Gå til innhold

Fine dronning Mette Marit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så uendelig trist det er at helsetilstanden hennes er så dårlig at hun ikke kan stå ved sin manns side under edsavleggelsen. Det har nok vært mange krevende dager som krever (for) mye av henne i denne situasjonen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.8.2026 den 18.15):

Forresten velger jeg å sitere avdøde Kong Olav:

Når Kong Olav V ble spurt om hvor lenge Norge kom til å forbli et monarki, svarte han konsekvent at det ville vare så lenge det norske folk ønsker det.

Han minnet ofte om at det norske kongehuset i 1905 ble valgt gjennom en folkeavstemning. Monarkiets eksistens var derfor basert på folkets vilje. Han så ikke på kongetittelen som en absolutt eller evig rettighet, men som en kontrakt basert på kontinuerlig tillit og relevans overfor innbyggerne. Hvis det norske folk og Stortinget en dag skulle ønske å endre statsform til republikk, mente han at kongehuset måtte akseptere dette uten dramatikk.

Dette prinsippet har også blitt videreført av hans etterfølgere, som har understreket at monarkiet kun eksisterer i kraft av folkets støtte.

Anonymkode: dd41c...654

https://www.nrk.no/norge/ny-meningsmaling_-sju-av-ti-vil-beholde-monarkiet-1.18009458 Det ser visst ut som folket ønsker monarki fortsatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.8.2026 den 22.25):

Jeg er født i 1975. Den gang kong Olav døde var skepsisen til Harald og Sonja stor.

Sonja var en rikmannsdatter uten kontakt med folket,  og Haakon hadde alltid vært sky og anonym. Veldig mange hadde liten, eller ingen tro på dem, og se hva som skjedde.

Ja, Mette Marit har hatt noen stygge feilskjær,  men hun har alltid støttet de svake i samfunnet. 

Ut fra den delen tror jeg hun kommer til å bli en god dronning, men jeg skjønner også skepsisen.

Anonymkode: 9dcb0...706

Jeg tenker også sånn. Hun har jo ikke gjort noen noe vondt. Jeg misliker folk som gjør andre vondt, det gjør ikke Mette Marit. Så får livet gå videre og alle har sine feilskjær og utroskap innimellom, det er ikke noe bedre at andre er utro. Om hun i det hele tatt har vært det. 

Hva vet vi om de hadde et åpent forhold? 

Anonymkode: 7b31b...71b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, bare vent til sørgehøytiden er over og det igjen er lov til å utrykke skepsis mot kongehuset. Etter Nyttår skal jeg garantere en annen stemning. 

Anonymkode: dd41c...654

Det ser da ut som mange riktig koser seg med å dele sin ‘skepsis’ (også kjent som hets) i kommentarfelt og forum. 

Når man ser den genuine sorgen og omtanken hos folk flest så skjønner man at kongehuset og monarkiet står trygt, det er bare en liten del som roper så høyt at man kan få inntrykk av at de betyr noe. 

Anonymkode: 39a6b...de3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det ser da ut som mange riktig koser seg med å dele sin ‘skepsis’ (også kjent som hets) i kommentarfelt og forum. 

Når man ser den genuine sorgen og omtanken hos folk flest så skjønner man at kongehuset og monarkiet står trygt, det er bare en liten del som roper så høyt at man kan få inntrykk av at de betyr noe. 

Anonymkode: 39a6b...de3

Da er det merkelig at du blir så opprørt at det eneste måten du kan diskutere på , er ved bruk av brukerangrep, fordu noen mener noe annet enn deg,,,,

Anonymkode: abf70...31f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...