Gå til innhold

Hadde du sagt noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet
MissSaigon skrev (2 minutter siden):

Det virker ikke helt som du skjønner hvorfor ordet er belastende sett i et historisk perspektiv. Ord som tidligere ble oppfattet som nøytrale, kan med tiden bli problematisk. Å justere språkbruken er ikke sensur, men språklig utvikling og læring. 

Når mange mennesker fra en gruppe tydelig sier at et ord oppleves som krenkende, og det er det selv om din erfaring viser noe annet, er det rimelig å ta det på alvor selv om man personlig ikke forstår eller deler den følelsen. 

Hvorfor tror du at ordet er blitt så belastende om det er riktig som du mener at få/ingen fargede anser det som rasistisk. Hvordan etniske grupper snakker seg imellom kan heller ikke tas til bevis for at dine påstander er riktig. Rasisme er som regel mellom folkegrupper og ikke innad i. 

Joda, jeg er fullstendig klar over hvorfor det har blitt belastende. Jeg syns bare ikke ordet i seg selv, brukt på en helt nøytral måte skal være så innmari fy-fy. Når det er sagt er det ikke sånn at jeg går rundt til hvermansen og kaller de for neger, men jeg får ikke åndenød dersom jeg hører ordet brukt i en helt nøytral setting. Jeg har så mange utenlandske venner, med så ulik bakgrunn, utdannelse og liv, og ingen av de bryr seg. Derfor lurer jeg på hvem dette er verst for - de det gjelder, eller alle andre.

Anonymkode: 3b72b...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Joda, jeg er fullstendig klar over hvorfor det har blitt belastende. Jeg syns bare ikke ordet i seg selv, brukt på en helt nøytral måte skal være så innmari fy-fy. Når det er sagt er det ikke sånn at jeg går rundt til hvermansen og kaller de for neger, men jeg får ikke åndenød dersom jeg hører ordet brukt i en helt nøytral setting. Jeg har så mange utenlandske venner, med så ulik bakgrunn, utdannelse og liv, og ingen av de bryr seg. Derfor lurer jeg på hvem dette er verst for - de det gjelder, eller alle andre.

Men du skjønner ikke at du som etnisk hvit (regner jeg med siden du ikke har opplyst annet ref trådens tema) ikke trenger å skjønne noe for å godta det. Svogerforskningen din gjelder ikke i denne saken, det er en allmenn oppfatning at begrepet ikke skal brukes. Hverdagsrasismen er stor, noe jeg regner med at du vet iom at du har så mange venner med annen etnisitet, og det syns jeg virkelig at vi skal ta på alvor! 

Hvorfor er det så viktig for deg å bruke akkurat det begrepet, selv i nøytrale settinger? Språket vårt rommer så mange gode alternativ, så det virker svært utdatert å insistere på å bruke et begrep det ellers i samfunnet er stor enighet om er uønsket og unødvendig. 

Skrevet
MissSaigon skrev (1 time siden):

Men du skjønner ikke at du som etnisk hvit (regner jeg med siden du ikke har opplyst annet ref trådens tema) ikke trenger å skjønne noe for å godta det. Svogerforskningen din gjelder ikke i denne saken, det er en allmenn oppfatning at begrepet ikke skal brukes. Hverdagsrasismen er stor, noe jeg regner med at du vet iom at du har så mange venner med annen etnisitet, og det syns jeg virkelig at vi skal ta på alvor! 

Hvorfor er det så viktig for deg å bruke akkurat det begrepet, selv i nøytrale settinger? Språket vårt rommer så mange gode alternativ, så det virker svært utdatert å insistere på å bruke et begrep det ellers i samfunnet er stor enighet om er uønsket og unødvendig. 

Jeg er etnisk hvit, ja. Det handler ikke om svogerforskning, det handler om at flesteparten av de med annen bakgrunn kaller hverandre ting som jeg syns er helt hårreisende. Da drister jeg meg til å anta at de ikke blir krenket av ordet. Da forstår jeg heller ikke hvorfor vi, som etnisk hvite, skal bli det. 

Jeg har to venninner som har barn med en afrikaner (og her kan jeg si afrikaner, for begge ER fra Afrika) og selv de syns at denne debatten har gått for langt. Jeg har en barndomsvenninne som omtaler seg selv som mulatt, og det er jo heller ikke lov å si lenger. Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor noen som ikke har noe med dette å gjøre, blir så irritert og forbanna. Når de det bør plage, ikke plages. Det er jo det jeg vil til livs. Hvorfor blir vi så krenka på andres vegne? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er etnisk hvit, ja. Det handler ikke om svogerforskning, det handler om at flesteparten av de med annen bakgrunn kaller hverandre ting som jeg syns er helt hårreisende. Da drister jeg meg til å anta at de ikke blir krenket av ordet. Da forstår jeg heller ikke hvorfor vi, som etnisk hvite, skal bli det. 

Jeg har to venninner som har barn med en afrikaner (og her kan jeg si afrikaner, for begge ER fra Afrika) og selv de syns at denne debatten har gått for langt. Jeg har en barndomsvenninne som omtaler seg selv som mulatt, og det er jo heller ikke lov å si lenger. Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor noen som ikke har noe med dette å gjøre, blir så irritert og forbanna. Når de det bør plage, ikke plages. Det er jo det jeg vil til livs. Hvorfor blir vi så krenka på andres vegne? 

Men fakta er at mange nok blir plaget. Hvorfor tar du ikke det til etterretning? Det er ikke et ord det er nødvendig å bruke, så hvorfor insisterer du på å ignorere dem som faktisk opplever det som et problem? Det er jo ikke for moroskyld myndighetene anbefaler at man ikke bruker ordet...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

og her kan jeg si afrikaner, for begge ER fra Afrika

Det er KUN det vi snakker om her i tråden. 

Anonymkode: a3f50...0cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er jo dette jeg er uenig i. Av alle de mørke jeg har snakket med, så er det ingen som syns det er noe gæernt i å bruke ordet på en helt vanlig måte. Det er ingen som syns det er rasistisk hvis jeg omtaler de som neger. Hvorfor er det ett problem for deg?

Har du hørt hvordan utlendinger snakker til hverandre? "Yo, nigga!" "jævla svarting!" De kødder med det, hvorfor kan ikke nordmenn på en helt nøytral måte få bruke ett ord bare fordi noen har misbrukt det tidligere? 

Jeg klarer ikke for alt i verden å forstå hvorfor andre skal bli krenka på vegne av ett helt folkeslag, når de omtaler hverandre på en mye styggere måte

Og du, kutt ut å rakk ned på meg. Det gjør det ikke til ett bedre menneske

Jeg har forklart lenger opp hvorfor det er en ting at fargede kaller hverandre det, mens det ikke er greit at du som hvit bruker ordet.

At du ikke forstår hvorfor noen blir krenket, har jeg forstått. Men du trenger ikke å forstå noen ting, det er bare å godta at ordet neger ikke skal brukes fra hvite personer. Noe mer enn det trenger du ikke forstå. 

Anonymkode: 5a373...443

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det har alltid vært rasistisk. Uvitenhet gjør det ikke mindre rasistisk for det.

Nei, det har ikke det. 

Anonymkode: 57198...45f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det har ikke det. 

Jo, de som har kunnskap utover 2. trinnsnivå vet at det alltid har vært rasistisk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Jo, de som har kunnskap utover 2. trinnsnivå vet at det alltid har vært rasistisk.

Det har ikke alltid vært det. Er du fullstendig kunnskapsløs.

Anonymkode: 07ad6...071

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når tid har det vært et positivt ladet ord?

Anonymkode: 818b0...e8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Er du dum? Selvfølgelig har ordet alltid vært rasistisk! Hele grunnbetydningen beskriver en menneskegruppe som hadde mindre verdi og derfor kunne selges. Det er bare at vi nå er bevisst på at det er rasistisk. Det blir ikke mindre rasistisk fordi vi ikke forstår det er det. 

Det hjelper ikke at vi hvite mente det var nøytralt, eller ikke rasistisk. Når grunnbetydningen er å nedverdige en gruppe med annen hudfarge. 

For eksempel: "negerarbeid", er det noe positivt? Nei, det er dårlig arbeid, som ingen vil ha (utenom en neger) 

Men, for guds skyld. Løpe rundt og rop neger, du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men, for guds skyld. Løpe rundt og rop neger, du. 

Det har jeg aldri gjort.

Skrevet

Å bruke det ordet er sosialt selvmord. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: 818b0...e8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det har jeg aldri gjort.

Hvorfor ikke? Du mener tydeligvis at det er helt greit å bruke ordet neger.

Skrevet

Jeg sier n**** når jeg ikke vet hvilket land vedkommende kommer fra. Bryr meg fint lite om andre ikke liker det

Anonymkode: 75c4a...9a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke? Du mener tydeligvis at det er helt greit å bruke ordet neger.

Selv om jeg ikke hadde reagert noe veldig på det i den sammenhengen som hi beskriver, så betyr det ikke at det er et ord jeg bruker,

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ordet mulatt betyr egentlig mulldyr. Derfor er ikke det ordet innafor lenger på mennesker. Du sier at det er vanskelig å vite hva man skal si. Man kan si afrikaner hvis de er fra Afrika, men ikke hvis de ikkexer der fra. Men da kan man jo bare si der hvor de er fra da. Eller har man behov for å si noe i det hele tatt egentlig. Den yngre generasjonen som ikke er vant til å si dette ordet, har ikke problemer med det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun vet bare ikke bedre. Hun er kun ute etter å provosere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hun vet bare ikke bedre. Hun er kun ute etter å provosere. 

Provosere? Ved å påpeke rasisme? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Provosere? Ved å påpeke rasisme? 

Ved å prate om ting hun åpenbart ikke har greie på. Hun sitter å tror noe, og mener det er riktig...

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ved å prate om ting hun åpenbart ikke har greie på. Hun sitter å tror noe, og mener det er riktig...

Jeg vet, noe du tydeligvis ikke gjør. Greit å lese en bok eller to før en kommenterer, ellers kan en fort fremstå som litt mindre intelligent...

Skrevet

Jeg vet, noe du tydeligvis ikke gjør. Greit å lese en bok eller to før en kommenterer, ellers kan en fort fremstå som litt mindre intelligent...

Må bare riste på hode av deg. Orker ikke diskutere med idioter. 

Skrevet (endret)

Hva er det du mener er feil? At neger alltid har vært et negativt ladet ord? 

Endret av MissSaigon
Skrevet

Og jeg orker ikke å diskutere med rasistiske, flatpanna neandertalere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...