Gå til innhold

Hvor mange kaker til 30 personer (konfirmasjon)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Haha, den har jeg ikke hørt før. Ikke kristne eller avholds nei. Eldste skal konfirmere seg borgerlig nå i mai, og mannen brygger eget øl og har vinkjeller. Beklager at teorien din røyk her 😉

Anonymkode: d6546...8d8

Hmmm…da har jeg ingen forklaring på avviket ;) 

Syntes det hørtes tilforlatelig ut når det gjelder de kristne i alle fall. Men jeg tror knapt jeg kjenner en som både er kristen og overvektig. Kanskje Gud velsigner valget av kake fremfor alkohol!

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Før du ramler av stolen (hvis du ikke allerede har det), jo, det var AKKURAT det jeg siterte. «men det skal være variert og nok til at alle får smake på alt.» 

 

 

Anonymkode: 031b4...8c4

Ja, jeg så det etterpå. Men jeg legger godviljen til, jeg da, og tenker at det menes at alle skal finne noe de liker og at det skal være nok til at man får spise det man ønsker. Men klart, om man vil krangle på alt så kan man gå ut fra at noen vil smake på 12 kaker. 

Anonymkode: d27b9...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg så det etterpå. Men jeg legger godviljen til, jeg da, og tenker at det menes at alle skal finne noe de liker og at det skal være nok til at man får spise det man ønsker. Men klart, om man vil krangle på alt så kan man gå ut fra at noen vil smake på 12 kaker. 

Anonymkode: d27b9...0e4

Jeg vet ikke. Det er så mye i denne tråden jeg syns er merkelig fra før - som nesten en halv kake pr gjest - at jeg ikke tør å tolke det folk skriver. Skriver de «alle må få smake på alle kaker,» tolker jeg det ikke til at halvparten får smake på to, tre kaker. 

Anonymkode: 031b4...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hmmm…da har jeg ingen forklaring på avviket ;) 

Syntes det hørtes tilforlatelig ut når det gjelder de kristne i alle fall. Men jeg tror knapt jeg kjenner en som både er kristen og overvektig. Kanskje Gud velsigner valget av kake fremfor alkohol!

Anonymkode: 5b5af...faf

Det vr et patetisk forsøk på å provosere.

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det vr et patetisk forsøk på å provosere.

Anonymkode: 4eec4...101

Eh…heh?

Det kalles godlynt spøk, og jeg er overbevist om at den jeg snakket til, forstod det. Om du føler deg provosert, så får du nesten skylde deg selv at du blandet deg inn i noen andres samtale :) 

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Eh…heh?

Det kalles godlynt spøk, og jeg er overbevist om at den jeg snakket til, forstod det. Om du føler deg provosert, så får du nesten skylde deg selv at du blandet deg inn i noen andres samtale :) 

Anonymkode: 5b5af...faf

Andres samtale faktisk 🤣

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 21.4.2024 den 18.36):

Det er tre ganger i livet man har et stort kakebord, dåp, konfirmasjon og bryllup.

Det er ikke snakk om at kakene skal spises opp, det skal bare bugne av variasjon. Folk skal kunne gå flere turer, smake på litt forskjellig osv, uten av kakefatene blir skrapt tomme. Slike dager er et "etegilde" og man spiser seg mett, flere ganger, synker ned litt, og får plass til litt til ;)

Det skal skille seg ut fra en vanlig bursdag ved å være et bugnende stort kake og dessertbord.

Anonymkode: 4ffcf...17b

Æsj

Anonymkode: d861d...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Eh…heh?

Det kalles godlynt spøk, og jeg er overbevist om at den jeg snakket til, forstod det. Om du føler deg provosert, så får du nesten skylde deg selv at du blandet deg inn i noen andres samtale :) 

Anonymkode: 5b5af...faf

Jeg tok det absolutt ikke som en provokasjon. Fikk meg bare til å trekke på smilebåndet ☺️

Anonymkode: d6546...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Sørlandet, det er ikke vanlig her jeg bor. Men uansett, er det så vanskelig å tro at folk er forskjellige altså, så vanskelig å akseptere det?

Anonymkode: 4eec4...101

Jeg har ikke sagt at jeg synes det er vanskelig å akseptere. Jeg bare lurer på om dette handler mer om familie enn geografi. Jeg har vært i noen bryllup og konfirmasjoner i Oslo med stappfulle kakebord, der noen mente at dette ikke var vanlig. Jeg har vært i bryllup og barnedåp på Sørlandet der det nok var beregnet en halv kake pr. gjest. Det var derfor jeg ble nysgjerrig på hvor i landet dette er en helt klar tradisjon. Jeg lurer som sagt bare på om det varierer mer fra familie til familie enn fra landsdel til landsdel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.4.2024 den 22.56):

Her tror jeg at det er store variasjoner for hvor i landet man er fra. På Vestlandet og i Møre og Romsdal er det i hvert fall vanlig skikk med bugnende kakebord. Rester blir fryst, tatt med på jobb og satt fram i lunsjen, sendt med gjester som vil ha, satt fram til restefest el. Jeg har vært i mange konfirmasjoner og bryllup, men bare to ganger med lite utvalg. Begge gangene føltes det oppriktig talt litt rart. Ene var i et bryllup med rundt 60-70 gjester med én stor marsipankake og en liten, altså skikkelig liten, ostekake. Det var tomt for ostekake før en fjerdedel hadde fått forsynt seg, og for de av oss som ikke liker marsipankake ble det ingenting å spise. Siden dette var flere timer etter middag, var vi faktisk sulten. Andre gang var en konfirmasjon med tre kaker, men med samme problem som i bryllupet. To kaker mange ikke liker så godt, og en som ble tom før alle som ville ha fikk.

Anonymkode: 2ef1c...042

Halen til bygdedyret?

Anonymkode: 74bd1...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke. Det er så mye i denne tråden jeg syns er merkelig fra før - som nesten en halv kake pr gjest - at jeg ikke tør å tolke det folk skriver. Skriver de «alle må få smake på alle kaker,» tolker jeg det ikke til at halvparten får smake på to, tre kaker. 

Anonymkode: 031b4...8c4

Eller man kan tolke det som at alle finner noe de liker og smaker på så mange kaker de vil. 12 kaker høres mye ut, men jeg ser ikke noen grunn til å gnåle på det. 

Anonymkode: d27b9...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Halen til bygdedyret?

Anonymkode: 74bd1...ff0

Det må være denne her; 

 

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tok det absolutt ikke som en provokasjon. Fikk meg bare til å trekke på smilebåndet ☺️

Anonymkode: d6546...8d8

👍🏻😁

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det må være denne her; 

 

Anonymkode: 5b5af...faf

Jepp. Noe sånt.

Anonymkode: 74bd1...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke sagt at jeg synes det er vanskelig å akseptere. Jeg bare lurer på om dette handler mer om familie enn geografi. Jeg har vært i noen bryllup og konfirmasjoner i Oslo med stappfulle kakebord, der noen mente at dette ikke var vanlig. Jeg har vært i bryllup og barnedåp på Sørlandet der det nok var beregnet en halv kake pr. gjest. Det var derfor jeg ble nysgjerrig på hvor i landet dette er en helt klar tradisjon. Jeg lurer som sagt bare på om det varierer mer fra familie til familie enn fra landsdel til landsdel. 

Tja, det er ikke utenkelig, men mine erfaringer er på ingen måte knyttet til familie. Jeg er f.eks. ikke i slekt med noen av de åtte brudeparene jeg var i bryllup til i fjor. Det er heller ikke brudepar som tilhører samme omgangskrets. Av dåpsfestene, navnefestene og konfirmasjonene jeg var vært i de ti siste årene, har kun én av dem vært familie. Med andre ord virker det overhodet ikke som om det er spesielt vanlig å ha ville mengder med ulike kaker her jeg bor, men jeg kan for all del ta grundig feil. 

 

Anonymkode: 72700...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...