Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:22 #26 Skrevet mandag kl 15:22 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hvem sier ikke svart om mennesker i Norge? «Neger» er en betegnelse for personer med mørk hudfarge, særlig med opphav i Afrika sør for Sahara. I dag oppfattes ordet som rasistisk, nedsettende og støtende i de fleste sammenhenger. Språkrådet fraråder bruk av ordet, og foretrukne synonymer er i dag «svart», «person med mørk hud» eller «melaninrik» Anonymkode: 3b72b...c2a Jeg kjenner ingen som ikke leker amerikansk, som sier svart. Det er typisk unge mennesker som bruker mye amerikansk slang. Man sier afrikansk opprinnelse hvis man sier noe som helst. Ærlig talt, svart? Hahaha. Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:25 #27 Skrevet mandag kl 15:25 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner ingen som ikke leker amerikansk, som sier svart. Det er typisk unge mennesker som bruker mye amerikansk slang. Man sier afrikansk opprinnelse hvis man sier noe som helst. Ærlig talt, svart? Hahaha. Anonymkode: a3f50...0cb Og hva er felles for de med afrikansk opprinnelse? At de stort sett er veldig mørke. Her sier folk det om hverandre. At de er svarte. Og om seg selv. Når de kanskje kommer fra f.eks. Iran og er relativt lyse i huden. Det var jo poenget mitt. Kjenner en hvor pappaen er fra Chile, og han sier «jeg er halvt svart». Nei det er du ikke faktisk. Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:45 #28 Skrevet mandag kl 15:45 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Og hva er felles for de med afrikansk opprinnelse? At de stort sett er veldig mørke. Her sier folk det om hverandre. At de er svarte. Og om seg selv. Når de kanskje kommer fra f.eks. Iran og er relativt lyse i huden. Det var jo poenget mitt. Kjenner en hvor pappaen er fra Chile, og han sier «jeg er halvt svart». Nei det er du ikke faktisk. Anonymkode: 3b72b...c2a Eh nei, du er jo helt historieløs. Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:47 #29 Skrevet mandag kl 15:47 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Eh nei, du er jo helt historieløs. Anonymkode: a3f50...0cb Hva i alle dager har dette med historie og gjøre? Er ikke de fleste med afrikansk opprinnelse mørke i huden? du er garantert lys i huden som lar deg affisere så voldsomt av det her Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:50 #30 Skrevet mandag kl 15:50 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke enig. Neger var ett helt nøytralt ord lenge, før det ble rasistisk. Anonymkode: 3b72b...c2a Det har alltid vært rasistisk. Uvitenhet gjør det ikke mindre rasistisk for det. Anonymkode: 5a373...443
Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:51 #31 Skrevet mandag kl 15:51 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva i alle dager har dette med historie og gjøre? Er ikke de fleste med afrikansk opprinnelse mørke i huden? du er garantert lys i huden som lar deg affisere så voldsomt av det her Anonymkode: 3b72b...c2a Det har alt med historie å gjøre. Hvis ikke du fikk med deg dette da du gikk på skolen, så er det fint lite jeg kan gjøre med det. Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:52 #32 Skrevet mandag kl 15:52 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva i alle dager har dette med historie og gjøre? Er ikke de fleste med afrikansk opprinnelse mørke i huden? du er garantert lys i huden som lar deg affisere så voldsomt av det her Anonymkode: 3b72b...c2a Fordi ordet historisk er ment rasistisk. Det er brukt som en veldig nedsettende beskrivelse av fargede mennesker helt fra slavetiden. Og du har ingen rett til å definere om dette ordet er rasistisk eller ikke, det er helt urelevant. Anonymkode: 5a373...443
Anonym bruker Skrevet mandag kl 15:53 #33 Skrevet mandag kl 15:53 Må innrømme jeg sa "negresse" om en flott dame jeg skulle beskrive til min datter på 25 år. Hun så helt forskrekket på meg, og måtte fort forklare at det var da helt vanlig å si når vi voks opp. Samme som jeg ikke mente noe vondt når jeg i forbifarten sa "indianer" Anonymkode: 8756d...0ca
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:06 #34 Skrevet mandag kl 16:06 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det har alltid vært rasistisk. Uvitenhet gjør det ikke mindre rasistisk for det. Anonymkode: 5a373...443 Nei det har ikke alltid vært rasistisk. Det har vært brukt som beskrivelse av mørke personer. Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:06 #35 Skrevet mandag kl 16:06 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Må innrømme jeg sa "negresse" om en flott dame jeg skulle beskrive til min datter på 25 år. Hun så helt forskrekket på meg, og måtte fort forklare at det var da helt vanlig å si når vi voks opp. Samme som jeg ikke mente noe vondt når jeg i forbifarten sa "indianer" Anonymkode: 8756d...0ca Nettopp. Og det er så mange som gjør dette. men de tør ikke si noe i fare for å måtte stå skolerett for LYSE MENNESKER som ikke på noen måte har rett til å bli krenka på andres vegne!! Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:34 #36 Skrevet mandag kl 16:34 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Nettopp. Og det er så mange som gjør dette. men de tør ikke si noe i fare for å måtte stå skolerett for LYSE MENNESKER som ikke på noen måte har rett til å bli krenka på andres vegne!! Anonymkode: 3b72b...c2a Men hvorfor skal man insistere på å bruke et begrep som svært mange opplever støtende og rasistisk? Det eneste man oppnår er som damen i hi, å fremstå kunnskapsløs og ignorant. Og rasistisk. Anonymkode: 818b0...e8f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:39 #37 Skrevet mandag kl 16:39 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Nei det har ikke alltid vært rasistisk. Det har vært brukt som beskrivelse av mørke personer. Anonymkode: 3b72b...c2a Ja, på en nedsettende måte! På en rasistisk måte! Anonymkode: 5a373...443
Anonym bruker Skrevet mandag kl 17:36 #38 Skrevet mandag kl 17:36 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvorfor skal man insistere på å bruke et begrep som svært mange opplever støtende og rasistisk? Det eneste man oppnår er som damen i hi, å fremstå kunnskapsløs og ignorant. Og rasistisk. Anonymkode: 818b0...e8f Hvem oppfatter det støtende? Hvorfor leser du ikke det jeg skriver om at mørke omtaler hverandre som det? Eller som «svarting»? (Som jeg personlig syns er mye styggere) Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 18:11 #39 Skrevet mandag kl 18:11 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er heldigvis år mellom hver gang, men i dag opplevde jeg en dame på 50 år som brukte n-ordet for å beskrive et menneske. Det var ikke i en negativ setting, men liksom i stede for å si at han var afrikansk. Jeg ble sjokkert og dessverre målløs og svarte ingenting. Hun pratet bare videre og anledningen til det adressere det forsvant, noe jeg irriterer meg over nå. Så da er spørsmålet mitt - hadde du reagert, og hadde du sagt noe? Anonymkode: 818b0...e8f Sier neger selv. Nettopp fordi at de er negre. De kaller seg jo selv det. Så du holdt klokelig kjeft. Anonymkode: 57198...45f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 18:12 #40 Skrevet mandag kl 18:12 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det var ganske vanlig ord å bruke da. Anonymkode: 07ad6...071 Ja, selvfølgelig er det dét. Anonymkode: 57198...45f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 19:30 #41 Skrevet mandag kl 19:30 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvem oppfatter det støtende? Hvorfor leser du ikke det jeg skriver om at mørke omtaler hverandre som det? Eller som «svarting»? (Som jeg personlig syns er mye styggere) Anonymkode: 3b72b...c2a Jeg leser, og jeg skjønner at du ikke skjønner at verden er større enn din lille akse. Begrepet neger blir anbefalt å unngå, og for de fleste er det grunn god nok. Men kjør på, hold på din rett til å bruke alle ord du kan. Jeg gidder ikke mate deg mer. hi Anonymkode: 818b0...e8f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:13 #42 Skrevet mandag kl 20:13 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg leser, og jeg skjønner at du ikke skjønner at verden er større enn din lille akse. Begrepet neger blir anbefalt å unngå, og for de fleste er det grunn god nok. Men kjør på, hold på din rett til å bruke alle ord du kan. Jeg gidder ikke mate deg mer. hi Anonymkode: 818b0...e8f Det er så ytterst sjelden at ordet neger blir brukt, at jeg anser det som et ikke-problem. At unger i skolegården banner, kaller hverandre jævla svarting og støgge homse, det skjer oftere. Hver eneste dag. At noen innimellom sier «han som er neger» eller hun over som kalte noen en vakker negresse. Er det der vi skal sette inn støtet? Skal man snakke respekt må vi faktisk peke på de mørke som går rundt å kaller hverandre dette. Det er de som snakker ned sine egne Bruke ordet med respekt har jeg ingen problemer med. Men jeg bruker det aldri, noensinne som skjellsord Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:17 #43 Skrevet mandag kl 20:17 Og igjen. Hvem blir støtt av at noen sier «det går en neger, to muslimer, en engelskmann og en svenske i klassen». Hvem blir støtt? Hvem blir krenka? At slaveri var grusomt er vi jo alle enige i. Men hva skal vi da kalle filippinere som i mange tiår har jobbet som slaver for de rike? Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 01:51 #44 Skrevet tirsdag kl 01:51 Anonym bruker skrev (11 timer siden): De menneskene jeg sier noe til er selvsagt mennesker jeg kjenner. Jeg er jo ikke helt blotta for folkeskikk. Spiller ingen rolle hva jeg syns. Svart er svart. Hvitt er hvitt. Også er det nyanser i mellom; men «lys svart» er faktisk grå. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg har tonnevis av utenlandske venner, og jeg jobber på ett sykehus med 5700 ansatte, så den blendahvite verden du mener jeg lever i, eksisterer ikke her. Anonymkode: 3b72b...c2a Asiatere blir ofte omtalt for gulinger... ikke akkurat grå.. Anonymkode: 70828...c3a
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 04:48 #45 Skrevet tirsdag kl 04:48 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Og igjen. Hvem blir støtt av at noen sier «det går en neger, to muslimer, en engelskmann og en svenske i klassen». Hvem blir støtt? Hvem blir krenka? At slaveri var grusomt er vi jo alle enige i. Men hva skal vi da kalle filippinere som i mange tiår har jobbet som slaver for de rike? Anonymkode: 3b72b...c2a I stedet for å bortforklare, unnskylde og gaslighte, hvorfor ikke bare la vær å bruke ordet? Er det virkelig så viktig for deg å kunne bruke ordet neger? Er dine behov for å kunne retteferdigjøre bruken av et rasistisk ord viktigere enn at andre føler seg krenket? Er du den viktigste i hele verden? Anonymkode: 5a373...443
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:04 #46 Skrevet tirsdag kl 05:04 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): I stedet for å bortforklare, unnskylde og gaslighte, hvorfor ikke bare la vær å bruke ordet? Er det virkelig så viktig for deg å kunne bruke ordet neger? Er dine behov for å kunne retteferdigjøre bruken av et rasistisk ord viktigere enn at andre føler seg krenket? Er du den viktigste i hele verden? Anonymkode: 5a373...443 Istedenfor å rakke ned med på meg, hvorfor ikke svare på hvem som blir støtt? Hvem blir fornærma? Hvem blir krenka om jeg sier «han som er neger?» Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:05 #47 Skrevet tirsdag kl 05:05 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Asiatere blir ofte omtalt for gulinger... ikke akkurat grå.. Anonymkode: 70828...c3a Jeg omtaler ikke asiatere som gulinger fordi jeg anser gulinger som ett ugreit begrep. Det er slang og har ikke noe å gjøre i en samtale Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:45 #48 Skrevet tirsdag kl 05:45 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Istedenfor å rakke ned med på meg, hvorfor ikke svare på hvem som blir støtt? Hvem blir fornærma? Hvem blir krenka om jeg sier «han som er neger?» Anonymkode: 3b72b...c2a Er du virkelig så lite oppegående at du ikke skjønner at ALLE fargede vil føle seg støtt? Tror du det er mindre krenkende og rasistisk fordi du bruker ordet rundt hvite? Det er unnskyldningen din? "jeg bruker et ord jeg VET er rasistisk, men jeg driter i det, fordi jeg kun bruker det rundt hvite?" Anonymkode: 5a373...443
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 06:25 #49 Skrevet tirsdag kl 06:25 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Er du virkelig så lite oppegående at du ikke skjønner at ALLE fargede vil føle seg støtt? Tror du det er mindre krenkende og rasistisk fordi du bruker ordet rundt hvite? Det er unnskyldningen din? "jeg bruker et ord jeg VET er rasistisk, men jeg driter i det, fordi jeg kun bruker det rundt hvite?" Anonymkode: 5a373...443 Det er jo dette jeg er uenig i. Av alle de mørke jeg har snakket med, så er det ingen som syns det er noe gæernt i å bruke ordet på en helt vanlig måte. Det er ingen som syns det er rasistisk hvis jeg omtaler de som neger. Hvorfor er det ett problem for deg? Har du hørt hvordan utlendinger snakker til hverandre? "Yo, nigga!" "jævla svarting!" De kødder med det, hvorfor kan ikke nordmenn på en helt nøytral måte få bruke ett ord bare fordi noen har misbrukt det tidligere? Jeg klarer ikke for alt i verden å forstå hvorfor andre skal bli krenka på vegne av ett helt folkeslag, når de omtaler hverandre på en mye styggere måte Og du, kutt ut å rakk ned på meg. Det gjør det ikke til ett bedre menneske Anonymkode: 3b72b...c2a
MissSaigon Skrevet tirsdag kl 06:48 #50 Skrevet tirsdag kl 06:48 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er jo dette jeg er uenig i. Av alle de mørke jeg har snakket med, så er det ingen som syns det er noe gæernt i å bruke ordet på en helt vanlig måte. Det er ingen som syns det er rasistisk hvis jeg omtaler de som neger. Hvorfor er det ett problem for deg? Har du hørt hvordan utlendinger snakker til hverandre? "Yo, nigga!" "jævla svarting!" De kødder med det, hvorfor kan ikke nordmenn på en helt nøytral måte få bruke ett ord bare fordi noen har misbrukt det tidligere? Jeg klarer ikke for alt i verden å forstå hvorfor andre skal bli krenka på vegne av ett helt folkeslag, når de omtaler hverandre på en mye styggere måte Og du, kutt ut å rakk ned på meg. Det gjør det ikke til ett bedre menneske Anonymkode: 3b72b...c2a Det virker ikke helt som du skjønner hvorfor ordet er belastende sett i et historisk perspektiv. Ord som tidligere ble oppfattet som nøytrale, kan med tiden bli problematisk. Å justere språkbruken er ikke sensur, men språklig utvikling og læring. Når mange mennesker fra en gruppe tydelig sier at et ord oppleves som krenkende, og det er det selv om din erfaring viser noe annet, er det rimelig å ta det på alvor selv om man personlig ikke forstår eller deler den følelsen. Hvorfor tror du at ordet er blitt så belastende om det er riktig som du mener at få/ingen fargede anser det som rasistisk. Hvordan etniske grupper snakker seg imellom kan heller ikke tas til bevis for at dine påstander er riktig. Rasisme er som regel mellom folkegrupper og ikke innad i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå