Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:31 #51 Skrevet søndag kl 12:31 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): For et strålende argument. Du vant jammen den diskusjonen. Anonymkode: 39a6b...de3 Poenget mitt er jo at dette ikke er en diskusjon. Det finnes et svar på det. Tror kanskje du bør lese grunnloven selv. Anonymkode: f4195...244
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:28 #52 Skrevet søndag kl 13:28 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan bestemmer ‘vi’ det? Du har kanskje ikke hørt om grunnloven? Anonymkode: 39a6b...de3 Du har ikke fått med deg at det ved hvert nye regjeringsskifte blir gjennomført et valg på Stortinget om monarkiet skal bestå eller ikke? Hittil har det vært mindretall hver gang, men det kan fort skifte med ny kongefamilie. Anonymkode: dd41c...654
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:30 #53 Skrevet søndag kl 13:30 Petra Prøvedukke skrev (3 timer siden): Uups, folkens! Det er noe med å kaste den første sten! Er noen av hos er inne kongelige, altså? Anonymkode: dd41c...654
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:08 #54 Skrevet søndag kl 14:08 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Du har ikke fått med deg at det ved hvert nye regjeringsskifte blir gjennomført et valg på Stortinget om monarkiet skal bestå eller ikke? Hittil har det vært mindretall hver gang, men det kan fort skifte med ny kongefamilie. Anonymkode: dd41c...654 Det står i grunnloven at monarkiet må stemmes ned flere regjeringsperioder på rappen for å kunne avskaffes. Det holder altså ikke at en regjering mener det, neste må også være enig. Anonymkode: 40210...3ae
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:16 #55 Skrevet søndag kl 14:16 Jeg regner med at dette innlegget var opprettet for å provosere. Anonymkode: 288c5...ee1
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:16 #56 Skrevet søndag kl 14:16 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det står i grunnloven at monarkiet må stemmes ned flere regjeringsperioder på rappen for å kunne avskaffes. Det holder altså ikke at en regjering mener det, neste må også være enig. Anonymkode: 40210...3ae Og det syntes du var omstendelig nok til at du tror man ikke gidder? Det er statsform det er snakk om her, ikke pølsebrød vs lomper i kiosken. Det er folkets vilje som gjelder her, og man kommer fort nok å se om trenden går i motsatt retning enn den til nå har gjort. Er selv monarkist, men innser jo at man må oppføre seg om det skal kunne vare. Man kan ikke bare spytte på folket slik man på mange måter har gjort siste årene. Anonymkode: f4195...244
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:17 #57 Skrevet søndag kl 14:17 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Du har ikke fått med deg at det ved hvert nye regjeringsskifte blir gjennomført et valg på Stortinget om monarkiet skal bestå eller ikke? Hittil har det vært mindretall hver gang, men det kan fort skifte med ny kongefamilie. Anonymkode: dd41c...654 Jo, det har jeg selvsagt fått med meg. Men det holder ikke at ett storting stemmer nei. Det kan svare seg å lese seg litt opp før man risikerer å fremstå så uopplyst Anonymkode: 39a6b...de3
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:29 #58 Skrevet søndag kl 14:29 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jo, det har jeg selvsagt fått med meg. Men det holder ikke at ett storting stemmer nei. Det kan svare seg å lese seg litt opp før man risikerer å fremstå så uopplyst Anonymkode: 39a6b...de3 Ta ditt eget råd. Anonymkode: f4195...244
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:41 #59 Skrevet søndag kl 14:41 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Det står i grunnloven at monarkiet må stemmes ned flere regjeringsperioder på rappen for å kunne avskaffes. Det holder altså ikke at en regjering mener det, neste må også være enig. Anonymkode: 40210...3ae Nettopp! Og det kan skje veldig fort. Raskere enn man aner faktisk. Anonymkode: dd41c...654
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:50 #60 Skrevet søndag kl 14:50 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jo, det har jeg selvsagt fått med meg. Men det holder ikke at ett storting stemmer nei. Det kan svare seg å lese seg litt opp før man risikerer å fremstå så uopplyst Anonymkode: 39a6b...de3 Forresten dreit du deg ut litt, kanskje du ikke er så opplyst som du tror. Reglen er at det må fremmes et formelt forslag på Stortinget om å endre Grunnloven. Forslaget krever to tredjedelers flertall i Stortinget. Forslaget må fremmes i løpet av en stortingsperiode og vedtas i begynnelsen av den neste stortingsperioden etter et valg, slik reglene for grunnlovsendringer er. Om forslaget kommer (noe det automatisk vil) i denne perioden, og får flertall, il det kunne vedtas i løpet av av 2029. Det er tre år til. Anonymkode: dd41c...654
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:25 #61 Skrevet søndag kl 15:25 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Alle fortjener å bli elsket, selv de som har feilet. Anonymkode: a0e29...849 Alle? Anonymkode: c2156...791
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:44 #62 Skrevet søndag kl 15:44 En politiker hadde ikke stått i halvparten uten å bukke under. MM har driti på draget. Hun har vært unnvikende. Hun har latt være å svare der folk har ønsket svar. Men hun står i det, hver eneste dag! Med en kriminell sønn, en dårlig helse, og nå tapet av en svigerfar. Gi nå dama litt kred! Kongen har valgt henne som sin, og det er ingen her som får gjort noe med det. Anonymkode: 33a49...3ec
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:07 #63 Skrevet søndag kl 16:07 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): En politiker hadde ikke stått i halvparten uten å bukke under. MM har driti på draget. Hun har vært unnvikende. Hun har latt være å svare der folk har ønsket svar. Men hun står i det, hver eneste dag! Med en kriminell sønn, en dårlig helse, og nå tapet av en svigerfar. Gi nå dama litt kred! Kongen har valgt henne som sin, og det er ingen her som får gjort noe med det. Anonymkode: 33a49...3ec Nei, vi får ikke gjort noe med at hun er gift med Kongen. Men vi kan heldigvis stemme på de partiene som ikke ønsker monarki. Og MM kommer nok dessverre til selv å sørge for at monarkiet blir så lite populært at det blir fjernet. Anonymkode: dd41c...654
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:15 #64 Skrevet søndag kl 16:15 Forresten velger jeg å sitere avdøde Kong Olav: Når Kong Olav V ble spurt om hvor lenge Norge kom til å forbli et monarki, svarte han konsekvent at det ville vare så lenge det norske folk ønsker det. Han minnet ofte om at det norske kongehuset i 1905 ble valgt gjennom en folkeavstemning. Monarkiets eksistens var derfor basert på folkets vilje. Han så ikke på kongetittelen som en absolutt eller evig rettighet, men som en kontrakt basert på kontinuerlig tillit og relevans overfor innbyggerne. Hvis det norske folk og Stortinget en dag skulle ønske å endre statsform til republikk, mente han at kongehuset måtte akseptere dette uten dramatikk. Dette prinsippet har også blitt videreført av hans etterfølgere, som har understreket at monarkiet kun eksisterer i kraft av folkets støtte. Anonymkode: dd41c...654
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:43 #65 Skrevet søndag kl 16:43 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Forresten velger jeg å sitere avdøde Kong Olav: Når Kong Olav V ble spurt om hvor lenge Norge kom til å forbli et monarki, svarte han konsekvent at det ville vare så lenge det norske folk ønsker det. Han minnet ofte om at det norske kongehuset i 1905 ble valgt gjennom en folkeavstemning. Monarkiets eksistens var derfor basert på folkets vilje. Han så ikke på kongetittelen som en absolutt eller evig rettighet, men som en kontrakt basert på kontinuerlig tillit og relevans overfor innbyggerne. Hvis det norske folk og Stortinget en dag skulle ønske å endre statsform til republikk, mente han at kongehuset måtte akseptere dette uten dramatikk. Dette prinsippet har også blitt videreført av hans etterfølgere, som har understreket at monarkiet kun eksisterer i kraft av folkets støtte. Anonymkode: dd41c...654 Ingen som følger med i den siste tids hendelse kan være i tvil om hvor sterkt monarkiet står hos det norske folk. Fra folkevandringen til slottet for å dele gleden over fotballgutta til alle som sto skulder ved skulder for å se kongens siste reise hjem til slottet. Monarkiet kommer til å eksistere lenge etter alle vi er borte. De som er mot monarkiet gjør den kardinalfeilen å tro at fordi de roper så høyt så tror de at mange er enige med dem. Det de ikke skjønner er at vi som ønsker monarki videre ikke har behov for å skrike så høyt, vi bærer bare støtten med oss. Alle meningsmåling viser flertall for monarkiet. Anonymkode: 39a6b...de3
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:48 #66 Skrevet søndag kl 16:48 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ingen som følger med i den siste tids hendelse kan være i tvil om hvor sterkt monarkiet står hos det norske folk. Fra folkevandringen til slottet for å dele gleden over fotballgutta til alle som sto skulder ved skulder for å se kongens siste reise hjem til slottet. Monarkiet kommer til å eksistere lenge etter alle vi er borte. De som er mot monarkiet gjør den kardinalfeilen å tro at fordi de roper så høyt så tror de at mange er enige med dem. Det de ikke skjønner er at vi som ønsker monarki videre ikke har behov for å skrike så høyt, vi bærer bare støtten med oss. Alle meningsmåling viser flertall for monarkiet. Anonymkode: 39a6b...de3 Kutt ut å snakke på vegne av «oss som er for monarki» Jeg er det, men jeg deler på ingen måte din naive laissez-faire holdning til denne saken. Anonymkode: f4195...244
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:54 #67 Skrevet søndag kl 16:54 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ingen som følger med i den siste tids hendelse kan være i tvil om hvor sterkt monarkiet står hos det norske folk. Fra folkevandringen til slottet for å dele gleden over fotballgutta til alle som sto skulder ved skulder for å se kongens siste reise hjem til slottet. Monarkiet kommer til å eksistere lenge etter alle vi er borte. De som er mot monarkiet gjør den kardinalfeilen å tro at fordi de roper så høyt så tror de at mange er enige med dem. Det de ikke skjønner er at vi som ønsker monarki videre ikke har behov for å skrike så høyt, vi bærer bare støtten med oss. Alle meningsmåling viser flertall for monarkiet. Anonymkode: 39a6b...de3 Hvorfor lage seg så mange forestillinger om mennesker her i tråden du ikke vet noe om, hvorfor er det så farlig at folk mener noe annet enn det du gjør? De eneste som driver med brukerangrep her i tråden er de som hyller Mette Marit, så hvem er det som skriker høyt egentlig. Å ikke like Mette Marit som dronning, er ikke nødvendigvis det samme som at man er mot monarki. Man kan støtte Kong Harald og dronning Sonja. og sørge over over Kong Harald selv om man ikke liker Mette Marit. Norge er heldigvis et demokrati, og man har lov til å si meningene sin selv om du og andre ikke liker det. Anonymkode: abf70...31f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:59 #68 Skrevet søndag kl 16:59 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor lage seg så mange forestillinger om mennesker her i tråden du ikke vet noe om, hvorfor er det så farlig at folk mener noe annet enn det du gjør? De eneste som driver med brukerangrep her i tråden er de som hyller Mette Marit, så hvem er det som skriker høyt egentlig. Å ikke like Mette Marit som dronning, er ikke nødvendigvis det samme som at man er mot monarki. Man kan støtte Kong Harald og dronning Sonja. og sørge over over Kong Harald selv om man ikke liker Mette Marit. Norge er heldigvis et demokrati, og man har lov til å si meningene sin selv om du og andre ikke liker det. Anonymkode: abf70...31f Amen 🙌🏻 Anonymkode: f4195...244
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:11 #69 Skrevet søndag kl 17:11 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor lage seg så mange forestillinger om mennesker her i tråden du ikke vet noe om, hvorfor er det så farlig at folk mener noe annet enn det du gjør? De eneste som driver med brukerangrep her i tråden er de som hyller Mette Marit, så hvem er det som skriker høyt egentlig. Å ikke like Mette Marit som dronning, er ikke nødvendigvis det samme som at man er mot monarki. Man kan støtte Kong Harald og dronning Sonja. og sørge over over Kong Harald selv om man ikke liker Mette Marit. Norge er heldigvis et demokrati, og man har lov til å si meningene sin selv om du og andre ikke liker det. Anonymkode: abf70...31f Helt enig! Helt utrolig selvhøytidelig holdning at "min mening er kun det rette, derfor er alle enig med meg". Jeg også sørger over Kong Harald, han var en flott konge. Og nettopp derfor ønsker jeg ikke MM. Hun er det motsatte av alt det Harald og Sonja har stått for. Anonymkode: dd41c...654
Anonym bruker Skrevet søndag kl 19:19 #70 Skrevet søndag kl 19:19 8 hours ago, Anonym bruker said: Leser du ikke aviser?? Står det i avisene at Mette Marit er ond?? Anonymkode: 07b77...ca1
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:07 #71 Skrevet søndag kl 20:07 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Kutt ut å snakke på vegne av «oss som er for monarki» Jeg er det, men jeg deler på ingen måte din naive laissez-faire holdning til denne saken. Anonymkode: f4195...244 Hva er naivt med at jeg hevder at vi ikke roper så høyt om meningene våre? Du skjønner sikkert at jeg ikke snakker for absolutt alle monarkister, men størstedelen som altså ikke tyr til kommentarfelt for å dele våre meninger. Men altså, for å ikke tråkke noen på tærne så mener jeg altså at DE FLESTE av oss monarkister. Så, nå kan du puste med magen og senke pulsen. Anonymkode: 39a6b...de3
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:41 #72 Skrevet søndag kl 20:41 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Hva er naivt med at jeg hevder at vi ikke roper så høyt om meningene våre? Du skjønner sikkert at jeg ikke snakker for absolutt alle monarkister, men størstedelen som altså ikke tyr til kommentarfelt for å dele våre meninger. Men altså, for å ikke tråkke noen på tærne så mener jeg altså at DE FLESTE av oss monarkister. Så, nå kan du puste med magen og senke pulsen. Anonymkode: 39a6b...de3 Så hvorfor har du så behov for å komme med stadige brukerangrep og nedlatende kommentarer? Anonymkode: abf70...31f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:07 #73 Skrevet søndag kl 21:07 Jeg er ikke super-fan av vår nye dronning, men at hun holder seg unna store folkemengder på nåværende tidspunkt kan man ikke holde i mot henne. Det er garantert en medisinsk anbefaling. Anonymkode: 757a9...680
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:26 #74 Skrevet søndag kl 21:26 Anonym bruker skrev (På 29.8.2026 den 18.36): Hun deltar vel på det hun ser hun kan tjene mest på. Anonymkode: 2ed3d...98b Hun tjener mer på å stoppe for noen få mennesker en sen kveld enn å delta i kongens minnegudstjeneste? Anonymkode: 39a6b...de3
Admin Skrevet mandag kl 07:26 #75 Skrevet mandag kl 07:26 Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger. Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå