Gå til innhold

Hvor mange kaker til 30 personer (konfirmasjon)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her tror jeg at det er store variasjoner for hvor i landet man er fra. På Vestlandet og i Møre og Romsdal er det i hvert fall vanlig skikk med bugnende kakebord. Rester blir fryst, tatt med på jobb og satt fram i lunsjen, sendt med gjester som vil ha, satt fram til restefest el. Jeg har vært i mange konfirmasjoner og bryllup, men bare to ganger med lite utvalg. Begge gangene føltes det oppriktig talt litt rart. Ene var i et bryllup med rundt 60-70 gjester med én stor marsipankake og en liten, altså skikkelig liten, ostekake. Det var tomt for ostekake før en fjerdedel hadde fått forsynt seg, og for de av oss som ikke liker marsipankake ble det ingenting å spise. Siden dette var flere timer etter middag, var vi faktisk sulten. Andre gang var en konfirmasjon med tre kaker, men med samme problem som i bryllupet. To kaker mange ikke liker så godt, og en som ble tom før alle som ville ha fikk.

Anonymkode: 2ef1c...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen «skal» noe som helst, det finnes ingen fasit på dette. Jeg har aldri vørt i en konfirmasjon med flere enn fem kaker, og det har gått heeeelt fint.

Anonymkode: 82021...920

Jeg har aldri vært i konfirmasjon, og jeg har etter hvert vært i mange, der det har vært så lite som bare fem kaker. 

Til 30 personer ville jeg nok hatt ca 10 ulike kaker. Minst. 

Anonymkode: 870d7...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har aldri vært i konfirmasjon, og jeg har etter hvert vært i mange, der det har vært så lite som bare fem kaker. 

Til 30 personer ville jeg nok hatt ca 10 ulike kaker. Minst. 

Anonymkode: 870d7...9e6

Men da kan du jo bare ha minst ti kaker? Poenget mitt var at man ikke «skal»noe som helst, man velger det antall kaker man mener er riktig, ikke hva andre mener er riktig.

Anonymkode: 82021...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ingen «skal» noe som helst, det finnes ingen fasit på dette. Jeg har aldri vørt i en konfirmasjon med flere enn fem kaker, og det har gått heeeelt fint.

Anonymkode: 82021...920

Du ønsker ikke at gjestene dine skal tenke «det fikk heeeelt fint, likevel» når de går fra selskapet. Selvfølgelig har aldri noen tatt alvorlig skade av litt mindre utvalg på kakebordet, men det er ikke et mål at maten skal være nøyaktig oppmålt og at det ikke skal være en smule igjen.

Anonymkode: 04233...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du ønsker ikke at gjestene dine skal tenke «det fikk heeeelt fint, likevel» når de går fra selskapet. Selvfølgelig har aldri noen tatt alvorlig skade av litt mindre utvalg på kakebordet, men det er ikke et mål at maten skal være nøyaktig oppmålt og at det ikke skal være en smule igjen.

Anonymkode: 04233...d8a

Som sagt, jeg har vært gjest i konfirmasjoner med både fem og færre kaker, og jeg tenkte aldri «det gikk jo fint selv om det var fem kaker». Alle er ikke like hysterisk opptatt av antall kaker. Vi er jo en familie som stort sett er i de samme konfirmasjonene og selskapene, så jeg er ikke det minste bekymret for at de får en dårlig dag fordi jeg serverer fem eller færre kaker. De har jo gjort det samme selv.

Anonymkode: 82021...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvert år blir jeg like sjokkert over dette. Ja, det skal være ekstra og ikke gå tomt. Men 2-3 personer pr. kake virker voldsomt for meg. Man har jo gjerne spist mye først og kanskje også hatt dessert. 

Anonymkode: 36b7e...a66

Man skal jo ikke spise opp alle kakene, men det skal være variert og nok til at alle får smake på alt. 

Anonymkode: d27b9...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Man skal jo ikke spise opp alle kakene, men det skal være variert og nok til at alle får smake på alt. 

Anonymkode: d27b9...0e4

Utrolig merkelig.

Tenker det er bra at konfirmasjon er en dag for familien, slik at alle er vant med omtrent det samme. Jeg hadde tenkt mitt om det du skisserer her. 

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 16 kakestykker på en vanlig 24/26 rundform? Det vil si at med 2 kaker har alle fått et stykke hver. Vi hadde 34 gjester og 6 kaker pluss karamellpudding. Ene kaken var stor langpanne. Vi hadde så mye rester at det til slutt ble kastet

Anonymkode: 6cb09...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Utrolig merkelig.

Tenker det er bra at konfirmasjon er en dag for familien, slik at alle er vant med omtrent det samme. Jeg hadde tenkt mitt om det du skisserer her. 

Anonymkode: 5b5af...faf

Hva hadde du tenkt ditt om? At det var kaker for en hver smak, og nok til alle? 

Anonymkode: d27b9...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme diskusjonen hvert år når ungdom skal konfirmeres, og jeg skjønner ikke vitsen med å spørre her. Kan du ikke bare beregne selv?  Det er jo du som kjenner akkurat deres gjester selv. Det er null poeng i å ha ti kaker hvis det ikke er folk som elsker slikt.

Anonymkode: b6a04...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Man skal jo ikke spise opp alle kakene, men det skal være variert og nok til at alle får smake på alt. 

Anonymkode: d27b9...0e4

Hvordan orker du «å smake» på 10-12 kaker? Uansett hvor liten flis man forsyner seg med, blir 10-12 fliser den haugen av kaker. Jeg orker knapt to små, tynne slicer, på langt nær 10. 

Jeg har aldri opplevd 12 kaker på ett sted noen gang, unntatt på 17. mai kakebordet til skolen, men der er vi jo 200 mennesker. 

Anonymkode: 031b4...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Er det ikke 16 kakestykker på en vanlig 24/26 rundform? Det vil si at med 2 kaker har alle fått et stykke hver. Vi hadde 34 gjester og 6 kaker pluss karamellpudding. Ene kaken var stor langpanne. Vi hadde så mye rester at det til slutt ble kastet

Anonymkode: 6cb09...f52

Jo. Men det virker som folk her inne mener det er bedre å kaste 5 kilo kake fordi ingen orker å spise opp, enn å beregne ut i fra fornuft. Det skal «bugne», skjønner du. Forstå det den som kan. 🤨

Anonymkode: 031b4...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Man skal jo ikke spise opp alle kakene, men det skal være variert og nok til at alle får smake på alt. 

Anonymkode: d27b9...0e4

Hva skal man gjøre med restene da, hvis ikke vertskap og gjester er noe særlig kakemennesker?

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva skal man gjøre med restene da, hvis ikke vertskap og gjester er noe særlig kakemennesker?

Anonymkode: 4eec4...101

Etterpålag, selvsagt. Samt ta med på jobb.

Anonymkode: d559d...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Etterpålag, selvsagt. Samt ta med på jobb.

Anonymkode: d559d...f21

Ingen har etterpålag her, jeg har aldri hørt om noen som har hatt det engang. Og nei, kan ikke drasse med en haug med kaker på jobb, folk ønsker ikke det. Hvorfor har enkelte av dere så vanskelig for å forstå at folk er forskjellige, at familier er forskjellige, ikke alle elsker kake og at det er forskjellige tradisjoner rundt omkring i landet? At man ikke er gnien selv om kakebordet ikke bugner av kaker, det er bare rett og slett ikke behov for det.

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ingen har etterpålag her, jeg har aldri hørt om noen som har hatt det engang. Og nei, kan ikke drasse med en haug med kaker på jobb, folk ønsker ikke det. Hvorfor har enkelte av dere så vanskelig for å forstå at folk er forskjellige, at familier er forskjellige, ikke alle elsker kake og at det er forskjellige tradisjoner rundt omkring i landet? At man ikke er gnien selv om kakebordet ikke bugner av kaker, det er bare rett og slett ikke behov for det.

Anonymkode: 4eec4...101

Trangt og smalt på alle vis.

Anonymkode: d559d...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Trangt og smalt på alle vis.

Anonymkode: d559d...f21

Jeg har aldri hørt om etterpålag heller. Det er heller ingen som ønsker å få med seg kakerester hjem, meg selv inkludert. Kan dessuten telle på én hånd antall ganger kolleger har tatt med kakerester fra dåp, bryllup og konfirmasjon på jobb. 

Anonymkode: 72700...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om etterpålag heller. Det er heller ingen som ønsker å få med seg kakerester hjem, meg selv inkludert. Kan dessuten telle på én hånd antall ganger kolleger har tatt med kakerester fra dåp, bryllup og konfirmasjon på jobb. 

Anonymkode: 72700...e7f

Hos oss har konfirmantene venner kommet på rester dagen etter og noen ting som eplekake, gjærbakst ol har vi lagt i fryseren og tatt opp til 17.mai. rester fra koldtbord har vi gjort det samme med. Desuten har noen gjester tatt med seg en del hjem til ungdomer som ikke har kunnet komme på grunn av jobb.

Anonymkode: 5ae05...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Trangt og smalt på alle vis.

Anonymkode: d559d...f21

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å være så dømmende og nedlatende pga kaker

Anonymkode: 4eec4...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva hadde du tenkt ditt om? At det var kaker for en hver smak, og nok til alle? 

Anonymkode: d27b9...0e4

Om det du skrev.

Jeg forbinder sånne rare regler med…ah…jeg vet ikke. Sånne snerpete krokryggede damer som man ser på film, som bor på bygda, og som har laget mange rare regler som gjør at damene annetstedsfra skal føle seg teite. Ta bare disse kommentarene her:

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Etterpålag, selvsagt. Samt ta med på jobb.

Anonymkode: d559d...f21

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Trangt og smalt på alle vis.

Anonymkode: d559d...f21

Det er litt sånn du måkke komme her og komme her og gifte deg med sønnene våre og brødrene våre, for da skal vi gjøre livet til et aldri så lite h***te for deg.

Og på denne måten så blir det bare færre og færre som holder liv i bygdene…

Anonymkode: 5b5af...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ingen har etterpålag her, jeg har aldri hørt om noen som har hatt det engang. Og nei, kan ikke drasse med en haug med kaker på jobb, folk ønsker ikke det. Hvorfor har enkelte av dere så vanskelig for å forstå at folk er forskjellige, at familier er forskjellige, ikke alle elsker kake og at det er forskjellige tradisjoner rundt omkring i landet? At man ikke er gnien selv om kakebordet ikke bugner av kaker, det er bare rett og slett ikke behov for det.

Anonymkode: 4eec4...101

Hvor i landet er tradisjonen få kaker? Jeg har vært i dåp, konfirmasjon og bryllup på flere ulike kanter av landet, men jeg har aldri sett annet enn bugnende kakebord. 

Endret av Himmel og hav
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 8 kaker i tillegg til småkaker som makroner og små sitronterter og kransekake. Har også oppskåret frukt og kanskje litt oster + kjeks 

Anonymkode: dcdaa...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (1 time siden):

Hvor i landet er tradisjonen få kaker? Jeg har vært i dåp, konfirmasjon og bryllup på flere ulike kanter av landet, men jeg har aldri sett annet enn bugnende kakebord. 

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Aldri opplevd å få servert slike mengder med ulike kaker. Kakebord er det naturligvis, men det er ikke snakk om seksten ulike kaker. Da min niese ble døpt for noen år siden, var det kanskje 4-5 ulike kaker. Det var enorme mengder igjen (det er nok mer fokus på maten enn desserten, så ingen er så gira på store mengder med kaker når den tid kommer). I min nieses dåp forsøkte svigerinnen min fånyttes å få gjestene til å ta med seg rester hjem. Mange kunne nok ha tenkt seg det, meg selv inkludert, men avstår fordi lysten må vike for helsen. 😅 

Jeg er i en alder hvor det hovedsakelig foregår mengder med bryllup eller dåp/navnefest, konfirmasjon er det en stund siden jeg var i. Bare i 2023 var jeg i åtte ulike bryllup, så jeg vil hevde at jeg i det minste snakker ut fra et visst representativt utvalg. 

Anonymkode: 72700...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger konfirmasjon om noen år og har selvfølgelig også tenkt på kaker. Det er en selvfølge for meg at alle skal finne noe de liker. Heldigvis har jeg nær kontakt med store deler av storfamilien og vet hva de spiser av kaker. Så da er å passe på å ha nok av kakene det går mest av, pluss noen ekstra kaker som mer "ukjente" gjester kanskje foretrekker. Så må jeg bare oppsummere til slutt. Et kjapt regnestykke gir da ca 12 kaker + frukt, nøtter, chips og gelé. 

Vi blir ca 50 stk, tror jeg. 

Anonymkode: e7764...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...