Gå til innhold

Hvor mange kaker til 30 personer (konfirmasjon)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er det alltid; 

Marsipankake
Sjokoladekake
Muffins 
Verdens beste 
Gul kake 
Gulrotkake 
Kransekake 
ostekake 
oreokake 
pavlova
 

Pluss makroner, frukt, twist og potetgull 


i tillegg til at jeg har mange kaker har jeg også nok tapas så ALLE kan spise minst 3 av hver ting på tapasbordet 

Ja. Bestemor var nordlending 

Anonymkode: 91c7f...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Hvor i landet er tradisjonen få kaker? Jeg har vært i dåp, konfirmasjon og bryllup på flere ulike kanter av landet, men jeg har aldri sett annet enn bugnende kakebord. 

Jeg er fra en større by i Norge og del av en ikke-kake-familie. I bursdager var det én kake. Har aldri vært i etterlag, det er ikke vanlig å ta med rester på jobb (har aldri skjedd på min jobb ila de 20 årene jeg har jobbet, men vet min venninne gjør det som jobber i politiet).

Jeg spiser pliktskyldigst noen små stykker kake i konfirmasjoner og dåp, men mest fordi det er forventet. Hvis jeg i min ikke-glad-i-kake-familie serverte 12-15 kaker hadde vi hatt så ufattelig mye rester som ingen ville ha. Det er heller ikke noe poeng å fryse det ned for det vil ikke bli tatt opp for å bli spist.

Jeg har forståelse for at det er annerledes andre steder og det er jo helt greit. Kakene blir spist opp på et eller annet vis (etterlag, fryst med, tatt med på jobb). Det er et poeng synes jeg - for å lage mer mat enn man vet blir spist for så å kaste det er ugreit.

Man får møte i konfirmasjoner, dåp, bryllup og andre begivenheter med åpent sinn og respekt for at tradisjoner er ulike. Vi som ikke liker kake spesielt godt tar noen stykker og skryter av baksten og overfloden. De som vil ha bugnende kakebord får klare seg med de kakene vertene serverer og takke for det. Man kommer langt med folkeskikk.

Anonymkode: 35b27...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er fra en større by i Norge og del av en ikke-kake-familie. I bursdager var det én kake. Har aldri vært i etterlag, det er ikke vanlig å ta med rester på jobb (har aldri skjedd på min jobb ila de 20 årene jeg har jobbet, men vet min venninne gjør det som jobber i politiet).

Jeg spiser pliktskyldigst noen små stykker kake i konfirmasjoner og dåp, men mest fordi det er forventet. Hvis jeg i min ikke-glad-i-kake-familie serverte 12-15 kaker hadde vi hatt så ufattelig mye rester som ingen ville ha. Det er heller ikke noe poeng å fryse det ned for det vil ikke bli tatt opp for å bli spist.

Jeg har forståelse for at det er annerledes andre steder og det er jo helt greit. Kakene blir spist opp på et eller annet vis (etterlag, fryst med, tatt med på jobb). Det er et poeng synes jeg - for å lage mer mat enn man vet blir spist for så å kaste det er ugreit.

Man får møte i konfirmasjoner, dåp, bryllup og andre begivenheter med åpent sinn og respekt for at tradisjoner er ulike. Vi som ikke liker kake spesielt godt tar noen stykker og skryter av baksten og overfloden. De som vil ha bugnende kakebord får klare seg med de kakene vertene serverer og takke for det. Man kommer langt med folkeskikk.

Anonymkode: 35b27...ca7

Man tenker jo sitt. Det blir snakket om den konfirmasjonen der man dro i pølsebua og på kiosken på vei hjem.

Anonymkode: d559d...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man tenker jo sitt. Det blir snakket om den konfirmasjonen der man dro i pølsebua og på kiosken på vei hjem.

Anonymkode: d559d...f21

Hvis man må i pølsebua og kiosken på vei hjem fra konfirmasjon så bør man virkelig tenke over matinntaket sitt.

Hvis man baksnakker noen som har servert deg mat og kake bør man virkelig tenke over oppdragelsen sin. Man kan ikke tilrettelegge for mat- og kakegriske sosiale avvikere.

Anonymkode: 82021...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man tenker jo sitt. Det blir snakket om den konfirmasjonen der man dro i pølsebua og på kiosken på vei hjem.

Anonymkode: d559d...f21

Nei, vet du hva, det der er bare tull.

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Hvor i landet er tradisjonen få kaker? Jeg har vært i dåp, konfirmasjon og bryllup på flere ulike kanter av landet, men jeg har aldri sett annet enn bugnende kakebord. 

Sørlandet, det er ikke vanlig her jeg bor. Men uansett, er det så vanskelig å tro at folk er forskjellige altså, så vanskelig å akseptere det?

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Man tenker jo sitt. Det blir snakket om den konfirmasjonen der man dro i pølsebua og på kiosken på vei hjem.

Anonymkode: d559d...f21

Hvsi man sulter i hjel fordi man ikke fikk 10 kakestykker i konfirmasjonen, så har man problemer altså.

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 gjester og 9 kaker, da føler jeg vi har tatt kraftig i. Det er kun for å ha luksusen av utvalg, kommer til å gi bort masse til gjester som vil ta med hjem og ta med rester på jobb :) 

Anonymkode: 47371...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Man tenker jo sitt. Det blir snakket om den konfirmasjonen der man dro i pølsebua og på kiosken på vei hjem.

Anonymkode: d559d...f21

Hvorfor skal man det? Jeg regner da med at folk spiser seg mette på MAT og så tar de litt kake, for det er det de har plass til etter å ha spist god mat? 

Anonymkode: 72700...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvordan orker du «å smake» på 10-12 kaker? Uansett hvor liten flis man forsyner seg med, blir 10-12 fliser den haugen av kaker. Jeg orker knapt to små, tynne slicer, på langt nær 10. 

Jeg har aldri opplevd 12 kaker på ett sted noen gang, unntatt på 17. mai kakebordet til skolen, men der er vi jo 200 mennesker. 

Anonymkode: 031b4...8c4

Tuller du, eller skjønner du faktisk ikke? Det er ingen som sier at alle smaker på alle kakene! Hjelpe meg, og beklager om du er seriøs, men hvordan går det an!?!

Anonymkode: d27b9...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.4.2024 den 17.16):

.

Anonymkode: bdafd...a42

Minimum 5

Anonymkode: 13a64...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvis man må i pølsebua og kiosken på vei hjem fra konfirmasjon så bør man virkelig tenke over matinntaket sitt.

Hvis man baksnakker noen som har servert deg mat og kake bør man virkelig tenke over oppdragelsen sin. Man kan ikke tilrettelegge for mat- og kakegriske sosiale avvikere.

Anonymkode: 82021...920

Jeg har ikke opplevd det i konfirmasjon, men i bryllup. Det var veldig "fin" mat, men også veldig små porsjoner, og bare en bryllupskake. Vi var fortsatt sultne etter mat og en stor gjeng i alle aldre dro på bensinstasjonen og fylte opp med pølser ol før vi dro tilbake på festen. Det er klart vi har snakket om det i ettertid også.

Anonymkode: 5ae05...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i dåp i påsken, 42 gjester og 8 kaker.

Tre av kakene var skål tomme før alle hadde forsynt seg, og når alle hadde gått en gang var det tatt greit av alle kakene. Noen kakeglade tok flere runder, så det var veldig lite igjen. Bare kjøpekaken som ikke var så god ble det en del igjen på.

Det gikk jo greit, alle fikk en kakebit, men jeg ville hatt flere kaker. Mange kakeglade i vår familie som har en egen dessertmage og plass til uredelig mye kake (ingen overvektige om dere sitter og tenker det)

De kakene som ble tomme med en gang var daimiskake, pavlova og hjemmebakt bløtkake.

Anonymkode: 4ffcf...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Man tenker jo sitt. Det blir snakket om den konfirmasjonen der man dro i pølsebua og på kiosken på vei hjem.

Anonymkode: d559d...f21

Vi har alltid mye mat. Vi er nemlig glad i mat. Vi er bare ikke glad i kaker. 

Anonymkode: 35b27...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke opplevd det i konfirmasjon, men i bryllup. Det var veldig "fin" mat, men også veldig små porsjoner, og bare en bryllupskake. Vi var fortsatt sultne etter mat og en stor gjeng i alle aldre dro på bensinstasjonen og fylte opp med pølser ol før vi dro tilbake på festen. Det er klart vi har snakket om det i ettertid også.

Anonymkode: 5ae05...9c7

Det er jo irrelevant for trådens tema. Med mindre dere utelukkende spiser kake når dere er i selskap?

Anonymkode: 82021...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tuller du, eller skjønner du faktisk ikke? Det er ingen som sier at alle smaker på alle kakene! Hjelpe meg, og beklager om du er seriøs, men hvordan går det an!?!

Anonymkode: d27b9...0e4

Før du ramler av stolen (hvis du ikke allerede har det), jo, det var AKKURAT det jeg siterte. «men det skal være variert og nok til at alle får smake på alt.» 

 

 

Anonymkode: 031b4...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Før du ramler av stolen (hvis du ikke allerede har det), jo, det var AKKURAT det jeg siterte. «men det skal være variert og nok til at alle får smake på alt.» 

 

 

Anonymkode: 031b4...8c4

Ja, det var jo denne formuleringen flere reagerte på.

Det er den tvangsforingen som det ryktes at de driver med på bygda. Man kan ikke velge hvor mye man vil spise, eller spise fordi man har lyst eller behov, man må spise for å tilfredsstille damene. Er ikke mann og unger tykke nok, så er det tegn på at de er ulykkelige og at ikke damene har gjort jobben sin.

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det var jo denne formuleringen flere reagerte på.

Det er den tvangsforingen som det ryktes at de driver med på bygda. Man kan ikke velge hvor mye man vil spise, eller spise fordi man har lyst eller behov, man må spise for å tilfredsstille damene. Er ikke mann og unger tykke nok, så er det tegn på at de er ulykkelige og at ikke damene har gjort jobben sin.

Anonymkode: 5b5af...faf

Dette er jo bare tull.

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke et bugnede kakebord bare tilhører den såkalte «bygda». Jeg er født i Oslo, oppvokst i Bærum og bor i Asker nå. Hele min familie og mange av mine venner bor i disse tre kommunene, og jeg har aldri vært i en dåp, konfirmasjon eller et bryllup uten et stort kakebord.

Når det er sagt er det sikkert store forskjeller fra familie til familie. I vår familie elsker folk kaker, og min mor bakte kake hver lørdag til tippekampen. Derfor ville det blitt rart med kun et par kaker hos oss. Hvis ingen hadde vært særlig fan av kaker, ville jeg derimot ikke bakt så mange.

Anonymkode: d6546...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Dette er jo bare tull.

Anonymkode: 4eec4...101

Er det nå det? 

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke et bugnede kakebord bare tilhører den såkalte «bygda». Jeg er født i Oslo, oppvokst i Bærum og bor i Asker nå. Hele min familie og mange av mine venner bor i disse tre kommunene, og jeg har aldri vært i en dåp, konfirmasjon eller et bryllup uten et stort kakebord.

Når det er sagt er det sikkert store forskjeller fra familie til familie. I vår familie elsker folk kaker, og min mor bakte kake hver lørdag til tippekampen. Derfor ville det blitt rart med kun et par kaker hos oss. Hvis ingen hadde vært særlig fan av kaker, ville jeg derimot ikke bakt så mange.

Anonymkode: d6546...8d8

Kanskje dere er kristne? Eller avholds?

Har hørt at kristne ruser seg på sukkerholdige greier, kaker og kaffe, der andre drikker alkohol…

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje dere er kristne? Eller avholds?

Har hørt at kristne ruser seg på sukkerholdige greier, kaker og kaffe, der andre drikker alkohol…

Anonymkode: 5b5af...faf

Haha, den har jeg ikke hørt før. Ikke kristne eller avholds nei. Eldste skal konfirmere seg borgerlig nå i mai, og mannen brygger eget øl og har vinkjeller. Beklager at teorien din røyk her 😉

Anonymkode: d6546...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Var i dåp i påsken, 42 gjester og 8 kaker.

Tre av kakene var skål tomme før alle hadde forsynt seg, og når alle hadde gått en gang var det tatt greit av alle kakene. Noen kakeglade tok flere runder, så det var veldig lite igjen. Bare kjøpekaken som ikke var så god ble det en del igjen på.

Det gikk jo greit, alle fikk en kakebit, men jeg ville hatt flere kaker. Mange kakeglade i vår familie som har en egen dessertmage og plass til uredelig mye kake (ingen overvektige om dere sitter og tenker det)

De kakene som ble tomme med en gang var daimiskake, pavlova og hjemmebakt bløtkake.

Anonymkode: 4ffcf...17b

Men så har du dei så tar store stykker og mye på første tallerken, og de som sender barna til kakebordet alene og ikke spiser opp det de har tatt! Hos oss måtte jeg gi beskjed at foreldrene hjelper barna, da en av dem nesten tok halve kaka

Anonymkode: 7e644...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...