Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Jeg er ikke avholds, men noen ganger ønsker jeg ikke å drikke alkohol. Har opplevd både familie og kollegaer med alkoholproblemer. Var nylig på jobbreise med overnatting, spiste middag med 2 kollegaer kvelden før viktig presentasjon. De insisterte på at vi skulle dele 1 flaske vin, jeg sa nei takk og bestilte vann til meg selv. Fikk signaler på at de synes jeg var kjedelig og gjentatte ganger spurte de om jeg allikevel ikke ville ha. Så var jeg nylig ute en ukedag med 2 venner for å spise uformell middag, samme greia igjen. Den ene sa til og med flåsete "er du gravid eller?" Jeg er 55, så rimelig usannsynlig... Jeg synes det er uhøflig og unødvendig å gjøre et poeng av at noen ikke vil ha alkohol. Anonymkode: 93d88...1b3
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 Kan ikke hjelpe deg, bare være enig i at det er sånn. Jeg drikker ikke i det hele tatt lenger pga sykdom, og det tok mange år før folk sluttet å mase om at jeg ikke drakk. Anonymkode: fcbde...dea
ReneRene Skrevet 4. juni 2024 #3 Skrevet 4. juni 2024 Akkurat i de eksemplene syns jeg kanskje du var den uhøflige. Sitter man sammen med flere, og de vil ha et glass vin, så er det ganske sært av deg å si nei. Det er ingen som blir slått ut av et glass vin, og i slike sosiale settinger med såpass få, så er man gjerne med med flertallet istedenfor å være den som punkterer stemningen. Hadde du vært avholds så ville det vært noe annet, om det er nødvendig å legge til det.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #4 Skrevet 4. juni 2024 Nå er jeg den personen som gjerne ville ha tatt det glasset med vin i de 2 settingene du beskriver, men hadde en av de som var med bestilt alkoholfritt hadde jeg egentlig ikke tenkt så mye over det. Ingen spør meg hvorfor jeg tar dette glasset med vin, hvorfor skulle jeg spørre andre hvorfor de ikke gjør det? Alle har rett til å velge selv hva de ønsker uten å måtte forsvare det. Personlig syns jeg at de siste 5-10 åren er det blitt mer og mer akseptert å drikke alkoholfritt i sosiale anledninger og det er veldig bra Jeg er forøvrig på samme alder som HI Anonymkode: 94900...830
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #5 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (1 minutt siden): Akkurat i de eksemplene syns jeg kanskje du var den uhøflige. Sitter man sammen med flere, og de vil ha et glass vin, så er det ganske sært av deg å si nei. Det er ingen som blir slått ut av et glass vin, og i slike sosiale settinger med såpass få, så er man gjerne med med flertallet istedenfor å være den som punkterer stemningen. Hadde du vært avholds så ville det vært noe annet, om det er nødvendig å legge til det. Og hvorfor det, man har da full rett til å bestille seg det man selv har lyst til å drikke. Hvorfor vil det være uhøflig å ikke drikke alkohol dersom man ikke har lyst på? Anonymkode: 94900...830
ReneRene Skrevet 4. juni 2024 #6 Skrevet 4. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og hvorfor det, man har da full rett til å bestille seg det man selv har lyst til å drikke. Hvorfor vil det være uhøflig å ikke drikke alkohol dersom man ikke har lyst på? Anonymkode: 94900...830 Jeg skrev jo det. Hun punkterte litt av selskapet, og jeg syns det er sært og dårlig gjort. Jeg ser ingen mening i å ville gjøre det?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #7 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (2 minutter siden): Jeg skrev jo det. Hun punkterte litt av selskapet, og jeg syns det er sært og dårlig gjort. Jeg ser ingen mening i å ville gjøre det? Så vi som ikke drikker alkohol kan ikke bli med ut og spise fordi vi "punkterer selskapet"? Anonymkode: fcbde...dea
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #8 Skrevet 4. juni 2024 Jeg synes faktisk det er noe av det bedre med å bli litt eldre; null drikkepress lengre. Både med venner og kollegaer så kan jeg velge alkoholfritt uten at noen kommenterer på det. Kommentere heller aldri om folk velger alkohol eller alkoholfritt. Anonymkode: 6bcac...ed9
ReneRene Skrevet 4. juni 2024 #9 Skrevet 4. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så vi som ikke drikker alkohol kan ikke bli med ut og spise fordi vi "punkterer selskapet"? Anonymkode: fcbde...dea Nå er ikke hi avholds. Hun sa bare nei "fordi hun ikke hadde lyst" der og da. De andre ga uttrykk for at hun var kjedelig, og spurte flere ganger om hun ikke ville ha. Ergo punkterte hun stemningen, og jeg syns det er unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #10 Skrevet 4. juni 2024 Jeg synes det har blitt mye mindre drikkepress. Når vi er ute med jobben er det helt åpent hva man velger. Noen velger alkohol, andre ikke. Det er ingen som må forklare hvorfor. Anonymkode: b6e30...e68
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #11 Skrevet 4. juni 2024 Jeg drikker av og til, av og til ikke. Har aldri opplevd spørsmål, press eller sure miner de gangene jeg takker nei til alkohol. Anonymkode: 20be8...d19
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (17 minutter siden): Nå er ikke hi avholds. Hun sa bare nei "fordi hun ikke hadde lyst" der og da. De andre ga uttrykk for at hun var kjedelig, og spurte flere ganger om hun ikke ville ha. Ergo punkterte hun stemningen, og jeg syns det er unødvendig. Det er vel den som kaller andre for «kjedelig» som punkterer stemningen, alle velger selv hva de vil drikke. Jeg mener at folk som ikke kan klare å kose seg med et glass vin fordi andre sier nei takk har et problem. Anonymkode: cb7d2...ea6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (16 minutter siden): Nå er ikke hi avholds. Hun sa bare nei "fordi hun ikke hadde lyst" der og da. De andre ga uttrykk for at hun var kjedelig, og spurte flere ganger om hun ikke ville ha. Ergo punkterte hun stemningen, og jeg syns det er unødvendig. Hi punkterte ingenting, det var det de andre som gjorde. Hi har all rett til å ikke ha lyst på vin, på samme måte som 6-åringen min ikke har lyst på brusen jeg tilbyr til middagen, men heller melk. Anonymkode: 5a44c...cc0
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #14 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (29 minutter siden): Nå er ikke hi avholds. Hun sa bare nei "fordi hun ikke hadde lyst" der og da. De andre ga uttrykk for at hun var kjedelig, og spurte flere ganger om hun ikke ville ha. Ergo punkterte hun stemningen, og jeg syns det er unødvendig. Hvorfor er det annerledes å bytte ut vin med Farris, enn å bytte ut hamburger med biff? Folk bestiller da det de har lyst på! Om Pia har lyst på fisk bestiller hun det selv om Trude vil ha biff, og om Kari vil ha en øl bestiller hun det selv om Siri vil ha Cola. Seriøst, den som punkterer stemningen her er den som ikke aksepterer at hi ikke har lyst på vin i dag. Ærlig talt! Anonymkode: fcbde...dea
ReneRene Skrevet 4. juni 2024 #15 Skrevet 4. juni 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hi punkterte ingenting, det var det de andre som gjorde. Hi har all rett til å ikke ha lyst på vin, på samme måte som 6-åringen min ikke har lyst på brusen jeg tilbyr til middagen, men heller melk. Anonymkode: 5a44c...cc0 Det var litt påfallende at du dro inn 6- åringen din i dette, og jeg vet ikke om du koblet dette mer..ubevisst til barn. Jeg syns nemlig at det er noe litt barnslig over å si nei "kun for å si nei". Det er litt sånn trass : jeg vil ikke drikke en dråpe vin nå, og selv om de to andre vil jeg skal være med, så hjelper ikke det. Jeg har RETT til å si nei. ( og jeg syns ikke det bør handle om prinsipp, men mer sosialt skjønn i slike kontekster. Men så klarer man, av rent prinsipp, å punktere stemningen noe, og DA klager man fordi de andre var uhøflige og syns man er kjedelig? Jeg tenker dette er å gjøre noe som skaper misnøye, og så klage på reaksjoner etterpå..
☆☆☆ Skrevet 4. juni 2024 #16 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (45 minutter siden): Akkurat i de eksemplene syns jeg kanskje du var den uhøflige. Sitter man sammen med flere, og de vil ha et glass vin, så er det ganske sært av deg å si nei. Det er ingen som blir slått ut av et glass vin, og i slike sosiale settinger med såpass få, så er man gjerne med med flertallet istedenfor å være den som punkterer stemningen. Hadde du vært avholds så ville det vært noe annet, om det er nødvendig å legge til det. Du skal høyre mykje før øyrene dett av.. Dette er faktisk det mest idiotiske eg har lest i heile dag! Trur ikkje noko kom opp mot dette i går heller. Sjølvsagt er det heilt ok å takke nei til alkohol, heilt uavhengig av grunn! Like sjølvsagt er det at det er ein uting å gjere noko sak ut av at ein anna avstår frå alkohol. Kven som helst kan når som helst velge bort alkohol utan noko form for forklaring. Det finst berre ein akseptabel måte å reagere på, nemleg å akseptere utan vidare.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #17 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (15 minutter siden): Det var litt påfallende at du dro inn 6- åringen din i dette, og jeg vet ikke om du koblet dette mer..ubevisst til barn. Jeg syns nemlig at det er noe litt barnslig over å si nei "kun for å si nei". Det er litt sånn trass : jeg vil ikke drikke en dråpe vin nå, og selv om de to andre vil jeg skal være med, så hjelper ikke det. Jeg har RETT til å si nei. ( og jeg syns ikke det bør handle om prinsipp, men mer sosialt skjønn i slike kontekster. Men så klarer man, av rent prinsipp, å punktere stemningen noe, og DA klager man fordi de andre var uhøflige og syns man er kjedelig? Jeg tenker dette er å gjøre noe som skaper misnøye, og så klage på reaksjoner etterpå.. Øøøø, hvilken planet bor du på? Hvorfor MÅ man drikke alkohol fordi de andre gjør det? Man ødelegger vel ikke stemningen? Selv er jeg ikke glad i alkohol, men drikker en sjelden gang. Men føler ikke jeg ødelegger noe fordi jeg ikke gjør det. Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge. Og ja, jeg har vært utsatt for drikkepress i mange år, men jeg liker det ikke, hvorfor skal jeg da trøkke nedpå et glass for at de andre skal være fornøyde? Anonymkode: 34a3e...c9f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #18 Skrevet 4. juni 2024 Gubba Noa så glad jeg er for at jeg har venner som fint klarer å nyte sitt vinglass eller en drink uavhengig av om jeg drikker alkohol eller ikke. Jeg drikker alkohol kun når jeg har og lar være når jeg har lyst. Og for meg er det likegyldig om mine venner drikker farris eller ren vodka, så lenge de oppfører seg ordentlig. Anonymkode: 1fd1d...12a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #19 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Akkurat i de eksemplene syns jeg kanskje du var den uhøflige. Sitter man sammen med flere, og de vil ha et glass vin, så er det ganske sært av deg å si nei. Det er ingen som blir slått ut av et glass vin, og i slike sosiale settinger med såpass få, så er man gjerne med med flertallet istedenfor å være den som punkterer stemningen. Hadde du vært avholds så ville det vært noe annet, om det er nødvendig å legge til det. Er du seriøs? Man kan drikke akkurat det man vil på restaurant. Vi er voksne mennesker. Vi bestemmer dette helt selv. Jeg drikker aldri alkohol til maten, bare på fest. Har til gode heldighvis, at noen skal reagere på hva jeg velger å drikke. Anonymkode: c098c...99f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #20 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Akkurat i de eksemplene syns jeg kanskje du var den uhøflige. Sitter man sammen med flere, og de vil ha et glass vin, så er det ganske sært av deg å si nei. Det er ingen som blir slått ut av et glass vin, og i slike sosiale settinger med såpass få, så er man gjerne med med flertallet istedenfor å være den som punkterer stemningen. Hadde du vært avholds så ville det vært noe annet, om det er nødvendig å legge til det. Der må jeg arrestere deg. Dette var IKKE uhøflig av HI. Veldig uhøflig av de to andre å sutre og mjæle over at HI ikke ville drikke alkohol. Anonymkode: c098c...99f
ReneRene Skrevet 4. juni 2024 #21 Skrevet 4. juni 2024 (endret) Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Er du seriøs? Man kan drikke akkurat det man vil på restaurant. Vi er voksne mennesker. Vi bestemmer dette helt selv. Jeg drikker aldri alkohol til maten, bare på fest. Har til gode heldighvis, at noen skal reagere på hva jeg velger å drikke. Anonymkode: c098c...99f Ja, jeg er selvfølgelig seriøs- Dere sier alle sammen at dere bestemmer selv. Jeg har ikke sagt at noen ikke bestemmer hva de skal drikke. Jeg snakker om mer hensyn til andre på grunn av konteksten. Mange drikker alkohol når det er en spesiell anledning som i de to tilfellene hi nevner. En ser vel muligens fram til å ta et glass vin siden det er beroligende, eller iallefall mer avslappende som alle jo vet. Da syns jeg at det er sært å ikke være med på et glass. Jeg skjønner ikke poenget i å punktere stemningen som hi forteller skjedde, og jeg forklarer hvorfor gjentatte ganger her. Dere er jo bare indignerte for at noen våger å si at dere kanskje bør tenke sosialt framfor prinsipp her. Det oppfatter jeg som ren trass aka "jeg gjør akkurat som jeg vil, helt uavhengig av hva som forventes her og nå", og så blir det klaging etterpå også. Mye støy fordi man er "prinsippfast". Endret 4. juni 2024 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2024 #22 Skrevet 4. juni 2024 Her var det mange forskjellige synspunkter og greit nok det. Jeg gjorde ikke noe stort drama ut av mitt valg og ønsket ikke fokus på hva noen av oss valgte å drikke. Jeg sover dårligere hvis jeg drikker alkohol, med en viktig jobbpresentasjon dagen etter, er det absurd for meg at jeg var uhøflig som ikke drakk alkohol. Anonymkode: 93d88...1b3
ReneRene Skrevet 4. juni 2024 #23 Skrevet 4. juni 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Der må jeg arrestere deg. Dette var IKKE uhøflig av HI. Veldig uhøflig av de to andre å sutre og mjæle over at HI ikke ville drikke alkohol. Anonymkode: c098c...99f Hvorfor skal du arrestere folk fordi de er uenig med deg??
☆☆☆ Skrevet 4. juni 2024 #24 Skrevet 4. juni 2024 ReneRene skrev (3 minutter siden): Ja, jeg er selvfølgelig seriøs- Dere sier alle sammen at dere bestemmer selv. Jeg har ikke sagt at noen ikke bestemmer hva de skal drikke. Jeg snakker om mer hensyn til andre på grunn av konteksten. Mange drikker alkohol når det er en spesiell anledning som i de to tilfellene hi nevner. En ser vel muligens fram til å ta et glass vin siden det er beroligende, eller iallefall mer avslappende som alle jo vet. Da syns jeg at det er sært å ikke være med på et glass. Jeg skjønner ikke poenget i å punktere stemningen som hi forteller skjedde, og jeg forklarer hvorfor gjentatte ganger her. Dere er jo bare indignerte for at noen våger å si at dere kanskje bør tenke sosialt istedefor prinsipp. Det oppfatter jeg som ren trass aka "jeg gjør akkurat som jeg vil, helt uavhengig av hva som forventes her og nå", og så blir det klaging etterpå også. Mye støy fordi man er "prinsippfast". Det er jo eit håplaust premiss. Om ein klarer å øydelegge stemninga basert på mangelen på alkohol i glaset til den andre, kven er det då som er sær?
ReneRene Skrevet 4. juni 2024 #25 Skrevet 4. juni 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Her var det mange forskjellige synspunkter og greit nok det. Jeg gjorde ikke noe stort drama ut av mitt valg og ønsket ikke fokus på hva noen av oss valgte å drikke. Jeg sover dårligere hvis jeg drikker alkohol, med en viktig jobbpresentasjon dagen etter, er det absurd for meg at jeg var uhøflig som ikke drakk alkohol. Anonymkode: 93d88...1b3 Nå sto det ingenting om at du sov dårligere etter et glass vin i hi. Det sto at du hadde opplevd både familie og kolleger med alkoholproblemer, uten at jeg helt så hva du ville frem til?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå