Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:21 #1 Skrevet mandag kl 12:21 Det er heldigvis år mellom hver gang, men i dag opplevde jeg en dame på 50 år som brukte n-ordet for å beskrive et menneske. Det var ikke i en negativ setting, men liksom i stede for å si at han var afrikansk. Jeg ble sjokkert og dessverre målløs og svarte ingenting. Hun pratet bare videre og anledningen til det adressere det forsvant, noe jeg irriterer meg over nå. Så da er spørsmålet mitt - hadde du reagert, og hadde du sagt noe? Anonymkode: 818b0...e8f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:41 #2 Skrevet mandag kl 12:41 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er heldigvis år mellom hver gang, men i dag opplevde jeg en dame på 50 år som brukte n-ordet for å beskrive et menneske. Det var ikke i en negativ setting, men liksom i stede for å si at han var afrikansk. Jeg ble sjokkert og dessverre målløs og svarte ingenting. Hun pratet bare videre og anledningen til det adressere det forsvant, noe jeg irriterer meg over nå. Så da er spørsmålet mitt - hadde du reagert, og hadde du sagt noe? Anonymkode: 818b0...e8f Ja. Hvor i landet er dette? Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:42 #3 Skrevet mandag kl 12:42 Hadde hun brukt det engelske ordet, hadde jeg sagt fra uansett. Hadde hun sagt det norske ordet i en negativ setting, hadde jeg reagert og sagt tydelig fra. Hadde jeg tenkt raskt nok hadde jeg også sagt fra i denne settingen, men litt mindre krass. "Ojsann... det ordet sier man ikke lenger, mener du afrikaner"? Om jeg ikke summet meg raskt nok og jeg kjent damen, hadde jeg sagt det etterpå også. Jeg snakket en gang med en eldre mann på over 80 år. Han sa også n-ordet (norsk). Her var det ikke en anledning til å si noe der og da, Mannen har jobbet rundt om i verden og det finnes ikke et eneste rasistisk fiber i kroppen hans. Dette var et ord de brukte helt nøytralt den gangen og han tenkte ikke over det. Hadde anledningen vært der da eller etterpå, så hadde jeg likevel nevnt det for andre kan ta det ille opp og han hadde blitt lei seg for å såre noen. Anonymkode: f1161...798
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:43 #4 Skrevet mandag kl 12:43 Og jeg hadde nok blitt litt overrasket om en dame på 50 sa det. Vil tro at det var ut å bruke dette ordet allerede da hun vokste opp. Anonymkode: f1161...798
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:46 #5 Skrevet mandag kl 12:46 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og jeg hadde nok blitt litt overrasket om en dame på 50 sa det. Vil tro at det var ut å bruke dette ordet allerede da hun vokste opp. Anonymkode: f1161...798 Det var ganske vanlig ord å bruke da. Anonymkode: 07ad6...071
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:48 #6 Skrevet mandag kl 12:48 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er heldigvis år mellom hver gang, men i dag opplevde jeg en dame på 50 år som brukte n-ordet for å beskrive et menneske. Det var ikke i en negativ setting, men liksom i stede for å si at han var afrikansk. Jeg ble sjokkert og dessverre målløs og svarte ingenting. Hun pratet bare videre og anledningen til det adressere det forsvant, noe jeg irriterer meg over nå. Så da er spørsmålet mitt - hadde du reagert, og hadde du sagt noe? Anonymkode: 818b0...e8f Nei, jeg hadde ikke reagert noe veldig på det. Man kan jo være mørk uten å være afrikansk og da, Anonymkode: 07ad6...071
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:52 #7 Skrevet mandag kl 12:52 Svigermor sier fortsatt n- ordet, ikke ofte, men sier at det sa dem i gamledager, så hun fortsetter med det. Svigerfar sier aldri det ordet. Syns det er litt uheldig at hun sier det ordet, siden vi har barn på 9 og 13. De vet at det ikke er lov, men hører det på skolen, og vet at bestemor syns det er helt innafor å si det ordet. Anonymkode: db394...e5d
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:04 #8 Skrevet mandag kl 13:04 Jeg syns det er helt greit å si neger, på samme måte som det er greit å si homo. Jeg syns ikke det er greit å si "jævla neger" eller "jævla homo", eller bruke det som skjellsord i noe form. Jeg kjenner ikke en eneste mørkhudet person som tar seg nær av det, jeg kjenner heller ingen homofile som tar seg nær av det. Det jeg dog undrer meg over er alle som påberoper seg retten til å være "svart". Bittelitt mørkere enn den hvite nordmann, så er man liksom svart. Jeg syns det er feil. Og det korrigerer jeg hvis det passer seg sånn Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:07 #9 Skrevet mandag kl 13:07 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Svigermor sier fortsatt n- ordet, ikke ofte, men sier at det sa dem i gamledager, så hun fortsetter med det. Svigerfar sier aldri det ordet. Syns det er litt uheldig at hun sier det ordet, siden vi har barn på 9 og 13. De vet at det ikke er lov, men hører det på skolen, og vet at bestemor syns det er helt innafor å si det ordet. Anonymkode: db394...e5d Barn lærer seg det ordet. Her vi bor kaller de svarte seg selv det hele tiden. Det bidrar kanskje til å ta «snerten» ut av ordet. På samme måte som jentene lattermildt kaller hverandre for «hore». Det ufarliggjør ordene. Anonymkode: b5dda...1ca
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:13 #10 Skrevet mandag kl 13:13 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns det er helt greit å si neger, på samme måte som det er greit å si homo. Jeg syns ikke det er greit å si "jævla neger" eller "jævla homo", eller bruke det som skjellsord i noe form. Jeg kjenner ikke en eneste mørkhudet person som tar seg nær av det, jeg kjenner heller ingen homofile som tar seg nær av det. Det jeg dog undrer meg over er alle som påberoper seg retten til å være "svart". Bittelitt mørkere enn den hvite nordmann, så er man liksom svart. Jeg syns det er feil. Og det korrigerer jeg hvis det passer seg sånn Anonymkode: 3b72b...c2a Så rart at du mener at du har fasiten på hvor mye melanin man må ha før man i din bok kan kalle seg svart. Besitter du en fargeskala, da, eller? Og hvorfor er det så viktig for deg at du føler det er din rett å korrigere det? Jeg er over 50 år selv og i min bevissthet er beskrivelsen av mørke afrikanere n***, fordi det var det vi kalte dem da jeg vokste opp. Men fordi man tar til seg lærdom, følger med i tiden og fordi man nå vet at svært mange (ikke alle som du helt korrekt påpeker) mener at det ordet er rasistisk og feil å bruke så har jeg ingen problemer med å innrette meg etter det. Jeg har ingen prinsippsak om at jeg skal kunne bruke ord som kan risikere å såre noen. Av samme grunn bruker jeg ikke mongo eller åndssvak heller. hi Anonymkode: 818b0...e8f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:15 #11 Skrevet mandag kl 13:15 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Barn lærer seg det ordet. Her vi bor kaller de svarte seg selv det hele tiden. Det bidrar kanskje til å ta «snerten» ut av ordet. På samme måte som jentene lattermildt kaller hverandre for «hore». Det ufarliggjør ordene. Anonymkode: b5dda...1ca Hvor er dette? Jeg er i kontakt med mange ungdommer og har aldri hørt noen jente referere til hverandre som horer. Hos umodne gutter kan det forekomme, men det blir raskt slått ned på av andre. Det er også forskjell på hva fargede kaller hverandre og hva hvit kaller svart. Slik er dessverre verden. hi Anonymkode: 818b0...e8f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:20 #12 Skrevet mandag kl 13:20 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Så rart at du mener at du har fasiten på hvor mye melanin man må ha før man i din bok kan kalle seg svart. Besitter du en fargeskala, da, eller? Og hvorfor er det så viktig for deg at du føler det er din rett å korrigere det? Jeg er over 50 år selv og i min bevissthet er beskrivelsen av mørke afrikanere n***, fordi det var det vi kalte dem da jeg vokste opp. Men fordi man tar til seg lærdom, følger med i tiden og fordi man nå vet at svært mange (ikke alle som du helt korrekt påpeker) mener at det ordet er rasistisk og feil å bruke så har jeg ingen problemer med å innrette meg etter det. Jeg har ingen prinsippsak om at jeg skal kunne bruke ord som kan risikere å såre noen. Av samme grunn bruker jeg ikke mongo eller åndssvak heller. hi Anonymkode: 818b0...e8f Jeg syns bare det er litt rart at de som er lysere i huden enn meg går rundt å kaller seg for svart, eller "jævla svarting" (som ofte er slangutrykk her) bare fordi bestefaren dems er fra ett annet land, og de er mørke i håret. JEG har ingen fasit, jeg bare sier hva jeg mener. For meg er SVART nettopp det. Svart. Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:21 #13 Skrevet mandag kl 13:21 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Det var ganske vanlig ord å bruke da. Anonymkode: 07ad6...071 Her jeg bor var det ikke vanlig å bruke det da jeg vokste opp og ikke vanlig å bruk nå. Kanskje bortsett fra i rappmiljøet. Vi bor på et sted med familier fra alle deler av verden. Mulig det har betydning. Anonymkode: f1161...798
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:27 #14 Skrevet mandag kl 13:27 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg syns bare det er litt rart at de som er lysere i huden enn meg går rundt å kaller seg for svart, eller "jævla svarting" (som ofte er slangutrykk her) bare fordi bestefaren dems er fra ett annet land, og de er mørke i håret. JEG har ingen fasit, jeg bare sier hva jeg mener. For meg er SVART nettopp det. Svart. Anonymkode: 3b72b...c2a Jeg lurer fremdeles på hvor svart man må være, og jeg skulle gjerne sett reaksjonen når du ‘korrigerer’ mennesker av en anne etnisitet 😂 Men jeg lar det ligge fra nå, slike holdninger er heldigvis enda sjeldnere enn dem som insisterer på at de kan bruke n* fordi de ikke ser noe galt i det, i sin blendahvite verden hi Anonymkode: 818b0...e8f
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:36 #15 Skrevet mandag kl 13:36 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hvor er dette? Jeg er i kontakt med mange ungdommer og har aldri hørt noen jente referere til hverandre som horer. Hos umodne gutter kan det forekomme, men det blir raskt slått ned på av andre. Det er også forskjell på hva fargede kaller hverandre og hva hvit kaller svart. Slik er dessverre verden. hi Anonymkode: 818b0...e8f Oslo. Anonymkode: b5dda...1ca
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:05 #16 Skrevet mandag kl 14:05 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og jeg hadde nok blitt litt overrasket om en dame på 50 sa det. Vil tro at det var ut å bruke dette ordet allerede da hun vokste opp. Anonymkode: f1161...798 Det er flere ord som vi brukte da vi var barn og unge som har forsvunnet, neger er et av dem. Et annet er mongo, det sier man virkelig ikke om folk lenger. Men jeg som er født i 74 har vokst opp med at ordene ble brukt. Da vi leste Pippi Langstrømpe var pappaen hennes negerkonge. Det var ikke noe rassistisk i det, men det har det blitt, så da har vi sluttet å bruke ordet. Anonymkode: 76d30...d7d
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:13 #17 Skrevet mandag kl 14:13 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og jeg hadde nok blitt litt overrasket om en dame på 50 sa det. Vil tro at det var ut å bruke dette ordet allerede da hun vokste opp. Anonymkode: f1161...798 Det var det definitivt! Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:14 #18 Skrevet mandag kl 14:14 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Det er også forskjell på hva fargede kaller hverandre og hva hvit kaller svart. Slik er dessverre verden. hi Anonymkode: 818b0...e8f Korrekt. Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:15 #19 Skrevet mandag kl 14:15 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Her jeg bor var det ikke vanlig å bruke det da jeg vokste opp og ikke vanlig å bruk nå. Kanskje bortsett fra i rappmiljøet. Vi bor på et sted med familier fra alle deler av verden. Mulig det har betydning. Anonymkode: f1161...798 Hvor gammel er du da? Anonymkode: 07ad6...071
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:16 #20 Skrevet mandag kl 14:16 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er helt greit å si neger, på samme måte som det er greit å si homo. Jeg syns ikke det er greit å si "jævla neger" eller "jævla homo", eller bruke det som skjellsord i noe form. Jeg kjenner ikke en eneste mørkhudet person som tar seg nær av det, jeg kjenner heller ingen homofile som tar seg nær av det. Det jeg dog undrer meg over er alle som påberoper seg retten til å være "svart". Bittelitt mørkere enn den hvite nordmann, så er man liksom svart. Jeg syns det er feil. Og det korrigerer jeg hvis det passer seg sånn Anonymkode: 3b72b...c2a Homo og neger er to helt ulike ting. Prøv med flatbanker og kuksuger, da nærmer du deg samme nyanse av politisk ukorrekt. Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:36 #21 Skrevet mandag kl 14:36 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Homo og neger er to helt ulike ting. Prøv med flatbanker og kuksuger, da nærmer du deg samme nyanse av politisk ukorrekt. Anonymkode: a3f50...0cb Ikke enig. Neger var ett helt nøytralt ord lenge, før det ble rasistisk. Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:37 #22 Skrevet mandag kl 14:37 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke enig. Neger var ett helt nøytralt ord lenge, før det ble rasistisk. Anonymkode: 3b72b...c2a Ja? Homo er ikke offensivt uansett, det var ulovlig, ikke offensivt. hilsen homo. Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:38 #23 Skrevet mandag kl 14:38 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg lurer fremdeles på hvor svart man må være, og jeg skulle gjerne sett reaksjonen når du ‘korrigerer’ mennesker av en anne etnisitet 😂 Men jeg lar det ligge fra nå, slike holdninger er heldigvis enda sjeldnere enn dem som insisterer på at de kan bruke n* fordi de ikke ser noe galt i det, i sin blendahvite verden hi Anonymkode: 818b0...e8f De menneskene jeg sier noe til er selvsagt mennesker jeg kjenner. Jeg er jo ikke helt blotta for folkeskikk. Spiller ingen rolle hva jeg syns. Svart er svart. Hvitt er hvitt. Også er det nyanser i mellom; men «lys svart» er faktisk grå. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg har tonnevis av utenlandske venner, og jeg jobber på ett sykehus med 5700 ansatte, så den blendahvite verden du mener jeg lever i, eksisterer ikke her. Anonymkode: 3b72b...c2a
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:47 #24 Skrevet mandag kl 14:47 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): De menneskene jeg sier noe til er selvsagt mennesker jeg kjenner. Jeg er jo ikke helt blotta for folkeskikk. Spiller ingen rolle hva jeg syns. Svart er svart. Hvitt er hvitt. Også er det nyanser i mellom; men «lys svart» er faktisk grå. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg har tonnevis av utenlandske venner, og jeg jobber på ett sykehus med 5700 ansatte, så den blendahvite verden du mener jeg lever i, eksisterer ikke her. Anonymkode: 3b72b...c2a Man sier ikke svart om mennesker i Norge altså. Amerikanerne er svarte og hvite, ikke nordmenn. Her sier man etnisk norsk, afrikansk, asiatisk, etc. Anonymkode: a3f50...0cb
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:53 #25 Skrevet mandag kl 14:53 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man sier ikke svart om mennesker i Norge altså. Amerikanerne er svarte og hvite, ikke nordmenn. Her sier man etnisk norsk, afrikansk, asiatisk, etc. Anonymkode: a3f50...0cb Hvem sier ikke svart om mennesker i Norge? «Neger» er en betegnelse for personer med mørk hudfarge, særlig med opphav i Afrika sør for Sahara. I dag oppfattes ordet som rasistisk, nedsettende og støtende i de fleste sammenhenger. Språkrådet fraråder bruk av ordet, og foretrukne synonymer er i dag «svart», «person med mørk hud» eller «melaninrik» Anonymkode: 3b72b...c2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå