bjynna å skriva dialekt uden forkortelsar, viss d e di så e vanskelige å forstå...greit?;)

Å eg svare fålk då dårr e någe eg kan svara på sellfølgeli, men viss du isje vil at eg sga svara, så må dåkk skriva; svar på bokmål ønskes! :)

Skrevet

Syns ikke innleggene dine er vanskelig å forstå pga dialekten, men pga at du utelater mange konsonanter:) Må liksom lese det høyt for å skjønne det:)

Skrevet

Mente vokaler ja, konsonantene er det mange av:)

Skrevet

E vokalane eg dråppe, men sga prøva å isje jer d. Så håbe eg dåkk forstår mar;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...